هفت سوال اصلی که هر مردی باید در باره پروستات از خود بپرسد

در

(سیارک) : پروستات، غده‌ای به اندازه یک گردو است که با افزایش سن، حضور خود را به مردان یاد آوری می‌کند. اندازه این غده، بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی، تقریبا هر ۴.۵ سال یکبار دو برابر می‌شود و مشکلات ادراری برای مردان ایجاد می‌کند. سرطان این غده شایعترین سرطان مردان است.


کسب آگاهی درباره این غده و دو بیماری شایع آن، بزرگ شدن خوش خیم (BPH) و سرطان پروستات یکی از ضرورت‌های بهداشتی برای مردان است.پروستات، غده ای به بزرگی تقریبا یک گردو (۲۰ تا ۲۵ گرم) زیر مثانه قرار دارد و میزراه (urethra)، مجرایی که ادرار را از مثانه به بیرون منتقل می کند، از وسط پروستات عبور می‌کند.
کار پروستات ترشح مایعاتی است که مواد لازم را برای تقویت و تغذیه اسپرم فرام می آورد و آن را در مقابل مواد موجود در ادرار محافظت کند (مجرای خروج اسپرم و ادرار یکی است).
هفتاد درصد ترشحات مایع منی را پروستات ترشح می‌کند.پروستات با افزایش سن بزرگ می‌شود و بویژه از پنجاه سالگی به بعد مردان علائم بزرگی آن را تجربه می‌کنند.
اندازه این غده، بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی، تقریبا هر ۴.۵ سال یکبار دو برابر می‌شود، اما از آن به بعد سرعت بزرگ شدن پروستات کاهش پیدا می‌کند.
بزرگ شدن پروستات به معنای بدخیمی نیست، اما می‌تواند به بدخیمی تبدیل شود.
بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات (BPH)
مجرایی که ادرار را از مثانه به بیرون منتقل می کند، از وسط پروستات عبور می‌کند. بزرگ شدن پروستات باعث تنگ یا بسته شدن این مجرا می‌شود و علائم ادراری ایجاد می‌کند.هشتاد درصد مردان تا هفتاد سالگی دچار بزرگی پروستات می‌شوند.بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی بزرگی پروستات کیفیت زندگی ۴۰ درصد مردان و بین هشتاد تا نود سالگی کیفیت زندگی نود درصد مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
با این حال ظهور علائم بزرگی پروستات پیش از ۴۵ سالگی معمول نیست.درمان بزرگی پروستات به میزان بزرگی و شدت علائم بستگی دارد. وقتی علائم خفیف هستند "انتظار هشیارانه" توصیه می‌شود.
این عارضه همیشه به جراحی نیاز ندارد و درمان دارویی می‌تواند در کنترل آن کاملا موفق باشد. تغییر سبک زندگی هم در درمان اهمیت دارد.
وقتی فردی تحت درمان دارویی قرار می‌گیرد باید هر شش ماه دوباره تحت بررسی و معاینه قرار گیرد و هر سال باید اندازه‌گیری PSA (آنتی‌ژن اختصاصی پروستات) و معاینه پروستات از راه معقد انجام شود.
با این حال احتمال دارد پس از مدتی درمان دارویی نیاز به جراحی پیش بیاید.
سرطان پروستات معمولا در مردان مسن رخ می‌دهد. در بسیاری موارد رشد سرطانی کند است و امید به زندگی فرد را چندان تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و حتی ممکن است برای آن درمانی در نظر گرفته نشود.
اما مواردی هم هست که بیماری سریع و تهاجمی رشد و گسترش پیدا کند.
PSA
آنتی ژن اختصاصی پروستات در بیماری‌های پروستات بالا می‌رود. این آزمایش باید برای تمام مردان بالای پنجاه سال که انجام آن را درخواست می‌کنند انجام شود. باید در نظر داشت که بالا بودن PSA لزوما به معنای سرطان پروستات نیست و در بزرگی خوش‌خیم پروستات هم ممکن است بالا رود.گاهی بالا بودن PSA اولین نشانه سرطان پروستات است، حتی قبل از ظهور علائم بالینی.با این حال باید به تمام مردان ۵۰ تا ۶۹ ساله توضیح داد که اندازه‌گیری PSA ممکن است فواید محدودی داشته باشد و حتی شاید باعث تشخیص نابجا، نگران شدن فرد یا درمان نابجا بشود.
اندازه‌گیری PSA در مردان زیر پنجاه سال، بالای ۶۹ سال و کسانی که بعلت بیماری‌های دیگر امید به زندگی بیشتر از ده تا ۱۵ سال ندارند توصیه نمی‌شود.
علائم ادراری ناشی از بیماری پروستات
باریک شدن جریان ادرار و طولانی تر شدن مدت زمان لازم برای تخلیه کامل مثانه.
دیر برقرار شدن جریان ادرار، فرد مدتی باید منتظر بماند تا جریان برقرار شود. علاوه بر این ممکن است در حین ادرار کردن، جریان ادرار قطع و وصل شود یا برای برقراری ادرار نیاز به زور زدن باشد.نشت ادرار، خروج ادرار بعد از تخلیه مثانه که ممکن است لباس زیر را آلوده کند.تکرر ادرار، فرد بیش از حد معمول نیاز به دستشویی و ادرار کردن پیدا می‌کند. معمولا اولین علامتی است که در بیماری پروستات بروز می‌کند.
نیاز به تخلیه سریع ادرار به نحوی که فرد باید به سرعت خود را به دستشویی برساند در غیر این صورت ادرار از او خارج می‌شود.
تخلیه ناکامل مثانه، پس از ادرار کردن فرد احساس می‌کند که مثانه‌اش کاملا تخلیه نشده است حتی اگر بارها به دستشویی برود. گاهی بلافاصله پس از ادرار کردن، فرد دوباره قادر است ادرار کند.
ادرار شبانه، فرد مجبور می‌شود شب‌ها چند بار بیدار شود و به دستشویی برود.
هفت سوال اصلی
برای روشن شدن اینکه آیا شواهدی از بیماری پروستات وجود دارد یا نه هفت سوال اصلی وجود دارد:
۱- هر چند وقت یک بار این احساس را دارید که مثانه‌تان کاملا تخلیه نشده است؟
۲- چقدر برایتان پیش می‌آید که در فاصله کمتر از دو ساعت دوباره نیاز به ادرار کردن پیدا کنید؟
۳- چقدر برایتان پیش می‌آید که در یک بار دستشویی رفتن جریان ادرار شما چند بار قطع و وصل شود؟
۴- چقدر برایتان پیش می‌آید که نتوانید برای ادرار کردن صبر کنید و جلوی خود را بگیرید؟
۵- چقدر برایتان پیش می‌آید که جریان ادرار شما ضعیف یا باریک باشد؟
۶- چقدر مجبور می‌شوید برای ادرار کردن زور بزنید؟
۷- معمولا در طول شب چند بار برای ادرار کردن از خواب بیدار می‌شوید؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

نوشیدنی سم‌ زدای کلم پیچ و انار

در

 طرز تهیه نوشیدنی سم‌زدای کلم پیچ و انار 
مواد لازم:
• یک دسته برگ کلم
• انار
• کمی نمک
• فلفل سیاه

نحوه آماده سازی
1. برگ کلم را بهمراه انار داخل پردازنده مواد غذایی بریزید.
2. کمی نمک و پودر فلفل سیاه را به آن اضافه کنید.
3. آن را کاملا چرخ کنید.
4. بهنگام مصرف مقداری یخ به آن اضافه کنید.
فواید
• کلم پیچ سرشار از فیبر، فیتوکمیکال ها و پروتئین است. این گیاه به کاهش کلسترول خون، و جلوگیری از سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان مثانه و سرطان پروستات کمک می کند. با توجه به حضور کامفرول و کوئرستین، در کلم پیچ، این گیاه آنتی اکسیدان و عامل ضد التهابی فوق العاده است. همچنین کلم پیچ در کاهش چربی بدن و حفظ سلامتی قلب و عروق موثر می باشد.
• انار حاوی ویتامین C، ویتامین K، فولات، پروتئین، فیبر و پتاسیم است. پونیکالاجین انار یک آنتی اکسیدان است و ایمنی کلی بدن را افزایش می دهد. انار مانع از ابتلا به دیابت نوع دوم، سرطان (پروستات و سینه)، و بیماری های قلبی است. همچنین برای کسانی که از ورم مفاصل، فشار خون، بیمار‌ی های پوستی و اختلالات شناختی رنج می برند مفید می باشد. حافظه و گردش خون را بهبود می بخشد. (سیارک)

