اینترنت اشیا و کاربردهای IoT

تکنولوژی IoT / اینترنت اشیا یک چارچوب نوظهور مبتنی بر اینترنت است که از جمله ی کاربردهای آن میتوان به نقش مثبتی که میتواند در مبادلات جهانی کالاها داشته باشد اشاره کرد. در عین حال که باید چند فناوری گوناگون را در نظر داشته باشیم، به نظر میرسد که برچسب گذاری اشیاء با چیپهای RFID، هم اکنون پرطرفدارترین رویکرد میباشد. این برچسبها راه را برای معرفی یک EPC باز میکنند که میتواند به اطلاعاتی در مورد محصول که در اینترنت ذخیره شده و میتوان از طریق ONS و یا یک سرویس کشف (EPC Discovery System) به آن دست یافت، ارجاع دهد.

برای اجتناب از اینکه واحدی یگانه کنترل کامل بر روی چارچوب داشته باشد، IoT /اینترنت اشیا باید غیر متمرکز شده و با دیگر ابزارها و برنامه ها سازگار و قابل تعامل شود. علاوه بر این، یک ساختار غیر متمرکز شده میتواند منجر به کاهش خطر نقطه ی خطای واحد نیز بشود.

IoT /اینترنت اشیا به عنوان یک ساختار جهانی در جایگاهی ست که میتواند باعث ایجاد رقابت شود. از یک سو، وارد شدن شرکتهایی از کشورهای در حال توسعه، شرکتهای کشورهای توسعه یافته را وادار به بازبینی روشهای کاریشان و تلاش بیشتر برای افزایش اقدامات نوآورانه شان میکند، چرا که تنها در این صورت میتوانند قابلیت رقابت کردن را در خود حفظ کنند.

علاوه بر این، افزایش اطلاعات برای تجارتها میتواند منجر به مزیتهای رقابتی در زمینه ی بهینه سازی فرآیندها نیز بشود. از سوی دیگر، چنین اطلاعاتی در مورد کالاها میتواند به رقابت نیز صدمه بزند، چرا که برخی تجارتها از قوانین مربوط به مالکیت فکری تخطی میکنند و این موضوع باعث کاهش سطح نوآوری میشود. بنابراین، به منظور اینکه IoT /اینترنت اشیا به عنوان چارچوبی جهانی بروز پیدا کند و با مشکلات عمده ای نیز روبرو نشود، باید به یافتن راه حلهایی -به خصوص راه حلهایی قانونی- دست بزنیم.

به احتمال زیاد، IoT /اینترنت اشیا به گونه ای خواهد بود که خود به خود تنظیم و تطبیق شود. علی رغم اینکه تنظیم خود به خودی ضعفهایی نیز دارد، باید به این نکته نیز توجه داشت که این نوع تنظیم از پایه ریزی نوعی قانون الزام آور ساده تر بوده و IoT /اینترنت اشیا از این طریق میتواند با سهولت بیشتری با پیشرفتهای جدیدی که در فضاهای فنی ای که مدام در حال تغییر و تکامل هستند از اهمیت بالایی برخوردارند، تطبیق پیدا کند.

با این حال، اساسی ترین رهنمون ها باید بر مبنایی قانونی و الزام آور پایه ریزی شوند، مبنایی که (با توجه به در دسترس بودن IoT /اینترنت اشیا در سراسر جهان) بهتر است توسط قانونگذاری بین المللی ایجاد شده باشد. این قانونگذار بین المللی هم میتواند به تازگی پایه ریزی شده باشد، و هم میتواند به عنوان کمیته ای از یک سازمان بین المللی که از قبل وجود داشته معرفی شود. WTO و OECD بسیار برای شامل شدن چنین پیکره ای مناسب هستند. اتحادیه اروپا هم اکنون مقالاتی در مورد IoT /اینترنت اشیا منتشر کرده است که میتوان از آنها درسهای بسیاری آموخت. با این حال، این بحث باید جهانی باشد و راه حلها نباید از نظر جغرافیایی محدودیت داشته باشند.

امنیت و حریم خصوصی در ارتباط با IoT /اینترنت اشیا از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به منظور حفاظت از تجارتها و همچنین رقابت سالم، معاملات تجاری و منافع شرکتهای درگیر باید محرمانه باقی بماند. این چالشها را میتوان با به کارگیری PET، که امنیت و حریم خصوصی را بهبود میبخشد، هموار کرد. با این حال، این اقدامات برای حفاظت از کاربران کافی نیست. باید رویکردی قانونی را نیز مورد ملاحظه قرار دهیم.

از انجا که حق حریم خصوصی یکی از حقوق اولیه و اساسی به شمار میرود، از مباحث مربوط به پیاده سازی حقوق بشر میتوان به نتایج بسیاری رسید. در عین حال که باید در آینده نیز از مقررات موجود در مورد امنیت و حریم خصوصی تبعیت شود، معرفی و ایجاد قوانین و مقرراتی جدید نیز اجتناب ناپذیر است. این مققرات باید شامل قوانینی در مورد پیکره هایی باشد که حق حریم خصوصی را زیر پا میگذراند. نهایتا، کاربران IoT /اینترنت اشیا باید در مورد خطرات بالقوه و چگونگی دوری از آنها مطلع شوند، چرا که آنها خود در جایگاهی قرار دارند که میتوانند به صورت چشمگیری در حفظ امنیت و حریم خصوصی خود نقش داشته باشند.

یکی دیگر از جنبه هایی که باید مورد توجه رویکردهای تنظیمی قرار بگیرد، بحث مدیریت IoT /اینترنت اشیا میباشد. در این رابطه، مطالب زیادی را میتوان از گفتمانهای مربوط به مدیریت اینترنت نتیجه گرفت. تمام پیکره هایی که در عملکرد IoT /اینترنت اشیا نقش دارند باید از برخی رهنمونها درباره ی مدیریت پیروی کنند.

به خصوص، این پیکره ها باید قانونی بوده و تمام ذینفعان را شامل شوند. علاوه بر این، ذینفعان باید قادر باشند نظرات خود در مورد عملکرد IoT /اینترنت اشیا را بیان نموده و این نظرات باید به گوش واحدهای مدیریتی برسند. به علاوه، این پیکره ها باید شفاف و پاسخگو باشند. پاسخگویی پیکره های مدیریتی برای IoI از اینترنت نیز اهمیت بیشتری دارد، چرا که این مسئله برای تجارتها بسیار مهم است که بدانند معاملاتشان انجام خواهد شد. اگر معاملات تجاری به دلیل مشکلات موجود در سیستم با شکست روبرو شوند، تجارتها باید به صورت دقیق بدانند چه کسی مسئول این مسئله بوده است. همچنین، مشکل منابع ضروری نیز باید مورد بررسی قرار گرفته شود.

ملزومات زیرساختی باید تحقق پیدا کنند، به عبارت دیگر، سیستم باید قوی و سالم، در دسترس، قابل اطمینان و همچنین سازگار باشد تا IoT /اینترنت اشیا بتواند به عنوان چارچوبی جهانی برای تبادل کالاها به خدمت رسانی بپردازد. علاوه بر این، دسترسی به زیرساختها باید ارائه شود. به خصوص، تمام تجارتهای ذینفع باید بتوانند استفاده ی برابر و بدون تبعیضی از IoT /اینترنت اشیا داشته باشند. حق دسترسی را نیز میتوان بر مبنای فلسفه ی کاری اصلی در نظر گرفت.

هنوز موانعی بر سر راه IoT /اینترنت اشیا وجود دارد و برای اینکه IoT /اینترنت اشیا کاملا قابل استفاده شود باید این موانع هموار شوند.

چند-زبانه بودن یکی از مسائل IoT /اینترنت اشیا و همچنین خود اینترنت است، و این موضوع جای بحث و تعمق دارد. علاوه بر این، باید به موانع قانونی نیز رسیدگی شود، به خصوص تنظیم و تطبیق فرکانس رادیویی که از یک سو به قوانین ملی بستگی دارد، و از سوی دیگر به نوعی یکپارچه سازی نیازمند است تا برچسبهای RFID بتوانند به صورت جهانی قابل خواندن باشند و با سرویسهای دیگر از قبیل رادیو و تلویزیون تداخل پیدا نکنند.

در مورد تاثیر برچسبهای RFID بر سلامتی که بر اثر انتشار انرژی الکترومغناطیس و یا تداخل این برچسبها با دستگاههای دیگر اتفاق می افتد نیز نگرانی هایی وجود دارد. این مسائل باید جدی گرفته شده و مورد بررسی قرار بگیرند، ترجیحا توسط سازمانی که در زمینه ی مسائل مرتبط با فناوری و همچنین سلامتی انسان از اعتبار بالایی برخوردارست.

در حالی که باید با تمام این مشکلات دست و پنجه نرم کرد، باید مزایای بیشمار IoT /اینترنت اشیا را نیز در نظر داشته باشیم. به خصوص، IoT /اینترنت اشیا میتواند از طریق شامل کردن شرکتهای موجود در کشورهای در حال توسعه در مبادلات جهانی کالاها به از میان برداشت شکاف دیجیتالی موجود کمک کند.

علاوه بر این، معرفی و به کارگیری موتورهای جستجو در IoT /اینترنت اشیا به کاربران اجازه میدهد که اطلاعات مورد نیاز را در مدت زمانی کوتاه پیدا کنند، و این مسئله باعث افزایش مزایای IoT /اینترنت اشیا برای تمام کاربران، به خصوص کابران کم تجربه، میشود. IoT /اینترنت اشیا همچنین نقش مثبتی در مبارزه با محصولات تقلبی، محیط زیست پایدار، کاهش مصرف انرژی، و مدیریت زباله دارد. بهبود وضعیت بهداشت که میتوان با استفاده از IoT /اینترنت اشیا به آن دست یافت، تضمین عرضه

 

غذا از طریق حصول اطمینان از تحویل مواد غذایی تازه و پیگیری محصولات غذایی، و همچنین کاهش و ریشه کن کردن بحران جهانی غذا، به رفاه جهانی کمک میکند. نهایتا، IoT /اینترنت اشیا راه را برای نظارت بر تبعیت از استانداردهای کار، که یکی از مسائل مهم در کشورهای در حال توسعه است، هموار میکند.  در ادامه  این مقاله علمی پژوهشی  به کاربردهای IoT در زمینه ارتقا دادن وضعیت بهداشت و صنعت غذایی می پردازیم................(سیارک)

 در سیارک بخوانیم:

امنیت مسیریابی در اینترنت اشیا "چیزنت" 

اینترنت اشیا یا چیزنت 

اینترنت اشیا 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید