راه هایی برای مراقبت از پاها

پا ها حامل بدن ما هستند اما اهمیت بسیار کمی به آن ها داده می شود.راحت است که پاهای خود را نادیده بگیرید. آن ها سر جای خود ایستاده اند و با چالش های زیادی رو به رو هستند: از فشرده شدن به داخل کفش های پاشنه بلند غیر طبیعی گرفته تا حبس شدن در جوراب های عرق کرده و شلوار های تنگ نایلونی.
با این همه نامهربانی، پاهای ما همه روزه صد ها تن نیرو را در حین راه رفتن تحمل می کنند. صدای گام های ما نشان می دهد که چرا پاهای ما در معرض بیشترین آسیب دیدگی قرار دارند.  (سیارک)  


نیازی نیست که به کلینیک گران قیمتی بروید تا از پاهای شما مراقبت به عمل آید. صرف چند دقیقه وقت در روز و انتخاب کفش مناسب می تواند از مشکلات عدیده ی پا که منجر به درد و ناتوانی می شوند جلوگیری کند. ایده های زیر می تواند برای مراقبت از پاهای شما بسیار مفید باشد:
همواره پاهای خود (و بین انگشتان را نیز!) با یک حوله با دقت تمیز کنید. بله! این به این معناست که در حین حمام کردن خم شوید و آن ها را خوب صابون بزنید یا بر روی صندلی خارج از وان بنشینید و آن ها را زیر شیر آب شستشو دهید. از خشک کردن کامل پاها و بین انگشتان اطمینان حاصل کنید. این کار باعث کاهش مشکلاتی مانند قارچ لای انگشتان، باکتری و بوی بد پا می شود. (سیارک)  
اگر دوست دارید پاهای خود را در آب قرار دهید از نمک سولفات منیزیم استفاده نکنید زیرا پوست را خشک کرده و مزایای دارویی نیز ندارد. در عوض تنها از آب گرم (نه داغ) و کمی صابون مایع حاوی مواد نرم کننده پوست استفاده کنید.
پاهای خود را بعد از شستشو با کرم مرطوب کننده آغشته کنید. در طول ماه های زمستان که پوست خشک تر است ممکن است نیاز به چند بار مرطوب کردن در طول روز داشته باشید. هیچ چیز گرانقیمتی نیاز نیست: لوسیون بدن و کرم مناسب اند.
کفش های خود را هر روز عوض کنید. این بدین معنی است که باید دو جفت کفش داشته باشید. اما کفش ها نیاز به زمان دارند تا هوا از آن ها خارج شود و از عفونت وبوی بد پا جلوگیری گردد. جوراب یا جوراب شلواری خود را بیش از یک بار در روز عوض کنید. اگر مشکل بوی بد پا دارید، پاهای خود را در مخلوطی از آب و سرکه بخیسانید.
هیچ گاه نباید احساس درد در پاهای خود داشته باشید. کفش های تنگ باعث می شوند پای شما دچار پینه شود، شکل انگشت شست تغییر کند و منجر به رشد دردناک پا می شود. اگر کفش پاشنه بلند می پوشید، پاشنه های پهن، با ثبات و کوتاه تر از 2 اینچ را انتخاب کنید. جای شست پا باید بزرگ باشد. تیزی کفش های لزوماً باید بعد از سینه پا شروع شود. برای حفاظت از تاندون آشیل در برابر کوتاه شدن، کفش های پاشنه بلند خود را به طور مرتب عوض کنید. (سیارک)  
دمپایی و کفش های کاملاً تخت نیز از قوس کف پا پشتیبانی نمی کنند. پابرهنه راه رفتن نیز! زنان بسیار در معرض شکل گرفتن کف پای صاف هستند که باعث مشکلات آتی می شود. برای قوی و سالم نگه داشتن پاها، زمان پوشیدن کفش های تخت را به حداقل برسانید.
بارداری، بالا رفتن سن و دیابت، همگی پاهای شما را تحت تاثیر قرار می دهند. زنان باردار باید کفش هایی با پاشنه پهن، ساپورت کف پا و ضربه گیری مناسب بپوشند. وزن اضافی بارداری ممکن است باعث تغییر سایز پای شما شود بنابراین در صورت باردار شدن پای خود را اندازه بگیرید. زنان مسن تر ممکن است چربی سینه ی پای خود را از دست بدهند و نتیجتاً باید کفش هایی را انتخاب کنند که قدرت جذب ضربه بالاتری داشته باشند. افراد مبتلا به دیابت ممکن است شرایط سختی را در پاها و قسمت پایینی زانوان خود تجربه کنند. پاهای خود را روزانه چک کنید و حداقل سالی یک بار به پزشک متخصص پا رجوع نمایید.درباره ی پدیکور محتاط باشید زیرا تمیزی ابزار آن بسیار مهم است. اگر دیابت دارید، قبل از پدیکور با پزشک خود مشورت کنید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Robbie 541 :

    You make thnigs so clear. Thanks for taking the time!

    1395/8/1 19:25

بیشتر بخوانید