تاریخچه خودرو جیپ بخش اول

برندی که در حال حاضر با نام جیپ می شناسیم و در صنعت خودرو سازی از شهرت ویژه ای برخوردار است، به خاطر ساخت و طراحی خودروهایی شهرت پیدا کرد که قابلیت رانندگی با آن ها تقریباً در تمامی شرایط سخت و دشواری که برای سایر خودروها حتی رفتن به آن قابل تصور نیست، وجود داشت و می توان گفت که این برند به همین خاطر بود که شهرت جهانی پیدا کرد. جیپ رانگلر Wrangler خودرو جیپ که امروزه از شهرت بیشتری نسبت به سایر مدل ها برخوردار است و به گونه ای نشان و سمبل این برند محبوب شده است، در حقیقت طراحی دوباره ای از نخستین خودرو است که توسط این برند برای ارتش آمریکا طراحی و ساخته شد و در کوران جنگ جهانی دوم در اختیار آن ها قرار گرفت. در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه خودرو جیپ و مدل های قدیمی تری از خودرو جیپ که این شرکت طراحی کرده است، آشنا کنیم تا درک دقیق تری از چگونگی پیشرفت مدل های مختلف این خودرو طی سالیانی داشته باشید که این برند در حال فعالیت بوده است. با سیارک همراه باشید.

تاریخچه خودرو جیپ:

 

War Effort

در سال 1940 بود که ارتش ایالات متحده آمریکا، به دنبال یک خودرو سبک با قابلیت رانندگی در شرایط دشوار می گشت تا آن را جایگزین موتور سیکلت هایی کند که در ارتش مورد استفاده قرار می گرفتند. نا گفته نماند که یک مدل از خودرو فورد با نام مدل تی نیز در آن زمان توسط ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می گرفت. ارتش ایالات متحده آمریکا طی خبری که در این خصوص عنوان کرد، چند خصوصیت برای خودرو مد نظر خود در نظر گرفته بود که این ها بودند: قابلیت گنجایش چهار سرنشین، سرعت بالا، فرمان کوچک و در نهایت وزن کم. این ها اساس چیزی است که در آن دوران مد نظر آن ها بود. ویلیز اورلند که در آن دوران مدیریت کارخانه خودرو سازی بانتام در آمریکا را به عهده داشت، و نیز در کنار او کپانی خودرو سازی فورد، مدل های اولیه ای طراحی کرده و برای آزمایش برای مسئولین ارتش فرستادند. خودروی که ویلیز برای ارتش طراحی کرد، همانی بود که امروزه با نام کواد شناخته می شود (Quad)، کمپانی خودرو سازی فورد هم  مدل جی پی را برای این کار در نظر گرفت.

در نهایت ارتش آمریکا به هر دو کمپانی اعلام کرد که هفتاد خودرو از مدل جدید خود بسازند و قراردادی با هر دو کمپانی وضع شد. سپس قرار شد هزار و پانصد خودرو دیگر نیز، با تدابیر جدیدی که ارتش آمریکا برایشان در نظر گرفته بود، ساخته شود. در نهایت هم این ویلیز بود که توانست نام خودرو و کمپانی خود را مطرح کند و خودرو او بود که توسط ارتش به عنوان بهترین گزینه انتخاب شد. پس از مدل ابتدایی که با نام کواد در اختیار ارتش قرار گرفت و پیش از این نیز توضیحاتی در خصوص آن داده شد، نام ام ای برای مدل بعدی و ام بی برای مدل جدید تر در نظر گرفته شد. در هر دو مدل جدید از خصوصیات خوب خودرو شرکت فورد نیز بهره گرفته شد. «جیپ» که به عنوان نام نهایی برای این خودرو در نظر گرفته شد، مشخص نیست که به چه خاطری انتخاب شده است، اما احتمال می رود که بر گرفته از نام اختصاری جی پی (که در ارتش به کار می رود و به معنی «هدف مشترک» است) گرفته شده باشد. در نهایت اما این گونه بود که برای نخستین بار نام جیپ به میان آمد.

 

خودرو قراردادی

ارتش آمریکا، برای خودرو ایده آلی که مد نظر داشت، حداکثر وزن 2160 پوند (یک پوند برابر با  0.454 کیلوگرم است) را در نظر داشت، به همین خاطر بود که ویلیز تصمیم به حذف بسیاری از امکاناتی کند که در خودرو مدل ام ای وجود داشت. ام ای یک خودرو با حداقل امکانات بود که دنده آن متصل به فرمان بود و ترمز دستی آن در سمت چپ راننده قرار داشت. در مدل بعدی که ام بی نام گرفت، از امکانات جدیدی استفاده شد که سبب افزایش چهارصد پوندی وزن خودرو شد. ویلیز چیزی حدود 368000 عدد از این دو مدل خودرو خود برای ارتش آمریکا طراحی کرد و در اختیار آن ها گذاشت.

 

جیپ مدل سی جی-2 ای

جیپ، مدل سی جی-2 ای: تولید میان سال های 1945 تا 1949 Jeep CJ-2A

زمانی که جنگ جهانی دوم به اتمام رسید، ویلیز رسماً نام جیپ را در عرصه خودرو سازی مطرح کرد و اقدام به فروش آن به مردم آمریکا کرد. اولین مدلی که برای نخستین بار در سال 1945 به فروش رسید، مدلی بود که آن زمان با نام سی جی-2 ای شناخته می شد. این خودرو را هم می شد به عنوان وسیله ای نقلیه مورد استفاده قرار داد و هم می شد با متصل کردن کابل به آن، آن را بدل به جنراتور سیاری کرد که در آن زمان در مکان های صنعتی و مزرعه ها مورد استفاده قرار می گرفت. تصویری که مشاهده می کنید، مربوط به همین خودرو است که در آن زمان، نسبت به مدل قبلی ای که برای ارتش طراحی و در نظر گرفته شده بود، امکانات بیشتری داشت. از جمله این امکانات می توان به چراغ های جلو بزرگتر و نیز فضای بیشتری که برای ذخیره سوخت در آن در نظر گرفته شده بود اشاره کرد. موتوری که در این مدل استفاده شد، موتور چهار سیلندر بود. بین سال های 1949 تا 1953 نیز مدل سی جی-3 ای طراحی و روانه بازار شد که بسیار شبیه به مدل پیشین بود با تفاوت هایی اندک و استفاده از امکاناتی به روز تر برای ساخت آن.

 

استیشن واگن

استیشن واگن: تولید میان سال های 1946 تا 1965، Station Wagon

در سال 1946 که نخستین استیشن واگن توسط ویلیز و کمپانی اش طراحی و روانه بازار شد، برای نخستین بار بود که استیشن واگنی با بدنه ای تمام فلزی ساخته می شد و او به گونه ای پیشتاز این عرصه به شمار می آید. البته رنگی که برای بدنه این خودرو در نظر گرفته شده بود، به حالتی بود که از دور نمی شد تشخیص داد که بدنه آن فلزی است. درب عقب این استیش واگن ویلیز، از طراحی ویژه و منحصر به فردی برخوردار بود که آن را از سایر استیشن واگن های آن زمان متمایز می کرد. نکته دیگر در خصوص استیشن واگن ویلیز این بود که فضای داخلی بیشتری داشت. در سال 1949 نیز ویلیز و کمپانی اش، مدل چهار سر نشین این خودرو را روانه بازار کردند.

 

اورلند-تراک

اورلند-تراک: تولید میان سال های 1947 تا 1965، Overland-Truck

در سال 1947، ویلیز با معرفی این وانت خود قصد داشت تا پا را فرا تر نهاده و تنها خودرو های سواری تولید نکند. این وانت طراحی شده توسط ویلیز و کمپانی اش، فرمانی به شعاع 118 اینچ داشت و بیشتر به منظور باربری و حمل و نقل کالا مورد استفاده قرار می گرفت. به مرور زمان مدل چهار سرنشین آن نیز روانه بازار شد و بسته به سفارش مشتری، این وانت یا چهار سر نشین می شد و یا دو سر نشین. موتور های مورد استفاده در خودرو نیز بسته به سفارش مشتری تغییر می کرد؛ Go Devil نام یکی از این موتور ها بود و دیگری Super Hurricane که هفتاد و دو اسب بخار قدرت داشت. در طراحی بدنه این خودرو تا میانه های دهه شصت میلادی تغییر آن چنانی ای صورت نگرفت.

