مزایای سرویس PaaS چیست؟


بستر به عنوان سرویس که اغلب به صورت PaaS از آن یاد می‌شود، یکی از گروه‌های خدمات رایانش ابری است که یک بستر و محیطی فراهم می‌کند که به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های کاربردی و سرویس‌های خود را بر روی اینترنت ایجاد کنند و در آن قرار دهند. سرویس‌های PaaS در ابر میزبانی می‌شوند و به سادگی توسط مرورگرهای وب قابل دسترسی هستند.
بستر به عنوان سرویس به کاربران این امکان را می‌دهد که نرم‌افزارهای کاربردی خود را با استفاده از ابزاری که توسط ارائه دهنده خدمات ابری تامین می‌شود ایجاد کنند. سرویس‌های PaaS می‌توانند شامل ویژگی‌های از پیش تعیین شده باشند که کاربران می‌توانند آنها را درخواست کنند؛ آنها می‌توانند ویژگی‌هایی را انتخاب کنند که نیازهای آنها را برآورده می‌سازد و در عین می‌توانند ویژگی‌هایی که نیاز ندارند را رها کنند. در نتیجه این بسته‌ها تفاوت زیادی با ارائه چارچوب‌‌های کلیکی ساده و منفرد دارد و هیچ گونه تخصص میزبانی سمت سرور به منظور تامین گزینه‌های زیرساختی برای توسعه پیشرفته مورد نیاز نیست.
زیرساخت و برنامه‌های کاربردی برای مشتریان مدیریت می‌شود و پشتیبانی نیز وجود دارد. سرویس‌ها دائما بروزرسانی می‌شوند و ویژگی‌های موجود آپگرید شده و ویژگی‌های جدید افزوده می‌شود. ارائه‌دهندگان PaaS می‌توانند به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان از مفهوم ایده‌ای اصلی آنها با ایجاد برنامه‌های کاربردی و تست و انتشار آنها کمک کنند. تمامی این کارها در یک مکانیزم مدیریت شده انجام می‌شود.(سیارک
همانند اکثر خدمات ابری، هزینه سرویس‌های PaaS به طور کلی بر مبنای اشتراک کلاینت‌ها تنظیم می‌شود و در نهایت کلاینت‌ها فقط برای آنچه که استفاده می‌کنند هزینه پرداخت می‌کنند. کلاینت‌ها همچنین از صرفه‌های اقتصادی ناشی از مقیاس نیز بهره می‌برند که ناشی از به اشتراک‌گذاری زیرساخت فیزیکی زیربنایی بین کاربران است که منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود.
در ادامه برخی از ویژگی‌ها و گزینه‌هایی که می‌تواند در یک خدمات PaaS گنجانده شود آورده شده است:
• سیستم عامل
• محیط اسکریپت‌نویسی سمت سرور
• سیستم مدیریت پایگاه داده
• نرم‌افزارهای سروری
• پشتیبانی
• ذخیره‌سازی
• دسترسی شبکه
• ابزار طراحی و توسعه
• میزبانی
توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، برنامه‌نویسان وب و کسب و کارها می‌توانند از PaaS بهره ببرند. برنامه‌نویسان چه بخواهند یک برنامه کاربردی ایجاد کنند که قصد ارائه آن بر روی اینترنت یا فروش آن خارج از اینترنت را دارند می‌توانند از مزایای یک سرویس PaaS بهره‌مند شوند. به عنوان مثال توسعه‌دهندگان یا برنامه‌نویسان وب می‌توانند از محیط‌های شخصی PaaS در هر مرحله‌ای از فرآیند توسعه، تست و نهایتا میزبانی وبسایت‌های خود بهره‌مند شوند. با این حال کسب و کارهایی که به دنبال توسعه نرم‌افزار داخلی خودشان هستند نیز می‌‌توانند از سرویس بستر به عنوان سرویس استفاده کنند، به خصوص به منظور ایجاد حلقه توسعه مجزا و محیط‌های تست.
در ادامه برخی از مزایای PaaS برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی آورده شده است:
• آنها نیاز ندارند که در زیرساخت فیزیکی سرمایه‌گذاری کنند؛ قابلیت "اجاره" زیرساخت مجازی هم منافع اقتصادی و هم مزایای عملی دارد. نیاز نیست که خودشان سخت‌افزار خریداری کنند یا از متخصصان برای مدیریت آنها استفاده کنند. این باعث می‌شود که آنها فقط بر روی توسعه برنامه‌های کاربردی تمرکز کنند. علاوه بر آن مشتریان یا کلاینت‌ها فقط لازم است که منابعی که به آن نیاز دارند را اجاره کنند نه اینکه بخواهند در منابع ثابت و بدون استفاده سرمایه‌گذاری کنند و در نتیجه مقداری از ظرفیت منابع هدر برود.(سیارک
• امکان توسعه برنامه‌های کاربردی را برای افراد "غیرمتخصص" فراهم می‌کند؛ با توجه به برخی از سرویس‌های PaaS هر کسی می‌تواند یک برنامه کاربردی توسعه دهد. آنها به سادگی می‌توانند این کار را از طریق مرورگر وب خود با استفاده از قابلیت‌های یک کلیکی انجام دهند. نمونه برجسته این موارد نرم‌افزارهای وبلاگ‌دهی هستند که تنها با یک کلیک نصب می‌شوند مانند وردپرس (WordPress).
• انعطاف‌پذیری؛ مشتریان و کلاینت‌ها می‌توانند بر روی ابزارهای نصب شده درون بسترهای خود کنترل داشته باشند و بستری ایجاد کنند که با نیازهای خاص آنها متناسب باشد. آنها می‌توانند ویژگی‌هایی که فکر می‌کنند لازم است را "انتخاب کنند".
• انطباق‌پذیری؛ اگر شرایط ایجاب کند که برخی از ویژگی‌ها باید تغییر کند می‌توان آنها را تغییر داد.
• تیم‌هایی که در مکان‌های مختلف قرار دارند می‌توانند با هم کار کنند؛ از آنجا که تنها موارد لازم یک اتصال به اینترنت و یک مرورگر وب است، توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسانی که در مکان‌های مختلف قرار دارند می‌توانند با هم بر روی توسعه یک پروژه کار کنند.
• امنیت؛ امنیت شامل امنیت داده‌ها و پشتیبان‌گیری و ریکاوری برای کلاینت‌ها فراهم می‌شود.
به طور خلاصه یک سرویس PaaS یک محیط عامل برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی فراهم می‌کند. به عبارت دیگر معماری و همچنین زیرساخت کلی برای پشتیبانی از توسعه برنامه‌های کاربردی را فراهم می‌سازد. این موارد شامل سرویس‌های شبکه، ذخیره‌سازی، پشتیبانی نرم‌افزار و خدمات مدیریتی است. بنابراین برای توسعه برنامه‌های کاربردی جدید که برای وب و همچنین دستگاه‌های همراه و کامپیوترهای شخصی ساخته می‌شوند ایده‌آل است. ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید