اصطلاحات استارتاپی را بهتر بشناسید (بخش دوم)

هر کسب‌وکاری به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و در صورت نوپا بودن آن، سرمایه گذاری اهمیت بیشتری پیدا می کند. در این مطلب با اصطلاحات استارتاپی بیشتری آشنا می شویم.

 هر کسب‌وکاری برای ادامه حیات خود به سرمایه نیازمند است، حال اگر این کسب‌وکار نوپا باشد حتماً به توجه بیشتری نیاز دارد. سرمایه‌گذاری و تأمین مالی برای بقاء یک استارتاپ حیاتی است.

اصطلاحات استارتاپی موجود در این مطلب شما را با مفهوم سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و همچنین انواع تأمین‌کنندگان و سرمایه‌گذاران آشنا می کند 

 

کلمه انگلیسی: Investor
معادل فارسی: سرمایه‌گذار

تعاریف مختلفی در مورد “سرمایه‌گذار” مطرح‌شده است، اما در این بخش به ساده‌ترین تعریف اشاره می‌کنیم:

هر فردی که پول و سرمایه‌ خود را به کسی یا جایی می‌سپارد و از وی توقع دریافت سود مالی دارد، سرمایه‌گذار نام دارد.

اما در حوزه استارتاپ‌ها چه سرمایه‌گذارانی وجود دارند و استارتاپ‌ها از چه راهی می‌توانند نیاز‌های مالی خود را تأمین کنند؟ در ادامه به معرفی برخی از انواع تأمین‌کنندگان مالی و سرمایه‌گذاران می‌پردازیم.

نکته)

در اینجا به مهم‌ترین سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان مالی اشاره ‌شده و ممکن است روش‌ها و سرمایه‌گذاران دیگری وجود داشته باشند که ارائه توضیح درباره آنها از حوصله این مطلب خارج است.

انواع سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان مالی

  1. Customers – مشتریان: گاهی اوقات مشتریان اولین تأمین‌کنندگان مالی یک استارتاپ هستند. اگر یک استارتاپ قبل از ورود به بازار بتواند خود را آن‌قدر خوب معرفی کند که ایجاد علاقه در مشتریان را به بالاترین حد برساند ممکن است بتواند از پیش‌فروش محصولی که به‌زودی قرار است تولید کند تأمین هزینه کند.
  2. Family Offices – دفاتر خانگی: دومین نوع سرمایه‌گذاران، دفاتر خانگی هستند، این دفاتر بر اساس روش سنتی در یک‌خانه یا چند خانه که خانواده‌ها صندوقی جهت سرمایه‌گذاری دارند برپا می‌شوند و سرمایه کسب‌وکار از این صندوق تامین‌ می‌گردد.
  3. Accelerators – شتاب‌دهنده‌ها: شتاب‌دهنده یکی از مواردی است که امروزه در کشور ما بیشتر از بقیه موارد مطرح‌شده است. اما باید گفت که شتاب‌دهنده‌ها نه‌تنها حمایت مالی انجام می‌دهند بلکه در بخش‌های دیگر ازجمله بحث فکری و تجربه‌ای نیز از استارتاپ‌ها حمایت می‌کنند که از این بابت . البته درازای این سرمایه‌گذاری احتمالاً چند درصدی از سود کسب‌وکار نوپا از آن شتاب‌دهنده خواهد شد.(سیارک
     
  4. Angel Investor – سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش: سرمایه‌گذاران معمولاً به دنبال سود هستند ولی گاهی تاجران و سرمایه‌داران موفق برای کسب‌وکارهای نوپا به‌صورت یک ناجی عمل می‌کنند و سرمایه‌گذاری خوبی انجام می‌دهند. این سرمایه‌گذاران در فارسی به نیک‌اندیش ترجمه‌شده‌اند ولی ترجمه کلمه به کمله آن از انگلیسی به فارسی فرشته‌های سرمایه‌گذار هستند. به بیان ساده آن‌ها با اول باهدف رشد کسب‌وکار نوپا و سپاس باهدف درآمدزایی و سودآوری این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند.
  5. Venture Capital – سرمایه‌گذاران خطرپذیر: برخی از کسب‌وکارها ممکن است خیلی خوب جواب بدهند و ممکن است نتیجه خوبی نداشته باشند، اینجاست که سرمایه‌گذاران خطرپذیر وارد می‌شوند. معمولاً این سرمایه‌گذاران روی چند مورد سرمایه‌گذاری‌ می‌کنند که ممکن است تک‌به‌تک نتیجه خوبی نداشته باشند اما این شرکت با سرمایه‌گذاری روی چند پروژه و با درصد احتمال موفقیت یکی از این پروژه‌ها می‌تواند به سود مناسبی دست پیدا کند. درواقع خود این سرمایه‌گذاری به‌نوعی کسب‌وکار تبدیل‌شده است و در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در جهان با این روش کار می‌کنند.
  6. Crowd Funding – سرمایه جمعی: این نوع سرمایه‌گذاری هم بسیار مرسوم است، در این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً ایده اولیه کسب‌وکار مطرح‌شده و نمونه اولیه توسط کسب‌وکار نوپا ساخته می‌شود (در برخی موارد هم ساخته نمی‌شود) و بعد از مردم درخواست می‌شود در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. خود این نوع سرمایه‌گذاری به دسته‌های مختلفی ماندن اهدا-محور، پاداش-محور، بدهی-محور و سهام-محور تقسیم‌بندی می‌شود که در یک مطلب مجزا به توضیحات آن خواهیم پرداخت.

به‌طورکلی مواردی که در مورد سرمایه‌گذاری و انواع آن نیاز بود بدانید در این مطلب به آن پرداخته شد. اما ممکن است ایده و تفکر جدیدی در سال‌های آتی (یا همین روزها بدون دانش عمومی) شکل گیرد و نوع جدید از سرمایه‌گذاری را مطرح کند. اگر اطلاعاتی در این مورددارید می‌توانید در بخش نظرات آن‌ را با ما در میان بگذارید.(سیارک

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید