فریاد در بچه‌ها می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد

مطالعات بیان‌گر این است که چگونه عملکرد والدین سختگیر می‌تواند موجب عملکرد بدتر کودکان در مدرسه شود.همه والدین خواهان فراهم‌سازی بهترین فرصت‌ها برای فرزندان خود هستند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پدر و مادر بیش‌ ازحد تهاجمی و خشن می‌توانند، با پرورش کودکان مستعدتر برای ابتلا به فشار همسالان، و درنهایت به‌احتمال‌ زیاد به رها کردن مدرسه نتیجه معکوس بگیرند.

پژوهش با پیگیری تقریباً 1500 نوجوان بالغ در مریلند انجام شد و نشان داد بچه‌هایی که والدینشان مرتباً بر سرشان فریاد می‌زنند یا آن‌ها را با مجازات تهاجمی تهدید می‌کنند بدون در نظر گرفتن نمراتی که کسب می‌کردند، نسبت به همسالانشان احتمال بیشتری برای ترک تحصیل از دبیرستان یا کالج دارند.

همچنین این کودکان نسبتاً در زمان ورود به پایه یازدهم، درگیر رفتارهای پرخطر بیشتری نظیر، رفتار جنسی زودهنگام و درگیری فیزیکی و دزدی بیشتر می‌شوند

مطالعات پیشین نیز نشان داده است که کودکان در حال رشد در محیط‌های خشن، میزان ترک تحصیل بالاتری دارند و این پژوهش باهدف دستیابی به علت این موضوع از طریق بررسی داده‌های طولی در میان کودکان معین بیش از نه سال، با شروع بازه زمانی از سن هفت‌سالگی آن‌ها صورت گرفت.

نتایج نشان می‌دهد که موضوع ارتباط چندانی با خود مدرسه ندارد، اما واقعیت این است که بچه‌ها دارای پدر و مادر پرخاشگر به نسبت بیشتری دوستان خود را در اولویت قرار می‌دهند و رفتارهایی را از خود بروز می‌دهند که در کوتاه‌مدت احساس خوبی به آن‌ها می‌دهد، تا اینکه بر روی مسائل بزرگی مانند اجتناب از انجام تکالیف یا زیر پا گذاشتن قوانین والدین برای ارتباط با یک دوست تمرکز کنند.

سرپرست محقق راشل اف. هنتگز از دانشگاه پیتزبورگ بیان کرد: "در مطالعه ما، عملکرد والدین سختگیر مرتبط با کاهش پیشرفت تحصیلی از طریق مجموعه‌ای از فرآیندها آبشاری پیچیده‌ای بود که بر رفتارهای حاضر گرا درازای اهداف آموزشی آینده محور تأکید می‌کرد، ".

معتقدیم مطالعه ما اولین تحقیقی است که تاریخچه زندگی کودکان را به‌عنوان چارچوب بررسی چگونگی تأثیر عملکرد والدین بر نتایج آموزشی کودکان از طریق روابط با همسالان، رفتارهای جنسی، و بزهکاری به کار می‌گیرد."

این مطالعه به این معنا نیست که ما می‌توانیم با اطمینان اذعان کنیم که والدین سختگیر به‌طور مستقیم باعث ترک تحصیل کودکان از مدرسه می‌شوند بااین‌همه، ارتباط علت و معلولی برابر نیست.

اما تحقیقات بعد وسیع‌تری از چگونگی امکان تأثیرگذاری والدین بیش‌ازحد تهاجمی بر تصمیم‌گیری کودکان را تحت پوشش قرار می‌دهد. محققان در کنترل عواملی که می‌تواند نتایج آموزشی، مانند پس‌زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی، نمرات آزمون‌های استاندارد و معدل را تحت تأثیر قرار دهد با دقت عمل می‌کنند.(سیارک

برای دریافت این بینش، گروه مطالعاتی داده‌های دریافتی از توسعه نوجوانان بالغ در مریلند را در مطالعه زمینه‌ای به کار بستند، که با تحت نظر قرار دادن 1482 دانش‌آموز پایه هفتم ساکن اطراف واشنگتن دی سی صورت گرفت از زمانی که آن‌ها حدود 12 سال سن داشتند تا سه سال پس از فارغ‌التحصیلی مورد انتظار یعنی زمانی که حدوداً 21 ساله بودند.

در مطالعه از دانش آموزان خواسته شد تا به‌طور منظم خشونت فیزیکی و کلامی والدینشان را نسبت به خود، تعامل با همسالان، این‌که آیا در درگیری فیزیکی شرکت داشته‌اند و یا آیا رفتار جنسی تجربه کرده‌اند، و چگونه وابستگی آن‌ها نسبت به همسالانشان را گزارش دهند.در پایان مطالعه، شرکت‌کنندگان در بالاترین سطح از پیشرفت تحصیلی خود را گزارش دادند.

 با بررسی والدین و عملکرد آن‌ها در داده‌ها، گروه تحقیقات دریافتند که عملکرد سخت‌گیرانه والدین تعریف‌شده به‌صورت فریاد زدن، کتک زدن، و اعمال رفتارهای قهرآلود مانند تهدید کلامی یا فیزیکی در پایه هفتم ارتباط مستقیمی با اتکا و وابستگی کودکان نسبت به گروه همسالان خود تا دو سال بعد دارد.به این معنا که دانش آموزان به‌احتمال‌زیاد می‌گویند که دوستانشان از هر یک از دیگر مسئولیت‌های آن‌ها، ازجمله قوانین پدر و مادر خود و یا تکالیف مدرسه اهمیت بیشتری دارند.

و با ورود به پایه یازدهم، دختران دارای پدر و مادر پرخاشگر دفعات بیشتری به رفتار جنسی زودهنگام اقدام می‌کنند، درحالی‌که در مورد پسران بزهکاری بیشتری گزارش‌شده است.به‌نوبه خود، همه این رفتارها با پیشرفت تحصیلی پایین همراه بود، به این معنی که بچه‌ها، بدون در نظر گرفتن میزان تیزهوشی آن‌ها، و یا میزان تحصیلات والدینشان، به نسبت بیشتری مجبور به اقدام به ترک تحصیل از دبیرستان یا کالج کردند.

هنگتز توضیح داد:"جوانانی که نیازهایشان از طریق اشکال اولیه دل‌بستگی برآورده نمی‌شود ممکن است به دنبال اعتبار سنجی از سوی همسالان باشند،"."این ممکن است شامل گرایش به سمت همسالان به شیوه‌هایی ناسالم شود و احتمال می‌رود منجر به افزایش پرخاشگری و بزهکاری، و همچنین رفتار جنسی اولیه به قیمت از دست دادن اهداف بلندمدتی نظیر مسائل تحصیلی شود."

هنگتز می‌گوید این نتایج، نظریه‌های تکاملی را منعکس می‌سازد که نشان می‌دهند، محیط‌های تهاجمی ادامه حیات را دچار مشکل می‌کند، به‌طوری‌که کودکان در حال رشد در این محیط‌ها بر پاداش‌های آنی به‌جای اهداف بلندمدت تمرکز خواهد داشت.

خانم مارتین ریکن در این زمینه گفت:"برای مثال، تحقیقات نشان داده است که کودکان در حال رشد در محیط‌های خشن و یا ناپایدار، به‌احتمال بیشتر به دنبال گرفتن پاداش کوچک‌تر، اما فوری (دو تا شکلات M &M) به‌جای انتظار برای دریافت پاداش بزرگ‌تر هستند (پنج عدد شکلات M & M)،".

حالا که ما بینش وسیع‌تری نسبت به چگونگی امکان تأثیرگذاری عملکرد والدین بر نتایج آموزشی داریم، گروه مطالعاتی امیدوار است که این نتایج منجر به اعمال برنامه‌های مداخله بهتر و همچنین تشویق معلمان برای ایجاد مدرسه‌ای جذاب‌تر از یک‌چشم انداز کوتاه‌مدت گرفته تا یک تصویر بزرگ‌تری از روز فارغ‌التحصیلی و گرفتن یک کار شود.این پژوهش در مجله رشد کودک (Child Development) منتشرشده است.

بیشتر بخوانید

سخت‌گیری والدین و آسیب دائمی به سلامت روان کودک

10 نکته ای که اگر والدین انجام دهند مسیر موفقیت فرزندان را هموار می کنند

بیست سوالی که والدین باید هر روز از خود بپرسند

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید