سرطان ریه؛ علت، علائم و راه های درمان - علائم بیماری

در

 

سرطان ریه معمولا با رشد غیر طبیعی سلولی در بافت ریه شناخته می‌شود. از علائم سرطان ریه می‌توان به درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرفه خونی و ... اشاره کرد. راه‌های درمان سرطان ریه شامل عمل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی است.

به رشد غیر طبیعی سلولی در بافت‌های ریه سرطان ریه گفته می‌شود. درصورت عدم درمان بموقع، این رشد سلولی می‌تواند به بیرون از ریه گسترش پیدا کند و به بافت‌های اطراف یا سایر اعضای بدن همچون مغز، استخوان، ریه کناری، کبد و کلیه‌ها منتقل شود. (به سرطانی که از یک عضو به عضو دیگر منتقل شود سرطان دگردیس گفته می‌شود، برای مثال سرطانی که از سینه به ریه انتقال یافته است سرطان سینه دگردیس نامیده می‌شود.) اکثر سرطان‌هایی که از ریه شروع می‌شوند (سرطان‌های ابتدایی ریه) کارسینوماهایی هستند که از بافت پوششی نشات می‌گیرند. کارسینوم‌ها شامل سرطان‌هایی می‌شوند که سازنده پوست (مثل سرطان پوست) یا پوشاننده لایه داخلی اعضا (مثل سرطان ریه) و یا سازنده غدد (مثل سرطان سینه) هستند. این سرطان در سراسر دنیاشایع‌ترین سرطان از لحاظ شیوع و مرگ و میر به شمار می‌رود.

 انواع سرطان ریه

این بیماری بر اساس نوع وابسته به بافت‌شناسی تقسیم بندی می‌شود. این رده‌بندی برای تعیین نوع مدیریت بیماری و پیش‌بینی نتایج بیماری حائز اهمیت است. اکثریت قریب به اتفاق سرطان‌های ریه کارسینوماها هستند، بدخیمی‌هایی که در نتیجه بافت پوششی پدید می‌آیند. کارسینوم‌های ریه بر اساس اندازه و شکل سلول‌های بدخیم دیده شده توسط یک متخصص هیستوپاتولوژی در زیر یک میکروسکوپ رده‌بندی می‌شوند. دو رده گسترده آنها کارسینوم ریه سلول-غیرکوچک (NSCLC: Non Small Cell Lung Cancer) و کارسینوم ریه سلول-کوچک (SCLC: Small Cell Lung Cancer) می‌باشد.( سیارک)

علائم سرطان ریه چیست؟

در مراحل ابتدای بیماری اغلب هیچ علائمی وجود ندارد و متاسفانه اغلب آنهایی که علامت دار می‌شوند سرطان‌شان در مراحل پیشرفته است. شایع ترین علائم عبارتند از سرفه (همراه با خلط خونی) و تنگی نفس. سایر نشانه‌ها و علائمی که ممکن است نشان دهنده این سرطان باشند عبارتند از:

علائم سیستمیک: کاهش وزن، کم اشتهایی، تب، چماقی شدن ناخن‌های انگشت، خشکی دهان، خشن شدن صدا، ضعف عضلات به دلیل بیماری خودایمنی
علائم ناشی از فشار موضعی: درد قفسه سینه که اغلب با نفس عمیق، سرفه و خندیدن تشدید می‌شود. درد استخوان که به هنگام انتشار سرطان به اعضاء دور دست بدن بروز می‌کند، مشکل در بلعیدن
تغییر رنگ خلط سینه
مشاهده خون در خلط سینه
خس خس کردن سینه

علت پدیدار شدن سرطان ریه

استعمال دخانیات: شایع‌ترین علت این سرطان قرار گرفتن در معرض دود دخانیات برای یک مدت طولانی است که دلیل ۹۰٪ از سرطان‌های ریه است. استعمال دخانیات احتمال ابتلا به این سرطان را تا 20 برابر افزایش می‌دهد. درصد ابتلا در افرادی که سیگار نمی‌کشند ۱۵٪ است و در اغلب این موارد عواملی همچون ژنتیک، گاز رادون، آزبست و آلودگی هوا (آلودگی هوا خطر ابتلا به این بیماری را 2 برابر افزایش می‌دهد) از جمله دود سیگار فرد ثالث باعث این بیماری می‌شود.

آسیب‌های ژنتیکی: آسیب‌های ژنتیکی وارد شده بر دی‌ان‌ای می‌تواند باعث گسترش این سرطان شود. آسیب ژنتیکی تاثیر مستقیمی بر عملکرد طبیعی سلول از جمله تکثیر سلولی، مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده (آپوپتوز) و ترمیم دی‌ان‌ای می‌گذارد. هر چقدر آسیب بیشتر می‌شود، خطر ابتلا به سرطان نیز افزایش می‌یابد.

مصرف داروهای خواب آور: تحقیقات نشان داده است که داروهای خواب آور خطر ابتلا به این سرطان را سه برابر افزایش می‌دهد.

جنسیت: از لحاظ آماری ثابت شده است که خانم‌ها نسبت به آقایان کم‌تر سیگار می‌کشند، ولی وقتی سیگاری شدند بیشتر از آقایان سیگار می‌کشند و در نتیجه استعدادشان نسبت به این سرطان بیشتر می‌شود. به عنوان مثال وقتی که یک آقا و یک خانم به تعداد مساوی سیگار می‌کشند و حتی تعداد سال‌هایی که سیگار می‌کشند برابر است، خانم‌ در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه است و این به علت استعداد وابسته به جنس می‌باشد.

راه‌های تشخیص سرطان ریه
سی‌تی اسکن: این سرطان در رادیوگرافی قفسه سینه و مقطع‌نگاری رایانه‌ای (سی‌تی اسکن) قابل تشخیص است. این تشخیص با یک بافت‌برداری که اغلب از طریق برونکوسکوپی یا راهنمای سی‌تی انجام می‌شود، قابل تایید است.( سیارک)

آزمایش خون: تومورهای سرطانی آنتی ژن و آنزیم‌های مشخصی تولید می‌کنند که ممکن است از طریق آزمایش خون کشف شوند. اندازه‌گیری آنتی‌ژن کارسینو امبریونیک و آنزیم NSE از آزمایش‌های غربالگر این بیماری است. افزایش میزان سطح این پروتئین‌ها بیانگر نشانه‌های سرطان و کاهش میزان آنها در حین درمان نشانه مهار کردن رشد سرطانی سلول‌های بیمار است.

 

راه‌های درمان سرطان ریه چیست؟

درمان و نتایج طولانی مدت به نوع سرطان، مرحله (شدت گسترش) و سلامت کلی فرد که از طریق وضعیت عملکرد سنجیده می‌شود، بستگی دارد.

درمان‌های رایج عبارتند از جراحی، شیمی‌درمانی، و پرتودرمانی.

جراحی: در صورتی که بررسی‌ها، سرطان سلول‌های غیر کوچک ریه را تایید کنند، مرحله بندی سرطان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا مشخص شود این بیماری به وسیله جراحی قابل درمان است یا پیشروی آن به حدی است که نمی‌توان به وسیله جراحی آن را درمان کرد. سی تی اسکن و برش‌نگاری با گسیل پوزیترون به منظور تعیین این امر مورد استفاده قرار می‌گیرند. جراحی در صورتی صورت نمی‌گیرد که در آزمون عملکرد ریه مشخص شود بیمار دارای ظرفیت تنفسی پایین است. در سرطان سلول کوچک ریه، به طور معمول از شیمی درمانی و یا پرتو درمانی استفاده می‌شود. با این وجود، نقش جراحی در سرطان سلول کوچک ریه در نظر گرفته می‌شود. جراحی ممکن است به همراه شیمی درمانی و پرتودرمانی در مراحل اولیه درمان سرطان سلول کوچک ریه بهبود قابل توجهی در وضعیت بیمار ایجاد کند.( سیارک)

 پرتو درمانی: پرتودرمانی در بیشتر موارد با شیمی درمانی همراه است و ممکن است به قصد درمان در مورد افرادی که مبتلا به سرطان سلول‌های غیر کوچک ریه هستند و شرایط جراحی را نداشته باشند به کار رود. این نوع پرتودرمانی را پرتودرمانی رادیکال می‌نامند. نوع جدید این شیوه پرتودرمانی تسریع شده و بیش تفکیک شده مداوم (CHART) نام دارد که در آن پرتودرمانی زیاد در یک بازه زمانی کوتاه صورت می‌گیرد.

پرتودرمانی سینه‌ای پس از عمل نباید بعد از جراحی سرطان سلول‌های غیر کوچک ریه به کار رود. این احتمال وجود دارد که پرتودرمانی بعد از عمل در بعضی از بیمارانی که دارای درگیری غده لنفاوی میان سینه‌ای هستند مفید واقع شود. اگر رشد سرطان بخش کوچکی از نایژه را مسدود کند، براکی‌تراپی (پرتودرمانی موضعی) در داخل لوله تنفسی صورت می‌گیرد تا این راه را باز کند. برایکی تراپی در مقایسه با پرتودرمانی بیرونی باعث کاهش زمان درمان و نیز کاهش در معرض اشعه قرار گرفتن کارکنان مراکز درمانی می‌شود. پیشرفت‌های اخیر در هدف درمانی و عکس برداری منجر به پیشرفت پرتودرمانی استریوتاکتیک در درمان سرطان ریه شده است.

در این نوع پرتودرمانی، با استفاده از هدف درمانی، پرتو زیادی در جلسه‌های کوتاه بر روی بیمار صورت می‌گیرد. استفاده از این روش در مرحله اول برای بیمارانی است که به علت همایندی مرضی شرایط جراحی را ندارند. در بیمارانی که دچار سرطان ریه با یاخته‌های کوچک یا با یاخته‌های بزرگ تر هستند، انجام میزان کمی پرتو به سینه می‌تواند برای کنترل نشانه مراقبت تسکینی مورد استفاده قرار گیرد.

 شیمی‌درمانی: چگونگی شیمی‌درمانی به نوع تومور بستگی دارد. در سرطان ریه با یاخته‌های کوچک، سیس پلاتین و اتیپوساید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب کربوپلاتین، جمسیتابین، پاکلیتاکسل، وینورلبین، توپوتکان و ایرینوتکان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سرطان ریه با یاخته‌های بزرگتر پیشرفته (NSCLC)، شیمی درمانی باعث بهبود بیمار می‌شود و به عنوان اولین درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این شرط که بیمار شرایط درمان را داشته باشد.

سایر درمان‌های این سرطان شامل موارد زیر نیز می‌گردد:

سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر: در بعضی موارد ضایعه بدخیم این سرطان منجر به مسدود شدن حنجره می‌شود. در چنین موردی پزشک با سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر راه عبور هوا را برای بیمار باز می‌کند. این روش به طور کامل نمی‌تواند منجر به ازبین بردن ضایعه بدخیم شود اما کمکی است جهت سهولت تنفس در بیمار.

درمان فوتودینامیک: استفاده از رنگ و نور است.

در این شیوه رنگ به داخل یک ورید تزریق و سپس در تمام بدن منتشر می‌شود. بعد از چند روز، این رنگ فقط در سلول‌های بدخیم باقی می‌ماند. سپس نور قرمز رنگ لیزری به سلول تابانده می‌شود و رنگ درون سلول سرطانی این نور را جذب می‌کند. این امر منجر به عکس العمل فوتوشیمیایی که مخرب سلول‌هاست می‌شود. سایت ستاره

در سیارک بخوانیم:

همه چیز درباره بیماری ویلسون

وقتی کبد با مشکلی بزرگ مواجه است

بیماری آنوریسم مغزی (علل، پیشگیری و درمان)

چه کسانی حتما باید بر علیه هپاتیت B واکسینه شوند

علایم بیماری بهجت چیست

چه چیزی باعث بیماری بهجت میشود

علائم و نشانه‌های انواع آرتریت نوجوانی چیست

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

درد قفسه سینه

در

خس خس سینه: مشکلات تنفسی باید فورا درمان شوند. اگر شما خس خس سینه را به همراه شنیدن صدای سوت در سینه هنگام تنفس تجربه می کنید، فورا به پزشک تان اطلاع دهید. این علائم می تواند نشانه ای از ابتلا به آسم یا بیماری ریوی، و یا آلرژی شدید در اثر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باشد. خس خس سینه البته می تواند با ذات الریه یا برونشیت و در موارد شدید با پنومونی در ارتباط باشد.

درد در قفسه سینه: هر گونه درد در قفسه سینه بخصوص اگر همراه با عرق کردن، فشار، تنگی نفس، یا تهوع باشد، نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارد. درد قفسه سینه می تواند نشانه ای از بیماری های قلبی یا حمله قلبی باشد بخصوص اگر شما این احساس را بعد از یک فعالیت بدنی شدید داشته باشید. همچنین این علائم می تواند نشانه ای از حرکت یک لخته خون به سمت ریه باشد. اگر در قفسه سینه خود احساس فشار و سنگینی می کنید، یا اگر درد این ناحیه از بدن برای بیش از چند دقیقه طول می کشد و یا از بین می رود و دوباره شروع می شود، سعی نکنید آن را نادیده بگیرید.
حساسیت به لمس و درد در پشت ساق پا: این علامت می تواند نشانه ای از بروز یک لخته خون در پا باشد که از آن به نام ترومبوز ورید عمقی یاDVTیاد می شود. این علامت بعد از مدت زمان طولانی نشستن در هواپیما یا بی تحرکی طولانی در اثر بیماری رخ دهد. اگر لخته خون رخ داده باشد، شما ممکن است درد بیشتری در زمان ایستادن یا راه رفتن احساس کنید. تورم نیز ممکن است همراه با لخته رخ دهد. حساسیت به لمس بعد از ورزش طبیعی است اما اگر همراه با قرمزی یا احساس گرما و تورم باشد، باید حتما فورا با پزشک تماس گرفت. چون اگر لخته وارد جریان خون شود، با عوارض جدی همراه خواهد بود. (سیارک

ضعف در پاها و بازوها: احساس ضعف و بی حسی در بازو، ساق پا و یا صورت می تواند نشانه ای از یک سکته مغزی باشد بخصوص اگر این احساس در یک طرف بدن باشد. عدم حفظ تعادل، احساس سرگیجه یا مشکل در راه رفتن نیز می تواند نشانه ای از سکته مغزی باشد. شما باید همچنین اطرافیان خود را مطلع کنید اگر: نمی توانید به خوبی ببینید، احساس سردرد شدید، گیجی و یا مشکل در صحبت کردن یا درک دارید. اگر این علائم مرتبط با سکته مغزی باشد، باید حداقل ظرف 4.5 که زمان طلایی محسوب می شود، برای جلوگیری از خطر ابتلا به ناتوانی های طولانی مدت ناشی از این سکته، اقدامات درمانی صورت گیرد.

وجود خون در ادرار: اگر این علامت را همراه با احساس درد در یک سمت از بدن خود داشتید، با پزشک تان فورا تماس بگیرید چون شاید نشانه ای از ابتلا به سنگ کلیه باشد. سنگ کلیه یک کریستال کوچک ساخته شده توسط مواد معدنی و نمک در کلیه است در لوله های ادرار در حال حرکت است. پزشک شما ممکن است برای مشاهده سنگ تصویربرداری با اشعه ایکس یا سونوگرافی را تجویز کند.
بسیاری از سنگ های کلیه خود به خود دفع می شوند اما گاهی نیاز به مداخلات پزشکی است. در عین حال اگر شما خون در ادرار مشاهده کردید و نیاز فوری و مکرر به دفع ادرار به همراه سوزش داشتید، ممکن است به عفونت شدید کلیه یا مثانه مبتلا شده باشید. وجود خون در ادرار بدون احساس درد نیز نشانه ای از ابتلا به سرطان کلیه یا مثانه است و نیاز فوری به مراجعه به پزشک دارد. (سیارک

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

6 مشکل تنفسی که نباید نادیده بگیرید

در

 (سیارک): اگر با تنفس مشکل دارید می‌توانید به سادگی آن را به شوخی بگیرید یا به سن خود نسبت دهید، اما مشکلات تنفسی نباید نادیده گرفته شوند. گاهی اوقات آنها نشانه مشکلات بهداشتی جدی هستند.

در این پست برخی از علائمی که پزشک شما می‌خواهد درباره آنها بداند و معنای آنها آورده شده است.

سرفه

یک سرفه مرطوب و زمخت می‌تواند به معنای سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد. اما اگر احساس تنگی نفس نیز می‌کنید، می‌‌تواند نشانۀ شرایط دیگری باشد، مانند بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD).

کسانی که مبتلا به COPD می‌شوند، مسیرهای هوایی آنها ملتهب می‌شود سرفه آنها همراه با خلط است و مانند گذشته عمل نمی‌کند. سیگار کشیدن بزرگترین علت این بیماری است، اما تنفس دود سیگار، هوای آلوده و یا مواد شیمیایی سمی نیز می‌توانند به راه‌ها و مسیرهای هوایی آسیب برسانند.

سرفه صبحگاهی می‌تواند از نشانه‌های اولیه copd باشد. در برخی از موارد نیز فرد با کاهش وزن یا تورم در پاها و مچ پا مواجه می‌شود.

خس‌خس سینه

صدای شبیه سوت در هنگام داخل و خارج دادن نفس بدین معنی است که راه‌های هوایی باریک شده‌اند. این می‌تواند بخاطر آسم باشد، همچنین می‌تواند بخاطر یک عفونت و یا واکنش‌های آلرژیک باشد. خس خس سینه همچنین می‌تواند نشانه این باشد که چیزی را به اشتباه استنشاق کرده‌اید و در مسیر هوایی گیر کرده است.

تنفس سریع و سطحی

اگر شما دچار استرس یا مضطرب باشید، نفس‌های تندتر و کوتاه‌تر از حالت نرمال خواهید داشت. این بخشی از واکنش "دفاعی یا مبارزه" بدن است، اما اگر بیش از حد طولانی شود می‌تواند منجر به ژرف‌دمی یا تنفس بیش از حد شود. این حالت باعث می‌شود که شما احساس کنید هوا به اندازه کافی نیست.
اگر استرس یا اضطراب تنفس شما را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد لازم است که با پزشک خود صحبت کنید. می‌توانید برای درمان اضطراب خود تلاش کنید یا راه‌های سالم برای کنترل استرس خود را یاد بگیرید تا باعث ایجاد تنگی نفس در شما نشود. (سیارک)

از نفس افتادن سریع در زمان فعالیت

این می‌تواند نشانه‌ای از کم‌خونی باشد، کم‌خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن به اندازه کافی آهن نداشته باشد. بدن به آهن نیاز دارد تا بتواند اکسیژن را از طریق خون در سرتاسر بدن حمل کند. اگر به اندازه کافی آهن وجود نداشته باشد شما در هنگام ورزش احساس تنگی نفس یا درد در قفسه سینه خواهید داشت. همچنین ممکن است احساس ضعف و خستگی کنید و یا صدایی تپش مانند را در گوش خود بشنوید.

کمبود آهن بخصوص در بین بانوان و گیاه‌خواران بسیار شایع است. درمان این مشکل معمولا آسان است ــ می‌توانید غذاهای سرشار از آهن (مانند گوشت بدون چربی، حبوبات و یا برگ سبزیجات تیره) یا مکمل آهن مصرف کنید. پزشک می‌‌تواند به شما برای پیدا کردن بهترین راه‌حل کمک کند.

تنگی نفس ناگهانی

طبیعی است که در زمان فعالیت تنفس شما بیشتر از حد معمول باشد. اما اگر بدون دلیل و یا کاملا تصادفی حالت نفس نفس زدن دارید، نباید نادیده بگیرید چرا که می‌‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل در دستگاه تنفسی یا قلب باشد.به عنوان مثال یک حمله آسم می‌تواند منجر شود که رسیدن هوای کافی به ریه با مشکل دچار شود. تنگی نفس نیز می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در تپش قلب یا پمپاژ خون باشد. اگر این اتفاق برای شما رخ می‌دهد، هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

درد قفسه سینه

اگر در هنگام نفس کشیدن در قفسه سینه احساس درد می‌کنید همیشه به این معنی نیست که دچار کشیدگی عضله شده‌اید. گاهی اوقات نشانه‌ای از یک بیماری عفونی است، مانند ذات‌الریه. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل قلبی باشد.

درد قفسه سینه پس از ورزش یا حوادث استرس‌زا می‌تواند به دلیل آنژین صدری (قولنج) باشد، یعنی خون کافی به عضلات قلب نمی‌رسد. باید پزشک خود را از این مسائل آگاه سازید تا وی بتواند بررسی کند که آیا این مشکل منجر به بیماری‌های دیگر مانند حملات قلبی می‌شود یا خیر.

اگر درد قفسه سینه بیشتر از 15 دقیقه طول بکشد یا به سایر نقاط بدن گسترش یابد، یا اگر حالت تهوع، تعریق و یا سرفه‌های خونی دارید احتمالا دچار حمله قلبی شده‌اید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم ریه‌ بیمار

در

ریه های انسان نقشی کلیدی در حفظ عملکرد درست اندام های دیگر بدن ایفا می کنند. از آنجایی که انسان برای ادامه بقا به تنفس وابسته است، ریه ها در هر ثانیه مشغول فعالیت هستند و بر همین اساس، حفظ سلامت آنها اهمیت ویژه ای دارد. (سیارک)
هنگام انجام عمل دم، ریه های سالم اکسیژن را دریافت کرده و آن را به جریان خون منتقل می کنند تا اکسیژن از طریق خون به اندام ها و سلول های سراسر بدن ارسال شود. هنگام انجام عمل بازدم، ریه های سالم دی اکسید کربن را از بدن خارج می کنند.
اما افراد بسیاری در سراسر جهان از مشکلات ریوی رنج می برند. میلیون ها نفر در سراسر جهان به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مبتلا هستند، که به عنوان گروهی از بیماری های ریوی تعریف می شود که به واسطه باریک شدن مسیرهای هوایی تخلیه هوا از ریه ها را دشوار می سازند. این در شرایطی است که افراد بسیاری نیز ممکن است از بیماری خود آگاه نباشند.
در کنار بیماری مزمن انسدادی ریه، از دیگر بیماری های شایع این اندام می توان به آسم، برونشیت، سل، آمفیزم، و فیبروز سیستیک اشاره کرد.
افرادی که سیگار می کشند یا قبلا سیگاری بوده اند و افرادی که به طور مکرر با عوامل تحریک کننده تماس دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک بیماری ریوی قرار دارند.
از دیگر عواملی که ریه های انسان را در معرض خطر قرار می دهند می توان به عفونت ها و قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا (مانند پوست حیوانات خانگی و گرد و غبار)، دود سیگار، آلودگی هوا، آلودگی های فضای کار، و خاک اره اشاره کرد.
برای سالم نگه داشتن ریه ها، شما باید از نشانه هایی که به بروز مشکل در این اندام ها اشاره دارند، آگاه باشید. هرچه زودتر به آنها رسیدگی کنید می توانید ریه های خود را از آسیب شدیدتر محافظت کرده و خطر بیماری مزمن ریوی و همچنین سرطان ریه را کاهش دهید.

سرفه مداوم

سرفه به محافظت از مسیرهای هوایی در برابر تحریک کننده های استنشاقی کمک می کند و همچنین در از بین بردن خلط (مخاط) در گذرگاه های تنفسی نقش دارد.
اما سرفه مداوم نشانه ای از عملکرد نادرست و غیر عادی ریه ها است. در حقیقت، یکی از نخستین نشانه های ریه های ناسالم سرفه مداوم است که حتی پس از مصرف دارو نیز بهبود نمی یابد.
همچنین، هنگام سرفه کردن شما ممکن است درد در قفسه سینه را تجربه کنید، که به شانه یا به سمت دست توسعه می یابد. (سیارک)
اگر بدون دلیل مشخص با سرفه مداوم مواجه شده یا بیشتر از گذشته سرفه می کنید، به پزشک مراجعه کنید. اگر مخاط بیش از اندازه مشکل آفرین شده است، با نوشیدن آب و مایعات دیگر بدن خود را هیدارته نگه دارید زیرا این کار به رقیق شدن مخاط کمک می کند و بدن می تواند از شر آن خلاص شود.

تنگی نفس

اگر حتی هنگام انجام وظایف عادی روزانه با دشواری در تنفس مواجه می شوید، این نشانه روشن دیگری از بروز مشکل در ریه ها است.
تنگی نفس زمانی رخ می دهد که ریه ها باید سخت‌تر از حالت معمول کار کنند تا هوا را به داخل و خارج انتقال دهند. این شرایط می تواند به واسطه انسداد در مسیر هوایی شکل بگیرد.
تنگی نفس را نادیده نگیرید و به عنوان مثال، افزایش سن را مقصر این شرایط ندانید. در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بررسی دقیق‌تر شرایط با پزشک خود مشورت کنید.
اگر با مشکلی پزشکی که نیازمند درمان باشد، مواجه نیستید، ورزش روزانه می تواند به افزایش قدرت و استقامت شما کمک کند. همچنین، تمرینات تنفس عمیق را برای تسکین تنگی نفس انجام دهید.

افزایش مخاط

سرفه به طور معمول با تولید مخاط یا خلط مرتبط است. مخاط از گیر افتادن میکروب ها، گرد و غبار، گرده و باکتری ها در ریه ها جلوگیری می کند. اما هنگامی که تولید مخاط در نتیجه سرماخوردگی یا بیماری های شایع دیگر شکل نگرفته باشد، نشانه خوبی محسوب نمی شود.
همچنین، ممکن است متوجه تغییر در رنگ، غلظت، مقدار یا حتی بوی مخاط شوید. در حقیقت، اگر مخاط از حالت شفاف به زرد یا سبز تغییر رنگ دهد یا حاوی خون باشد، نشانه ای روشن از وجود مشکل در ریه ها است.خون در مخاط می تواند نشانه ای از سرطان ریه، برونشیت مزمن، یا آمفیزم باشد. با پزشک خود درباره علائمی که دارید صحبت کنید تا دلیل دقیق آنها مشخص شود.

خس خس مداوم

صدای خس خس نشانه ای از باریک شدن مسیرهای هوایی است. به واسطه محدود شدن مسیرهای هوایی، هوا با سرعت لازم جریان پیدا نمی کند. این شرایط به شکل گیری صدای خس خس هنگام تنفس منجر می شود.
صدای خس خس مداوم می تواند نشان دهنده ابتلا به آسم یا آمفیزم باشد. همچنین، این شرایط می تواند نشانه ای از سرطان ریه باشد.
بدون در نظر گرفتن دلیل، شما باید به پزشک مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به بیماری جدی ریوی یا آسیب شدید ریه بررسی شود.

تورم در قسمت پایین بدن

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما تورم، درد و حساسیت در پاها می تواند نشان دهنده وجود مشکل در ریه ها باشد. هنگامی که ریه ها عملکرد درستی ندارند، سیستم گردش خون اکسیژن مورد نیاز خود برای حفظ سلامت و به گردش درآوردن مایعات در سراسر بدن را به طور کامل دریافت نمی کند. این شرایط می تواند موجب تجمع مایع و شکل گیری تورم در پاها شود.
همچنین، به واسطه عملکرد ضعیف ریه ها، قلب نمی تواند به میزان کافی خون مورد نیاز کبد و کلیه های را پمپاژ کند. این به معنای آن است که این اندام ها قادر نیستند به طور موثر سموم و مواد زائد را پالایش کنند. این شرایط نیز به ایجاد تورم در بدن منجر می شود.
برای کاهش تورم در پاها، آنها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. اگر با گذشت زمان تورم شرایط وخیم‌تری پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید.

سردردهای صبحگاهی

اگر پس از بیدار شدن از خواب با سردرد یا سرگیجه مواجه می شوید باید به پزشک مراجعه کنید.
یک مشکل ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه می تواند دلیل سردردهای صبحگاهی باشد. این شرایط به دلیل تنفس عمیق ناکافی هنگام خواب شکل می گیرد، که به تجمع دی اکسید کربن در بدن منجر می شود.تجمع دی اکسید کربن گشاد شدن رگ های خونی در مغز را به همراه دارد، که به شکل گیری سردرد منجر می شود.

خستگی

احساس خستگی یا خستگی بیش از اندازه حتی پس از خواب کافی یکی دیگر از نشانه های بروز مشکل در بدن است. چنین علائمی می توانند نشان دهنده یک مشکل ریوی باشند.
هنگامی که ریه ها عملکرد درستی ندارند، شما ممکن است راحت‌تر از گذشته خسته شوید. همچنین، به نظر نمی رسد حتی با دنبال کردن یک سبک زندگی سالم قدرت و انرژی خود را باز یابید.
اگر ریه ها به میزان کافی اکسیژن در اختیار بدن قرار ندهند، سیستم های دیگر بدن نیز از این شرایط رنج می برند و کل این شرایط می تواند به قیمت افت سطح انرژی تمام شود. (سیارک)
سطوح پایین انرژی یک چرخه معیوب را شکل می دهند. خستگی شما را از ورزش کردن دور می کند و ورزش نکردن روی استقامت بدن تاثیرگذار است.

مشکلات خواب

اگر به واسطه مشکلات تنفسی در به خواب رفتن مشکل دارید یا خوابیدن روی یک صندلی برای شما راحت‌تر است، این می تواند نشانه ای از وجود مشکل در ریه ها باشد.
دراز کشیدن روی تختخواب می تواند موجب سخت‌تر کار کردن ریه ها شود. این می تواند روی کیفیت خواب شما تاثیرگذار باشد. همچنین، سرفه کردن طی شب در خواب عمیق اختلال ایجاد می کند.
حتی یک شب بی خوابی اثر منفی روی سلامت جسمانی و روانی انسان دارد. پس تصور این که بی خوابی های مداوم چه نتیجه ای در پی خواهند داشت چندان دشوار نیست.
اگر به طور مرتب شب ها از خواب بیدار می شوید و در تنفس با مشکل مواجه هستید یا سرفه می کنید به پزشک مراجعه کنید.منبع:عصر ایران

نظرات

در ادامه بخوانید...

ترویج کاربرد بالینی بالقوه CDها در درمان سرطان

در


سرطان علت اصلی مرگ و میر است و با توجه به پیش بینی که توسط سازمان ملل متحد انجام شده است در سال 2030 به 13.2 میلیون نفر خواهد رسید. در دهه گذشته، برای مثال ترانوستیک (Theranostics ) علم کاربرد نانوسیستم ها با ترکیب تشخیص بیو تصویربرداری و درمان سرطان، زمینه ای در حال ظهور برای سرطان انفرادی و به نفع بیماران می باشد. به لطف توسعه سریع فناوری نانو، نانوذرات مختلف بر پایه عوامل ترانوستیک بدست آمده اند برای مثال کوانتوم دات ها، اکسید آهن، نانوذرات سیلیکا و نانوذرات بالادگرگون. این عوامل ترانوستیک، تکنیک های تصویربرداری گوناگون از جمله بیوتصویربرداری فلورسانس، رزونانس مغناطیسی (MRI)، توموگرافی کامپیوتری X-Ray (CT)، و توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) را با روش های مختلف درمانی از جمله شیمی درمانی، فتودینامیک درمانی (PDT)، فتوترمال درمانی (PTT) و پرتو درمانی ادغام می کند. با این حال نانوذرات درمانی اغلب مشکلات حلالیت کم در آب، زیست سازگاری ضعیف یا عدم تجزیه بیولوژیکی دارند. اخیرا، کربن داتها (CDها) که نوع جدیدی از عوامل تصویربرداری فلورسنت می باشند، بخاطر ویژگی های امیدوار کننده شان توجه زیادی را به خود جلب کرده اند از جمله انتشار وابسته به تحریک، حلالیت بالا در آب، پایداری نوری، عاملداری آسان سطحی، سازگاری خوب زیستی و سمیت کم می باشد. با در نظر گرفتن مزیت هایی که CDها در شاخه های خوب، کنتراست عالی و حساسیت بسیار خوب تصویر برداری فلورسنتی دارند، بعنوان نانوحامل های هدایت تصویر جهت رهایش داروهای شیمی درمانی، فتوسنتز و ژن استفاده می گردند.براي ده ها سال محققان تلاش کرده اند روش هایی با مکانیزم هاي غیر تخریبی (noninvasive )براي بررسی وضعیت بیماري درون بدن بیمار ابداع نمایند. ظهور نانوتکنولوژي این امکان را فراهم نمود. مقیاس نانو توانایی کشف اولیه بیماري را درمراحل سلولی و قبل از این که بافت بیمار یا تومور به وجود آید، فراهم آورده است که می تواند کمک بزرگی براي درمان بیماريها باشد. در چند سال اخیر، ترانوستیک (Theranostics ) به عنوان یکی از جدیدترین نگرش ها در نانو مطرح شده است که عمل شناسایی و درمان و ردیابی پس از درمان همزمان صورت می پذیرد. بنابراین ترانوستیک را می توان نوعی راهبرد درمانی مناسبی براي پزشکی شخصی   ،فارماکوژنومیکس و تصویربرداري مولکولی دانست تا بدین وسیله بتوان راهی در جهت توسعه درمانهاينوین پدید آورد و با بهره از درك مولکولی بهتر، در انتخاب داروهاي مؤثرتري عمل کرد. درنهایت، محققان بر این باورند که ترانوستیک می تواند در پاسخ به درمانها نظارت داشته و ایمنی و درجه تأثیر دارو را افزایش دهد و از درمانهاي نابجاي بیماران جلوگیري کند و درنهایت منجر به کاهش بخش زیادي از هزینه هاي درمان در تمام نظام سلامت گردد. ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

ضررهایی که مصرف دخانیات متوجه بدن می‌کند بخش اول

در

(سیارک)بر خلاف آنچه میان عامه مردم رایج است، تنها مشکل مصرف دخانیات، اختلال در کارکرد ریه نیست و نیز سرطان تنها بیماری‌ای نیست که افراد را تهدید می‌کند. درحقیقت مصرف دخانیات و تنباکو به بیشتر ارگان‌ها و سیستم‌های بدن انسان آسیب می‌رساند. کسی نیست که مصرف دخانیات را به عنوان کاری سالم تلقی کند، با اینحال باید به طور کامل و دقیق راجع به اختلالات ناشی از مصرف این ماده، اطلاع‌رسانی شود تا همگان درک دقیقتری از ضررهای مصرف دخانیات پیدا کنند. درحقیقت صرف اینکه بگوییم مصرف دخانیات بد است، کافی نیست و باید اطلاعات دقیقتری در اختیار عموم قرار بگیرد. در این مطلب قصد داریم تا شمارا در جریان تمامی اختلالات ناشی از مصرف دخانیات بگذاریم. با سیارک همراه باشید.

اثرات کوتاه‌مدت

به محض شروع به مصرف دخانیات، تأثیرات آن را احساس خواهید کرد. انگشتان دست کمی رو به زردی می‌نهند و نفس و بدن شما بوی دود سیگار خواهد گرفت. جرمی که روی دندان می‌نشیند نیز از اثرات کوتاه‌مدت سیگار کشیدن است. برخی از افراد نیز شروع به سرفه کردن می‌کنند و علائم بیماری‌هایی چون آلرژی و آبریزش بینی درآن‌‌ها پدیدار می‌شود. ممکن است شما با هیچ‌یک از این مسائل، مشکلی نداشته باشید، اما باید بدانید که این تنها شروع ماجرا است. به مرور زمان، ظرفیت ریه بدن انسان کمتر شده و از حجم آن کاسته می‌شود. این موجب می‌شود تا برای فعالیت‌های ورزشی با مشکل مواجه شوید و نیز ممکن است باعث خستگی مفرط شود. افزایش فشار خون و  گلودرد نیز از دیگرا اثراتی است که به مرور زمان تجربه خواهید کرد.

اثرات بلند مدت

هرچه بیشتر زمان می‌گذرد، اختلالاتی که در خطوط بالایی نگاهی گذرا به آن شد، شدت بیشتری پیدا می‌کنند. ابتدا اختلالاتی را مطرح می‌کنیم که از خطر کمتری نسبت به بقیه برخوردارند:

جرمی که ناشی از دود سیگار است و روی دندان و دست شما می‌نشیند به مرور زمان بیشتر می‌شود. اگر برای مدتی سیگار نکشیده باشید، دستان شما شروع به لرزیدن می‌کنند. اگر وقفه‌ای طولانی‌مدت میان سیگار کشیدن بیفتد و برای مثال دسترسی به سیگار نداشته باشید، کلافه خواهید شد و با تمام وجود به دنبال فراهم کردن آن خواهید رفت؛ حال اگر دست شخص دیگری سیگار ببینید و یا بوی آن را استشمام کنید، این احساس نیاز، بیشتر خواهد شد. کاری که برای تفریح و لذت انجام داده بودید، حال دارد تبدیل به عادتی گریزناپذیر می‌شود. ممکن است به مرور احساس کنید در نفس کشیدن با مشکل مواجه شده‌اید. این مسئله بخاطر تشکیل بافت‌هایی با اثرات زخم، در گلو و ریه است. درحقیقت مصرف دخانیات تأثیرات بسیار مخربی برروی سیستم تنفسی انسان بجای می‌گذارد. این بافت‌ها نوید اتفاق شومی را می‌دهد. مصرف دخانیات شمارا در معرض بیماری سرطان قرار می‌دهد. سرطان ریه، گلو و دهان از شایع‌ترین سرطان‌های مرتبط با مصرف دخانیات هستند. ناگفته نماند که تقریبا امیدی به بازگشت و بهبودی در این سه نوع سرطان وجود ندارد و در مدت کوتاهی قربانی خودرا از پای درمی‌آورند. حتی اگر کسی خوش‌شانس باشد و بتواند جان سالم بدر ببرد، ملزم به جدا کردن بخش‌هایی از این اعضا از بدن خود می‌باشد (با عمل جراحی). بجای این اعضا باید از دستگاه‌های مکانیکی استفاده شود که به هیچ‌وجه صورت خوشی ندارند و عادت به استفاده از آنها زمان زیادی می‌برد.

تأثیرات استعمال دخانیات در زندگی اجتماعی

این تنها بخشی از مشکلاتی بود که از مصرف دخانیات ناشی می‌شود. درحقیقت اینها مشکلاتی بود که متوجه بدن انسان می‌شود و این تمام ماجرا نیست و مسائلی دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در ایالات متحده آمریکا مصرف دخانیات در تمامی مکان‌های عمومی ممنوع است. به طور دقیق‌تر، رستوران‌ها، مغازه‌های مختلف، مراکز خرید و حتی پارک‌های تفریحی از این قانون طبعیت می‌کنند. تنها مکان‌هایی که در آن قادر به سیگار کشیدن خواهید بود، در کوچه‌های خلوت و سالن‌های استعمال دخانیات است. حال به مشکلی که در ابتدای این بند به آن اشاره شد برمی‌گردیم؛ زمانی که شروع به سیگار کشیدن می‌کنید، ممکن است متوجه شده باشید که دیگران همانند قبل با شما رفتار نمی‌کنند. معمولا کسی دلش نمی‌خواهد فرزندش نزدیک یک آدم سیگاری باشد؛ کسانی هم هستند که خودشان هم از این افراد دوری می‌کنند. همانگونه که می‌دانید افرادی که خود سیگاری نیستند و فقط در معرض دود سیگار دیگران قرار می‌گیرند، در معرض بیماری هستند. به همین خاطر است که افراد معمولا از انسان‌های سیگاری دوری می‌کنند.

حال بیایید نگاهی دقیقتر به بیماری‌هایی بیندازیم که از مصرف دخانیات ناشی می‌شوند. با سرطان شروع می‌کنیم:

سیگار کشیدن یکی از علت‌های اصلی و اجتناب‌ناپذیر ابتلا به سرطان ریه است. از هر پنج موردی که به این سرطان مبتلا می‌شوند، چهار موردشان به خاطر استعمال دخانیات است. مصرف دخانیات، خطر ابتلا به سیزده نوع دیگر سرطان را نیز در پی دارد. از آن جمله‌اند: سرطان پانکراس، سرطان کلیه، سرطان دهان و گلو، سرطان مثانه، سرطان حنجره و ...

تأثیر مصرف دخانیات بر سیستم گردش خون بدن انسان

دودی که با کشیدن سیگار وارد بدن می‌شود، می‌تواند به قلب و سلول‌هایی که در خون انسان هستند نیز لطمه بزند. از بیماری‌هایی که مربوط به این مشکل می‌شوند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

آنوریسم یا رگ برآمدگی: که عبارت است از بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ. در صورتی که این دیواره شکاف بردارد، فرد دچار خون‌ریزی داخلی شده که سبب مسدود شدن جریان خون و درنهایت مرگ می‌شود.

آترواسکلروزیس (atherosclerosis) یا سختی سرخرگ‌ها: که تجمع چربی و سایر مواد در سرخرگ‌هاست. این تجمع نیز می‌تواند سبب مسدود شدن جریان خون شود. شکافتگی در این تجمع نیز منجر به مرگ فرد می‌شود.

بیماری سرخرگ تاجی یا بیماری شریان کرونری: که به سرخرگ‌های اصلی مربوط به قلب، آسیب رسانده و سبب تضعیف کارکرد آنها می‌شود.

بالا رفتن فشار خون: که سبب نارسایی‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود.

تأثیرات مصرف دخانیات بر سیستم ایمنی بدن انسان

سیگار کشیدن اختلالاتی جدی در دستگاه ایمنی بدن پدید می‌آورد که درنهایت می‌تواند فرد را در معرض بیماری‌هایی چون ذات‌الریه و آنفولانزا قرار می‌دهد. یکی از بیماری‌های دیگر مرتبط با این بخش، بیماری کرون است؛ کرون یکی از بیماریهای التهابی روده است که با التهاب دیواره روده مشخص می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به درد شکم و خستگی مفرط اشاره کرد. روماتیسم مفصلی بیماری دیگری است که فرد در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرد. این بیماری با ورم مفاصل همراه است، بخصوص مفاصل دست و پا. از علائم آن می‌توان به درد مفاصل و ورم کردن آنها اشاره کرد.

تأثیرات مصرف دخانیات بر دستگاه تنفسی

سیگار کشیدن و دودی که وارد بدن فرد می‌شود، به ریه آسیب جدی وارد می‌کند و می‌تواند تأثیرات سوئی بر حنجره و سایر بخش‌های مرتبط بگذارد. کسی به آسم دچار باشد نیز بیماری‌اش مزمن‌تر می‌شود. ازجمله بیماری‌های مرتبط با این بخش عبارت‌اند از:

بیماری مزمن انسدادی ریه: که به مجموعه اختلالاتی مرتبط با ریه اطلاق می‌شود و ورود جریان هوا به ریه را با مشکل مواجه کرده و فرد با مشکلاتی مربوط به تنفس مواجه می‌کند. از علائم این بیماری می‌توان به تنگی نفس، سرفه و عطسه اشاره کرد. همانگونه که اشاره شد، بیماری مزمن انسدادی ریه از مجموع چند بیماری دیگر تشکیل می‌شود. اصلی‌ترین این بیماری‌ها عبارت‌اند از: الف) ذات‌الریه: بیماری عفونی‌ای است که سبب التهاب مجاری تنفسی شده و امکان ورود مایعات به ریه را فراهم می‌کند. از علائم این بیماری می‌توان به سرفه همراه با خلط، تب شدید و مشکلات تنفسی اشاره کرد، ب) آمفیزم: این بیماری حاصل آسیبی است که مواد سمی موجود در دود سیگار، به جداره ریه وارد می‌کنند، پ) سل: بیماری عفونی بسیار خطرناکی است که بوسیله باکتری‌های حامل بیماری منتشر می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به سرفه، کاهش وزن، تب، و خستگی مفرط اشاره کرد.

تأثیرات مصرف دخانیات بر دستگاه اسکلتی-عضلانی

یکی از اثرات سیگار کشیدن، کاهش ضخامت و استحکام استخوان است. سیگار کشیدن، فرد را در معرض پوکی استخوان قرار می‌دهد؛ بیماری که سلول‌های استخوان را از بین می‌برد و سبب کاهش استحکام آن می‌شود. از دیگر اثرات مصرف دخانیات، کاهش توان عضلانی بدن است. کربن مونواکسید موجود در دود سیگار باعث این کاهش شده و نیز رشد عضلات را متوقف می‌کند.

تأثیرات مصرف دخانیات بر قوه بینایی (سوی چشم)

کسانی که سیگار می‌کشند، چهار برابر سایرین امکان نابینا شدن در سنین بالاتر را دارند. از اختلالاتی که به این بخش مرتبط هستند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

آب مروارید: که با تار شدن عدسی چشم همراه است. از علائم این بیماری می‌توان به تار شدن دید چشم، حساسیت به نور و کاهش سوی چشم اشاره کرد. سیگار کشیدن خطر ابتلا به این بیماری را تا دوبرابر افزایش می‌دهد.

تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا: بیماری که با آسیب‌رسانی به مرکز چشم همراه است. از علائم این بیماری می‌توان به مشاهده لکه‌های گوناگون، تار شدن دید و منحنی دیدن خطوط صاف اشاره کرد. خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که سیگار می‌کشند تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

یوئیت یا التهاب بافت یوه چشم: این بیماری با ملتهب شدن قسمت میانی چشم همراه است. از علائم آن می‌توان به سرخی و حساسیت بیش از اندازه چشم اشاره کرد.

تأثیرات مصرف دخانیات بر قند خون (دیابت)

تحقیقات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به دیابت نوع دو در افرادی که سیگار می‌کشند، بیشتر از سایرین است. این احتمال تا چیزی حدود سی یا چهل درصد نسبت به افراد عادی افزایش پیدا می‌کند. هرچه مدت زمان مصرف دخانیات توسط فرد بیشتر باشد، خطر ابتلا به دیابت نیز همسو با آن افزایش پیدا می‌کند. نکته دیگری که در این مورد وجود دارد این است که سیگار کشیدن کنترل این بیماری را نیز با مشکل مواجه می‌کند. انسولینی که به بدن اینگونه افراد تزریق می‌شود از کارکردی که در بدن یک فرد عادی دارد، محروم است.

تأثیرات مصرف دخانیات در زمان حاملگی

کسانی که در این زمان سیگار می‌کشند، اختلالات خطرناکی را متوجه فرزند خود می‌کنند. ممکن است مصرف بیش از اندازه سبب مرگ جنین شود و نیز اختلال دیگری که احتمال بروز آن وجود دارد، وضع حمل زودتر از نه ماه است.

ناگفته نماند که کسانی که سیگار نمی‌کشند و تنها در معرض دود آن قرار دارند هم، خطری همسان با فرد سیگاری را تجربه می‌کنند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

سرطان ریه: علائم و نشانه های اولیه

در
براساس آمار، در میان مردان شایعترین نوع سرطان، سرطان ریه است. برای زنان این سرطان پستان است.
اعتقاد بر این است که عوامل خطر اصلی برای سرطان ریه عبارتند از: سیگار کشیدن، محیط آلوده، کار در صنایع خطرناک. اما بیماری سرطان ریه نیز می تواند در فردی ایجاد شود که هرگز سیگار نکشیده، زندگی سالم داشته باشد و در معرض مواد سمی قرار نگرفته است.
 
در حدود یک چهارم موارد از تشخیص بعضی علائم و نشانه سرطان ریه در یک فرد در معاینه فیزیکی روتین مشخص می شود. این معمولا یک تحلیل مشکوک یا خاموش روی فلوراسیون است.
 
اغلب سرطان ریه برای مدت طولانی بدون علائم است. علائم شایع و خاصی برای همه انواع سرطان وجود دارد: خستگی سریع، کاهش وزن بدون توضیح، تب بی دلیل. در مورد علائم مشخص سرطان ریه، آنها عبارتند از سرفه، خس خس سینه و سوت زدن هنگام تنفس، درد هنگام خوردن غذا و احتیاج به نفس عمیق.
 
ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد، مانند درد قفسه سینه، بی حسی اندام ها، رنگ پوست غیر طبیعی و بسیاری از موارد دیگر که نشان دهنده توسعه یک بیماری پاتوژن در بدن است.

نظرات

در ادامه بخوانید...