از همین امروز خوردن آلبالو و گیلاس را شروع کنید

در

آلبالو و گیلاس به علت داشتن آنتی‌اکسیدان ، پتاسیم، آهن، ملاتونین و آنتوسیانین‌ها فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما دارند، ازجمله کمک به درمان بیخوابی، درد مفاصل و آب کردن چربی‌های شکم. با خوردن گیلاس و آلبالو به مقابله با بیماری ها بروید. (سیارک

-  مناسب برای دیابتی ها

گیلاس شیرین میوه ای مناسب ، برای دیابتی‌ها  می باشد.

- غلبه بر بیخوابی

آلبالو و گیلاس غنی از ملاتونین می باشند .با مصرف این 2 میوه خوشمزه  و کمک در بالا بردن ملاتونین بدن بر بیخوابی غلبه نمایید. توجه داشته باشید که ملاتونین آلبالو ازگیلاس  بالاتر است.

-  کاهش  دهنده چربی‌های شکم

 آلبالو چربی شکم را پایین می‌آورد. 

-  کمک به جلوگیری از آلزایمر

گیلاس به علت منبع غنی از  آنتی‌اکسیدان باعث تقویت‌ حافظه می گردد.(سیارک

- کاهش خطر سکته

 رنگ قرمز آلبالو بخاطر وجود آنتوسیانین‌ها میباشد. آنتوسیانین‌ها PPAR که  تنظیم کننده ژن‌های موجود در متابولیسم چربی و گلوکز می باشد را فعال کرده و  باعث کاهش عوامل خطرزای کلسترول بالا، فشارخون و دیابت می شوند . با کاهش این عوامل خطر زا ، کاهش خطر سکته را بدنبال دارند.

- مقابله با چین و چروک پوست

آلبالو بالاترین سطح آنتی‌اکسیدان را در میان میوه‌ها دارد. آنتی‌اکسیدان‌ موجود در این 2 میوه با مقابله با رادیکال‌های آزاد که باعث پیری می گردند کمک در جوان تر ماندن پوست می نمایند.

- کاهش خطر حملات نقرس

خوردن گیلاس خطر ابتلا به حملات نقرس را  پایین می‌آورد. 

- کاهش درد عضلانی

آب گیلاس ترش  التهاب و درد عضلات را کاهش می دهد.

- تنظیم ضربان قلب

گیلاس به علت داشتن پتاسیم به تنظیم ضربان قلب  و در نتیجه تنظیم فشارخون و کاهش خطر بیماری فشارخون کمک کرده و با داشتن  ماده ای به نام یتواسترول کلسترول بد در خون را کم می نماید.

- مسکنی برای آرتروز

درد و ناراحتی در مفصل‌های متورم راکاهش می دهد. (سیارک

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

نظرات

۱۳۹۵/۸/۱I am ineetestrd in your Camera Basics Class but have a few questions. What is the duration of the class? Hours, Days, Weeks? What is the class size? Do you cover specific topics; such as, shooting in cold weather, Snow and Ice?Thank you,Lewis

در ادامه بخوانید...

5 میوه‌ای که زیبایی طبیعی شما را تقویت می‌کند

در

میوه‌ها منبع طبیعی برای افزایش زیبایی هستند چراکه آن‌ها به‌عنوان مخزن آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شوند و ذاتاً به شکل طبیعی شامل برخی از مواد معدنی ضروری هستند.

در اینجا 5 میوه‌ای که به‌طور شگفت‌آوری برای زیبایی درونی و بیرونی شما عمل می‌کنند، معرفی می‌شود:

1. انبه: این میوه لذیذ منبع غنی از ویتامین‌ها مانند A، C، E، K و مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. این میوه همچنین شامل بیوفلاونوئید، آنتی‌اکسیدان قوی است و به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. انبه به تقویت و احیای پوست کمک می‌کند. این میوه همچنین برای در به تأخیر انداختن پیری پوست مؤثر است. گذشته از بازگرداندن تعادل‌های طبیعی، دارای تأثیر لطافت و نرم‌کنندگی بر روی پوست و مو است. گفته می‌شود که این موجب بسته شدن منافذ پوست و تقویت ریشه‌های مو می‌شود. پالپ انبه قابل افزودن به بسته‌های میوه است و قابل کاربرد بر روی پوست و مو است. انبه‌ها در ساخت لوازم‌آرایشی مانند روغن بدن و مو به‌منظور مراقبت زیبایی استفاده می‌شوند.(سیارک)

2. لیمو: همه ما می‌دانیم که این میوه از خانواده مرکبات منبع غنی از ویتامین C و مواد معدنی است. به‌عنوان یک عنصر لوازم‌آرایشی و بهداشتی، لیمو می‌تواند به روش‌های مختلف استفاده شود، اما از استفاده از آن به‌صورت رقیق نشده اجتناب کنید، زیرا کاربرد آن می‌تواند بر روی پوست ناگوار باشد. بااین‌حال، در مناطقی از پوست که ضخیم‌تر است، مانند آرنج و زانو، نیمه لیمو را بمالید و سپس با آب شستشو دهید. در طی مدت یک دوره زمانی، پوست را پاک‌سازی و رنگ آن را روشن‌تر می‌کند. لیمو همچنین می‌تواند به‌عنوان یک لوسیان دست استفاده می‌شود. آن را با گلاب مخلوط‌کنید و به پوست دست بمالید. برای دست‌های خشن، دانه‌های ریز شکر و آب یک لیمو را باهم مخلوط‌کنید و بر روی دست بمالید، تا شکر حل شود. سپس با آب بشویید. انجام این کار به‌طور منظم، به بهبود بافت پوست کمک خواهد کرد. آب‌لیمو را به " چای دم‌کرده" اضافه کنید و برای شستشو و آبکشی مو به‌منظور داشتن موهای ابریشمی و براق استفاده کنید. برگ‌های چای مصرف‌شده را در آب کافی بجوشانید و لوسیان به‌دست‌آمده را سردکنید. آب یک عدد لیمو را به آن اضافه کنید در آخرین آبکشی موی سر استفاده کنید. پوست‌های لیمو را می‌توان خشک کرد و پودر کرد و در لوازم و محصولات آرایش و اسکراب ها از آن استفاده کرد.

3. میوه پاپایای رسیده:
این میوه استوایی دارای مزایای بسیاری است که سابق بر این به نام "غذای از فرشتگان" شناخته می‌شد. این میوه منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A، C و B، فولات و اسید پانتوتنیک، و مواد معدنی مانند پتاسیم، مس و منیزیم است. پا پایا حاوی پاپئین (papain)، آنزیمی است که به نرمی پوست و از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و پوست را صاف‌تر و براق‌تر می‌کند. همچنین در صورت استفاده منظم در طول یک بازه زمانی، به روشن شدن رنگ پوست کمک می‌کند. پوره پاپایای رسیده را می‌توان روی پوست صورت قرارداد، و یا می‌توان با مواد تشکیل‌دهنده دیگر مانند جو دوسر، کشک و عسل مخلوط و به‌صورت ماسک استفاده کرد. مدت 20 تا 30 دقیقه بر روی پوست قرار دهید و سپس آبکشی کنید. پوره پا پایا مخلوط با کشک بر روی پوست بدن قابل‌استفاده است.

4. موز: یکی از معمول‌ترین میوه‌های موجود در طول سال، ماسک‌های موز کاملاً نقطه عطفی ازنظر فواید تغذیه و سلامت محسوب می‌شوند. این میوه یکی از غنی‌ترین منابع پتاسیم و همچنین حاوی ویتامین C و B6 است. موز هم برای پوست و هم برای مو درمان مفیدی است. مقدار پتاسیم موجود در آن به لطافت پوست و مو کمک می‌کند. موز قابل‌تبدیل به پالپ و قابل افزودن به پک‌های آرایشی پوست و مو است. موز به ترمیم موهای آسیب‌دیده به‌واسطه رنگ کردن مکرر و یا دیگر اعمال شیمیایی کمک کند. این میوه را می‌توان به‌صورت پوره شده در مواردی نظیر ماسک مو به کاربرد. آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه بر روی پوست بگذارید و سپس آن را بشویید. زرده تخم‌مرغ و یا کشک ممکن است به موز له‌شده اضافه‌شده و به‌عنوان یک ماسک مو استفاده شود. اگر موهای شما بسیار خشک است، یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین خالص یا عسل به ماسک موز اضافه کنید. شاید روغن بادام نیز به ماسک موی موز افزوده شود.

5. سیب: بی‌دلیل نیست که مردم می‌گویند: "مصرف روزانه یک عدد سیب، نیاز به پزشک را رفع می‌کند". این میوه شامل تعداد زیادی از مواد مغذی مانند ویتامین C، B6، ریبوفلاوین، پتاسیم، مس، منگنز، و منیزیم است. این میوه همچنین شامل مواد غذایی گیاهی و فلاونوئیدها است. سیب حاوی پکتین است که گفته می‌شود اثر تسکین‌دهنده‌ای بر روی پوست‌های حساس دارد. آن‌ها تقویت‌کننده فوق‌العاده‌ای برای پوست هستند و به سفت شدن پوست و تقویت گردش خون در سطح پوست کمک می‌کند. سیب همچنین خواص آنتی اکسیدانی دارد و به جلوگیری از آسیب اکسیداسیون و درنتیجه به تأخیر انداختن علائم پیری قابل‌مشاهده بر روی پوست کمک شایانی می‌کند. این میوه همچنین حاوی اسیدهای میوه است که اثر پاک‌سازی قدرتمندی بر روی پوست و از بین بردن سلول‌های مرده پوست دارد. برای روشن کردن پوست مفید است و به‌تدریج لکه‌هایی مانند لکه‌های تیره را محو می‌کند. پوره سیب خام یا آب سیب می‌تواند بر روی پوست به‌طور روزانه استفاده کنید و سپس ساده 20 دقیقه پس‌ازآن آبکشی کنید. سیب رنده شده قابل افزودن به ماسک صورت است. مخلوط جو با کشک، عسل و خمیر سیب یا سیب رنده شده را باهم مخلوط‌کنید تا به‌صورت یکدست دربیاید. بر روی صورت بگذارید و آن را پس از 20 تا 30 دقیقه بشویید. سرکه سیب که از سیب طبیعی به‌دست‌آمده است، یک درمان ایده آل برای شوره سر است و همچنین درخشش به مو را افزایش می‌دهد. پس از شامپو کردن، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را در آخرین مرحله آبکشی مو استفاده کنید. بله! مصرف روزانه سیب همچنین از بروز مشکلات زیبایی جلوگیری می‌کند. 

پوستتان را سالم نگه دارید

7 ماسک صورت برای پوستی سالم و بهاری

ویتامین C و مراقبت از پوست

7 ماده غذایی جادویی برای داشتن پوست سالم

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

برطرف کردن گرفتگی رگ‌ 10 مورد

در


در طی زمان، به‌دلیل انتخاب غذاهای ناسالم و شیوه نادرست زندگی، ممکن است رگ‌ها و شریان‌های قلب مسدود شده و این مساله به بیماری‌های جدی قلبی و فشارخون بالا منجرخواهد شد.
در گذر زمان، به‌دلیل انتخاب غذاهای ناسالم و شیوه نادرست زندگی، ممکن است رگ‌ها و شریان‌های قلب مسدود شده و این مساله به بیماری‌های جدی قلبی و فشارخون بالا منجرخواهد شد.تعداد زیادی از افراد برای کنترل مشکلات قلبی خود از دارو استفاده می‌کنند، اما گاهی متحمل اثرات جانبی بسیار بد آن نیز خواهند شد.برای جلوگیری از ابتلا به عوارض این داروها می‌توانید با اندک تغییراتی در شیوه زندگی و عادات غذایی خود، به موفقیت برسید. اولین گام در این راه مشورت با پزشک متخصص است. پس از مشورت با پزشک و در نظر داشتن شرایط بدنی و بیماریهای خاص احتمالی، می‌توانید فهرست خوراکی‌های زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
این غذاها می‌توانند به باز شدن رگ‌ها کمک کنند، زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر و سایر مواد مغذی لازم برای سلامت قلب هستند.

اسفناج

اسفناج یکی از بهترین سبزیجات است زیرا ارزان و زودپز بوده و تقریبا هرجایی پیدا می‌شود. علاوه بر آن، فیبر، آهن، فولیک اسید و پتاسیم را که هر یک به تنظیم فشارخون و افزایش سلامت قلب کمک می‌کنند، به بدن می‌رساند.

روغن نارگیل

اگرچه بیشتر افراد تصور می‌کنند که باید از چربی‌های اشباع شده گریزان باشند، اما این چربی‌ها برای یک زندگی سالم لازمند. روغن نارگیل یکی از بهترین چربی‌های اشباع شده است زیرا باعث افزایش سلامت عروق قلبی می‌شود.

چای سبز

چای سبز منبع خوبی از کاتچین است که یک عنصر شیمیایی گیاهی است و میزان کلسترولی را که بدن در طول هضم و گوارش غذا جذب می‌کند، کاهش می‌دهد. نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز برای این منظور کافی است.

ماهی

برای گرفتن بهترین نتیجه از خوردن این غذای مفید، پیشنهاد می‌شود که حداقل دو بار در هفته آن را مصرف کنید. ماهی‌های روغنی مانند سالمون و ماهی تن دارای اسیدهای چرب امگا3 بوده و سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کنند .

قهوه

تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. همچنین آرامش خاطری که پس از نوشیدن یک فنجان قهوه احساس می‌کنید نیز برای قلب مفید است.

کلم‌بروکلی

بروکلی خوراکی عالی برای سلامت قلب است که حاوی ویتامین‌K است و از این‌رو در جلوگیری از سفت و سخت شدن رگ‌های قلب جلوگیری می‌کند.

دارچین

این ادویه متداول، دارای خواص مفید بسیاری برای سلامتی است. دارچین، اگر روزانه در حدود 5 گرم مصرف شود،می تواند کلسترول بد را کاهش داده و از انسداد رگ‌های قلب جلوگیری کند. دارچین همچنین دارای آنتی‌اکسیدان است که سلامت دستگاه گردش خون را تضمین می‌کند.

بادام

بادام‌ها هم خوشمزه‌اند و هم برای قلب مفیدند زیرا دارای چربی‌های مفید، ویتامین، پروتئین و فیبر هستند که همگی سلامت قلب، رگ‌ها وعروق قلبی و دستگاه گردش خون را افزایش می‌دهند.

زردچوبه

زردچوبه به‌دلیل طعم و رنگ ویژه و منحصربفردی که دارد شناخته شده است و یکی از مواد تشکیل‌دهنده متداول در ادویه کاری است. مصرف زردچوبه به سلامت قلب کمک می‌کند. اضافه‌کردن زردچوبه به رژیم غذایی روزانه می‌تواند التهاب و تشکیل پلاک‌های خونی در رگ‌های قلبی را کاهش دهد. همچنین ماده‌رنگی زردچوبه به‌نام کرکیمن می‌تواند به از بین بردن چربی‌هایی که در رگ‌ها ته نشین می‌شوند، کمک کند.

هندوانه

هندوانه دارای آمینواسیدی به نام سیترولین است که به پایین‌آوردن فشارخون کمک کرده و التهاب رگها و عروق را کاهش می‌دهد و چون بدن را به تولید اکسیدنیتریک وا می‌دارد، سلامت قلب‌وعروق آن را افزایش می‌دهد.منبع :آرمان امروز

نظرات

در ادامه بخوانید...

خواص ویتیس وینیفرا

در


ویتیس وینیفرا نام علمی عصاره هسته انگور است که در مواد آرایشی و محصولات مراقبت‌های فردی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدان طبیعی خود مورد استفاده قرار می‌گیرد.مکمل ویتیس وینیفرا به شکل سنتی به عنوان مرهم زخم و ضدالتهاب مورد استفاده قرار می‌گرفته است، قدمت آن در اروپا برای شفای بیماران بسیار زیاد است .

امروزه نیز بخاطر خواص متعددی که دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله به عنوان ضدشوره، ضدقارچ، ضد میکروب، آنتی‌اکسیدان و ماده جاذب UV، و بنابراین در طیف گسترده‌ای از محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبتی دیده می‌شود.
بر اساس گزارشات شرکت لوش (Lush) که یک شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی مستقر در انگلستان است، ویتیس وینیفرا نه تنها می‌تواند به بهبود و درمان بیماری‌های پوستی کمک کند بلکه همچنین می‌تواند به عنوان یک نگهدارنده طبیعی عمل کند.

همچنین حاوی اسید مالیک است که به عنوان یک AHA (اسید هیدروکسی آلفا) در نظر گرفته می‌شود؛ "مواد AHA در لوازم آرایشی به رفع پوسته‌پوسته شدن لایه سطحی پوست، بهبود ترمیم رطوبت، و نفوذ بهتر سایر مواد تشکیل‌دهنده کمک می‌کند". اگرچه AHA می‌تواند لایه‌های فوقانی پوست را لایه‌برداری کند و آنها را بیشتر مستعد آسیب در مقابل اشعه UV کند، اما بنظر می‌رسد که ویتیس وینیفرا دارای جاذب‌های داخلی UV است که می‌تواند این اثر جانبی منفی را خنثی سازد .

اقدامات ایمنی/عوارض جانبی

بر اساس پایگاه داده لوازم آرایشی و بهداشتی ویتیس وینیفرا یک ماده کم‌خطر در نظر گرفته می‌شود. فقط در EWG نگرانی در مورد مصرف آن ذکر شده است، و این ماده جهت استفاده عمومی توسط FDA تایید شده است. در هیچ یک از تحقیقات اثرات جانبی منفی ناشی از استفاده موضعی ویتیس وینیفرا ذکر نشده است؛ با این حال هر AHA باید به همراه کرم ضد‌آفتاب مناسب مورد استفاده قرار گیرد، FDA نیز در مورد عوارض و اثرات جانبی AHAها و آفتاب‌سوختگی توضیح داده است. منبع : www.truthinaging.com

نظرات

در ادامه بخوانید...

لیکوپن چیست؟خواص و منابع

در

اطلاعات کلی راجع به لیکوپن و عملکرد آن

لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌های دژنراتیو (نابودی) کمک کند. این کار بواسطه خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد در بدن صورت می‌گیرد. لیکوپن می‌تواند از آسیب رسیدن به DNA در سلولها و همچنین عملکرد بهتر سلول‌ها کمک کند. سطح بالای لیکوپن در خون و بافت‌های چربی با کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و دژنراسیون ماکولا همبستگی مثبت دارد. بدن انسان توانایی تولید لیکوپن ندارد، بنابراین باید از منابع غذایی تامین شود.

لیکوپن یک کاروتنوئید و یک ماده مغذی گیاهی است که در سبزی‌ها و میوه‌های قرمز مانند گوجه‌ فرنگی، گریپ‌فروت صورتی، هندوانه ، پاپایا ، زردآلو و گواوای صورتی یافت می‌شود. این ماده به عنوان عامل رنگ قرمز در این میوه‌ها و سبزیجات شناخته می‌شود. تحقیقات متعددی نشان داده‌ است که خوردن غذاهای غنی از لیکوپن می‌تواند خواص بهداشتی مثبتی به همراه داشته باشد.

 لیکوپن به طور خاص در گوجه فرنگی و محصولات گوجه‌ای به میزان زیاد یافت می‌شود. در امریکای شمالی، 85% لیکوپن غذایی از محصولات گوجه فرنگی مانند آب گوجه فرنگی یا رب گوجه می‌آید. یک فنجان (240 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی حدود 23 میلی گرم لیکوپن دارد. فراوری گوجه‌های خام با استفاده از گرما (در تولید آب گوجه، رب گوجه یا سس گوجه) در واقع لیکوپن موجود در محصول خام را به حالتی در می‌آورد که جذب آن برای بدن ساده‌تر است. جذب مکمل‌های لیکوپن برای بدن به سادگی جذب از مواد غذایی است.
افراد برای جلوگیری از بیماری قلبی، «سفت شدگی شریان‌ها» (تصلب شریان)؛ و سرطان پروستات، سینه، ریه، مثانه، تخمدان، روده بزرگ و لوزالمعده لیکوپن مصرف می‌کنند. لیکوپن برای مداوای عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) که عامل اصلی سرطان رحم است، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی افراد از لیکوپن برای آب مروارید و آسم نیز استفاده می‌کنند.

عملکرد آن چگونه است؟

لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است که به جلوگیری از آسیب به سلول‌ها کمک می‌کند. علت زیاد بودن علاقه به تحقیقات درزمینهٔ نقش احتمالی لیکوپن در پیشگیری از ابتلا به سرطان، همین است.

خواص درمانی لیکوپن

در یک مطالعه بر روی بیماری قلبی مشخص شد که خطر ابتلا به بیماری قلبی در مردانی که سطح لیکوپن در بافت‌های چربی آنها بالا بوده است به میزان 50% کمتر بوده است.
در یک تحقیق دیگر مشخص شده است که مردانی که در هفته بیشتر از دوبار از محصولات گوجه‌ فرنگی استفاده می‌کنند به میزان 21 تا 34 درصد کمتر با خطر ابتلا به سرطان پروستات مواجه هستند. میزان کاهش این خطر در افرادی که 10 بار یا بیشتر از این محصولات استفاده کرده‌اند 45 درصد بوده است.
زنانی که سطح لیکوپن آنها بالا است 5 بار کمتر از دیگران به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند.
همچنین نشان داده شده است که لیکوپن یک اثر محافظتی در برابر ابتلا به سرطان معده، روده بزرگ، ریه و پوست دارد. خطر ابتلا به آترواسکلروز را با مهار تجمع پلاکتی کاهش می‌دهد و همچنین باعث کاهش التهاب شده و به حفاظت پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از UV نور خورشید کمک می‌کند. این ماده مغذی در کرم‌ها و لوسیون‌های ضدپیری یافت می‌شود. لیکوپن به راحتی تجزیه می‌شود، بنابراین محافظت از بسته نگهدارنده آن در زمان مصرف از اهمیت زیادی برخوردار است.
در یک تحقیق نشان داده شده است که زمانی که افراد محصولات گوجه‌ فرنگی را به صورت روزانه مصرف می‌کنند، میزان محفاظت از پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه UV نور خورشید تا 30% افزایش می‌یابد.

لیکوپن و سرطان پروستات 

لیکوپن یک آنتی اکسیدان طبیعی است که رنگ قرمز میوه‌هایی مانند گوجه فرنگی، گواوا، میوه گل رز، هندوانه و گریپ‌فروت صورتی از آن است. مطالعات علمی متعددی ارتباط مصرف لیکوپن با نرخ وقوع سرطان پروستات را نشان داده است (سرطان پروستات دومین سرطان مشترک تشخیص داده شده در مردان آمریکایی است). این ارتباط برای مردان افریقایی-آمریکایی که متأسفانه بیشترین نرخ ابتلا به سرطان پروستات در جهان را دارند، بیشتر هم هست.
یک مطالعه همه‌گیرشناسی شاخص که توسط دانشکده بهداشت همومی هاروارد انجام شد (Giovannucci E و همکاران، 1995)، عادات غذایی 48000 مرد در مدت شش سال را مورد نظارت قرار داد. نویسندگان دریافتند که از بین 46 میوه و سبزی مورد ارزیابی، تنها غذاهای دارای گوجه فرنگی در کاهش خطر سرطان پروستات نقش داشتند و دلیل آن لیکوپن به عنوان عنصر فعال آن بود. مردانی که ده بار یا بیشتر محصولات گوجه فرنگی را در هفته مصرف کرده بودند، 34 درصد خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات داشتند.
ممکن است سرطان پروستات در مردان قبل از حمله و مرگبار شدن، سال‌ها وجود داشته باشد. مطالعه هاروارد بیان شده در بالا نشان داد که اثرات سودمند گوجه فرنگی/لیکوپن در بررسی مردان دچار سرطان مرحله آخر به‌صورت جداگانه از کل دسته، آشکارتر است.
گروهی از محققان موسسه ملی سرطان امریکا در بتزدا، مریلند، در سال 2002 نتایج مطالعه‌ای را انتشار دادند که برای آن طراحی شده بود که مشخص شود آیا آن گونه که مطالعات همه‌گیرشناسی متعدد قبلاً نشان داده است، در واقع لیکوپن از پروستات محافظت می‌کند یا خیر (Am J Epidemiol، 2002؛ 155؛ 1032-1023). حدود نیمی از 437 مرد مورد مطالعه سرطان پروستات داشتند. یک رابطه همبستگی بین سطح لیکوپن در خونابه و سرطان به دست آمد: مردان دارای بیشترین سطح لیکوپن، خطر ابتلا به سرطان پروستات بسیار کمتری نسبت به افراد دارای سطح لیکوپن پایین داشتند.
لیکوپن خاصیت ضد سرطان پروستات خود را مدیون دو عامل جداگانه است. اولاً، آن یک آنتی اکسیدان قوی است. این یعنی می‌تواند رادیکال های آزادی که به‌صورت مستمر از طریق غذایی که می‌خوریم و هوایی که تنفس می‌کنیم به بدنمان وارد می‌شوند، خنثی سازد. آسیب سلولی ناشی از این مولکول‌های ناپایدار یکی از عوامل سرطان است. ثانیاً، لیکوپن در مکان‌های گسسته متعددی جذب و ذخیره می‌شود که دو مورد از آن‌ها غده پروستات و بیضه‌ها هستند. این لیکوپن را به یک آنتی اکسیدان مفید مخصوصاً برای مردان تبدیل می‌کند.
سطح لیکوپن با باروری مردان نیز ارتباط دارد. مطالعات مقدماتی متعددی شامل مطالعه دکتر Armand Zini از دانشگاه مک گیل، مونترال نشان داده است که مردان دارای لیکوپن کمتر در منی، اسپرم‌هایی بی‌کیفیت دارند. علاوه بر این، عملکرد اسپرم پس از تأمین لیکوپن بهبود می‌یابد. این پدیده نیز به قابلیت آنتی اکسیدانی لیکوپن مربوط است.
علت اصلی مرگ مردان، بیماری قلبی، نیز به آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مربوط می‌شود. از این رو، سلامتی تمام مردان از طریق مصرف منظم غذاهای غنی از لیکوپن یا مکمل‌های غذایی با کیفیت مانند Lyc-O-Mato ارتقا یابد.
گزارش‌های داده شده توسط FDA ارزیابی نشده است. محصولات به دنبال تسکین، درمان یا جلوگیری از بیماری نیستند.

بهترین منابع لیکوپن

اکثر مردم بخش عمده لیکوپن خود در رژیم غذایی را از محصولات گوجه‌ فرنگی تامین می‌کنند. محصولات فرآوری شده گوجه‌ فرنگی سطح لیکوپن بالاتری نسبت به گوجه‌ فرنگی خام دارند. این بدین خاطر است که در حین فرآیند پخت دیواره سلولی گوجه‌ فرنگی در هم می‌ریزد و لیکوپن بیشتری در دسترس قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، یک گوجه فرنگی رسیده حدود 3.7 میلی گرم لیکوپن دارد در حالی که یک فنجان سوپ گوجه‌ فرنگی حاوی بیش از 25 میلی‌گرم لیکوپن است. خوردن محصولات گوجه‌ فرنگی به همراه روغن به جذب آسان‌تر لیکوپن در بدن کمک می‌کند. خوردن سالاد گوجه‌ فرنگی به همراه روغن زیتون به طور چشمگیری توانایی بدن در جذب و استفاده از لیکوپن را افزایش می‌دهد.
لیکوپن همچنین به شکل مکمل نیز در دسترس است. معمولا به شکل قرص یا کپسول فروخته می‌شود. گاهی اوقات نیز به منظور افزایش خواصی آنتی‌اکسیدان سایر مغذی‌ها نیز به فرمول آن اضافه می‌شود. محدودیت مربوط به دوز حداکثر تنظیم نشده است. تا کنون گزارشی در مورد مسمویت ناشی از مصرف زیاد لیکوپن گزارش نشده است.

احتیاط

مکمل‌های آنتی‌اکسیدان مانند لیکوپن می‌توانند با پرتودرمانی و شیمی‌درمانی تداخل داشته باشند، گرچه به نظر می‌رسد که منابع غذایی بی‌خطر باشند.

نظرات

در ادامه بخوانید...