گیاه کینوا یک‌ منبع بسیار مهم مواد غذایی در آینده

در

مطالعه ژنتیکی احتمالاً گیاه کینوا Quinoa را در اینکای باستان به یک‌دانه غله برای آینده تبدیل می‌کند.
کینوا مقدس " مادر همهٔ دانه‌های خوراکی " از تمدن باستانی اینکا ، سرکوب‌شده توسط فاتحان اسپانیایی، می‌تواند تبدیل به یک منبع بسیار مهم مواد غذایی در آینده شود که مرهون اسرار ژنتیکی آشکارشده در یک مطالعه جدید است.


دانشمندان در جراید روز چهارشنبه اعلام کردند: آن‌ها ژنوم کینوا آر نقشه‌برداری کردند و ژنی را شناسایی کردند که می‌تواند برای خلاص شدن از طعم تلخ طبیعی دانه دست‌کاری شود و راه را برای استفاده تجاری گسترده‌تر و هموارتر کند.
کینوا  Quinoa هنوز به‌خوبی در شرایط سخت مانند خاک شور و باکیفیت پایین، ارتفاعات بالا و دمای های پایین و خنک رشد می‌کند، یعنی می‌تواند در مناطق محلی که در آن احتمالاً محصولات زراعی رایج مانند گندم و برنج کشت می‌شود پرورش یابد. اما وجود مواد شیمیایی سمی و تلخ به نام ساپونین دردانه‌های آن‌یکی از موانع کشت گسترده آن بوده است.
دانشمند علوم گیاهی، مارک تستر از دانشگاه علوم و فناوری کینگ عبدالله در عربستان سعودی اظهار داشت که این مطالعه دقیقاً ژنی را مشخص کرد که راهبر تولید ساپونین در کینوا است.(سیارک

این معلومات می‌تواند به‌منظور تولید دانه‌های شیرین‌تر، قابلیت پرورش کینوا بدون ساپونین را ایجاد کند.
در حال حاضر، دانه کینوا باید از طریق شستشو و خشک‌کردن پس از برداشت به‌منظور حذف ساپونین فرآوری شود.
تستر، سرپرست پژوهش منتشرشده در مجله Nature، گفت: "کینوا در حال حاضر تا حد زیادی تحت استفاده قرار می‌گیرد. این دانه بسیار مغذی است، با محتوای پروتئین بالایی که به‌ویژه، دارای تعادل بسیار خوبی از اسیدهای آمینه‌هاست و در غلات اصلی ما غیرمعمول است. این دانه همچنین فاقد گلوتن و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است."
تستر گفت: "افزایش تولید کینوا می‌تواند امنیت غذایی را در سیاره‌ای با رشد جمعیت انسانی بی‌امان بهبود بخشد."
تستر همچنین افزود:"معایب بالقوه‌ای در مورد کاهش ساپونین وجود دارد که شاید افزایش استعداد ابتلا به عفونت‌های قارچی و یا شکار پرنده باشد."
کینوا، که دارای عطروطعم عجیب‌وغریبی است، می‌تواند به شیوه‌های مشابه مانند برنج و گندم استفاده شود. به‌تنهایی قابل پخت و مصرف است، به‌صورت ماکارونی، در داخل سوپ، مصرف به‌صورت غلات یا تخمیر و تبدیل به آبجو و یا چیچا (chicha)، نوشیدنی منحصربه‌فرد آندها.
محصول این گیاه برای اینکاهای باستان که آن را "chisoya mama," و یا " مادر همهٔ دانه‌های خوراکی" نامیدند مقدس بود.


در زمان تصرف امپراتوری‌شان در آمریکای جنوبی در حدود 500 سال پیش، اسپانیایی‌ها، کشت کینوا را به دلیل کاربرد آن در مراسم مذهبی بومی سرکوب کرد. آن‌ها کشت گیاه کینوا را برای مدتی ممنوع کردند و در عوض هم‌زمان اینکاها را مجبور به کشت گندم کردند.
گیاه کینوا هنوز، با توجه به بیشترین کشت در پرو و بولیوی، یک محصول جزئی در سطح جهانی است. در سال‌های اخیر در کشورهای غربی، در درجه اول به‌عنوان یک ماده غذایی مفید و سالم متداول شده است.


*امپراتوری اینکا: یک امپراتوری از مردم بومی (سرخ‌پوست) در آمریکای جنوبی بود. این امپراتوری در بیشترین پهناوری خود، کشورهای امروزی پرو، اکوادور، بولیوی، و بخش‌هایی از آرژانتین، شیلی و کلمبیا را در برمی‌گرفت. در سدهٔ شانزدهم میلادی با ورود اسپانیایی‌ها به پرو، این امپراتوری درهم‌شکسته و قلمرو آن مستملک اسپانیا گشت.

*کینوا از خانواده Chenopodiaceae
گیاهی است بانام علمی Chenopodium quinoa willd که بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو است. علاوه بر دانه، از برگ گیاه جوان به‌عنوان سبزی تازه و یا به‌صورت پخته استفاده می‌شود.

کوینولا چیست؟

گياه Maca ماکا یا مکا

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۲/۲۷mao,riPeut-an juger d’ un film sur deux minutes ?Entendre la langue italienne et voir autant de jolies filles en si peu de temps, c’ est pas mal, merci !

در ادامه بخوانید...

کوینولا چیست

در

quinoa-orig-1180x770.jpg

کوینو چیست

کوینولا دانه کوچک لوبیا شکل به رنگ عاج است که عطری ملایم و طعمی شیرین دارد . کوینولا از برنج سبکتر است ولی میتوان به عنوان جایگزین برنج از آن استفاده نمود و معمولا برای غلیظ کردن سوپ میتوان به آن اضافه کرد.کوینولا  نمونه ای دیگر از غلات کامل است که سرشار از پروتئین می باشد.

کوینولا چیست  کوینو چیست

کینوا (کوینو) را غلات سرخپوستان آند می نامند. اما در حقیقت ، کینوا یک دانه نیست ، بلکه یک محصول شبه  دانه  یا به عبارت ساده تر ، کینوا است. برای یک فرد ایرانی ، کینوا در رژیم غذایی موجود نیست .


سواحل دریاچه افسانه ای تیتیکاکا زادگاه کوینو Chenopodium quinoa محسوب می شود. کینوا در آنجا به صورت بوته های بلند رشد می کند. در سرخپوستان محلی ، کینوا همراه با ذرت و سیب زمینی در رژیم غذایی گنجانده می شود و چیز خوشمزه ای محسوب نمی شود. دانه های کینوا خورده می شوند ، از نظر ظاهری بسیار یادآور دانه های گندم سیاه هستند ، فقط با رنگ های مختلف.

 

3aedf1267a250b0a8c21f507d0d1ba8a.png

کوینو

رنگ بذر کینوا از نظر رقم متفاوت است و دانه ها می توانند مایل به سفید ، قرمز ، قهوه ای یا سیاه باشند. بالای دانه کینوا پوسته تلخی دارد. بنابراین ، لازم است قبل از پخت هر چیزی از کینوا ، از شر ساپونین ها - مواد تلخ خلاص شوید. برای این کار دانه های کینوا را کاملاً در آب تمیز بشویید. ساپونین ها کینوا را تقریباً یک گیاه آسیب ناپذیر برای جوندگان و سایر آفات ساخته است: هیچ کس دوست ندارد دانه های تلخ را بخورد. بنابراین ، کاشت کینوا عملاً هیچ  تهدید کننده ای ندارد.  یکی از قدیمی ترین دانه های کشت بشر در آمریکای جنوبی است.

 

polza-quinoa.jpg

 

ناسا گفت که کینوا می تواند به طور بالقوه در ایستگاه های فضایی رشد کند. امروزه هیچ محصول ایده آلی وجود ندارد که تمام نیازهای غذایی انسان را برآورده کند. با این حال ، هنگام انتخاب از بین گزینه های غذایی موجود ، کینوا نزدیک به محصول عالی است.

 

دانه های کینوآ آب پز تقریباً شفاف و از نظر اندازه چهار برابر می شوند. و پختن کینوا بسیار آسان و سریع است: فقط 15 دقیقه جوشاندن در آب نمک و دانه های کینوا وقتی پخته می شوند ، طعم مغزهای ظریف و بافت دانه ای دلپذیری دارند. و جوانه زنی بذرهای کینوا به طور کلی 2-3 ساعت طول می کشد. کینوا برای انواع سالادها و مواد پر کننده بسیار مناسب است و همچنین کاملا جایگزین برنج موجود در پلو و بلغور می شود. مانند هر ماده غذایی سالم ، کینوا نیز اخیراً محبوبیت بی نظیری پیدا کرده است و در بهترین غذاهای گرانترین رستوران های جهان گنجانده شده است. 

 

خواص کوینولا

quinoa.jpg

کوینولا

کوینولا سالم ترین جایگزین برای برنج و ترکیبات دارای گلوتن می باشد. از خواص کوینولا محتوای غنی اسید آمینه آن است که سبب می شود تا غذایی عالی برای عضله سازی باشد. همچنین سالم ترین گزینه برای آن هایی می باشد که در صدد اجتناب از غذاهای پر نشاسته هستند. 

 

دو فواید بسیار مهم کینوا میزان پروتئین بالای آن و عدم وجود مطلق گلوتن است. این امر باعث می شود کینوا یک ماده غذایی ضروری برای وگان ها و کسانی که به گلوتن تحمل ندارند ، باشد. سهولت رشد و عدم وجود آفات ، کینوا را به عنوان گیاهی با ظرفیت بالا برای کشورهایی که با مشکلات غذایی روبرو هستند ، ایجاد می کند. همچنین کینوا به طور جدی به عنوان گیاهی در نظر گرفته می شود که قادر به تأمین پروتئین و عناصر کمیاب است.


بلغورهای کینوا یک مجموعه طبیعی ، کاملاً طبیعی و متعادل از نظر ایده آل از مواد معدنی و ویتامین ها است.

کینوا سرشار از فیبر ، کلسیم ، روی ، پتاسیم ، منگنز ، فسفر و  آهن است - که دو برابر گندم ، ویتامین های A ، E ، C ، B دارد - از جمله ریبوفلاوین ، که  برای تجدید خون لازم است.

علاوه بر این ، دانه های کینوا (کوینولا) سرشار از لسیتین و سلنیوم ، مواد مغذی ضروری برای سلامتی ما هستند.به علاوه - ترکیب منحصر به فرد اسیدهای آمینه موجود در کینوا (کوینولا) باعث می شود که پروتئین آن کامل و نزدیک به شیر گاو باشد. به علاوه ، کینوا 16 تا 20 درصد پروتئین بیشتر از هر گیاه دیگری دارد.

تنها عیب دانه ها این است که پوسته آنها حاوی مقدار زیادی ساپونین است - مواد تلخی که از دانه ها در برابر آسیب محافظت می کند. اما در حال حاضر در حین تمیز کردن ، قسمت اصلی ساپونین ها به همراه پوسته برداشته می شود و بقیه با خیساندن و شستشو برداشته می شود.

 

pavpvarp.jpg

 

یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط در مورد کربوهیدرات‌ها این است که آن‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند. اما در حقیقت نوع کربوهیدارت‌ها است که باعث افزایش وزن می‌شوند. کوینو مملو از فیبر و پروتیین هستند که باعث ایجاد احساس سیری در فرد می‌شوند. برخلاف سایر غلات، یکی از خواص کوینولا موجب پایین آوردن قند خون می‌شود و در عوض ولع انسان را برای مصرف قند و کربوهیدارت کم می کند. 

 

بی جهت نبود که در تمدن اینکا کینوا  ،کوینولا اساس رژیم غذایی بود - از آن به عنوان گیاهان مقدس یاد می شد و "مادر همه غلات" نامیده می شد. طبق افسانه ها ، فصل کاشت کینوا توسط خود امپراطور آغاز شد و اولین بذر را با ملاقه طلایی می کاشت.

علاوه بر همه موارد ، کینوآ  ،کوینولا بسیار خوشمزه است و اگر هنوز دانه جوانه کوینولا را امتحان نکرده اید - ما به شما اطمینان می دهیم - کشف طعم شگفت انگیزی در انتظار شماست!

طرز استفاده از کوینولا ،کینوا

Southwestern-Quinoa-Salad-Serving.jpg

 

در رژیم غذایی سنتی ، فرنی را از کینوا تهیه می کنند ، به سالاد و گوشت چرخ کرده کوینو را  اضافه می کنند ،کوینو را به سوپ ها اضافه می کنند و دسرها را تهیه می کنند. جایگزین کامل و خوشمزه تری برای برنج و سایر غلات است. و در فهرست غذا های خام ، کینوا به صورت خیسانده یا به صورت جوانه مصرف می شود.

امروز یک سالاد با کینوا ، هویج ، سبزیجات ، آب لیمو و روغن زیتون درست کردم. خوب ، بسیار خوشمزه است. من به آزمایش ادامه خواهم داد. 

گیاه کوینولا

از آنجا که دانه ها را قبل از فروش پوست می گیرند تا پوسته تلخ از بین برود. ممکن است جنین هسته آسیب ببیند و نباید انتظار 100٪ جوانه زنی داشت.

با این حال ، بیشتر غلات هنوز جوانه می زنند. دانه کینوا حلقه برجسته ای در اطراف خود دارد. این "تاج" نامیده می شود - این جنینی است که باید جوانه بزند

 

960m.jpg

کوینولا از کجا بخریم

کوینولا در ایران، کوینولا از کجا تهیه کنیم ، بذر کینوا را از کجا تهیه کنیم 

در سوال کاربران که پرسیده اند قیمت کوینولا و کوینولا از کجا بخریم باید بگویم که تقریبا الان در تمام فروشگاه های بزرگ و سوپر مارکت ها کوینولا خوراکی بصورت بسته بندی به فروش می رسد و قیمت کوینولا متاسفانه با این نرخ تورم ثابت نیست. برای قیمت کوینولا ، خرید کوینولا و خرید بذر کینوا فروشگاه های آنلاین  بذر کینوا را می فروشند .در گوگل سرچ کنید.

 

طرز تهیه استیک گوشت گوساله و لیمو با سالاد کوینولا

طرز تهیه کوینولا و لوبیا سیاه

طرز تهیه سالاد کینوا

گیاه کینوا یک‌ منبع بسیار مهم مواد غذایی در آینده

عضلانی کردن بدن با دانه کینوا Quinoa

 

Recept-salata-so-shpinatom-i-bobami-jedami-2.jpg

موارد منع مصرف و آسیب کینوا

منع مصرف قابل توجهی برای مصرف کینوا وجود ندارد ، اما زنان باردار  و زنانی که به کودک خود شیر می دهند باید مراقب باشند. از آنجا که این دسته از افراد مستعد واکنش های آلرژیک هستند ، توصیه می شود قبل از مصرف کینوا با پزشک مشورت کنید.

