طرز تهیه کلم پلو شیرازی

 (سیارک) : طرز تهیه كلم پلو شیرازی معروف ترین غذای محلی استان فارس در این پست آورده شده اگر شیرازی های عزیز در طرز تهیه این غذای خوشمزه ایرادی دیدند در قسمت نظرات به اشتراک بگذارند تا اصلاح شود.

مواد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی

برای 6 نفر

- کلم قمری یا کلم سفید  500 گرم .

- گوشت چرخ کرده 300 گرم .

- آرد نخودچی 2 قاشق غذا خوری.

- پیاز 2 عدد .

- برنج 3 لیوان .

- سبزی ( شوید، تره ، ترخون و ریحان ) 100 گرم

زعفران به میزان لازم

- آبغوره به میزان لازم .

طرز تهیه کلم پلو شیرازی


- داخل کاسه ای گوشت چرخ کرده ، 1 عدد پیاز رنده شده ( آب پیاز رنده شده را با دست بگیرید )  ، آرد نخودچی ، مقداری نمک و فلفل را خوب مخلوط می کنیم ، ورز می دهیم تا مواد کاملا یکدست شوند.با دست از مواد کوفته برداشته ، قلقلی های کوچک یک اندازه ای درست می کنیم ،در روغن سرخ کرده و کنار می گذاریم .

- کلم قمری ها  یا کلم سفید را رشته ای خردکرده و داخل قابلمه می ریزیم  تا با مقداری نمک ، زردچوبه و کمی آب بپزند و نرم شوند آب کلم باید کاملا گرفته شود.(ترجیحا بجای زردچوبه ازکمی زعفران استفاده می کنم و زردچوبه را بیشتر در زمان تهیه گوشت قلقلی و پیاز داغ استفاده می کنم.)
- داخل ماهیتابه مقداری روغن می ریزیم و 1 عدد پیاز را خرد کرده و در روغن تفت می دهیم  تا  پیاز نرم وسبک شود . سپس کلم های پخته و کمی آبغوره را اضافه می کنیم و چند دقیقه با حرارت ملایم تفت می دهیم.
- برنج را که قبلا خیس کرده ایم ، کمی زنده تر آبکش می کنیم .
- قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم ، ته قابلمه مقداری روغن ریخته  و ته دیگ دلخواه  نان ، سیب زمینی و … را در ته قابلمه می چینیم ، برنج را لایه لایه داخل قابلمه می ریزیم و روی هر لایه ازبرنج کمی از سبزی های خرد شده  ، مایه کلم ، گوشت های قلقلی می ریزیم تا وقتی که مواد تمام شوند.
حرارت را زیاد می کنیم تا برنج بخار کند سپس نصف لیوان آب را با مقداری روغن مخلوطکرده و روی برنج می ریزیم و حرارت را کم کرده تا برنج دم بکشد ، پس از دم کشیدن برنج را در دیس کشیده و با گوشت قلقلی ، برنج زعفرانی و …  تزئین و سرو کنید.

در کنار کلم پلو شیرازی سالاد شیرازی سرو کنید باعث خوشمزه تر شدن این غذا می شود.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ از غذا های محلی شهرتان با نوشتن کامنت در قسمت نظرات، ما  و بازدید گنندگان سایت را مطلع کنید. (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • dorsa 87 :

    بعضی ها عدس هم می زنند

    1395/10/28 10:48

بیشتر بخوانید