 

جیپستر

جیپستر: تولید میان سال های 1948 تا 1951، Jeepster

طراح خودرو اورلند، بروکز استیونز، که مشغول همکاری با ویلیز بود، ایده پرداز اصلی طرح این مدل جدید بود و هدف اصلی از طراحی آن، ساخت یک خودرو اسپورت جمع و جور بود. در طراحی این خودرو به جای شیشه در قسمت پنجره اتاق ها از پرده ای استفاده شده بود که در برابر نور خورشید و دیگر شرایط جوی و آب و هوایی از راننده و شوفر محافظت کند. البته نکته ای که درخصوص این خودرو وجود داشت این بود که هدف اولیه از تولید آن، این بود که قیمت پایینی برایش در نظر گرفته شود، با این حال، امکاناتی که در نهایت در آن مورد استفاده قرار گرفت، ویلیز را مجبور کرد که قیمت بالاتری برای این خودرو در نظر بگیرد. اولین مدلی که از این خودرو روانه بازار شد، از همان موتور Go Devil بهره می گرفت و بعداً از موتور شش سیلندری با نام Hurricane در آن استفاده شد. نکته دیگری که در خصوص این مدل وجود دارد این است که تنها مدل دو سرنشین آن روانه بازار شد.

 

جیپ مدل سی جی-3 بی

جیپ مدل سی جی-3 بی: تولید میان سال های 1953 تا 1968، Jeep CJ-3B

مدل سی جی خودرو جیپ که پیش از این نیز اطلاعاتی در خصوص مدل های اولیه آن داده شد، در سال 1953 کاملاً به روز شد و با نام جدیدی که برای آن در نظر گرفته شد، روانه بازار شد. سی جی-3 بی از سقف بلند تری نسبت به مدل پیشین برخوردار بود و نیز کاپوت جلوی خودرو نیز بزرگ تر طراحی شد تا امکان قرار گرفتن موتور جدید کمپانی، Hurricane در آن وجود داشته باشد. موتوری که بیست و پنج درصد به نسبت موتور قبلی از قدرت بیشتری برخوردار بود. تولید این خودرو جدید کمپانی برای مدت پانزده سال تداوم یافت و در این مدت توانست فروشی بالغ بر 155000 خودرو داشته باشد. در سال 1953 اما فعالیت ویلیز به سال آخر خود رسید و حق امتیار کمپانی خود و خودرو جیپ را به هنری جی کیسر فروخت. مبلغی که برای این کار دریافت کرد مقادل با شصت میلیون دلار بود. کمپانی جدید که حالا کیسر نام گرفته بود، تحقیقات گسترده ای بر روی خودرو جیپ انجام داد و شروع به طراحی مدل های جدید کرد.

 

جیپ سی جی-5

جیپ سی جی-5: تولید میان سال های 1955 تا 1983، Jeep CJ-5

کمپانی جدید به هدایت کیسر، در سال 1955 نخستین مدل از خودرو خود را روانه بازار کرد که سی جی-5 بود و به نسبت مدل پیشین، سی جی-3 بی، کمی بزرگتر بود و طول بیشتری داشت. فرمانی که برای این مدل در نظر گرفته شد نیز بزرگتر بود. در طراحی بدنه این مدل از خودرو جنگی کره ای با نام ام-38 ای ایده گرفته شده است. البته این ها همه تفاوت های ظاهری این مدل جدید با مدل پیشین است و از لحاظ فنی نیز تغییرات گسترده ای کرد، چرا که در آن سال ها طرفداران خودرو های آف رود بیشتر شده بودند. تقریباً تمامی جنبه های فنی خودرو، از موتوری که در آن استفاده می شد گرفته تا راحتی راننده هنگام نشستن، مورد بازبینی دقیق قرار گرفت و به روز شد. در سال 1965 نیز یک موتور وی 6، شش سیلندر در آن استفاده شد که از قدرتی معادل با 225 اسب بخار برخوردار بود و این تقریباً دو برابر قدرتی است که موتور چهار سیلندر گذشته داشت. امریکن موتورز، شرکت خودرو سازی ای بود که در سال 1970، حق امتیاز تولید جیپ را از کیسر خرید و در سال 1973 اولین مدل خود را با نام سی جی-5 اس روانه بازار کرد که از یک موتور وی 8، هشت سیلندری قدرتمند در ساخت آن بهره گرفته شد. طی سی سالی که طراحی و ساخت مدل سی جی-5 اس ادامه داشت، چیزی حدود ششصد هزار عدد از این خودرو محبوب جیپ به فروش رسید.

 

سی جی-6

سی جی-6: تولید میان سال های 1956 تا 1975، Jeep CJ-6

برای کسانی که برای فضای داخلی اتاقک خودرو، اهمیت زیادی قائل بودند و فضای بیشتری نیاز داشتند، در سال 1956 بود که این مدل طراحی و روانه بازار شد. از لحاظ فنی، تقریباً همان امکانات و موتوری که در مدل سی جی-5 مورد استفاده بود، در این مدل هم استفاده شد و تنها تفاوت آن، طول بیشتر خودرو نسبت به مدل پیشین بود. فاصله محور چرخ های عقب و جلو در این مدل به خصوص، بیست اینچ بیشتر در نظر گرفته شد. در سال های 1965 و 1973، همانند تمامی مدل های دیگر خودرو جیپ، سی جی-6 هم به روز شد و از امکانات جدیدی در آن بهره گرفته شد. در نهایت در سال 1976 بود که به کلی تولید آن متوقف شد و مدل سی جی-7 که تازه طراحی شده بود، جایگزین آن شد.

 

واگونییر

واگونییر: تولید میان سال های 1963 تا 1991، Jeep Wagoneer

در سال 1963 بود که از این مدل جدید خودرو جیپ پرده برداری شد. اولین خودرو لوکس چهار سرنشین اس یو وی که روانه بازار شد همین مدل است که طراحی آن به عهده بروکز استیونز بود. نکته ای که در خصوص طراحی این خودرو وجود داشت و آن را منحصر به فرد می کرد، قابلیت چرخاندن چرخ های عقب، علاوه بر چرخ های جلو بود که به مراتب کنترل بیشتری در اختیار راننده می گذاشت. علاوه بر این ها این مدل اولین خودروی بود که از برخی قابلیت های اتوماتیک در آن استفاده شده بود. در سال 1965 مدل واگونییر بهبود یافته روانه بازار شد که قابلیت های دیگری در اختیار افراد می گذاشت. یک کیس کامل افزایش سرعت از جمله این قابلیت های جدید بود. نا گفته نماند که قیمت این مدل جدید تقریباً دو برابر مدل پیشین بود. در نهایت هم در سال 1984 مدل دیگری از خودرو پرده برداری شد که با نام گرند واگونییر شناخته شد.

 

گلادیاتور سری جی وانت

گلادیاتور، سری جی، وانت: تولید میان سال های 1963 تا 1987، Gladiator/J-Series

در سال 1963 بود که برای نخستین بار از این مدل پرده برداری شد. سیستم فنی به کار گرفته شده در این مدل نیز دقیقاً همانند مدل واگونییر بود. فاصله محور چرخ های عقب و جلو در مدل گلادیاتور جی-200 برابر با 120 اینچ و در مدل جی-300 برابر با 126 این بود. در سال 1965، نام این دو مدل به جی-2000 و جی-3000 تغییر پیدا کرد. در نهایت در سال 1971 بود که به طور کلی گلادیاتور از ابتدای نام آن ها برداشته شد و تولید خودرو های وانت بار جیپ، تحت عنوان سری جی ادامه پیدا کرد. این روند تا سال 1987 تداوم پیدا کرد. ترجمه  itrans.ir

این مقاله ادامه دارد... 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید