آیا می دانستید؟ حقایق جالب و باور نکردنی بخش دوم

آمار جرم و جنایت به اندازه ای در هلند کم است که برای پر کردن زندان های خود مجبور به وارد کردن زندانیان از کشور های دیگر می شوند

از سال 2004 بود که به واسطه اقداماتی که دولت و مردم هلند در به انجام رساندن آن ها کوشا بودند، آمار جرم و جنایت به طور قابل ملاحظه ای در این کشور رو به کاهش نهاد؛ این روند به گونه ای بود که زندان های هلند یکی پس از دیگری تعطیل می شدند و به واسطه نبود جرم و جنایت عملا استفاده ای برای کسی نداشتند (تنها در سال 2013 استفاده از نوزده زندان در این کشور به طور کلی متوقف شد). اما سؤالی که ممکن است ذهن بسیاری را درگیر کند این است که این کار عجیب وارد کردن زندانیان از دیگر کشور ها برای چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید عنوان کرد که تعطیلی زندان ها سبب بیکار شدن عده زیادی از افراد شده است (مأمورینی که برای حفاظت از زندان ها آموزش دیده اند، نیرو های اداری، نیرو های خدماتی و ...) و به همین خاطر است که اقدام به عملی کردن این کار عجیب کرده است. در سال 2015 تعداد دویست و چهل زندانی از کشور نروژ راهی هلند شدند.

بزرگترین هرم دنیا در مصر نیست

مصر، کشوری است که همگان آن را به واسطه تاریخ طلایی دوران فرعون ها و هرم های غول آسایش می شناسیم و همین اطلاعات کافی است تا همگان را بر آن دارد که بزرگترین هرم ساخته شده توسط بشر نیز در این کشور قرار گرفته است، حال آن که چنین نیست و این باور غلطی است. در حقیقت هرمی با نام کلولا (واقع در کلولا، پوئبلا، مکزیک) این رکورد را از آن خود کرده است: مساحت زمین این هرم نزدیک به چهار برابر مساحت بزرگ ترین هرم مصر است (هرم واقع در شهر جیزه مصر)؛ علاوه بر این، هرم کلولا بزرگ ترین ساختمان و مساحت را در میان سایر آثار تاریخی به جای مانده در نقاط مختلف جهان از آن خود کرده است. یکی از دلایلی که باعث شده است تا کمتر توجه گردشگران نقاط مختلف دنیا به سمت این هرم جلب شود این است که بخش اعظم آن به وسیله کوهی که در زیر آن قرار گرفته است پوشیده شده و کمتر به چشم می آید (بر خلاف اهرام مصر که معمولا در صحرا هستند و جلوه ای چشم نواز و بعضا فریبنده پدید می آورند).

از هر سه پرونده مربوط به طلاق، در یکی از آن ها واژه «فیسبوک» مشاهده می شود

این آماری است که در سال 2011 و توسط آکادمی مرتبط با وکیلان فعال در حوزه مشکلات پدید آمده در روابط زناشویی منتشر شده است و از آن زمان تا کنون مطمئنا این آمار افزایش نیز یافته است. ماریان روزن، یکی از این وکیل ها است و در این خصوص در مصاحبه ای با شبکه خبری ای بی سی نیوز گفت: «در حیطه کاری خود مواردی داشته ایم که طی آن افراد به هنگام سپری شدن دوره دادگاه و سایر مسائل این چنینی شان، اقدام به استفاده از فیسبوک و درج اطلاعاتی در آن کرده اند... زمانی که اطلاعات این چنینی در معرض دید عموم و در دسترس آن ها قرار می گیرد... پاک نمودن آن ها از حافظه تاریخی مردم و نیز از یاد بردن آن ها بسیار دشوار تر می شود.».