 

در صورت استفاده از کوینولا ، یا کاشت گیاه کوینولا تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

نظرات

۱۳۹۵/۵/۲۸سلام،ممنون ازمطلب مفیدتون لطفامطالب بیشتری دراختیارمان قراربدهید

۱۳۹۵/۷/۷اگر ساکن تهران هستید فکر کنم بازار بزرگ و یا بازار تجریش داشته باشه. نمایشگاهی در خیابان حجاب تهران ، این بذر را می فروشد. البته زمان نمایشگاه کوتاه است.

۱۳۹۵/۶/۳کجا گیرم میاد؟ از کجا میشه خریدش؟

۱۳۹۵/۱۰/۲۸جالب بود ولی فکر کنم سخت گیر بیاد.

۱۳۹۵/۸/۲۵سلام.خیلی عالی بود و توصیه میکنم که حتما اگه کسی میخواد استفاده کنه چند روز داخل آب داخل یک بشقاب بزارید و یک دستمال کاغذی بزارید روش جوانه بزنه و داخل سالاد استفاده کنید و حتما به انسانهای بزرگ سال مثل پدر مادرهاتون بگید استفاده کنن چون خواصی که داره رو فقط با خوردن میشه فهمید از انرژی روزانه و لطافت پوست بعد از 20 روز.البته محصولات از کشور ایتالیا BIO هست و کاملا سالم

۱۳۹۶/۱/۱۸بسيار عالي بود ممنون از اطلاعات جامع و كاملتون. موفق باشين.

۱۳۹۹/۴/۸ طعم و بافت quinoa کمی شبیه به برنج قهوه ای است که با جو دوسر مخلوط شده باشد.کوینولا خامه ای ، ترد و تا حدی مغذی است ، همه در یک سطح قرار دارند.کوینولا چند منظوره است و می تواند از چندین راه تهیه شود. قبل از پختن، آن را بشویید.

در ادامه بخوانید...

طرز تهیه کوینولا و لوبیا سیاه

در

(سیارک) : ما معمولا با غلاتی مثل گندم، جو و بندرت ذرت از کودکی آشنایی داریم و غذاهایی که با این غلات آماده می شوند به شکل های گوناگون مثل انواع نان ، برنج ، ماکارونی، رشته و .... در سفره می بینیم اما غلات عجیب و جدید ی مثل کوینولا ،کینوا و یا چیا را تازه می شنویم از خواص آن ها کمتر می دانیم ، از غذاهایی که با آنها درست می شود کمتر اطلاع داریم در این پست طرز تهیه یک غذای ساده که با کوینولا و لوبیای سیاه درست شده آورده شده است .

 

مواد لازم برای تهیه کوینولا و لوبیا سیاه 

1 قاشق چای خوری روغن نباتی
1 عدد پیازخرد شده
3 عدد سیر پوست کنده و خرد شده
3/4 فنجان کوینولا یا بذرگنه گنه خام
 عصاره سبزیجات به میزان دلخواه
1 قاشق چای خوری زیره سبز
1/4 قاشق چای خوری فلفل هندی
1 قاشق چای خوری نمک و فلفل
1 فنجان دانه های ذرت منجمد
 1 فنجان لوبیای سیاه شسته و آبکش شده 
1/2 فنجان گشنیز تازه خرد شده

طرز تهیه کوینولا و لوبیا سیاه

شما به این غذا ازهر نوع حبوباتی که دوست دارید می توانید اضافه کنید مهم استفاده از کوینولا می باشد.کوینولا نوعی از غلات کامل می باشد که سرشار از پروتئین است.

لوبیای سیاه را جداگانه می پزیم و کنار می گذاریم برای تسهیل در تهیه این غذا و غذاهای مشابه که دارای حبوبات می باشند ، معمولا حبوبات را پخته و فریزی می کنم و در آخر به غذا اضافه می کنم .

حال مانند تمام غذاهای ایرانی پیاز خرد شده را در تابه ای با روغنی که کمی گرم شده می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا به آرامی سرخ شود در اواسط سرخ شدن سیر زا اضافه می کنیم سیر سریع سرخ می شود. بعد از طلایی شدن سیر و پیاز عصاره سبزیجات و دانه های کوینولا (بذر گنه گنه) را اضافه می کنیم درب ظرف را می بندیم تا تمام مواد علاوه بر پخت طعم بگیرند . بعد از 5 دقیقه زیره سبز، فلفل هندی، نمک و فلفل را داخل ظرف ریخته ، هم می زنیم و با حرارت ملایم تا 20 دقیقه می گذاریم بپزد. ذرت ، لوبیا و گشنیز را اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا تمام مواد به همدیگر طعم و مزه بدهند. 

اگرتمایل دارید در مورد کوینولا و کینوا بیشتر بدانید مقالات زیر را بخوانید.

   کوینولا  چیست

طرز تهیه استیک گوشت گوساله و لیمو با سالاد کوینولا

گیاه کینوا یک‌ منبع بسیار مهم مواد غذایی در آینده

در صورتی که در باره کوینولا اطلاعات دارید با کاربران در بخش نظرات به اشتراک یگذارید.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

طرز تهیه سالاد کینوا

در

گیاه کینوا یک‌ منبع بسیار مهم مواد غذایی در آینده

مواد لازم برای تهیه سالاد کینوا

1 پیمانه کینوای سیاه  ، سفید یا قرمز پخته ، بگذارید خنک شود.

1 حبه سیر ریز رنده شود

1 پیمانه انگور قرمز یا سیاه، نصف شود و هسته ها را درآورید.

1/4 پیمانه نعنا خرد شود
2 ساقه کرفس خرد شود
1 عدد فلفل دلمه ای زرد، خرد کنید
فلفل هالوپینو، تخم ها و رگه های سفید را درآوریدو خرد کنید. قلقل هالاپینو تند  با اندازه متوسط می باشد . در صورتی که تندی دوست ندارید حذف کنید.
1 عد سیب، هسته ها را درآورید و خرد کنید.

خیار بی دانه نصف پیمانه خرد شود
بادام به میزان دلخواه

2 قاشق غذاخوری ماست ساده
1/4 پیمانه ریحان خرد شود
آب لیموترش به میزان دلخواه
نمک دریایی دانه درشت به میزان دلخواه

طرز تهیه سالاد کینوا

در یک ظرف بزرگ، تمام مواد را با هم مخلوط می کنیم .سالاد آماده سرو شدن می باشد.

   کوینولا  چیست

طرز تهیه استیک گوشت گوساله و لیمو با سالاد کوینولا

شما از کینوا استفاده کرده اید ؟ تجربیات خودتان را در مورد کینوا ب اشتراک بگذارید.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی بخش 2

در

 

بخش اول مقاله مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی را بخوانید.

 

 

مزایای مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی

یک مکمل بدنسازی خوب قبل از تمرین باید چندین کارکرد را به طور مؤثر انجام دهد. کدام کارکرد؟ عضله سازی؟ اکنون به آن می پردازیم.

یک مکمل بدنسازی خوب باید در تولید انرژی اضافی مشارکت کند

ویتامین های گروه B (به ویژه B6 و B12) به گفته محققان نقش اساسی در تولید انرژی در سطح سلولی دارند و این از عضلات پشتیبانی می کند ، استقامت آنها را در طول تمرین افزایش می دهد. کراتین مونوهیدرات و کافئین برخی از مؤثرترین عناصر این مجموعه هستند. با تشکر از کراتین ، که باعث بهبودی ATP در سلول های ماهیچه ای در حین و بعد از شدیدترین بار می شود.

یک مکمل بدنسازی خوب باید جریان خون را بهبود ببخشد

قبل از تمرین بدنسازی، باید جریان خون به عضلات ، قلب و ریه ها بهبود یابد تا گردش اکسیژن بصورت فعال انجام شود. سیترولین مالات (که در پوست هندوانه یافت می شود) و عصاره پوست کاج کارهای خوبی از این کار دارند. مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی نیز باید در گسترش رگ های خونی نقش داشته باشند (با افزایش ذخایر بدن از اکسید نیتریک). به هر حال ، بهبود گردش خون نه تنها در هنگام تمرین قدرتی مهم است ، این عملکرد قبل از ورزش نیز در فعالیت های هوازی دارای اهمیت است (برای شناگران مفید است ، قبل از دویدن نیز مفید است).

یک مکمل بدنسازی خوب باید مقاومت به اسید لاکتیک را افزایش دهد

جلوگیری از ایجاد احساس سوزش در عضلات که می تواند اثربخشی تمرین را بهبود بخشد (و این یک اثر جانبی از اسید لاکتیک تولید شده در عضلات است). به لطف بتا آلانین ، این احساس ناخوشایند را می توان از بین برد.

یک مکمل بدنسازی خوب باید از سلول ها محافظت کند

ورزش منظم و شدید می تواند سلول ها را آسیب پذیر کند. مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی با آنتی اکسیدان ها ( بیوفلاوونوئیدهای حاصل از مرکبات ، تورین) و بتائین (که در اسفناج ، چغندر ، کینوا یافت می شوند) بدن را در سطح سلولی محافظت و تقویت می کنند.

یک مکمل بدنسازی خوب باید رشد عضلات را تقویت کند

BCAA مؤلفه اصلی برای سرعت بخشیدن به رشد عضلات است و لوسین از این نظر به ویژه مؤثر شناخته شده است. این اسید آمینه سنتز پروتئین ماهیچه را فعال می کند.

یک مکمل بدنسازی خوب باید چربی بسوزاند

قبل از تمرین بدنسازی حاوی کافئین توانایی سوزاندن چربی و فعال شدن تجزیه چربی بیشتر در هنگام تمرین را دارد. علاوه بر این ، کافئین نه تنها یک ماده فعال چربی سوزی است بلکه ماده ای است که به قدرت و استقامت می بخشد. تنها احتیاط: شما نباید مکمل های کافئین را در شب مصرف کنید.

یک مکمل بدنسازی خوب باید عملکرد شناختی را بهبود بخشد

کیفیت آموزش به اندازه گیری قابل توجه در کیفیت روحیه هیجانی و تمرکز بستگی دارد. کافئین و ال-تانین (یک آنتی اکسیدان از چای سبز) مکمل خوبی برای مکمل های ورزشی قبل از ورزش هستند. خوب ، فواید کولین را فراموش نکنید ، زیرا به گفته دانشمندان ، این کار نه تنها عملکرد شناختی را بهبود می بخشد بلکه بر قدرت اراده نیز تأثیر می گذارد.

 

 

عوارض جانبی مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی

بی خوابی. یکی از اصلی ترین مشکلات مرتبط با پودرهای پیچیده قبل از تمرین بدنسازی است. در برخی افراد ، الگوی خواب با قطع مصرف کافئین منظم می شود. بنابراین ، بهتر است داروهای حاوی کافئین را حداکثر 8 ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

حالت تهوع ، استفراغ ، خارش ، سردرد. هنگامی که اولین علائم آلرژی ظاهر می شود ، مهم است که از مصرف مکمل خودداری کنید.

مشکلات قلبی عروقی. هر مجموعه قبل از تمرین بدنسازی شامل محرک های مختلفی است که برای مبتلایان به بیماری های قلبی ممنوع است.

اشتیاق بیش از حد به تمرین بدنسازی و علاوه بر این عدم رعایت دوزهای توصیه شده ، می تواند برای قلب حتی افراد سالم خصوصاً بزرگتر از 40 سال خطرناک باشد.

کم آبی. کافئین خاصیت ادرار آور دارد. مصرف بیش از حد مکمل می تواند باعث کمبود آب بدن شود.

برخی از هشدارها برای مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی

برخی از مؤلفه هایی که مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی را تشکیل می دهند به خوبی درک شده اند. شاید کمترین سؤالات در مورد کافئین ، تاورین ، رودولیلا ، کراتین ، بتا آلانین و برخی مواد دیگر ایجاد شود. در ضمن ، در بین مواد محبوب وجود دارد و کمتر مورد مطالعه قرار می گیرد. به عنوان مثال ، آماده سازی با ژرنیوم برای مدت طولانی ایمن در نظر گرفته می شد ، تا اینکه در سال 2013 معلوم شد که آنها می توانند برای قلب مضر باشند. همچنین برخی از محققان اخیراً در مورد ایمنی گلیسین پروپیونیل-ال-کارنیتین تردید داشتند.

 

 

نحوه مصرف و ترکیب مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی

اکثر ورزشکاران سؤالاتی از این قبیل دارند: "چرا به مکمل قبل از تمرین نیاز دارم؟" یا "آیا باید مکمل های غذایی را قبل از ورزش بنوشم؟" شک در مورد این امر فقط برای مبتدیان ظاهر می شود. اما حتی سؤالات بیشتر ظرافت دیگری را ایجاد می کند: نحوه استفاده از تغذیه ورزشی در قرص ، پودر یا کپسول به منظور به حداکثر رساندن مزایای آن و به حداقل رساندن آسیب است.

همچنین ، بسیاری نگران چگونگی ترکیب مکمل های مختلف ورزشی هستند ، تا بدین ترتیب اثر آن ها بدتر نشود. به عنوان مثال ، آیا می توان همزمان کراتین مونوهیدرات و کافئین مصرف کرد ، کافئین و تاورین را ترکیب کرد یا بهتر است به مکمل های فاقد کافئین ترجیح دهید.

حالا بیایید سعی کنیم جواب همه اینها را پیدا کنیم "آیا ممکن است ...". در حالت ایده آل ، مجموعه مکمل های در نظر گرفته شده برای مصرف قبل از آموزش باید از ترکیباتی باشد که توسط متخصصان در بخش های لازم برای دستیابی به یک نتیجه خاص انتخاب می شود. بنابراین ، مهم است که فقط قبل از تمرین بدنسازی با کیفیت بالا را انتخاب کنید.

 

فواید و مضرات این مجموعه نه تنها به کیفیت خود محصول بلکه به دوز و ترکیب آن با سایر داروها بستگی دارد. به عنوان مثال ، برای هرگونه مشکل در قلب یا رگ های خونی ، انتخاب یک کمپلکس بدون کافئین و مصرف کافئین با داروهای فشار خون بالا بسیار مهم است.

وقتی در مورد ترکیبی از تغذیه ورزشی صحبت می کنند ، اغلب کراتین را به یاد می آورند. و گرچه این مؤلفه بخشی از بسیاری از مکمل غذایی های آماده تمرین است ، اما اغلب ورزشکاران به طور جداگانه قسمت های بیشتری از ماده را برای اثربخشی بیشتر مصرف می کنند. اما در اینجا لازم به یادآوری است: مصرف بیش از حد کراتین می تواند خطرناک باشد ، و اسید آمینه خود دارای برخی موارد منع مصرف است.

 

درست است ، گروه سوم ورزشکارانی که یا کراتین یا یک مجموعه قبل از تمرین بدنسازی را مصرف می کنند وجود دارد. اما هر دو محصول قابل تعویض نیست. پردن تأثیر گسترده تری روی بدن دارد.

چه زمانی مکمل قبل از تمرین بدنسازی را بخوریم

مجموعه قبل از آموزش ، به طور معمول ، یک یا دو ساعت قبل از شروع کلاس ها انجام می شود. درست است ، زمان دقیق پذیرش یک شاخص بسیار فردی است و به میزان متابولیسم بستگی دارد. ماهیت یک زمان مکمل صحیح تعریف شده این است که در میانه آموزش عمل از بین نمی رود. علاوه بر این ، مهم است که دارو را با مواد غذایی ترکیب نکنید - این باعث بدتر شدن جذب اجزای قبل از تمرین بدنسازی می شود. شما می توانید دارو را با آب سرد یا آب رقیق کنید (نسبت های سنتی: 150 میلی لیتر آب به ازای هر 1 قاشق پودر).

برخی از تولید کنندگان توصیه می کنند قبل از تمرین بدنسازی در روزهای غیر آموزشی استفاده کنند. در حقیقت ، این فقط یک کار بازاریابی است. از مجموعه قبل از تمرین بدنسازی بدون تمرین هیچ فایده ای نخواهد داشت (خوب ، حداقل مطمئناً در قدرت و حجم عضلات تأثیر نمی گذارد).

 

 

چگونه مکمل غذایی صحیح را انتخاب کنیم

بازار تغذیه ورزشی تعداد زیادی گزینه های مکمل قبل از تمرین بدنسازی را ارائه می دهد. بیشتر تولید کنندگان ادعا می کنند که محصول آنها "قدرتمندترین" است ، "که توسط یک فرمول انقلابی منحصر به فرد ساخته شده است." آیا می توان به طور مستقل به گونه ای فهمید که کدام مجموعه بهتر است و از هدر رفتن پول جلوگیری کرد؟

قبل از انجام یک مجموعه قبل از تمرین بدنسازی ، مهم است که با دقت ترکیب آن را مطالعه کرده و اطمینان حاصل کنید که در بین مواد ادعا شده هیچ ماده ای که باعث آلرژی شود وجود ندارد. به هر حال ، مطمئن نیستید که بدن چگونه به یک یا مؤلفه دیگر این مجموعه پاسخ خواهد داد؟ برای مبتدیان ، می توانید نمونه هایی را از چندین تولید کننده تهیه کنید و مشاهده کنید که چگونه بدن به انواع مختلفی از مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی پاسخ می دهد. این نوع آزمون به شما در انتخاب کمک می کند: که بهتر است برای استفاده منظم خریداری کنید.

 

به بدنسازان مجرب نیز توصیه می شود مکمل های بدون برچسب را خریداری نکنید که هیچ لیستی از مواد دقیق تشکیل دهنده آن وجود ندارد. اگر این لیست حاوی اطلاعاتی در مورد تعداد دقیق مؤلفه ها نباشد ، به احتمال زیاد مواد تشکیل دهنده به ترتیب نزولی مقدار آنها فهرست می شوند. این بدان معناست که مؤلفه اول می تواند چندین برابر بزرگتر از سایر موارد باشد ، علاوه بر این ، تناسب نیز نمی تواند همیشه حفظ شود. به هر حال ، دقیقا به همین دلیل ، اگر تمایل به تهیه مکمل تغذیه ورزشی برای قبل از تمرین بدنسازی خود دارید ، بهتر است این ایده را رها کنید - در خانه رعایت دوزهای صحیح دشوار است.

 

بنابراین ، توصیه اصلی برای انتخاب با کیفیت: هیچ مخلوط معروفی بدون اطلاع از ترکیب دقیق وجود ندارد. علاوه بر این ، مطالعه لیست مواد اعلام شده و دوزهای آنها حائز اهمیت است. یک محصول با کیفیت نباید دارای مؤلفه های تایید نشده یا ناکارآمد باشد.

 

 

 

بهترین مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی چیست

بهترین مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی

داوری عینی دشوار است كه كدام یك از مکمل های قبل از تمرین بدنسازی بهترین است ، زیرا همه افراد متفاوت هستند و هر ارگانیسم به روش خاص خود به اجزای تغذیه ورزشی واکنش نشان می دهد. اما مطالعات نشان داده اند که مکمل های غذایی حاوی BCAA در مقادیر کافی ، ویتامین های گروه B ، کراتین ، بتائین ، آرژنین و سیترولین می توانند از سایر پودر ها مؤثر تر باشند.

 

در همین حال ، کارشناسان هنوز لیستی از بهترین مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی از تولید کنندگان برجسته تغذیه ورزشی را تهیه کرده اند. از جمله مؤثرترین آنها نام برده می شود:

(NO Xplode (BSN 
(Jack3d (USP labs 
(Assault (MusclePharm 
(C4 Extreme NO (Cellucor
Mesomorph
(Nitro Pump (GEON
(Super Pump (Gaspari Nutrition
(Anarchy (MuscleTech

به هر حال ، طبق گفته بسیاری از بدنسازان ، مزومورف (Mesomorph) یکی از بهترین مکمل های ورزشی با لیست کلاسیک از مواد تشکیل دهنده است.

آیا به دنبال یک محصول غنی تر هستید؟ سپس می توانید به Detonator از Xcel Sports Nutrition توجه کنید. همچنین بسیاری از افراد قبل از تمرین بدنسازی Atom را از Maximal Nutrition انتخاب می کنند ، که هم برای تمرینات قدرتی و هم برای ورزش های هوازی (به عنوان مثال برای دویدن) مناسب است.

Assault کمی محبوبیت خود را از دست داده است. اوج شهرتAssault در سال 2012 رخ داد ، اما حتی اکنون نیز به نظر می رسد که به نظر می رشد Assault قصد ندارد بازار را ترک کند. به خصوص که MusclePharm یکی از برترین تولید کنندگان مواد غذایی ورزشی است.

سایر مکمل های محبوب شامل Myo-Blitz رونی کلمن ، به طور خاص برای مبارزان ، ورزشکاران و بدنسازان طراحی شده است. سازنده این مکمل را به عنوان یک مجموعه قدرتمند برای افزایش استقامت و رشد توده عضلانی لاغر ارائه می دهد. این مکمل یک پودر حاوی کافئین است که البته برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا ، کودکان و زنان باردار مناسب نیست.

مکمل غذایی از Insane Labz به "پرخاشگرترین مجموعه قبل از تمرین بدنسازی" مشهور است. عالی برای پمپاژ ، عملکرد شناختی را بهبود و استحکام می بخشد. یک عارضه جانبی (و سازنده آن را پنهان نمی کند) احساس سرخوشی است. اما در مورد تمرین قبل از تمرین بدنسازی محبوب Craze می توانید نظرات مختلفی را بشنوید. برخی این مجموعه را قدرتمندترین می نامند و با جک 3D بسیار محبوب مقایسه می کنند. برخی دیگر استدلال می كنند كه این دارو بعد از اولین دریافت ها ، بیشترین اثر را می دهد و سپس اثر آن به صفر می رسد. علاوه بر این ، استفاده از این مکمل با عوارض جانبی ناخوشایند بر سیستم عصبی (بی خوابی ، اضطراب) همراه است.

 

 

مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی زنان

کارشناسان می گویند ، در اصل ، هر مکمل قبل از تمرین بدنسازی با کیفیت بالا ، هم برای مردان و هم برای زنان بی خطر است. اما هنوز هم ، وقتی صحبت از بدن زن می شود ، برخی از تفاوت های ظریف ناشی از فیزیولوژی وجود دارد.

 

به عنوان یک قاعده ، مجموعه مواد غذایی ورزشی زنانه با آرامش بیشتری عمل می کند ، شامل آماده سازی هایی برای مفاصل و رباط ها ، مکمل غذایی با چربی سوز ، مخلوط پروتئین ویژه ، مواد معدنی خاص و ویتامین ها است. اما اینکه آیا قبل از تمرین بدنسازی برای دخترانی که عاشق بدن سازی هستند لازم است ، برخی شک دارند.

و باید بگویم فمینیست ها را ببخشید ، اما بدن زن هنوز شکننده تر از مردان است. نسخه زنانه مکمل غذایی باید: باعث سرعت بخشیدن به سوخت و ساز و چربی سوزی؛

افزایش انرژی و عملکرد؛

و تأثیر مفیدی بر سیستم عصبی داشته باشد.

و پیش زمینه هورمونی را مختل نکند.

این الزامات توسط مکمل غذایی قبل از آموزش NO-Xplode ، Animal Rage ، Nano Vapor ، StrongGirl Pre Workout ، Olimp Work It Lady ، Fitmission Ignite Musclepharm و .... برآورده می شود.

ورزش و تغذیه (دقیق تر ، تغذیه مناسب) از عوامل اصلی بدنسازان هستند. برای بازیابی ذخایر بدن از مواد مغذی بدن در ورزشکاران و افزودن قدرت به مکمل های تغذیه ورزشی کمک می کند. مکمل غذایی قبل از تمرین بدنسازی این روزها به نظر می رسد محبوب تر از گذشته هستند. اگرچه ، به گفته ورزشکاران باتجربه ، استفاده از محصولات جدید همیشه تصمیم درستی نیست. مخصوصاً برای مبتدیانی که نمی دانند چه چیزی به یک یا اجزای دیگری از مکمل کمک می کند. اگرچه ، شاید ، شما دیگر نباید در انتخاب یک مجموعه قبل از تمرین بدنسازی مشکل داشته باشید.

مقاله برای شما مفید بود؟لطفا با گذاشتن نظر از ما پشتیبانی کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

کینوا دانه های کوچکی که خواص زیادی دارد

در
کینوا ،کوینولا
 

همراه با دانه چیا ، محصول دیگری که  برای کشور ما عجیب و غریب می باشد ، کوینولا است و بصورتی پایدار و محکم وارد رژیم غذایی بسیاری از حامیان یک  غذای سالم شده است. و این تعجب آور نیست ، زیرا دانه های کوچک کینوا (کوینو) حاوی انباری از عناصر مفید هستند. تهیه آنها آسان و سریع انجام می شود ، طعم ظریفی دارند و حتی کودکان  طعم  آنها را دوست دارند.

 

 

کینوا چیست؟

کینوا معمولاً به عنوان غلات نامیده می شود ، اما در واقع یک دانه نیست ، بلکه یک دانه غنی از پروتئین است که از گیاهان متعلق به همان خانواده  به دست می آید. در واقع ، این گیاه با نام Chenopodium quinoa نیز شناخته می شود ، از نزدیکان اسفناج و چغندر است. این یک  شبه دانه در نظر گرفته می شود ، و میوه های خوراکی آن به طور کلی به عنوان میوه (خنده داره  اما درسته) طبقه بندی می شوند.

 

تاریخچه کینوا

کینوا ،کوینولا

کلمه "quinoa" ریشه آمریکای جنوبی دارد. در واقع ، از آنجا بود که این محصول در سراسر جهان گسترش یافت. دانشمندان معتقدند که دانه های کوچک از پنج هزار سال پیش برای اینکاها شناخته شده بود. برای آنها ، این محصول اصلی ترین محصول در رژیم غذایی بود (همراه با ذرت و سیب زمینی) ، و بنابراین بسیار مورد احترام بود و حتی دانه مقدس به حساب می آمد. طبق افسانه های باستان ، هر ساله در آغاز کار کاشت ، امپراطور اینکا خود بطور جدی 300 دانه کینوا را بطور جدی می کاشت یا در این رویداد شرکت می کرد.

 

اعتقاد بر این است که Chenopodium quinoa جمعیت اهلی کینوا وحشی یا علف های هرز از همان گونه هایی است که در آند پرو یافت می شود. جالب اینجاست که حتی امروز در این منطقه اقوام کشت نشده این گیاه وجود دارد .

 

با این حال ، در قرن شانزدهم ، دوره سلطنت کینوا به پایان رسید:  به خاطر این امر از فاتحان اسپانیایی که شروع به فتح آمریکای جنوبی کردند "متشکریم". با نظرات خود در مورد همه چیز ، اروپاییان جنگ طلب فرهنگ کینوا را به اندازه کافی ارزشمند نمی گذاشتند و برای جایگزینی آن  تلاش کردند. آنها هندی ها را وادار کردند که مزارع خود را گندم بکارند و برای اینکاها فرصتی برای انجام کشاورزی نگذاشتند و آنها را به سمت معادن طلا سوق دادند که این یک صنعت اولویت دار بود. فقط تعداد کمی از مزارع کینوا در کوهها ی همچنان بلند باقی مانده است.

 

در دهه 70 ، زمانی که گیاه توسط کشاورزان آمریکایی دوباره کشف و محبوبیت یافت ، گیاه کینوا ،کوینولا به عنوان یک محصول غذایی زندگی جدیدی پیدا کرد. اما فقط در اوایل سال 2000 بود که این محصول به طور قاطع وارد مجموعه بسیاری از فروشگاه ها شد - پس از آن بود که کینوا وضعیت یک غذای فوق العاده را به دست آورد و کالای شماره یک در بخش های مواد غذایی سالم شد.

 

 

کینوا ،کوینولا چگونه است؟

کینوا ،کوینولا

گیاه کوینو یا کوینولا که دانه های آن را با چنین لذتی می خوریم دارای برگهای پهن است و از 1 تا 3 متر رشد می کند.  سر دانه های کینوا می تواند هر رنگ - قرمز ، بنفش ، نارنجی ، سبز ، سیاه یا زرد باشد. ساقه ها همیشه به رنگ بنفش تیره هستند. دانه های کینوا در سایه های مختلف (مانند سر دانه ) از سفید خالص تا قهوه ای تیره وجود دارد.

 

اطلاعات تغذیه ای و میزان کالری کینوا

دانه های خام کینوا 13٪ آب است و همچنین حاوی 64٪ کربوهیدرات ، 14٪ پروتئین و 6٪ چربی است.

پروتئین - 14 گرم ؛

چربی - 6 گرم

کربوهیدرات - 67 گرم.

 

کینوا پس از پخته شدن ، از 72٪ آب ، 21٪ کربوهیدرات ، 4٪ پروتئین و 2٪ چربی تشکیل شده است. این بدان معنی است که 100 گرم از این محصول حاوی موارد زیر است:

 

پروتئین - 4 گرم ؛

چربی - 2 گرم

کربوهیدرات - 21 گرم.

100 گرم کینوا پخته شده حاوی 503 کیلوژول و 120 کیلو کالری است. کینوا خام حاوی 368 کالری در هر 100 گرم است.

 

در مقایسه با سایر غذاهای فرعی (برنج ، گندم ، جو ، ذرت) ، کینوا منبع بسیار زیادی پروتئین است ، قابل مقایسه با گندم سیاه و گل دانه. همین واقعیت است که کینوا را به عنوان مهمان در سفره گیاهخواری تبدیل می کند. مهم است که بخاطر داشته باشید که کینوا به عنوان یک منبع معمول ، بلکه یک منبع کامل پروتئین در نظر گرفته می شود ، یعنی حاوی تمام  آمینو اسید ضروری است که باید از محصولات پروتئینی دریافت کنیم.

 

علاوه بر این ، کینوا سرشار از فیبر است: 2.8 گرم در هر 100 گرم پخته شده . اکثر این فیبرهای غذایی هضم نشده و آزادانه از بدن دفع می شوند و به عنوان "تمیز کننده" برای روده عمل می کنند و پیشگیری خوبی از دیابت هستند.

 

ترکیب مواد معدنی و ویتامین های کینوا  یا کوینولا

کینوا ،کوینولا

 

کینوا  یا کوینولا یک ماده غذایی غنی از مواد مغذی مختلف است. در زیر مقادیر اساسی را لیست می کنیم که به شما کمک می کند درجه ارزش آن را کاملاً درک کنید.

ویتامین ها (در هر 100 گرم)

 

تیامین (B1) 0.36 میلی گرم (31٪ DV)

ریبوفلاوین (B2) 0.32 میلی گرم (27٪)

نیاسین (B3) 1.52 میلی گرم 10٪

ویتامین B6 - 0.49 میلی گرم (38 درصد).

اسید فولیک (B9) 184 میلی گرم (46٪)

کولین - 70 میلی گرم (14٪).

ویتامین E - 2.4 میلی گرم (16٪).

مواد معدنی (در هر 100 گرم)

کلسیم - 47 میلی گرم (5٪) - برای دندانها و استخوانها مهم است.

مس - 0.590 میلی گرم (30٪) - برای سلامت قلب مهم است. 

آهن - 4.6 میلی گرم (35٪) - عملکردهای مهم بسیاری در بدن ما دارد ، مانند انتقال اکسیژن به سلول های قرمز خون.

منیزیم - 197 میلی گرم (55٪) - برای بسیاری از فرآیندهای بدن ضروری است.

منگنز - 2.0 میلی گرم (95٪) - بر تمام فرآیندهای متابولیک تأثیر می گذارد.

فسفر - 457 میلی گرم (65٪) - برای سلامت استخوان و حفظ بافت های مختلف بدن ضروری است.

پتاسیم - 563 میلی گرم (12٪) - برای عضلات ، سیستم های عصبی و قلبی عروقی مهم است.

روی - 3.1 میلی گرم (33٪) - برای سلامت کلی مهم است و در بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن نقش دارد.

 

همانطور که احتمالاً متوجه شده اید ، کینوا یا کوینولا سرشار از ویتامین های گروه B و همچنین مس ، آهن ، منیزیم ، فسفر ، روی و به ویژه منگنز است.

 

 

سایر ترکیبات گیاهی در کینوا یا کوینولا

کینوا ،کوینولا

 

کوئرستین یک آنتی اکسیدان قوی پلی فنولیک است. ممکن است به محافظت در برابر انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی ، پوکی استخوان و برخی از انواع سرطان کمک کند.

کامپرول یک آنتی اکسیدان پلی فنولیک است. ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن ، از جمله سرطان را کاهش دهد.

اسکوالن پیش ماده طبیعی استروئیدها است. به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند.

کینوا تلخ از نظر آنتی اکسیدان غنی تر از کینوا شیرین است ، اما هر دو منبع خوبی از این مواد هستند.

 

خواص کینوا و موارد منع مصرف

به یک دلیل کینوا را superfood می نامند: این غلات دارای بسیاری از خواص مفید است ، و برعکس ، تقریبا هیچ منع استفاده از آن وجود ندارد.

 

در مورد خواص کینوا می توان به طور طولانی بحث کرد. این واقعا یک محصول منحصر به فرد است که باعث کیفیت هر منویی می شود و آن را مقوی و مغذی می کند.

 

ما 10 مزیت اصلی مصرف کینوا را ذکر خواهیم کرد:

پیشگیری از بیماری های مختلف: کینوا سرشار از فلاونوئیدها از جمله کوئرستین و کامفرول است که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند و دارای فواید بی شماری برای سلامتی هستند.

برای روده ها و هضم غذا مفید است: کینوا حاوی فیبر بسیار بیشتری از اکثر غلات است. تحقیقات تا 15 گرم فیبر در هر 100 گرم را نشان می دهد.

مناسب برای افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن.

برای زنان باردار مفید است: منبع غنی از فولات.(.در زنان باردار آلرژی  زیاد مشاهده می شود. قبل از مصرف با پزشک متخصص زنان مشورت شود.)

در صورت کمبود مواد معدنی و ویتامین های گروه B (مقدار بالای این مواد در غلات) مفید است.

مناسب برای گیاهخواران : کینوا سرشار از پروتئین کامل گیاهی با تمام اسیدهای آمینه ضروری است.

برای بیماران دیابتی مفید است: میزان قند خون ، انسولین و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

برای قلب مفید است: سطح کلسترول را کاهش می دهد.

کینوا برای لاغری. مفید برای اضافه وزن: کمک به کاهش وزن.

طول عمر را تقویت می کند: به دلیل اثرات پیچیده همه خواص مفید آن.

 

مضرات کینوا

کینوا عملا منع مصرف ندارد ، به جز دو نکته.

مانند اکثر غلات دیگر ، کینوا حاوی فیتات است. اسید فیتیک باعث کاهش جذب مواد معدنی - آهن و روی می شود. با خیساندن دانه ها یا جوانه زدن آنها قبل از پخت ، مشکل به راحتی حل می شود.

کینوا از خانواده Chenopodiaceae است و بنابراین حاوی مقدار زیادی اگزالات (مانند چغندر و اسفناج) است. این نمک ها می توانند به کلسیم متصل شوند ، در نتیجه باعث کاهش جذب کلسیم و افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه در افرادی می شوند که به سنگ کلیه حساس هستند.

تقریباً هیچ موردی از حساسیت به کینوا گزارش نشده است ، اما اگر مستعد ابتلا به این بیماری هستید ، بهتر است بار اول مقدار کمی جوشانده شود.

 

کینوا لاغری

به طور جداگانه ، ارزش برجسته کردن مزایای کینوا در مبارزه با چاقی است.کینوا خواص بسیاری دارد که آن را به یک ماده غذایی مناسب رژیم غذایی تبدیل می کند. این دانه ها پروتئین بیشتری نسبت به غذاهای مشابه (برنج ، ذرت و گندم کامل) دارند و پروتئین به عنوان یک عامل اصلی در کاهش وزن در نظر گرفته می شود زیرا باعث افزایش متابولیسم و ​​سیری می شود. فیبر برای کاهش وزن نیز مهم است: با افزایش سیری و بهبود سلامت روده به کاهش کالری دریافتی کمک می کند و کینوا فیبر بیشتری نسبت به بسیاری از غلات کامل دارد. علاوه بر این ، کینوا شاخص گلیسمی نسبتاً کمی دارد ، در حالی که غذاهای با GI پایین از پرخوری جلوگیری می کنند و گرسنگی را کاهش می دهند.

 

چگونه کینوا را خوشمزه درست کنیم

کینوا ،کوینولا

کینوا را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. دستورالعمل های کلاسیک شامل جوشاندن این دانه ها است ، اما اگر دوست دارید می توانید به روش های مختلف با آنها آزمایش کنید.

 

پوسته خارجی دانه ها با ساپونین پوشیده شده است ، یک ترکیب آلی طبیعی که از کینوا در برابر حشرات و پرندگان محافظت می کند. ساپونین ماده ای تلخ و لیز است که محلول صابونی را در آب تشکیل می دهد. قبل از پخت و پز و غذا خوردن باید آن را بردارید ، در غیر این صورت کینوا می تواند طعم تلخ قوی داشته باشد. فقط یک تا سه بار غلات را کاملا بشویید. کینوا معمولاً از قبل شسته و فروخته می شود ، اما چرا باید ریسک کرد؟ علاوه بر این ، هر نوع غلات باید شسته شود ، آنها را از گرد و غبار و سایر ذرات غیر ضروری تمیز کنید.

 

طرز تهیه کینوا 

طرز تهیه ساده کینوا 

کینوا بهتر است به روشی مشابه برنج و گندم سیاه تهیه شود. برای این کار ، برای هر قسمت از دانه های خشک ، دو قسمت آب بریزید ، جوش بیاورید ، حرارت را کم کنید و به مدت 10-20 دقیقه بپزید تا مایع جذب شده و اندازه دانه ها تقریباً دو برابر شود. بعد از جوش آمدن (وقتی دیگر آب باقی نماند) می توانید کینوا را به مدت 5 دقیقه سرپوشیده بگذارید تا حبوبات حتی بیشتر متورم شوند و طعم آن حتی بهتر شود.

 

غذاهای گرم با کینوا

کینوا یک غذای جانبی عالی برای غذاهای گوشتی و سبزیجات است. غلات را به همان روش بالا بجوشانید ، سپس مثلاً با مرغ پخته یا بادمجان و فلفل دلمه ای سرو کنید. شما می توانید با کینوا کاملاً خلاقیت بخرج دهید: طعم خنثی این دانه ها به شما امکان می دهد آنها را تقریباً با هر غذایی ترکیب کنید ، مانند برنجی که برای ما بیشتر آشنا است.

 

کینوا با سبزیجات و مرغ

برای یک غذای دو نفره به موارد زیر احتیاج دارید:

1 سینه مرغ

1/2 فنجان کینوا پخته شده

1 عدد گوجه فرنگی

1 عدد فلفل شیرین

1/2 کدو سبز 

نمک ، ادویه ، روغن زیتون.

 

مرغ و سبزیجات را با ادویه و نمک مورد علاقه خود بپزید. کینوا پخته شده را به ظرف گرم آماده اضافه کنید ، هم بزنید ، با روغن و نمک مزه دار کنید.

اگر می خواهید کودک خود را غافلگیر کنید ، برای او فرنی کینوا بپزید.

 

فرنی کینوا با میوه

برای یک وعده شما نیاز دارید:

1/2 فنجان کینوا پخته شده

میوه های مورد علاقه (گلابی ، سیب ، موز) یا توت (توت فرنگی ، تمشک ، بلوبری) ؛

عسل؛

شیر.

 

کینوا را در شیر با همان روشی که برای جوشاندن منظم در آب شرح داده شده بجوشانید. توت و میوه های خرد شده را به فرنی تمام شده اضافه کنید ، یک قاشق عسل روی آن بریزید.

 

سالاد کینوا

کینوا ،کوینولا

هنگام تهیه سالاد ، شما می توانید  کینوا را با سبزیجات ، میوه ها ، توت ها یا غذاهای دریایی به دلخواه خود مخلوط کنید. بیایید یکی از دستورهای غذایی مورد علاقه خود را به عنوان مثال برای شما بیان کنیم.

 

سالاد کینوا با نخود

برای یک وعده سالاد به موارد زیر احتیاج دارید:

1/3 فنجان نخود پخته شده

1/3 فنجان کینوا پخته شده

چند دانه انار؛

گشنیز

پیاز قرمز؛

گوجه فرنگی تازه

روغن زیتون ، نمک و آب لیمو.

 

گوجه فرنگی را به صورت مکعب و پیاز را به نیم حلقه نازک برش دهید ، سبزیجات را ریز خرد کنید. در یک کاسه ، همه مواد را ترکیب کنید ، روی آن را با روغن بپوشانید ، آب لیمو  را روی سبزیجات بپاشید.

 

نکات مفید برای کینوا یا کوینولا

نحوه انتخاب کینوا در فروشگاه

کینوا در هر فروشگاهی موجود نیست. البته اخیراً این غلات محبوبیت زیادی پیدا کرده است ، اما با این وجود صاحبان فروشگاه های خرده فروشی تمرکز خود را بر طرفداران سبک زندگی سالم قرار نمی دهند و فروشگاه های آنلاین بزرگ ترجیح می دهند آن را بفروشند .

 

هنگام خرید یک کیسه دانه کوینو ، مطمئن شوید که آنها در بسته بندی ، خرد نشده باشند. به تاریخ انقضا و تاریخ تولید توجه کنید (هرچه به تاریخ فعلی نزدیکتر باشد ، بهتر است).

 

از نظر انواع ، کینوا سفید برای غلات مناسب تر است ، زیرا جوش بیشتری دارد. برای غذاهای سریع و سالادها ، دانه های قرمز و تیره ای را انتخاب کنید که شکل آنها بهتر حفظ شود.

 

محل نگهداری کینوا در آشپزخانه

کینوا نور و رطوبت را دوست ندارد: در معرض اشعه خورشید ، غلات شروع به طعم تلخ می کنند ، و از رطوبت می تواند خراب شود. کینوا را در ظرف در بسته (شیشه ، کیسه مهر و موم شده) ، دور از پنجره ها و مکان های مرطوب نگهداری کنید.

و در آخر...........

15 واقعیت جالب و مفید در مورد کوینولا

- کینوا حاوی گلوتن نیست ، بنابراین برای افرادی که عدم تحمل این ماده دارند مناسب است.

- کینوا ، کوینولا یکی از معدود غذاهای گیاهی است که حاوی پروتئین کامل است.

- کینوا ، کوینولا یک گیاه بسیار مقاوم است که در شرایطی که سایر محصولات از بین می رود ، از جمله بارندگی کم ، ارتفاع زیاد ، آفتاب گرم ، دمای انجماد و - شرایط نامساعد خاک رشد می کند. در طی خشکسالی ، کینوا اغلب حتی باعث افزایش محصول می شود.

- بیش از 120 نوع مختلف کینوا ، کوینولا از جمله صورتی ، نارنجی و بنفش شناسایی شده است! سفید ، قرمز و سیاه محبوب ترین و از نظر تجاری موفق هستند.

- انواع قرمز و سیاه دارای طعم بیشتری هستند ،  و تردی بیشتری نسبت به کینوا سفید دارند.

- جنگجویان اینکا کوفته های کوینولا  و چربی می خوردند تا آنها را در پیاده رویهای طولانی و نبردها قوی نگه دارند.

- ناسا کینوا را به عنوان غذایی ایده آل برای پروازهای طولانی مدت فضایی پیشنهاد کرده است.

- در آند ، یک آبجو کینوا سنتی تخمیر شده به نام چیچا دم می شود.

- هندی ها به طور سنتی از آب کینوا شسته شده به عنوان شامپو استفاده می کردند.

- سال 2013 توسط سازمان ملل سال جهانی کینوا اعلام شده است.

- رکورد کشت کینوا کشورهای آمریکای جنوبی - پرو (بیش از 86 هزار تن دانه در سال) و بولیوی (بیش از 70 هزار تن) هستند. مقام سوم اکوادور متوسط ​​(کمی بیش از 2 هزار تن) است.

- شاخص گلیسمی (GI) نسبتاً پایین کینوا 53 است. این بدان معناست که نباید باعث افزایش قند خون شود.

- کینوا بهترین منبع آنتی اکسیدان فلاونوئید محسوب می شود (حتی بهتر از زغال اخته که در این زمینه پیشرو محسوب می شود).

- در سال های اخیر ، کینوا به یک روند جدید در زیبایی شناسی تبدیل شده است: سازندگان کرم ها و شامپوها متوجه شدند که این دانه های کوچک نه تنها ارزش غذایی دارند بلکه برای کرم های ضد پیری ، پوست ، ماسک ها و غیره مفید هستند و شروع به فعال سازی آنها در محصولات خود کردند.

نظرات

در ادامه بخوانید...