کهکشان بی رحمانه عمل می کند

تلسکوپ فضایی هابل، فروپاشی "برادر بزرگ‌ترِ" دنباله دار هالی را رصد کرد. محققان، واقعه ی شدید و غیر قابل انتظاری را در فضا مشاهده نمودند. برای اولین بار، محققان مشاهده نمودند که ستاره ی کوتوله ی سفیدی، باعث فروپاشی جسم فضایی عظیم و دنباله‌دار‌مانندی شد. تکه های آن جسم فضایی هم بعد از متلاشی شدن، در اتمسفر اطرافش باقی ماند.


ساختار شیمیایی جسم متلاشی شده، بسیار شبیه دنباله‌دار هالی بود؛ اما 100000 برابر عظیم تر. به همین علت هم دانشمندان، لقب "برادر بزرگتر" دنباله دار هالی را به آن دادند.
کوتوله های سفید ستاره هایی بسیار چگال هستند که زمانی مانند خورشید بوده اند اما بعد ها متلاشی شده اند. کوتوله های سفید، حالت نهایی آنها پس از متلاشی شدن هستند؛ اجسامی ستاره‌مانند با چگالی مشابه چگالی خورشید و حجمی هم اندازه ی حجم زمین.
به همین دلیل هم کوتوله های سفید، قدرت کشندگی زیادی دارند و می توانند اجسامی را که تا حد زیادی به آنها نزدیک می شوند، متلاشی کنند.(سیارک
اگرچه قبلاً هم ستارگان، اجسام سنگی و سیارک‌مانند را متلاشی کرده اند، اما این اولین باری است که جسمی یخی و دنباله‌دار مانند را نابود می‌کنند.
کوتوله ی سفید مورد نظر در این مشاهده، در فاصله ی 170 سال نوری از ما و در صورت فلکی گاوران یا عوَا قرار دارد.
تلسکوپ فضایی هابل، در حال رصد فضای اطراف خود بود که مشاهده شد جسمی مانند دنباله داری عظیم، به طرف ستاره ای کشیده شد و سپس متلاشی گشت.
گروه های تحقیقاتی از ناسا و آژانس فضایی اروپا، این واقعه را بررسی کردند و مشخص نمودند که این جسم فضایی دنباله‌دار مانند، هرچه که باشد، ساختاری بسیار شبیه به دنباله‌دار هالی، همان دنباله دار مشهوری که هر 75 سال از زمین رویت می شود، دارد.
هر دوی این اجسام، غنی از عناصر ضروری برای حیات، از جمله کربن، اکسیژن، سولفور و نیتروژن هستند. اما جسم متلاشی شده، 100000 برابر عظیم تر بوده است. همچنین، اولین جسم فضایی غنی از نیتروژن بوده که توسط کوتوله ی سفید متلاشی شده است.
سی یی زو، مدیر تحقیقاتی رصد خانه ی جنوب اروپا در آلمان، می گوید: همانطور که می دانیم، نیتروژن عنصری بسیار ضروری برای حیات است. این جسم فضایی، بیش از هر جسم فضایی مشاهده شده در منظومه ی شمسی ما، نیتروژن دارد.

سوالات زیادی درباره ی نابودی زود هنگام این "برادر بزرگ" دنباله‌دار هالی باقی است. در آغار، این که چطور این جسم دنباله‌دار‌مانند، تا این حد به کوتوله ی سفید نزدیک شد؟
گروه تحقیقاتی پاسخ می دهد که احتمال دارد که این جسم دنباله‌دار‌مانند، قبل از اینکه توسط کوتوله ی سفید متلاشی شود، توسط سیاره و یا دنباله داری در آن منظومه به مداری دورتر از سیاره ی میزبانش منتقل شده باشد. همانطور که کمربند کویپر در منظومه شمسی خودمان از نپتون فاصله گرفت.
این فرضیه، پرسش مهم دیگری ایجاد می کند و آن این است که آیا ممکن است در اطراف این ستاره، کمربندی یخی و دنباله‌دار‌مانندی باقی مانده باشد؟ با توجه به نابودی زود هنگام این جسم فضایی، می توان گفت که وجودشان امکان پذیر است و قدم بعدی در بررسی های محققین نیز، همین میئله خواهد بود.
نتایج این مشاهده ها، در نشریه ای علمی-تحقیقاتی منتشر خواهد شد. پس تا زمانی که از تحلیل های بیشتری که در این زمینه انجام شده، اطلاع کسب نکنیم، نباید پاسخ قطعی به این پرسش ها دهیم.
همچنین، اطلاع از اینکه آیا چیزی از اجسام موجود در کمربند کویپر، که از نپتون فاصله گرفت، باقی مانده است یا نه، می تواند به ما کمک کند.
به نقل از نشریه ای وابسته به هابل، یافته های ما، شواهدی تجربی مبنی بر این است که اجسام یخی در سایر منظومه ها هم وجود دارند و با وجود دگرگونی ستاره ها، در طول تاریخ، دوام آورده اند.
باید صبر کنیم تا دریابیم جریان از چه قرار است. در ضمن، بگذارید به برادر بزرگتر دنباله دار هابل دقت بیشتری کنیم. نابودی زود هنگام آن، این فرصت را به ما می دهد تا درباره ی فضا دانش بیشتری کسب کنیم.

بیشتر بخوانید:

ستارگانی که به کهکشان راه شیری تعلق ندارند

یک چشم قوی در آسمان

یک سوم جمعیت کره زمین دیگر قادر به رویت کهکشان راه شیری نیستند

ستون‌های نابودی کیهانی

جهان سریعتر از آنچه انتظار داریم گسترش پیدا می کند

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Kairii 894 :

    En effet, A1528, la douille est spécifiquement pour les ampoules en français courant. Un pa2&uutt#8r30;Poor ce qui est de vos dominos, de mon côté j’ai surtout entendu parler de connectors.

    1395/12/26 21:48

بیشتر بخوانید