۷ مرحله در زندگی مشترک: شما در کدام مرحله هستید؟

7 مرحله در زندگی مشترک: شما در کدام مرحله هستید؟ درک مراحل مختلف زندگی مشترک به شما کمک می‌کند مرحله کنونی زندگی خود را تحلیل کنید.

هر زندگی مشترکی با گذشت سالها وارد مراحل مختلفی می‌شود. از هیجان اولین روزهای ازدواج گرفته تا روزی که هر دو بازنشست می‌شوید، زندگی شما در حال رشد و تغییر است.

درک مراحل مختلف زندگی مشترک به شما کمک می‌کند مرحله کنونی زندگی خود را تحلیل کنید.

۱ ) هیجان

مرحله یک، در ابتدای زندگی اتفاق می‌افتد. به تازگی ازدواج کرده‌اید، و شاید همین اکنون از ماه عسل برگشته‌اید. اکنون با هم مشغول برنامه‌ریزی برای زندگی جدید خود هستید، عشق و محبّت شما نسبت به هم در بالاترین سطح خود قرار دارد.  این یک مرحله رویایی است، معمولا تعارض در این مرحله کم است و چیزیهای زیادی برای هیجان وجود دارد.

این مرحله همچنین زمانی عالی برای ایجاد پایه‌ای محکم برای بقیه‌ی زندگی مشترک است. در این مرحله، با ایجاد عادتهای سالم، خود را آماده می‌کنید تا با زیبایی از مراحل بعدی عبور کنید.

ریسکها : غرق شدن در عشق و هیجان، شما را در برخورد با مرحله بعد دچار شوک می‌کند.

نکته‌ها : این مرحله را با بنا نهادن پایه‌ای محکم برای زندگیتان شروع کنید. عادتهای مالی خوب را در خود ایجاد کنید، چگونگی تقسیم وظایف را بررسی کنید، و برای دستیابی به اهداف مشترکتان، طرحهای بلند مدت برنامه‌ریزی کنید.

۲ ) بررسی واقعیت

این مرحله زمانیست که با واقعیت رو می‌شود. وقتی وارد جریان زندگی مشترک می‌شوید، بیشتر در مورد نقاط ضعف  و قوت همدیگر می‌دانید.

صادقانه بگوییم : اینجا مرحله‌ایست که شما تمام راههای اذیت کردن همدیگر را یاد می‌گیرید. اینکه خانم هیچوقت ظرفشویی را کاملاً پر نمی‌کند و یا آقا یک طفره‌رو حرفه‌ایست، همه در مرحله بررسی واقعیت رو می‌شود.

دیدن واقعیتهای زندگی زناشویی بعد از اولین مرحله، می‌تواند ناامید کننده باشد. اما این مرحله می‌تواند فرصت خوبی برای بیشتر شناختن هم و تمرین ارتباط سالم است.

ریسکها : تمرکز بر آنچه شما را اذیت می‌کند بجای دیدن ویژگی‌های مثبت طرف مقابل.

نکات : ارتباط سالم را یاد بگیرید. گوش دادن توام با مهربانی و صمیمت، و ابراز احساسات و نیازهای خود به روشی که باعث آزردگی خاطر طرف مقابل نشود را بیاموزید.(سیارک)

۳ ) سرکشی

مرحله‌ی سوم مرحله‌ای پر از حیله و کلک است. اینجا مرحله‌ایست که علایق شما با همسرتان تعارض پیدا می‌کند و ازدواج سدی بر سر راه اهدافتان به نظر می‌آید. شاید شما بخواهید به مسافرت بروید، اما او بخواهد در خانه بمانند. شاید شما هر دو بخواهید که شغل خود را داشته باشید، اما از دیگری به خاطر رفتن دنبال شغل خود بجای پشتیبانی از شما رنجیده خاطر شوید. مرحله سرکشی می‌تواند سریعاً آکنده از تعارض و برخورد شود.

ریسکها : افکار و رفتار خود را زیر نظر داشته باشید و همسرتان را به ممانعت از پیشرفت خود متهم نکنید.

نکته‌ها : ارتباط باز و عاشقانه را تمرین کنید. در مورد امیدها و رویاهای خود با هم صحبت کنید و بجای بگومگو کردن، ببینید کجا می‌توانید از همدیگر حمایت کنید. برای سازش آماده باشید و با زیرکی آنچه را  در زندگی مشترک برای شما مهم است و آنچه را که می‌توانید از آن بگذرید، ارزیابی کنید.

۴ ) کسب و کار

این مرحله حدودا زمانی اتفاق می‌افتد که ارتقاء شغلی پیدا می‌کنید، بچه‌ها از راه می‌رسند، و تعهدات شخصی رشد پیدا می‌کند. شما هر دو چنان مشغول مدیریت و ادامه جریان زندگی هستید که زندگیتان آرایش کاری به خود می‌گیرد. بیشتر ارتباطات شما در مورد اتفاقاتیست که برای فرزندان و کارتان می‌افتد، و یا قرار بعدی که روی تقویم یادداشت کرده‌اید.

ریسکها : این یک مرحله پرمشغله است، و اگر مراقب نباشید زندگی شما در مرتبه‌ای پایینتر از هر آنچه در زندگی اتفاق می‌افتد، قرار می‌گیرد.

نکته‌ها : صرف نظر از هرآنچه اتفاق می‌افتد، زمانی را به همدیگر اختصاص دهید. یک روز در میان با هم قرار بگذارید، و هر هفته شبی را برای با هم بودن کنار بگذارید. به خاطر بیاورید که چرا با هم ازدواج کردید.(سیارک)

۵ ) اتحاد دوباره

بچه‌ها بزرگ شده‌اند، شغلتان تثبیت شده است و درآمد شما ثابت به نظر می‌رسد. این یک مرحله ثابت در هر زندگی مشترک است. در این مرحله ساعتها بدون استرس سپری می‌شوند و الزامات نسبت به مراحل اول زندگی کمتر شده است. این مرحله می‌تواند با نارضایتی نیز همراه باشد. اگر یکی از شما از سرشلوغی دیگری احساس خستگی کند، طولی نمی کشد که دچار سرخوردگی می‌شود.

ریسکها : ‌برنامه‌ی هر روز شما با نوسان بسیار شروع می‌شود و عدم ارتباط با هم معنای جدید و خاصی به خود می‌گیرد.

نکته‌ها : زندگی جدید را با تفریح در کنار هم به زندگیتان تزریق کنید. با هم به کلاس یا یک سفر کوتاه بروید. در مورد آنچه نیاز هردوی شما از زندگیست، با هم گفتگو کنید و راههای برآورده کردن آنها را بررسی کنید.

 ۶ ) انفجار

انفجار می تواند در هر یک از مراحل زندگی اتفاق بیافتد. اما  احتمال آنها با وارد شدن در سالهای میانی زندگی بیشتر می‌شود. از دست دادن شغل، مشکل سلامتی حاد، مرگ والدین و یا مشکلات مالی می تواند بنیان زندگی را به لرزه درآورد. انفجار می تواند برای هردوی شما دردناک و استرس‌آور باشد. در این لحظات، زندگی مشترک شما می‌تواند منبع آرامش، یا ناامیدی بیشتر شود.

ریسکها : هنگام عصبانیت، به آسانی سر همسرتان داد و فریاد راه می‌اندازید. اسب عمر همیشه نرم و آرام نمی تازد و گاهی هم افسار گسیخته می شود.

نکته‌ها : حامی و پشتیبان همدیگر باشید. موقعیتهای بحرانی را با همدیگر و مانند یک تیم مدیریت کنید.  

 ۷ ) تکمیل

وقتی از فراز و نشیب‌های مراحل زندگی مشترک  طولانی دست در دست هم عبور کردید، به مرحله تکمیل می‌رسید. این مرحله غالباً یکی ازشادترین مراحل زندگی است. شما همدیگر را به خوبی می‌شناسید و زندگی‌ای را ساخته‌اید که هر دو نسبت به آن احساس رضایتمندی دارید. با هم جنگ و دعواهای بسیاری داشته‌اید، اما هنوز هم در یک صف و در کنار هم هستید.

ریسکها : خودخواه شدن در این مرحله آسان است  و ممکن. فراموش نکنید که هر روز از همسرتان قدردانی کنید.

نکته‌ها : لذات مرحله اول را با بودن در کنار هم و تفریح و رفتن به سفرهای جدید دوباره زنده کنید. ویژگی‌های خوب همدیگر را قدر بدانید و بگذارید همسرتان بداند این ویژگی‌ها شما چقدر برای او ارزشمند است.

هر مرحله در زندگی مشترک چالش‌های خود را دارد. به هم و به زندگی با هم وفادار بمانید و از هر مرحله برای تقویت بنیان زندگیتان بهره بگیرید و خود را برای عشق ورزی و حمایت بیشتر از همسرتان مهیا کنید.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید