نبرد چراغ‌ های هدلایت:چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

(سیارک) : مطمئنا صنعت خودرو به میزان زیادی تکامل یافته است و به همراه این تکامل ، چراغ‌ های جلوی خودرو نیز به سطح بالاتری رسیده‌اند، خودرو سازان تاثیر چراغ‌ های هالوژن یا HID را بر روی مدل‌های خود تجزیه و تحلیل کرده‌ و به یک گزینه جدید رسیده‌اند: چراغ های LED. حداقل روی کاغذ به نظر می‌رسد که LED‌ ها راه‌حلی برای تولید انبوه خودرو ها باشند اما چندین نقطه ضعف هم وجود دارد که می‌تواند چشم‌انداز جهانی در مورد این نوع تکنولوژی را تغییر دهد.

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 توصیف اصول نحوه عملکرد چراغ‌ های ال‌ای‌دی بسیار سخت است اما به شکل خلاصه می‌توان گفت که آنها به حرکت الکترون‌های منفی به سمت "حفره‌های" مثبت در سرتاسر یک نیمه‌هادی متکی هستند. زمانی که یک الکترون ازاد در یک حفره می‌افتد که در سطح انرژی پایین تری قرار دارد، انرژی خود را از دست می‌دهد که باعث آزاد شدن یک فوتون (کوچکترین ذره تشکیل دهندۀ نور) می‌شود، این فرآیند الکترولومینانس  (برق‌درخشی) نامیده می‌شود.(سیارک)

اگر این فرآیند هزاران بار در ثانیه تکرار شود شاهد یک نور روشن مداوم خواهید بود که از سطحی حدود 2 میلی‌متر ساطع می‌شود دیود ساطع‌کننده نور (LED‌).

مهمترین نکته  در مورد چراغ‌ های LED این است که در مقایسه با لامپ‌های هالوژن کلاسیک به توان بسیار پایینی نیاز دارند. به عنوان مثال LED‌هادر تویوتا پریوس و چندین نوع خودرهای هیبریدی که در آنها برق نقش کلیدی ایفا می‌کند مورد استفاده قرار گرفته‌اند لزوما نه برای چراغ‌ های جلو. اولین واحدهای LED در خودروی آئودی R8 مدل 2004 مورد استفاده قرار گرفتند.

به طور کلی چراغ‌ های LED از نظر میزان تابندگی بین لامپ‌های هالوژن و HID قرار می‌گیرند اما پرتوهای متمرکزتری تولید می‌کنند و همچنین در اشکال مختلف تولید می‌شوند.

همچنین  LED‌ها به لطف اندازه کوچک خود امکان دستکاری زیادی دارند، تولید کنندگان قادرند انواع اشکال و مجموعه‌های مختلف را تولید کنند به نحوی که کاملا با مدل‌های خودرو های آنها تطابق داشته باشد و نیاز به رفلکتورهای زشت نیست.

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

اما نیاز است که چند مسئله را روشن کنیم. به عنوان مثال اگرچه LED‌ها هنگام روشن شدن همانند لامپ‌های هالوژن حرارت منتشر نمی‌کنند، اما زمانی که جریان برق از آن عبور می‌کند مقدار زیادی گرما در پایین امیتر (عمدتا چیپ یا تراشه) تولید می‌شود و در نتیجه خطر بالقوه‌ای برای قطعات و کابل‌های اتصال مجاور به همراه دارد. به همین دلیل است که چراغ‌ های LED به سیستم‌های خنک‌کننده مانند هیت‌سینک یا فن نیاز دارند تا از ذوب شدن آنها جلوگیری شود.

فراموش نکنید که این سیستم‌های خنک‌کننده در محفظه موتور قرار دارند که محیط خنکی برای سایر سیستم‌ها به منظور حفظ درجه حرارت مناسب و معقول نیست. به همین دلیل طراحی و پیاده‌سازی چراغ‌ های LED برای خودرو ها دشوارتر است و بنابراین گران‌تر از HIDها خواهند بود.(سیارک)

چرا در LED‌های روشن در روز یا چراغ عقب از هیت‌سینک استفاده نمی‌شود؟ ساده است چرا که هیچ کس برای حرکت در تاریکی به آنها متکی نیست. بنابراین نیاز نیست که همانند چراغ‌ های جلو قدرتمند باشند و این بدین معنی است که جریان عبوری از این چیپ‌ها آنقدر نیست که باعث ایجاد مشکلات حرارتی شود.

به طور خلاصه در مورد LED‌ها می‌توانیم بگوییم که:

مزایا:

اندازه کوچک، امکان سفارشی‌سازی در شکل‌های مختلف را فراهم می‌کند.

مصرف انرژی بسیار پایین

روشن‌تر از چراغ‌ های هالوژنی و ارائه نور گرم‌تر نسبت به HIDها

معایب:

هزینه تولید بالا

ایجاد حرارت بالا در اطراف قطعات مجاور

طراحی دشوارتر و کنار آمدن با دمای بالای محفظه موتور

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید