خداحافظ پرچمدار

خداحافظ پرچمدار! به خاطر یک مشت دلار یا همیشه "خیر الأمور أوسطها "

فصل اول : بالا، بالا، بالاتر

حتما شما هم از نوسات قیمت ارز بی اطلاع نیستید! اصلا با این حجم از اخبار و اطلاعات که راجع به قیمت دلار و رکوردشکنیهای متوالی آن در رادیو و تلوزیون و رسانه های مکتوب و فضای مجازی منتشر میشود، بی خبر بودن از وخامت اوضاع عملا غیر ممکن است. البته ما در اینجا قصد نداریم به بررسی علل افزایش قیمت ارز و تاثیر تلگرام و کشورهای حوزه خلیج فارس و اینوریها و آن‌وریها بر این جهش های بلند قیمت ارز بپردازیم چون اصلا تخصصش را نداریم ولی میخواهیم ضمن بررسی خاطرات شیرین گذشته به تاثیر قیمت دلار روی کالایی که همه ما با آن سر و کار داریم بپردازیم. همین کالایی که احتمالا هم اکنون در دستان شما قرار دارد و از طریق آن مشغول مطالعه این مقاله هستید! بله موبایل یابهتر بگویم گوشیهای هوشمند را عرض میکنم!

کافیست کمی به عقب برگردیم به دوران شیرین دلار هزارتومانی! البته در حال حاضر وقتی صحبت از دلار هزار تومانی میشود آنقدر این قیمت دور از دسترس و رویایی است که عده‌ای گمان میکنند دلار هزارتومانی مربوط به دوران پارینه سنگی و یا عصر یخبندان است. خیر! موضوع مربوط به سال 89 و 90 یعنی اواخر دهه 80 و اوایل دهه نود است. دلار 990 تومانی اکنون تبدیل به آرزویی دست نیافتنی شده است اما راستش را بخواهید این رویای شیرین و وصف نشدنی حقیقت داشت. خوب ربطش به گوشی هوشمند و بحث ما چیست. موضوع از این قرار است که در پاییز 2008 یعنی در سال 87 شرکت گوگل پلتفرم متن باز به نام اندروید را معرفی کرد و شرکت htc هم در همان سال اولین گوشی اندرویدی را با نام HTC  DREAM معرفی کرد( چه حسن تصادفی، اسم این گوشی هم رویا بود)

شرکت سامسونگ در سال 2009 مصادف با سال 1388  اولین عضو از خانواده معروف گلگسی galaxy را به بازار عرضه کرد

اولین گوشی سری نوت کمپانی سامسونگ هم در سال 2011 یعنی 1390 معرفی شد.

در این سالهایی که این گوشیها به عنوان بهترین کارهای این شرکتها و به نوعی پرچمداران آنها معرفی میشدند قیمت دلار حول و حوش 1000 تومان رقم میخورد به طور دقیق بین سالهای 87 تا سال 90 قیمت دلار از 966 تومان به 1260 تومان رسید. تمام این محاسبات و واکاوی گذشته به این خاطر است که به شما بگویم در آن سالها خریدن یک موبایل پرچمدار و به اصطلاح بهترین موبایل روز با توجه به درآمد قشر متوسط و نرخ ارز کار سختی نبود( این مثال قابل تعمیم به تمام کالاهای واراداتی است)  در همان سال 2011 گوشی گلگسی نوت که بهترین گوشی آن سالها بود با قیمتی معادل 270 یورو یعنی حدود 360 دلار که معادل 460 تا 470 هزار تومان وجه رایج مملکت خودمان بود معامله میشد که البته این قیمتها بدون احتساب تعرفه واردات و سود فروشنده داخلی است. ولی با همه این تفاسیر همچنان خرید گوشی پرچمدار و جدیدترین محصولات کارخانه های بزرگ رویای دور از دسترسی نبود و اصلا رویا نبود اما با گذر از سال 90 و آغاز سالهای سیاه سقوط ریال در برابر دلار نا‌به‌کار خرید گوشیهای پرچمدار سخت‌تر و سخت‌تر شد تا اینکه در سال گذشته ناگهان خودمان را در وضعیتی دیدیم که نه تنها توانایی مالی خرید گوشیهای جدیدی که معرفی میشوند را نداریم بلکه گاهی اوقات این حس در ما ایجاد میشد که اصلا خرید این گوشیها تبدیل به یک رویای محال شده است و اصلا خریدن آنها با توجه به قیمتهای نجومیشان به نوعی یک اتلاف عظیم سرمایه است. برای اینکه درک بهتری از وضعیت جدید بازار موبایل داشته باشیم برای شما سه مثال معروف میزنیم!

اول از همه اینکه دلار در چند سال گذشته رکوردهای خود را یکی پس از دیگری شکست تا اینکه در چند روز گذشته این واحد پولی بصورت کاملا جدی از مرز 6000 تومان گذشت حال ما  مبنای محاسباتمان را همان دستور اکید معاون محترم رییس جمهور  دلار 4200 تومن قرار میدهیم و نگاهی به بازار موبایل و چند محصول پرچمدار سه شرکت بزرگ تولید کننده گوشیهای هوشمند یعنی سامسونگ و اپل و هوآوی میاندازیم.

فصل دوم : به همین سادگی به همین گرانی!

ابتدا به سراغ شرکت اپل و آخرین گوشی معرفی شده توسط این شرکت یعنی آیفون x میرویم که در شهریور ماه سال گذشته طی یک مراسم به مناسبت ده سالگی اپل رونمایی شد،

اپل معمولا سیاست خاص خودش را در قیمت گذاری محصولاتش دارد و به اصطلاح مو لای درز حساب و کتابش نمیرود و در همین رابطه آیفون x با حافظه داخلی 64 گیگابایت 999 دلار به بازار عرضه شد و نسخه 256 گیگا بایتی هم 1149 دلار قیمت گذاری شد. یک ضرب ساده در دلار 4200 تومانی ما را به قیمت چهار میلیون و دویست هزار تومان برای گوشی 64 گیگی و چهار میلیون و هشتصد و بیست و پنج هزارتومان برای گوشی 256 گیگابایتی میرساند. اما فارغ از این ضرب و تقسیم خودمانی سری به بازار میزنیم تا با ماشین حساب دوستان بازاری قیمت آیفون x  را حساب کنیم. قیمت نسخه 64 گیگا بایتی این گوشی خوش ساخت در بازار خودمان برابر با شش میلیون و دویست هزار تومان است. و قیمت نسخه 256 گیگابایتی گوشی آیفون 10 هم برابر با هفت میلیون تومان است. با احتساب این قیمتها  باید معادل 42 تا 45 درصد قیمت کل را  برای تعرفه وارادات و سود وارد کننده عزیز در نظر بگیریم. البته مجددا تاکید میکنم همه این قیمتها با فرض دلار 4200 تومانی است و خدای ناکرده به هیچ وجه این امکان را که وارد کننده عزیز این گوشیها را با دلار 3700 تومانی قبل از عید وارد کرده باشد در نظر نمیگیریم.

 اما بعد از این به سراغ شرکت سامسونگ میرویم که بیشترین سهم را از بازار گوشی کشورمان در اختیار دارد. سامسونگ دو پرچمدار آخر خود یعنی گلگسی s9 و گلگسی s9 پلاس را در اوایل  اسفند 96 و در جریان کنگره جهانی موبایل در بارسلون معرفی کرد. قیمت پایه گلگسی s9 شصت و چهار گیگابایتی برابر با 720 دلار و قیمت نسخه پلاس همین گوشی با همین مقدار حافظه داخلی هم برابر با 840 دلار در نظر گرفته شد. هر چند سامسونگ در قیمت گذاری این گوشیها واقعا آشفته عمل کرد و ما در سیارک هم به این موضوع پرداختیم   باز هم با همان شیوه قدیمی ضرب ساده به قیمت 3 میلیون و 3.5 میلیون تومان برای این دو گوشی میرسیم. اما در بازار موبایل کشورمان این گوشیها با قیمتهای چهار میلیون و سیصد هزار تومان برای گلگسی اس 9 و چهار میلیون و هفتصد و پنجاه برای گلگسی اس 9 پلاس ( هر دو مدل دو سیم کارت هستند) به فروش میرسند که می توان به ترتیب 43 و 35 درصد تعرفه واردات و سود وارد کننده را برای دو پرچمدار سامسونگ لحاظ کرد.

برای سومین مثالمان به سراغ ابر گوشی شرکت چینی هووای میرویم که عملا گرانترین غیر لاکچری دنیا است ( منظور گوشیهایی که شرایط خاصی دارند مثلا بدنه طلایی یا طراحی توسط افراد خاص و یا تولید محدود که در میان این برندها میتوان کمپانی انگلیسی vertu  را مثال زد که آخرین گوشی ساخت این کمپانی یک گوشی با صفحه یاقوت کبود است که به جز دسترسی به شبکه بی سیم ipass مشخصات سخت افزاری خاصی ندارد  ولی با توجه سیاست این شرکت بریتانیایی که ساخت گوشیهای لوکس دست ساز است در ساخت آن روکش چرم تمساح توسط یک دباغ ایتالیایی و آلومینیوم آنادایز شده و البته سیستم رمزگذاری تماسها و نسخه شخصی سازی شده اندروید 6 استفاده شده است و قیمیتی حدود ده هزار دلار دارد، منظورمان مسلما چنین گوشیهایی نیست  )

سه نسخه هوآوی P20 pro  که همین چند روز پیش معرفی شدند آنچنان قیمت بالایی دارند که احتمالا مدیران اپل و سامسونگ با خودشان گفته‌اند : " لعنتی چرا به فکر ما نرسید"

هرچند خصوصیات منحصر به فرد این پرچمدار کمپانی بزرگ  گوشی چین مثل دوربین سه گانه و حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و آن شوآف کنترل ماشین پورشه با نسخه پورشه دیزاین این گوشی، همه را انگشت به دهان کرد  باید بگویم هنوز هم قیمت 2600 دلاری شبیه یک کابوس برای علاقه‌مندان گوشیهای جدید خصوصا در کشور خودمان ایران است. 

بلند پروازی هوآوی با P20 Pro اولین گوشی با دوربین سه‌گانه! 

هوآوی  گوشی p20 را در سه نسخه پرو، پورشه دیزاین 256 گیگا بایتی و پورشه دیزاین 512 گیگا بایتی به بازار عرضه کرد که قیمت این سه نسخه به ترتیب 1116, 2100 و 2600 دلار است.

البته دو نسخه p20  و p20 پلاس هم  جز محصولات این کمپانی و در همین خانواده قرار دارند که موضوع بررسی ما قرار نگرفتند

با همان  دلار 4200 تومانی قیمت خام گوشی p20 پرو حدود چهار میلیون و هفتصد هزار تومان است و نسخه پورشه دیزاین هم هشت میلیون و هشتصد هزار تومان ناقابل قیمت میخورد و دردناک ترین قسمت هم مربوط به گوشی پورشه دیزاین 512 گیگی است که قیمت خامش حدود یازده میلیون تومان ناقابل میشود.هر چند این گوشیها هنوز در بازار کشورمان موجود نیستند یا حداقل بنده از وجودشان بی اطلاع هستم ولی با احتساب همان حدود 40 درصد برای گمرک و ارزش افزوده و سود و... قیمت نسخه pro باید حدود شش میلیون و پانصد هزارتومان باشد، از ذکر قیمت دو نسخه پورشه دیزاین هم به علت عمق فاجعه معذورم و ترجیح میدهم که بنده شخصا حامل این اخبار وحشتناک نباشم.

حتما از خودتان می پرسید. خوب که چی؟ دلیل این همه حساب و کتاب چیست؟ آیا سیارک و نویسندگانش فقط قصد دارند دل ما را بسوزانند؟

نسخه constllation  از کمپانی vertu

 فصل سوم : سود به چه کسی می رسد؟

اولا خیر! ما وقتی مشکلی را مطرح میکنیم تمام تلاشمان این است که یک راه حل هم ارائه کنیم پس لطفا کمی صبر کنید تا اینجا که بد نشده است لااقل می دانیم که چه گوشیهایی را نمی توانیم بخریم.

قبل از اینکه به سراغ راه حل برویم یک موضوع دیگر را هم بررسی کنیم و آن این است که اصولا  وارد کردن یک گوشی چقدر هزینه دارد و آن هزینه ای که به عنوان تعرفه واردات از آن دم زدیم چقدر است!

اول: خرید شخصی

اگر شخصی به صورت مسافرتی و صرفا جهت خرید شخصی بخواهد یک گوشی تلفن همراه را با خودش از خارج کشور به داخل کشور بیاورد باید مطابق قوانین زیر تعرفه پرداخت کند:

بر اساس بخشنامه جدید گمرک ایران واردات گوشی تلفن همراه برای مسافران ( هر مسافر حق وارد کردن حداکثر یک گوشی تلفن را دارد) مشمول 4 درصد حق گمرک و 1 درصد سود بازرگانی که مطابق قانون ضرب در 2 می شود  به علاوه 9 درصد مالیات ارزش افزوده و البته 1 درصد هم عوارض هلال احمر است که جمعا معادل 16 درصد می شود. این مبلغ برای گوشیهایی است که به اصطلح به صورت مسافری وارد کشور میشوند.

دوم : وارد کنندگان تجاری

اما برای وارد کنندگان محترم قانون بدین شکل است که به ازای هر دستگاه گوشی تلفن همراه باید 5 درصد حق ورودی بپردازند 9 درصد ارزش افزوده هم که سر جایش است و همچنین یک مالیات علی الحساب هم به گوشیهای وارداتی تعلق میگرد که 4 درصد است یعنی جمعا 18 درصد عوارض ورود گوشی تلفن هوشمند است.

در قیمتهایی که برای بازار ایران اعلام کردیم 9 درصد ارزش افزوده هم لحاظ شده بود. لذا ما در اینجا مالیات ارزش افزوده را جز هزینه های وارد کننده حساب کردیم در غیر اینصورت میتوانیم بگوییم که یک وارد کننده 9 درصد عوارض پرداخت میکند و مثلا در مورد آیفون (که در محاسبات ما 45 درصد افزایش داشت) با 36 درصد افزایش آن را در اختیار مصرف کننده قرار میدهد که اگر 9 درصد عوارض ورود را کم کنیم با سود 27 درصدی برای فروشنده مواجه میشویم( اگر فروشنده همان وارد کننده باشد که بعید میدانم اینطور باشد وگرنه این گوشیها باید با قیمت کمتری در اختیار مصرف کننده قرار بگیرند ) عموما بین وارد کننده و مصرف کننده تعداد زیادی دلال ایستاده‌اند که قسمت عمده این 27 درصد را  بدون هیچ زحمتی به جیب می زنند

فصل چهارم: راه چاره

واقعیت این است که درآمد قشر اعظم مردم ایران در حد و حدودی که بتوانند سالانه و یا دو سال یکبار چنین هزینه های نجومی را برای تلفن همراه بکنند، نیست (هر چند این مشکل فقط مختص مردم کشورمان نیست ولی به هر حال با توجه به ارزش ریال به عنوان واحد پول کشورمان و جایگاه آن در جدول ارزشگذاری واحدهای پولی، ما در ایران بسیار بیشتر این مشکل رو احساس میکنیم) از طرف دیگر با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و وجود اپلیکیشنهای کاربردی و مفید که البته استفاده کامل و بی دردسر و با سرعت کافی از آنها نیازمند داشتن یک گوشی با مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری قابل قبول است باید راه چاره‌ای اندیشید. به خصوص اینکه در سالهای اخیر بسیاری از کارهایی که صرفا با لپ‌تاپ‌ها و تحت سیستم عاملهایی نظیر ویندوز انجام میشدند در حال حاضر با گوشیهای اندرویدی و یا آیفونهای اپل انجام میشوند، مثلا بعید میدانم دیگر کسی برای وبگردی یا چک کردن یک فایل pdf به سراغ لپ‌تاپ 15 اینچی و دو کیلوگرمی خودش برود! 

بهترین راه هم خداحافظی با پرچمداران گران قیمت است ولی آیا بدون داشتن یک گوشی گران قیمت لذت استفاده از تکنولوژی برایمان کمتر خواهد شد؟ احتمالا بله ولی نه آنقدر که فکرش را میکنید.

راستش را بخواهید بعضی از امکاناتی که در این گوشیها با قیمت نجومی تعبیه شده است صرفا برای شوآف است و اصولا کاربرد خاصی ندارد. مثلا قابلیت کنترل و هدایت خودروی پورشه در گوشی هوآوی مدل پورشه دیزاین برای کسی که خودروی پورشه ندارد به چه دردی میخورد؟

صفحه نمایشهای گران قیمت با دقت و تراکم پیکسلی بیش از قدرت درک چشم انسان هم فاقد استفاده کاربردی هستند!. استیو جابز افسانه‌ای حتی به صفحه نمایشهای بزرگتر از 3.4 اینچی اعتقادی نداشت هر چند که اپل بعد از مرگ جابز به سیاست او پایبند نماند و به حق هم  تسلیم خواست بازار در مورد صفحه نمایشهای بزرگ شد. اما رزولوشنهایی در حد  4k آن هم روی یک گوشی 6 اینچی واقعا دور ریختن پول است.

و اما چاره کار چیست : پاسخ بسیار ساده است! پاسخ همان بود که در عنوان مطلب نوشتیم «خیر الأمور أوسطها»

 بله تنها راه چاره  خرید میان رده‌ها است  هرچند که این راه چاره از سر اجبار برگزیده شده است ولی  انصافا  خیر الامور هم در همین میان رده ها است و شاید این اجبار خیلی هم بد نباشد

باور کنید هیچ کاری در دنیای موبایلهای هوشمند نیست که شما با یک پرچمدار بتوانید انجام دهید و با یک گوشی میان رده خوب از پسش برنیایید. (بحث بازی را فاکتور بگیرید)

درست است که بعضی موارد مثل کیفیت عکس هیچگاه در دنیای میان رده ها و پرچمداران قابل مقایسه نیستند ولی مگر عکاسی برای یک انسان معمولی تا چه درجه ای از اهمیت قرار دارد.؟ اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید حتی دوربین سه گانه هوآوی p20pro هم شما را راضی نخواهد کرد  و در هر صورت به یک دوربین DSLR و لنزهای قابل تعویض نیاز پیدا خواهید کرد و اگر در حد نیاز روزمره و سرگرمی عکاسی میکنید گوشیهای میان رده با دوربینهای فوق العاده‌ای در بازار موجود است که حتی خواسته‌هایی بالاتر از نیازهای شما را برطرف میسازد.

به همین خاطر تصمیم گرفته ‌ایم که در سیارک طی یک سری مطالب مرتبط  به طور مداوم و حداقل هفتگی  به بررسی گوشیهای میان رده با کیفیت که قیمتهای مناسبی هم دارند و حتی المقدور جز تولیدات جدید کمپانیهای مطرح و یا در حال رشد محسوب میشوند بپردازیم و هفته‌ای یک الی دو محصول جدید را به طور کامل و دقیق بررسی و به شما معرفی کنیم. برای اولین قسمت هم گوشی جدید شرکت هوآوی یعنی NOVA-3e  را درنظر گرفته‌ایم. که در قسمت بعدی همین مطلب که از این پس با عنوان میان رده ها منتشر میشود، به  نقد و بررسی این میان رده خوش‌ساخت خواهیم پرداخت. لطفا با نظرات و پیشنهادات خودتان ما را در این بخش یاری کنید و اگر گوشی و برند خاصی مدنظرتان است ذیل همین مطلب و در بخش نظرات معرفی کنید. مطمئن باشید در اولین فرصت بررسی کاملی از گوشی مد نظرتان را منتشر خواهیم کرد.

پایان مقدمه‌ای بر معرفی میان رده‌ها !

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید