لجستیک شهری

 ( سیارک)حتما شما هم کلمه لجستیک و لجستیک شهری  را زیاد شنیده اید؟ و از خود پرسیده اید که لجستیک  به چه معنایی می باشد؟در این مقاله به توضیحی مختصر در باره این کلمه می پردازیم. 

لجستیک شهر مفهومی است که سعی در یکپارچه سازی منابع موجود جهت حل مشکلات ناشی از اثرات افزایش جمعیت و مالکیت وسیله نقلیه در مناطق شهری دارد. بسیاری از شهرها همچون بانگوک، لندن و توکیو و تهران از این مشکلات ناشی از تراکم جمعیت، اثرات محیطی، بازده حمل و نقل پایین رنج برده و در نتیجه رقابتی بودن تجارت کاهش یافته است. این نوع شرایط نه تنها کیفیت زندگی در مناطق شهری را کاهش می دهد بلکه توسعه شهری در آینده را نیز کاهش می دهد. لجستیک شهری فرصتی برای راه حلهای نوآورانه ایجاد می کند تا برای بهبود کیفیت زندگی (

ارزیابی کیفیت زندگی(QoL)) در مناطق شهری ارائه کند. این لجستیک شامل چندین تکنیک پیشرفته، همچون سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS)، دانش لجستیک و سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) و مدلسازی جهت بهینه سازی محیط شهری می باشد. بعلاوه، این سیستم به کاهش هزینه حمل و نقل و تاثیرات منفی محیطی کمک می کند.

الگوی حمل و نقل تجارت الکترونیک                                                      الگوی حمل و نقل تجارت قدیمی

تعاریف لجستیک شهر

لجستیک شهر، فرایندی برای بهینه سازی لجستیک و فعالیت های حمل و نقلی توسط شرکت های خصوصی با حمایت سیستم های اطلاعاتی پیشرفته در مناطق شهری و با در نظر گرفتن محیط ترافیکی، تراکم آن، امنیت و صرفه جویی در انرژی در چارچوب اقتصاد بازار است .
شهرها محل های اصلی فعالیت تجاری می باشند. بنابراین، نقش مهمی در توسعه اقتصادی بازی می کنند. با این حال، به علت توسعه متمرکز بالا در مناطق شهری، شهرهای زیادی دارای مشکلات ترافیکی جدی و اثرات محیطی منفی همچون آلودگی صوتی و هوایی می باشند که هزینه کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته می باشد. این عوامل منفی رقابتی بودن اقتصادی شهر را کاهش داده و کیفیت زندگی در آن را کاهش می دهند. ساکنین قربانیان شهرهای توسعه یافته تر می باشند. روش حل و توازن شرایط، مسئله مخرب در سالهای اخیر شده است. لجستیک شهر مفهوم جدیدی است که هدف آن، حل این مشکل پیچیده می باشد.
لجستیک حمل و نقل شهری را می توان به چندین مولفه همچون انبار، حمل و نقل و اداره کردن تقسیم کرد. بهبود متعارف فرایند لجستیک، معمولا بر یک مولفه متمرکز است. با این حال، از نقطه نظر ماکرو، بهبود بهترین منافع را برای جامعه دارد. حمل و نقل هوایی بسیار گران تر از حمل و نقل زمینی است اما هزینه انبارکردن کمتر است. بنابراین از نظر هزینه کلی، حمل و نقل هوایی معقول ترین حالت انتقال برای هدف حمل و نقلی خاص است؛ برای مثال، حمل و نقل غذاهای دریایی تازه. این مقاله ادامه دارد...........ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید