آیا من آسم دارم؟

تقریبا یک سوم بزرگسالانی که تشخیص داده شده بیماری آسم دارند در واقع به این بیماری دچار نیستند. اما با این حال اسپری خود را دور نیاندازید- آسم هنوز هم جزو بیماری هایی است که زندگی را تهدید می کند.

آیا در باره آسم چیزی می دانید؟ آیا مطمئنید؟ راهنمای پیش نویس انجمن ملی درمورد سلامت و مراقبت بیان می دارد که نزدیک به 30درصد بزرگسالان تشخیص آسم داده شده اند اما شواهدی از آسم ندارند. درصد،‌براساس تخمین این کمیته Nice بود. Nice می گوید که آزمون استاندارد عالی جهت شناسایی آسم وجود ندارد و پزشکان تنها براساس سابقه بیماری اظهار نظر می کنند- از بیماران درباره علائمی همچون صدای خس خس، سرفه، مشکلات تنفسی و داشتن یا نداشتن الرژی یا اگزما سوال می کنند.


صدای خس خس در اسم،‌ صدای سوت ممتدی است که به هنگام نفس کشیدن شنیده می شود. سابقه خانوادگی آسم یا آلرژی می تواند باعث افزایش احتمال اسم شود. Nice می گوید که پزشکان باید بپرسند آیا علائم به هنگام کار بدتر می شود یا نه،‌برخی مواد شیمیایی می تواند آسم را تحریک کند. مرکز آسم در انگلستان، تعداد افراد دارای درمان آسم را 5.4 میلیون نفر اعلام می کند که بدین معنی است 1.6 میلیون نفر تشخیص اشتباه داده شده اند. اما آسم بیماری جزئی نیست. هر فردی که حمله آسم داشته است می تواند که تنفس کردن چقدر سخت می شود. در انگلستان، سه نفر در روز به خاطر اسم می میرند. بنابراین پیش نویس Nice باید باعث شود که شما نسبت به تشخیص آسم دوبار فکر کنید یا نه؟

 

راه حل

هیچ کس نباید قبل از اینکه GP خود را ببیند، نفس مصنوعی خود را کنار بگذارد. اگرچه این راهنمایی درباره تشخیص بیماری است، Nice بیان می دارد که در بسیاری از موارد، کنترل آسم ناکافی است که می تواند تهدیدی برای زندگی باشد. آنچه که پیشنهاد می دهد این است که GPها باید از طریق فلوچارت تست ها عمل کنند تا به تشخیص دقیق تری دست یابند. برخی GPها قبلا از تنفس سنجی استفاده می کردند- تستی جهت کمک به تشخیص مشکلات متعدد ششی- اما Nice پیشنهاد می دهد که باید اولین تست برای هر فرد بالای 5 سال باشد. تنفس سنجی شامل فوت کردن به دستگاهی است که میزان هوای تنفسی شما و میزان هوای خروجی و سرعت آن را اندازه گیری می کند.

 

اگر نتایج نشان می دهند که مسیر هوا مسدود شده است (در آسم، عضلات اطراف مسیر هوا سفت شده و عبور هوا سخت می شود و مسیر عبور هوا ملتهب می شود)،‌ Nice بیان می دارد که تست بعد، دیدن این است که آیا بعد از استفاده اینهالر، بهبودی در مسیرهوا روی می دهد یا نه. تست های بیشتر سطوح اکسید نیتریک را در تنفس اندازه گیری می کنند. کودکان زیر پنج سال باید براساس نظر بالینی درمان شوند.


Nice اظهار می کند که افرادی که قبلا آسم در آنها تشخیص داده شده است و ثبات دارند، باید بررسی سالانه از علائم و تست های تنفس سنجی خود داشته باشند. این کار بسیار مهم است و هیچ کسی نباید قبل از تست، در باره آنها نظری دهد. تمام افرادی که تشخیص آسم در آنها داده شده است، باید این کار را انجام دهند.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید