ارتباط مصرف زیاد گوشت قرمز و سرطان

(سیارک) : تحقیقات نشان می دهد که سرخ کردن و کباب کردن گوشت قرمز به حدی که سطح آن کمی بسوزد می تواند مواد شیمیایی سرطان زا تولید کند.

این مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که گوشت قرمز به شدت سرخ شده یا کباب شده، بخشی از رژیم غذایی آنها بود دو برابر کسانی است که گوشت قرمز کم سرخ یا کباب شده، مصرف می کنند.

ظاهرا در این مطالعه به اثر گوشت آبپز بر سرطان مثانه اشاره ای نشده است.یافته های مطالعه تازه به روی 1700 نفر در یک کنفرانس تحقیقات سرطان در آمریکا عرضه شد. پژوهشگران دانشگاه تگزاس دریافتند که این خطر برای کسانی که گوشت قرمز کاملا سرخ شده مانند استیک و گوشت خوک نمک سود (بیکن) مصرف می کنند، بیشترین است.(سیارک)

اما براساس این مطالعه حتی گوشت مرغ و ماهی نیز وقتی سرخ شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان را به طول قابل توجهی بالا می برد.سه نوع عمده از مواد شیمیایی سرطان زا که به "اچ سی اِی"ها معروف هستند خطر ابتلا به سرطان را به میزان بیش از دو برابر و نیم افزایش دادند.و به نظر می رسید که بعضی افراد از لحاظ ژنتیکی بیشتر در برابر این نوع رژیم آسیب پذیرند.

در این مطالعه که طی 12 سال انجام شد، محققان دی ان اِی کلیه شرکت کنندگان را تحلیل کردند و متوجه شدند که داشتن ژن های خاص خطر ابتلا به سرطان مثانه را در برخی افراد که زیاد گوشت قرمز می خورند پنج برابر می کند.گوشتی که حسابی سرخ یا کباب شده باشد قبلا به سرطان لوزالمعده ارتباط داده شده بود.

متخصصان سرطان می گویند که تحقیقات بیشتری برای اطمینان از ارتباط مصرف مرتب گوشت قرمز با سرطان مثانه لازم است و اینکه آیا نحوه پختن آن تاثیری دارد یا نه.

دکتر پاناگوئیتا میترو از "صندوق جهانی تحقیقات سرطان" گفت: "وقتی همه شواهد درباره مصرف گوشت و سرطان را بررسی کردیم، حاکی از افزایش سرطان مثانه به دلیل مصرف گوشت قرمز نبود."

"اما در این زمینه که گوشت قرمز یا گوشت پردازش شده خطر سرطان روده را افزایش می دهد شواهد قانع کننده ای وجود دارد.""به همین دلیل است که توصیه می کنیم مردم مصرف گوشت قرمز را به 500 گرم - وزن گوشت پخته شده - در هفته محدود کنند یا به کلی از خوردن گوشت پردازش شده پرهیز کنند."

سالانه بیش از 10 هزار مورد سرطان مثانه در بریتانیا ثبت می شود.حدود پنج هزار نفر هر سال در اثر این سرطان می میرند و تقریبا 90 درصد موارد مرگ در افراد بالای 65 سال است.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • مریم 451 :

    کی می تونه گوشت کیلویی 50 هزار تومن رو زیاد مصرف کنه

    1395/11/4 16:23

بیشتر بخوانید