 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 عدد از مرگبارترین سرطان ها و اینکه چرا درمان ندارند

در

(سیارک) : ترس و وحشتی که با تشخیص سرطان به کسی دست میدهد ریشه در ذات کشنده آن دارد:بر اساس آمار مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها،سرطان دومین بیماری مرگبار در آمریکاست،دقیقا بعد از مشکلات قلبی! حتی زمانی که زود تشخیص داده شده و با جدیدترین روش ها شروع به درمان شود بازهم قدرت کشتن انسان را دارد.10 عدد از سرطان هایی که براساس آمار موسسه ملی سرطان(NCI) بیشترین مرگ و میر را در فاصله بین سال های 2003 و 2007 داشته اند برای شما می آوریم:

 

1.سرطان نای و ریه،792.495 مرگ

سرطان نای و ریه کشنده ترین سرطان در ایالات متحده است.سیگار کشیدن و مصرف فرآورده های تنباکو دلایل اصلی آن هستند و براساس آمار NCI بیشتر قربانیان آن در رنج سنی 55 تا 65 سال میباشند.2 نوع اصلی برای آن وجود دارد:سرطان سلول غیرکوچک ریوی که شیوع بیشتری دارد و سرطان سلول کوچک ریوی که سریعتر منتشر میشود.

2.سرطان روده بزرگ و راست روده،268.783 مرگ

براساس آمار مرکز ملی سرطان،سرطان روده بزرگ در بافت های روده رشد میکند درحالی که سرطان راست روده در چند اینچ آخر لوله روده ای در نزدیکی مقعد رشد مینماید.دربیشتر موارد این سرطان با تعداد زیادی توده خوش خیم به نام "پولیپ" آغاز میشود و سپس به مرور زمان سرطانی خواهد شد.توصیه میشود برای تشخیص این پولیپ ها،پیش از اینکه سرطانی شوند،آزمایشات عکس برداری صورت گیرد.(سیارک

3.سرطان سینه،206.983 مرگ

براساس آمار کلینیک مایو،سرطان سینه پس از سرطان پوست کشنده ترین نوع سرطان در زنان آمریکایی است.این سرطان ممکن است در مردان هم رخ دهد،در فاصله زمانی 2003 تا 2007 ، 2000 مرد به این سرطان مبتلا شده اند.این سرطان معمولا در لنف هایی که شیر را به نوک پستان میبرند یا درغده های شیری زن (که فرآیند ساخت شیر را انجام میدهند) شکل میگیرد.براساس آمار NCI در سال 2010 حدود 40000 نفر از این سرطان خواهند مرد.

4.سرطان لوزالمعده،162.878 مرگ

سرطان لوزالمعده در لایه های لوزالمعده ،که به هضم و جذب غذا کمک میکنند، شکل میگیرد.تشخیص و مداخله زودهنگام برای این سرطان دشوار است زیرا معمولا بصورت خاموش و سریع پیشرفت میکند.(سیارک)

5.سرطان پروستات،144و926 مرگ

بر اساس آمار NCI این سرطان دومین دلیل اصلی مرگ در بین مردان از میان سرطان ها پس از سرطان ریه و نای است.سرطان پروستات معمولا در غده ی پروستات که مایع منی مورد نیاز برای انتقال اسپرم را میسازد، رشد میکند.بر اساس آمار کیلینیک مایو بعضی از انواع آن در غده پروستات باقی میمانند اما برخی پیشرونده تر هستند و سریعا منتشر میشوند.

6.سرطان خون:108.740 مرگ

سرطان خون انواع گوناگونی دارد اما همه آن ها بر بافت های سازنده خون بدن مانند مغزاستخوان و سیستم لنفاوی تاثیر میگذارند و باعث تولید بیش از اندازه سلول های سفید خون میشوند.

انواع سرطان خون بر اساس سرعت پیشرفت و سلول هایی که بر آنها تاثیر میگذارند تقسیم بندی میشوند:نوعی از آن به نام "سرطان وخیم مغز استخوان" در فاصله سال های 2003 . 2007  41714 نفر را کشته است.

7.سرطان لنف غیرهاجکینی،104.407 مرگ

این سرطان بر غده های لنفاوی تاثیر میگذارد و با نشانه های تب،بزرگ شدن غدد لنفاوی و از دست دادن وزن شناخته میشود.بر سااس آمار NCI چند نوع سرطان لنف غیرهاجکینی داریم که براساس سرعت پیشرفت و نوع لنف هایی که بر آن هاتاثیر میگذارند شناخته میشوند. سرطان لنف غیرهاجکینی کشنده تر از سرطان لنف هاجکینی است .(سیارک

8.سرطان کبد و کیسه صفرا،79.793 مرگ

سرطان کبد اگرچه از رایج ترین انواع سرطان در سراسر دنیاست اما در ایالات متحده زیاد رایج نیست.بهرحال،آمار این سرطان در آمریکا در حال رشد است. بیشتر سرطان های کبی که در آمریکا رخ میدهند معمولا از نقاط دیگر بدن آغاز شده و به کبد میرسند.یکی از سرطان هایی که با این سرطان رابطه نزدیکی دارد، سرطان کیسه صفرا است که از مجرای لنف آغاز شده و زردآب را از کبد به روده کوچک منتقل میکند.

9.سرطان تخمدان،73.638 مرگ

بر اساس آمار NCI سرطان تخمدان چهارمین سرطان شایع بین زنان آمریکایی در فاصله سال های 2003 تا 2007 بوده است.میانگین سنی زنانی که به آن دچار شده اند 63 سال است.درمان این سرطان راحت تر اما تشخیص آن  در مراحل اولیه سخت تر است اما طبق گزارش کلینیک مایو تحقیقات جدید نشانه های موثری برای تشخیص زودهنگام آن را کشف کرده است،نشانه هایی مانند ناراحتی شکمی،اضطرار در ادرار و درد لگن.

10.سرطان مری،66.569 مرگ

این سرطان در سلول هایی که مری(لوله ای فذا را ازگلو به معده میرساند) را میسازند شکل میگیرد و براساس نتایج کلینیک مایو معمولا در بخش پایینی مری رخ میدهد.طبق تحقیقات NCI بیشتر قربانیان این سرطان مردان هستند این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸خدا نکنه کسی سرطان بگیره مداوا ؟؟!!! فقط زجر کش می کنن مریض رو

در ادامه بخوانید...

کاهش خطر سرطان پروستات با نوشیدن قهوه

در

(سیارک)  : محققان می گویند از میان هزاران فردی که مورد مطالعه قرار داده اند، آنهایی که هر روز شش فنجان یا بیشتر قهوه می نوشیده اند، بیست درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات بوده اند.همچنین احتمال بروز نوع مهاجم و شدید سرطان پروستات در میان داوطلبانی که قهوه خور بودند، شصت درصد کمتر بوده است.

کاهش خطر سرطان پروستات با نوشیدن قهوه
سرطان پروستات اگر از نوع مهاجم باشد ممکن است به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کند و باعث مرگ شود.
اما سازمان های خیریه که در باره روش های درمان و پیشگیری سرطان پروستات فعالیت می کنند، می گویند شواهدی که در نشریه پزشکی "موسسه ملی سرطان" چاپ شده است، هنوز هم نکات مبهمی دارد و روشن نیست.
آنها توصیه نمی کنند که مردها به امید جلوگیری از سرطان پروستات قهوه خوردن را شروع یا مقدار آن را بیشتر کنند.
در مطالعه اخیر چهل و هشت هزار مرد آمریکایی که در عرصه بهداشت و درمان آمریکا کار می کنند، شرکت داشتند. همکاری آنها با این تحقیقات بین سال های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۶ بود.
در آن سال ها از داوطلبان خواسته شده بود که هر چهار سال یک بار، مصرف میانگین قهوه خود را در روز یادداشت و گزارش کنند.در این دوره بیست ساله، ۵۰۳۵ نفر به سرطان پروستات مبتلا شدند و ۶۴۲ مورد از آنها درگذشتند.
داوطلبان، بسته به ذائقه شخصی خود قهوه کافئین دار یا بدون کافئین می نوشیده اند و محققان گفتند که آمار و ارقام مندرج در نتیجه گیری آنها، در مورد هر دو گروه صدق می کند.
اما حتی مقدار نسبتا کم قهوه یک تا سه فنجان در روز خطر بروز پروستات مهلک را تا سی درصد کاهش می دهد.
محققان فکر می کنند که احتمالا عناصر ناشناخته در قهوه بدن را در برابر این بیماری محافظت می کند.
دکتر کاترین ویلسون که هدایت این تحقیقات را بر عهده داشته و از اعضای آکادمیک دانشگاه هاروارد در ایالت بوستون آمریکاست، گفت: "در حال حاضر ما عوامل خطرزا را که ممکن است احتمال بروز سرطان پروستات مهلک را تغییر پذیر یا کنترل کند، درک نمی کنیم."
در همین حال، دکتر هلن ریپون، از سازمان خیریه سرطان پروستات، گفت سایر تحقیقات، ارتباط نوشیدن قهوه با کاهش خطر سرطان پروستات را نشان نداده است.
او افزود : "با این که تحقیق در آمریکا به دانش ما در باره سرطان پروستات می افزاید، تا رسیدن به یک نتیجه گیری قطعی راه زیادی باقی است و ما توصیه نمی کنیم که آقایانی که قهوه نمی خورده اند، حالا قهوه خور شوند به این امید که از بروز این نوع سرطان جلوگیری کنند."خانم دکتر ریبون گفت: "مقدار زیاد کافئین با اختلال در سلامت مرتبط دانسته شده است و مردانی که پروستات خوش خیم دارند ممکن است علائم بیماری را که در مجاری ادرار ظاهر می شود، بدتر کنند."
یینکا ابو، از مقامات ارشد سازمان خیریه "تحقیق در باره سرطان در بریتانیا" می گوید: "لزومی ندارد که آقایان گالن گالن قهوه بنوشند چون فکر می کنند با این کار از خطر سرطان پروستات جلوگیری می کنند. تعداد دیگری از مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه بروز سرطان پروستات را کم نمی کند؛ تحقیق جدید نشان داده که خطر سرطان پروستات از نوع مهلک آن، با نوشیدن بیش از شش فنجان قهوه کمی کاهش می یابد."
یینکا ابو گفت: "ما نیاز داریم نتایج به دست آمده در آمریکا را در تحقیقات خیلی بزرگتر تکرار کنیم تا بتوانیم مطمئن شویم که نوشیدن قهوه از خطر بروز سرطان پروستات می کاهد."

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

آزمایش های غربالگری ضروری برای هر مرد

در
چرا آزمایش های غربالگری برای مردان مهم هستند.گرفتن تست غربالگری مناسب در زمان مناسب یکی از مهمترین کارهایی است که یک مرد می تواند برای سلامتی خود انجام دهد. پیش از بروز علائم بیماری ، غربالگری زودتر از موقع ساده تر درمان می شود. با تشخیص زودرس ، سرطان روده بزرگ می تواند در شروع، نابود شود. یافتن زود هنگام دیابت ممکن است به جلوگیری از عوارضی مانند کاهش بینایی و ناتوانی جنسی کمک کند. تست های مورد نیاز شما بر اساس سن و عوامل خطر شما انجام می شود.

سرطان پروستات

سرطان پروستات شایعترین سرطان است که در مردان آمریکایی پس از سرطان پوست یافت می شود. سرطان پروستات تمایل دارد که به آرامی رشد کند ، اما انواع پرخاشگرانه و سریع رشد نیز وجود دارد. آزمایشات غربالگری می توانند بیماری را زودتر ، گاهی اوقات قبل از بروز علائم ، هنگامی که درمان ها مؤثر است ، پیدا کنند.
 

آزمایشات مربوط به سرطان پروستات

غربالگری برای مردان سالم ممکن است شامل آزمایش دیجیتال رکتال (DRE) و احتمالاً آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) باشد. رهنمودهای دولت در برابر استفاده معمول از تست PSA توصیه می کند. انجمن سرطان آمریکا به هر مرد توصیه می کند در مورد خطرات و مزایای احتمالی آزمایش PSA با پزشک صحبت کند. بحث و گفتگوها باید در این زمینه آغاز شود:
 
50 سال برای مردان با خطر متوسط.
45 سال برای مردان در معرض خطر بالا. این شامل آمریکایی های آفریقایی تبار نیز می شود.
40 سال برای مردان با سابقه خانوادگی قوی در سرطان پروستات.
 
آزمون سرطان بیضه

سرطان بیضه

این سرطان غیر معمول در بیضه های یک انسان ، غدد تولید مثلی تولید اسپرم ایجاد می شود. بیشتر موارد در سنین 20 تا 54 سالگی رخ می دهد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که همه مردان هنگام مراجعه به پزشک معالج معاینه روتین بیضه را انجام دهند. مردان در معرض خطر بالاتر (سابقه خانوادگی یا بیضه کم تحرک) باید در مورد غربالگری اضافی با پزشک صحبت کنند. برخی از پزشکان توصیه می کنند که خودآزمایی منظم انجام دهند ، به آرامی نسبت به توده های سخت ، برآمدگی های صاف یا تغییر اندازه یا شکل بیضه ها حساس باشند.

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است. مردان نسبت به زنان خطر ابتلا به آن را کمی بیشتر نشان می دهند. اکثر سرطان های روده بزرگ به آرامی از پولیپ های روده بزرگ ایجاد می شوند: رشد در سطح داخلی روده بزرگ. پس از ایجاد سرطان ، می تواند به سایر نقاط بدن حمله یا گسترش یابد. راه پیشگیری از سرطان روده بزرگ یافتن و از بین بردن پولیپ ها قبل از تبدیل سرطان است.
 

آزمایشات مربوط به سرطان روده بزرگ

غربالگری در بزرگسالان با خطر متوسط ​​از 50 سالگی آغاز می شود. کولونوسکوپی یک آزمایش متداول برای تشخیص پولیپ ها و سرطان روده بزرگ است. پزشک با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر و دوربین ، کل روده بزرگ را مشاهده می کند. پولیپ ها می توانند در زمان انجام آزمایش از بین بروند. یک جایگزین مشابه ، یک سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر است که تنها قسمت تحتانی روده بزرگ را بررسی می کند. 
برخی از بیماران برای انجام یک کولونوسکوپی مجازی - سی تی اسکن - یا واریوم باریم با کنتراست دو - اشعه ایکس ویژه تصمیم می گیرند - اگر پولیپ ها تشخیص داده شوند ، یک کلونوسکوپی واقعی برای از بین بردن آنها لازم است.
 

ملانوم بدخیم

سرطان پوست
خطرناک ترین شکل سرطان پوست ملانوم است . در سلولهای تخصصی به نام ملانوسیت ها که رنگ پوست ایجاد می کنند شروع می شود. مردان سالخورده دو برابر احتمال ابتلا به ملانوم نسبت به زنان در همان سن دارند. مردان نیز 2-3 برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان پایه غیر ملانوما و سلولهای سنگفرشی قرار دارند. با بودن در معرض آفتاب و یا تخت های برنزه ، خطر شما افزایش می یابد. آفتاب سوختگی خطر را تسریع می کند.
 

غربالگری سرطان پوست

انجمن سرطان آمریکا و آکادمی پوست و پوست آمریکا برای بررسی هرگونه تغییر در علائم روی پوست ، از جمله شکل ، رنگ و اندازه ، توصیه می کنند که خودآزمایی های منظم خود را انجام دهند. معاینه پوست توسط متخصص پوست یا سایر متخصصان بهداشت باید بخشی از معاینه معمول باشد. درمان سرطان پوست هنگام یافتن زود هنگام مؤثرتر و امیدوار کننده تر است.
 

فشار خون بالا (فشار خون بالا)

خطر فشار خون بالا با افزایش سن افزایش می یابد. همچنین به وزن و سبک زندگی مربوط است. فشار خون بالا می تواند بدون بروز علائم قبلی ، از جمله آنوریسم - بالون شدن خطرناک شریان منجر به عوارض شدید شود. اما قابل درمان است. هنگامی که اینگونه باشد ، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه را کاهش دهید. خط آخر: فشار خون خود را بشناسید. اگر زیاد است ، برای مدیریت آن با پزشک خود همکاری کنید.
 

غربالگری فشار خون بالا

قرائت فشار خون دو عدد است. اولین (سیستولیک) فشار در شریان های شما هنگام ضربان قلب است. دوم (دیاستولیک) فشار بین ضربان است. فشار خون طبیعی کمتر از 80/20 است. فشار خون بالا 130/80 یا بیشتر است ، و در بین آن دو فشار خون بالا وجود دارد - نقطه عطف اصلی در فشار خون بالا. اینکه چند بار فشار خون باید بررسی شود بستگی به میزان بالای آن و عوامل خطر دیگر شما دارد.
 

سطح کلسترول

سطح بالای کلسترول LDL در خون باعث ایجاد پلاک چسبنده در دیواره شریان ها می شود . این خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. آترواسکلروز - سخت شدن و تنگ شدن شریان ها - می تواند سالها بدون علائم پیشرفت کند. با گذشت زمان می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود. تغییر شیوه زندگی و داروها می توانند این کلسترول "بد" را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند.
 

تعیین سطح کلسترول

چربی خون ناشتا یک آزمایش خون است که میزان کلسترول  ، کلسترول LDL "بد" ، کلسترول HDL "خوب" و تری گلیسیرید (چربی خون) را به شما می گوید. نتایج به شما و پزشکتان درباره آنچه شما باید انجام دهید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و دیابت را می گوید. اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار بگیرند ، از 20 سالگی باید غربالگری شود. با شروع از 35 سالگی ، مردان نیاز به آزمایش منظم کلسترول دارند.
 

دیابت نوع 2

یک سوم آمریکایی های مبتلا به دیابت نمی دانند که این بیماری را دارند. دیابت کنترل نشده می تواند منجر به بیماری های قلبی و سکته مغزی ، بیماری کلیوی ، نابینایی در اثر آسیب عروق خونی شبکیه شود ، آسیب عصبی و ناتوانی جنسی.می توان دیابت را کنترل کرد و با رژیم ، ورزش ، کاهش وزن و داروها از عوارض جلوگیری کرد.
آزمایش خون گلوکز

غربالگری دیابت نوع 2

آزمایش قند خون ناشتا ، آزمایش تحمل گلوکز ، یا AIC همه می توانند به تنهایی یا با هم برای غربالگری دیابت استفاده شوند. بزرگسالان سالم باید هر سه سال یکبار آزمایش را از 45 سالگی انجام دهند. اگر خطر بیشتری دارید ، از جمله کلسترول بالا یا فشار خون ، ممکن است زودتر و مکرر آزمایش را شروع کنید.
 

نقص سیستم ایمنی بدن (HIV)

HIV ویروسی است که باعث ایدز می شود. این در خون و سایر ترشحات بدن افراد آلوده است ، حتی اگر علائمی وجود نداشته باشد. هنگامی که این ترشحات در تماس با واژن ، ناحیه مقعد ، دهان ، چشمها یا ایجاد شکاف در پوست قرار می گیرند ، از فرد به فرد دیگر منتقل می شود. هنوز هیچ درمانی یا واکسنی وجود ندارد. درمان های مدرن می توانند از ابتلا به ایدز در اچ آی وی جلوگیری کنند ، اما این داروها می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند.

آزمایش های غربالگری HIV

افراد مبتلا به اچ آی وی می توانند سالها عاری از علامت باشند. تنها راه برای تشخیص اینکه آنها آلوده شده اند ، انجام یک سری آزمایش خون است. آزمایش اول با نام ELISA یا EIA انجام می شود. به دنبال آنتی بادی های HIV در خون است. ممکن است آلوده نشوید و هنوز هم در تست آزمایش مثبت نشان دهید. بنابراین آزمایش دوم به نام سنجش وسترن بلات برای تأیید انجام می شود. اگر به تازگی آلوده شده اید ، می توانید نتیجه آزمایش منفی داشته باشید. آزمایش تکرار توصیه می شود. اگر فکر می کنید ممکن است در معرض HIV قرار بگیرید ، از پزشک خود در مورد آزمایش ها سوال کنید.
 

جلوگیری از انتشار HIV

بیشتر افراد تازه آلوده تا دو ماه پس از عفونت آزمایش مثبت می کنند. اما حداکثر 5٪ بعد از شش ماه هنوز هم منفی هستند. رابطه جنسی ایمن - ممتنع بودن یا همیشه استفاده از موانع لاتکس مانند کاندوم ، رفتن به دندانپزشکی مطمئن برای جلوگیری از ابتلا به HIV و سایر عفونت های مقاربتی ضروری است. مصرف کنندگان مواد مخدر نباید سوزن را به اشتراک بگذارند.
 

گلوکوم

این گروه از بیماری های چشم بتدریج به عصب بینایی آسیب می رسانند و ممکن است منجر به نابینایی شود - و از بین رفتن قابل ملاحظه و غیر قابل برگشت بینایی می تواند پیش از این که افراد مبتلا به گلوکوم حتی متوجه هرگونه علائمی شوند. آزمایش های غربالگری به دنبال فشار غیر طبیعی بالا در داخل چشم هستند تا بتوانند قبل از آسیب به عصب بینایی ، وضعیت را بررسی و درمان کنند.

غربالگری گلوکوم

آزمایش چشم برای گلوکوم بر اساس سن و خطر شخصی انجام می شود:
 
زیر 40 سال: هر 2-4 سال
40-54: هر 1-3 سال
55-64: هر 1-2 سال
65 به بالا: هر 6-12 ماه
اگر در گروه پرخطر قرار گرفتید ، از جمله آمریکایی های آفریقایی تبار ، افرادی که دارای سابقه خانوادگی گلوکوم ، آسیب چشم قبلی یا استفاده از داروهای استروئیدی هستند ، با پزشک مشورت کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

روش جدید در تشخیص اولیه سرطان پروستات

در
fae8636a-13ba-4163-8c07-77ef298177d6.jpg


متخصصان دانشگاه بیرمنگام فناوری جدیدی را برای تشخیص سرطان پروستات ایجاد کرده اند. اکنون پزشکان برای حضور آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) بر اساس آزمایش خون ، آزمایش انجام می دهند. مشکل این است که در 50٪ موارد ، نتایج این مطالعه وجود سرطان در بیماران را تأیید نکرد ، زیرا سطح PSA به دلایل دیگر می تواند افزایش یابد. در مقابل ، 25٪ از مردان مبتلا به سرطان پروستات سطح PSA بالایی ندارند.

روش جدید برای تشخیص سرطان پروستات

روش جدید از قندهای پیچیده ای استفاده می کند و به شما امکان می دهد در مراحل اولیه بیماری را تشخیص دهید. متخصصان از مواد کربوهیدرات مصنوعی برای ایجاد قالب برای گلیکان ، قند خون استفاده می کنند که می تواند به مولکول های پروتئین متصل شود. 


یک مولکول PSA می تواند 56 قند مختلف به آن متصل باشد ، اما تنها چهار مورد با سرطان پروستات در ارتباط هستند. تاکنون هیچ فناوری ای برای شناسایی گلیکان ها به روشی دقیق و سریع وجود نداشته است. علاوه بر این ، آزمایش جدید نه تنها وجود سرطان را نشان می دهد بلکه میزان تهاجمی بودن آن را مشخص می کند. دانشمندان امیدوارند که آزمایشات بالینی را در پاییز امسال آغاز کنند.

 

سرطان پروستات در قسمتهای محیطی غده پروستات ایجاد می شود ، بنابراین تظاهرات تومور در مراحل بعدی ظاهر می شود. با افزایش اندازه تومور ، مجرای ادرار فشرده می شود که منجر به مشکل در ادرار کردن و احتباس و بند آمدن ادرار می شود. جوانه زنی تومور در مثانه و روده می تواند منجر به خونریزی شود.

نظرات

۱۴۰۰/۱۱/۱۶سرطان پروستات روش غربالگری برای تشخیص سرطان پروستات، آزمایش خون PSA (آنتی ژن اختصاصی ساده) است. اگر نتیجه نشان داد که سطح PSA در خون بالا است، بیوپسی یا MRI و سپس بیوپسی توصیه می شود. با این حال، تجزیه و تحلیل می تواند یک نتیجه مثبت کاذب را نشان دهد، این عواقب جسمی و روانی برای مردان دارد. با توجه به این ویژگی آزمایش، PSA جزء برنامه های غربالگری ملی نیست و برای همه توصیه نمی شود.

در ادامه بخوانید...