گیاه کینوا یک‌ منبع بسیار مهم مواد غذایی در آینده

مطالعه ژنتیکی احتمالاً گیاه کینوا Quinoa را در اینکای باستان به یک‌دانه غله برای آینده تبدیل می‌کند.
کینوا مقدس " مادر همهٔ دانه‌های خوراکی " از تمدن باستانی اینکا ، سرکوب‌شده توسط فاتحان اسپانیایی، می‌تواند تبدیل به یک منبع بسیار مهم مواد غذایی در آینده شود که مرهون اسرار ژنتیکی آشکارشده در یک مطالعه جدید است.


دانشمندان در جراید روز چهارشنبه اعلام کردند: آن‌ها ژنوم کینوا آر نقشه‌برداری کردند و ژنی را شناسایی کردند که می‌تواند برای خلاص شدن از طعم تلخ طبیعی دانه دست‌کاری شود و راه را برای استفاده تجاری گسترده‌تر و هموارتر کند.
کینوا  Quinoa هنوز به‌خوبی در شرایط سخت مانند خاک شور و باکیفیت پایین، ارتفاعات بالا و دمای های پایین و خنک رشد می‌کند، یعنی می‌تواند در مناطق محلی که در آن احتمالاً محصولات زراعی رایج مانند گندم و برنج کشت می‌شود پرورش یابد. اما وجود مواد شیمیایی سمی و تلخ به نام ساپونین دردانه‌های آن‌یکی از موانع کشت گسترده آن بوده است.
دانشمند علوم گیاهی، مارک تستر از دانشگاه علوم و فناوری کینگ عبدالله در عربستان سعودی اظهار داشت که این مطالعه دقیقاً ژنی را مشخص کرد که راهبر تولید ساپونین در کینوا است.(سیارک

این معلومات می‌تواند به‌منظور تولید دانه‌های شیرین‌تر، قابلیت پرورش کینوا بدون ساپونین را ایجاد کند.
در حال حاضر، دانه کینوا باید از طریق شستشو و خشک‌کردن پس از برداشت به‌منظور حذف ساپونین فرآوری شود.
تستر، سرپرست پژوهش منتشرشده در مجله Nature، گفت: "کینوا در حال حاضر تا حد زیادی تحت استفاده قرار می‌گیرد. این دانه بسیار مغذی است، با محتوای پروتئین بالایی که به‌ویژه، دارای تعادل بسیار خوبی از اسیدهای آمینه‌هاست و در غلات اصلی ما غیرمعمول است. این دانه همچنین فاقد گلوتن و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است."
تستر گفت: "افزایش تولید کینوا می‌تواند امنیت غذایی را در سیاره‌ای با رشد جمعیت انسانی بی‌امان بهبود بخشد."
تستر همچنین افزود:"معایب بالقوه‌ای در مورد کاهش ساپونین وجود دارد که شاید افزایش استعداد ابتلا به عفونت‌های قارچی و یا شکار پرنده باشد."
کینوا، که دارای عطروطعم عجیب‌وغریبی است، می‌تواند به شیوه‌های مشابه مانند برنج و گندم استفاده شود. به‌تنهایی قابل پخت و مصرف است، به‌صورت ماکارونی، در داخل سوپ، مصرف به‌صورت غلات یا تخمیر و تبدیل به آبجو و یا چیچا (chicha)، نوشیدنی منحصربه‌فرد آندها.
محصول این گیاه برای اینکاهای باستان که آن را "chisoya mama," و یا " مادر همهٔ دانه‌های خوراکی" نامیدند مقدس بود.


در زمان تصرف امپراتوری‌شان در آمریکای جنوبی در حدود 500 سال پیش، اسپانیایی‌ها، کشت کینوا را به دلیل کاربرد آن در مراسم مذهبی بومی سرکوب کرد. آن‌ها کشت گیاه کینوا را برای مدتی ممنوع کردند و در عوض هم‌زمان اینکاها را مجبور به کشت گندم کردند.
گیاه کینوا هنوز، با توجه به بیشترین کشت در پرو و بولیوی، یک محصول جزئی در سطح جهانی است. در سال‌های اخیر در کشورهای غربی، در درجه اول به‌عنوان یک ماده غذایی مفید و سالم متداول شده است.


*امپراتوری اینکا: یک امپراتوری از مردم بومی (سرخ‌پوست) در آمریکای جنوبی بود. این امپراتوری در بیشترین پهناوری خود، کشورهای امروزی پرو، اکوادور، بولیوی، و بخش‌هایی از آرژانتین، شیلی و کلمبیا را در برمی‌گرفت. در سدهٔ شانزدهم میلادی با ورود اسپانیایی‌ها به پرو، این امپراتوری درهم‌شکسته و قلمرو آن مستملک اسپانیا گشت.

*کینوا از خانواده Chenopodiaceae
گیاهی است بانام علمی Chenopodium quinoa willd که بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو است. علاوه بر دانه، از برگ گیاه جوان به‌عنوان سبزی تازه و یا به‌صورت پخته استفاده می‌شود.

کوینولا چیست؟

گياه Maca ماکا یا مکا

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Jeannie 531 :

    mao,riPeut-an juger d’ un film sur deux minutes ?Entendre la langue italienne et voir autant de jolies filles en si peu de temps, c’ est pas mal, merci !

    1395/12/27 5:28

بیشتر بخوانید