واقعه ای رخ داده است که بسیاری آن را حاکی از بر قراری ارتباط موجودات فضایی با انسان می دانند

در سال 1977 بود که فردی که داوطلبانه برای شرکت در فعالیت ها و تحقیقات مرتبط با هوش موجودات احتمالی فرا زمینی و فضایی کار می کرد پیام صوتی ای هفتاد و دو ثانیه ای از ستاره ای کهکشانی در فاصله ای بسیار دور از زمین دریافت کرد (این ستاره کهکشانی صد و بیست سال نوری از زمین فاصله داشت). پیام صوتی دریافتی صدای بسیار بلندی داشت و از ستاره ای کهکشانی می آمد که هنوز انسان بر آن پای نگذاشته بود و محققان و فضا نوردان هنوز قادر به بازدید از آن منطقه در فضا نشده بودند؛ تمامی این مسائل باعث شد تا فردی که پیام را دریافت کرده بود، در کنار آن بنویسد «واو! (Wow!)» (در تصویر پیام صوتی و دست نوشته فرد داوطلب را مشاهده می کنید). به همین خاطر بود که این پیام با نام «پیام واو» شهرت گرفت.

محققان و فضانوردان البته بر این باور اند که این پیام صوتی، به احتمال بسیار قوی صدای تولید شده توسط شهاب سنگ یا چیزی شبیه به آن را منتقل کرده بوده است.

انسان توانایی آن را دارد که تا مدت کوتاهی پیش از شروع باران، بوی آن را استشمام کند

هر کدام از پدیده های گوناگونی که در آسمان شکل گرفته و به سمت زمین می آیند (برف، باران و تگرگ) بوی منحصر به فردی تولید می کنند؛ یکی از این بو های منحصر به فرد، بوی نسبتا تند اوزونی است که معمولا از کود های طبیعی استشمام می شود و به هنگام آماده شدن شرایط ابر ها برای بارش باران به وسیله باد های شدید به سمت زمین می آید. تنها نکته ای که در خصوص این مسئله وجود دارد این است که تنها آن دسته از افرادی قادر به استشمام کردن این بو خواهند بود که بینی نسبتا حساس تری نسبت به دیگران داشته باشند.

راننده تاکسی های لندن تقریبا باید تمامی نقاط شهر را به طور کامل و جامع از بر باشند

زمانی که در لندن سوار تاکسی می شود، اگر از راننده تاکسی انتظار داشته باشید که دقیقا بداند کجا است و به کجا می رود، انتظار تان به هیچ عنوان بی جا نخواهد بود، چرا که پیش از استخدام هر یک از این راننده ها، آزمونی از آن ها گرفته می شود که با نام آزمون «دانش» شناخته می شود. پیش از آن که هر کدام از راننده ها اقدام به شرکت کردن در این آزمون کنند، می بایست اطلاعات کافی در خصوص سیصد و بیست مسیر گوناگون و بالغ بر بیست و پنج هزار خیابان مختلف لندن را به ذهن بسپارند؛ این در حالی است که علاوه بر این ها نزدیک به بیست هزار مکان تفریحی و گردشگری در این شهر وجود دارد که باید مکان هر یک از آن ها را نیز به خاطر بسپارند؛ بنا به تخمین هایی زده شده و تجربیاتی که تا کنون از استخدام راننده های تاکسی در لندن به دست آمده است، به طور میانگین هر فردی که بخواهد تمامی این اطلاعات را به خاطر سپرده و از پس کسب نمره قبولی در آزمون دانش بر آید، به چیزی حدود چهار سال زمان برای مطالعه نیاز خواهد داشت.

دلفین ها نیز نام هایی منحصر به فرد برای خود دارند

دلفین ها از معدود موجوداتی هستند که این توانایی را دارند که به سادگی یک دیگر را شناسایی کنند، چرا که کارکرد و سیستم بدنی دلفین ها به گونه ای است که به هنگام تولد امواج صوتی منحصر به فردی تولید می کنند که هیچ دلفین دیگری شبیه به آن را نخواهد داشت و (امواج صوتی که به وسیله صوت زدن منتشر می شوند) سایر دلفین های حاضر در منطقه، قادر خواهند بود امواج صوتی دلفین جدید را به خاطر سپرده و او را از سایر دلفین ها تشخیص دهند. تحقیقاتی که در این خصوص در دانشگاه سن اندروز اسکاتلند صورت گرفته حاکی از آن است که دلفین ها در حقیقت به این امواج صوتی پاسخ داده و از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

سگ های وحشی، قابل ترین شکارچیان کره زمین هستند

رتبه نخست در میان جانوران شکارچی و درنده، با توجه به تعداد موجودات دیگری که توانسته اند از پای در آورند، در کمال تعجب به شیر، چیتا و یا گرگ تعلق نمی گیرد و این سگ های وحشی آفریقایی هستند که در این مسئله رکورد دار هستند. اطلاعات و آمار به دست آمده در این خصوص حاکی از آن است که این جانوران لاغر اندام و منحصر به فرد توانایی بسیار زیادی در از پای در آوردن هدف خود دارند؛ این اطلاعات حاکی از آن است که سگ های وحشی آفریقایی نزدیک به هشتاد و پنج درصد از اهداف خود را از پای در آورده و در دست یابی به آن ها موفق می شوند، این در حالی است که این میزان برای جانور قدرتمندی چون شیر تا هفده الی نوزده درصد کاهش پیدا می کند و این خود پر گویای توانایی سگ های وحشی آفریقایی در این خصوص است. از آمار دیگری که به واسطه این اطلاعات به دست رسیده می توان به چهل و هفت درصدی اشاره کرد که متعلق به شاهین ها است. اگر بخواهیم حیوان دیگری را در نظر بگیریم که از این لحاظ آمار قابل ملاحظه ای داشته باشد، می توانیم به گربه های خانگی اشاره کنیم که بیش از سی درصد از اهداف خود را از پای در می آورند و در دست یافتن به آن ها موفق می شوند.

علت متصل نمودن لایه فویلی بر روی قوطی های دارو جلوگیری از انتشار سم است

در سال 1982 بود که آمار و اخباری به دست رسید حاکی از آن که تعدادی از افراد به واسطه خوردن قرص تیلنول مسموم شده و جان خود را از دست دادند؛ درب قوطی داروی مصرفی توسط این افراد به واسطه توری نازکی از جنس پتاسیم سیانید محافظت می شد و همین مسئله باعث واکنش نشان دادن قرص و شکل گرفتن ماده ای سمی در آن شده بود؛ ماده سمی ای که به قیمت جان هفت نفر تمام شد و تا آن زمان محققان و دارو سازان از این مسئله آگاهی نداشتند. همین مسئله باعث شد تا استفاده از توری های به خصوص برای محافظت از دارو ها متوقف شده و به جای آن از همین فویلی استفاده شود که در حال حاضر روی درب قوطی های دارو می بینیم و بعضا برای باز کردن شان با مشکل مواجه می شویم.

کشور های بسیار زیادی در نقاط مختلف جهان وجود دارند که همیشه سالروز مستقل شدن شان و پایان کنترل و استعمار بریتانیایی ها بر خود را جشن می گیرند

اگر از علاقه مندان به تاریخ بشر باشید، مطمئنا اطلاعاتی در خصوص امپراطوری بریتانیا که طی برهه زمانی به خصوصی به طور قابل ملاحظه ای سرزمین های تحت کنترل خود را گسترش داد و بزرگ و بزرگ تر شد و پس از طی این زمان شروع به کوچک شدن و بازگشتن به حالت قبلی خود نمود. کاهش نفوذ و قدرت امپراطوری بریتانیا به این معنا بود که شصت و شش کشور گوناگون به طور رسمی استقلال و عدم سلطه امپراطوری بریتانیا بر خود را اعلام کردند و با در نظر گرفتن این تعداد قابل توجه، می توان عنوان کرد که هر پنجاه و دو روز که از سال می گذرد، کشوری جشنی برای اعلام استقلال خود بر پا می کند.

ال بی جی خودرویی داشت که قابلیت رانندگی بر سطح آب نیز با آن وجود داشت

سیاست مدار مشهور آمریکایی، لیندون جانسون که میان سال های 1963 تا 1969 ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را به عهده داشت، معمولا تعدادی از دوستان و آشنایان خود را به مزرعه اش می برد و پس از سوار کردن آن ها در خودرواش، از بالای تپه به سمت دریاچه رانندگی می نمود و پس از مدتی سراسیمه عنوان می کرد که ترمز های خودرو بریده است و قادر به کنترل آن نمی باشد؛ همین مسئله باعث می شد تا سرنشینان خودرو بسیار هراسان شوند و به فکر چاره ای برای نجات جان خود باشند؛ اما پس از این که خودرو به سطح آب دریاچه می رسید، دیگر جای نگرانی نبود و متوجه شوخی جانسون می شدند، چرا که خودرو اش به گونه ای طراحی شده بود که قابلیت رانندگی بر سطح آب نیز با آن وجود داشت.

سازه ای در فضای بیرونی مرکز فعالیت های سی آی ای وجود دارد که بر روی آن کد های مختلفی درج شده اند

سازه ای شبیه به مجسمه در فضای بیرونی مرکز فرماندهی سی آی ای در لانگلی، ویرجینا قرار داده شده است و بر روی آن کد هایی را می توان مشاهده کرد که تا کنون کسی قادر به رمز گشایی شان نبوده است. این سازه توسط هنرمندی با نام جیم سانبورن ساخته طراحی و ساخته شده است؛ بر روی آن چهار کدی را می توان مشاهده کرد که سه تای آن ها رمز گشایی شده و معنا و مفهوم شان مشخص شده است، با این وجود، هنوز کسی قادر به دادن تعریفی مشخص از کد چهارم نبوده است. البته در سال 2010 خود جیم سانبورن عنوان کرد که این کد (NYPVTT کدی است که هنوز کسی تعریف مشخصی از آن به دست نداده است) می تواند نام رمزی باشد برای BERLIN (برلین).

آب نوشیدنی مورد استفاده در منهتن چندان پاکیزه نیست

در تحقیقات به عمل آمده در خصوص آب نوشیدنی مورد استفاده در نیویورک سیتی، جانداران سخت پوست بسیار کوچکی مشاهده شده اند که البته این جانداران کوچک تهدیدی را متوجه سلامت کسانی که از آب استفاده می کنند، نمی کند، با این وجود، همین مسئله کافی است تا نام نیویورک سیتی از میان شهر هایی که دارای آبی کاملا  پاکیزه هستند خط بخورد.

تیموتی لیری یکی از کسانی است که توانسته از زندان بگریزد

تیموتی لیری روان‌شناس و نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا بود. او مدافع استفاده از دارو های روان ‌گردان جهت مقاصد خاص و درمانی در شرایط کنترل شده بود. پس از مدتی مقدار تقریبا زیادی ماری جوانا در منزل او یافت شد و همین مسئله سبب می شود مدت طولانی زندانی برای او در نظر گرفته شود. تیموتی پس از گذراندن مدت زمانی نه چندان زیاد در زندان نقشه ای برای فرار خود طرح کرد و به سادگی در زمانی که مأمورین امنیتی تعدادشان کم بود و حواس آنها چندان به اطراف نبود، از کنارشان عبور و به خارج از زندان راه یافت (این مسئله مربوط به سال 1970 می شود، در ماه سپتامبر). تیموتی سپس اقدام به وارد شدن به پمپ بنزینی کرد که در نزدیکی محل ساختمان زندان وجود داشت و لباس های خود را در آن مکان عوض کرد.

این مقاله ادامه دارد... 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید