فواید زنجبیل 12 مورد

 

۱۲ فایده عمده زنجبیل برای مغز و بدن:

امروزه به عنوان یکی از غذاهای پرمصرف در رژیم غذایی، مزایای زنجبیل بسیار چشمگیر است. فواید زنجبیل عمدتا به خاطر آنتی‌اکسیدان‌ها، خواص ضد التهابی و ترکیبات درمانی است. این گیاه در بسیاری غذاها (مخصوصا غذاهای آسیایی) و نوشیدنی ها استفاده می شود و طعم تند و بینظیری دارد.

چه زنجبیلی خوب است؟ و چگونه می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید؟ این چیزی است که شما باید در مورد این منبع تغذیه بدانید و ما در این مقاله به آن میپردازیم.

زنجبیل چیست ؟

زنجبیل که به نام زینگبر(گیاه زنجبیل) نیز مشهور است یک گیاه گلدار است که همانند زردچوبه و هل است. زنجبیل ساقه‌های زیر زمینی هستند و به طور افقی رشد می‌کنند که ریشه‌های رو به پایینی دارد در حالی که برگ‌ها و ساقه‌های جدید  رو به بالا جوانه می‌زنند. سپس جوانه ها در فواصل پی در پی هر شاخه تشکیل می‌شوند. فواید زنجبیل برای سلامتی به خوبی مستند شده و در سراسر جهان به عنوان درمان طبیعی شناخته شده و از هزاران سال پیش  به خاطر خواص دارویی اش مورد استفاده قرار گرفته‌است . که آن را می توان به صورت گیاه تازه، یا حتی به عنوان روغن زنجبیلی یافت.

دلیل مغذی بودن زنجبیل:

زنجبیل شامل انواع مختلفی از ویتامین‌های مهم و مواد معدنی است.

۱۰۰ گرم زنجبیل خام حاوی تقریبا:

۸۰ کالری

8/1 گرم پروتئین

۷. ۰ گرم چربی

۲ گرم فیبر رژیمی

۴۱۵ میلی‌گرم پتاسیم

0.2 میلی‌گرم مس

۰.۲ میلی‌گرم منگنز

۴۳ میلی‌گرم منیزیم

۵ میلی‌گرم ویتامین C

۰.۲ میلی‌گرم ویتامین B

۰.۷ میلی‌گرم نیاسین

۳۴ میلی‌گرم فسفر

۰.۶ میلی‌گرم آهن

علاوه بر مواد مغذی ذکر شده در بالا، زنجبیل شامل مقدار کمی کلسیم و روی است. با این حال، به خاطر داشته باشید که اغلب افراد در هر بار مقدار کمی از زنجبیل را مصرف می‌کنند، بنابراین باید با انواعی از مواد غذایی دیگر ترکیب شود تا نیازها را برآورده سازند.

12 فایده زنجبیل

1-      کمک به درمان تهوع

در طول تاریخ همواره به عنوان درمان طبیعی برای دریا زدگی و یا ویار دوران حاملگی استفاده می‌شود، شاید زنجبیل بیشتر به خاطر توانایی آن برای درمان تهوع شناخته شده‌ باشد. نتایج حاصل از مطالعه روی 1278 زن باردار  نشان داده‌ است که زنجبیل در کاهش علایم حالت تهوع با کم‌ترین خطر جانبی موثر بوده‌است. علاوه بر این، مطالعه دیگری از مرکز پزشکی راچستر نشان داد که زنجبیل به کاهش شدت حالت تهوع در بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی قرار دارند ، کمک کرده‌است.

2. مقابله با عفونت‌های قارچی

خوشبختانه، زنجبیل خاصیت ضد قارچی قدرتمندی دارد که می‌تواند به طور ایمن و با موفقیت به کشتن قارچ‌ها کمک کند. یک مطالعه آزمایشگاهی ، اثرات ضد قارچی ۲۹ گونه گیاهی را اندازه‌گیری کرد و کشف کرد که زنجبیل بیش‌ترین تاثیر را در کشتن قارچ دارد.

۳. محافظت در برابر زخم معده

زخم معده، زخم‌های دردناکی است که در لایه درونی معده شکل می‌گیرد و باعث بروز علائم خاصی مثل سوءهاضمه، خستگی، سوزش معده و ناراحتی شکم می‌شود .

4. عوارض قاعدگی را کاهش می دهد

متاسفانه عوارض جانبی نامطلوب مانند درد، گرفتگی عضلات دوره و سردرد معمولا با قاعدگی بسیاری از زنان در ارتباط هستند. در حالی که برخی از داروهای ضد درمان برای تسکین درد تجویز می‌شوند ، درمان‌های طبیعی مثل زنجبیل می‌تواند در تسکین درد های قاعدگی نیز مفید باشد.

5. مهار رشد سرطان

یکی از مزایای قابل توجهی از زنجبیل، خواص ضد سرطان آن است، به دلیل وجود یک ترکیب قدرتمند به نام  gingerol است.

6. تنظیم قند خون

قند خون بالا می تواند علائم منفی مثل ادرار مکرر و سردرد و افزایش تشنگی داشته باشد، حتی می تواند مشکلات جدی مانند آسیب عصبی و ایجاد زخم را در پی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که زنجبیل ممکن است قادر به کمک به ترویج قند خون طبیعی جهت جلوگیری از این اثرات جانبی جدی باشد.

7. درد مفصلی و عضلانی را کاهش می دهد

به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب، افزودن زنجبیل به رژیم غذایی شما، می تواند به کاهش درد عضلانی و درد مفصلی مرتبط با آرتروز کمک کند.

۸. سطوح کلسترول را کاهش می‌دهد

کلسترول برای سلامت بدن ضروری است. اما سطح بالایی از کلسترول می‌تواند در خون ایجاد شود و باعث انسداد و افزایش ریسک بیماری‌های قلبی شود. یکی از بزرگ‌ترین فواید زنجبیل، توانایی آن در کاهش سطح کلسترول است تا خطر مشکلات قلبی را کاهش دهد .

۹. عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

شرایطی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون با استرس و التهاب مزمن در مغز مرتبط بوده‌اند. با غنای antioxidants و خواص ضد التهابی قوی، اعتقاد بر این است که زنجبیل نقش مهمی در سلامت مغز شما ایفا می‌کند.

زوال عقل یا دمانس

نشانه های عمده ی ابتلا به پارکینسون

۱۰. ریشه‌کن کردن عفونت‌های باکتریایی

علاوه بر خواص ضد قارچی آن، زنجبیل به توانایی مبارزه با عفونت‌های باکتریایی نیز می‌بالد. مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، ذات‌الریه و برونشیت که شایع هستند.

11. کاهش التهاب

اگر چه التهاب می تواند پاسخ طبیعی و سالم ایمنی بدن به آسیب و عفونت باشد اما التهاب مزمن، به عنوان یک عامل مهم برای بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، چاقی، دیابت و سرطان است که این گیاه می‌تواند برای کاهش اینگونه التهابات موثر باشد.(سیارک)

12. بهبود گوارش مناسب

یکی از مزایای قدرتمند زنجبیل توانایی حمایت آن برای داشتن یک هاضمه خوب و سالم و جلوگیری از مشکلات مانند سوءهاضمه، اختلال شرایط معمول هضم که با نشانه‌هایی مانند درد، سوزش معده، پریشانی و ناراحتی تشخیص داده می‌شود است.

پرورش گیاه زنجبیل

 یاد بگیرید چگونه زنجبیل را در خانه رشد دهید.

هنگامی که تصمیم گرفتم گیاه زنجبیل را پرورش دهم انتظار داشتم کار سختی باشد. اما اینطور نبود، من سالها زنجبیل را در خانه پرورش داده ام، و بسیار با سهلانگاری ازش مراقبت کردم. (که باعث خجالت است) من به گیاهان زنجبیلم دقیقا یک بار در سال، در زمان برداشت نگاه می کنم. آنها را برداشت می کنم، دوباره بذر می پاشم، و سپس آنها را برای یک سال دیگر فراموش کنم.

رشد گیاه زنجبیل

به راحتی در عرض یک سال ریشه زنجبیل رشد می کند. شما می توانید از فروشگاه ریشه زنجبیل را خریداری  کنید. و به راحتی زنجبیل را در گلدان ها رشد دهید. در این مقاله همه چیز درباره رشد زنجبیل را به شما میگویم بنابراین می توانید زنجبیل تازه خود را رشد دهید. 

زنجبیل یک جای امن که حفاظ خوبی داشته باشد و نور خورشید به خوبی فیلتر شده باشد، آب و هوای گرم، رطوبت و خاک غنی و مرطوب را دوست دارد. (چه چیز دیگری از گیاه گرمسیری انتظار داشتید؟) زنجبیل نمیتواند در سرما، آفتاب مستقیم، بادهای قوی و... مقاومت کند.

کاشت ریشه گیاه  زنجبیل

ساده ترین راه گرفتن این گیاه این است که  چند ریزوم (ریشه)تازه از کسی است که زنجبیل را رشد می دهد بگیرید یا در غیر این صورت فقط در برخی از فروشگاه ها در فصل بهار آن را بخرید. بهتر است  که ریزوم های تازه و ریز را انتخاب کنید.

در پرورش این گیاه باید از قسمت ریزوم(ریشه) استفاده کرد.بعضی از افراد توصیه می کنند که ریزوم ها را به مدت بیش از  یک شب در آب نگه دارید. من هم این عقیده را دارم و توصیه می کنم که ریزوم ها را در آب بگذارید تا ریشه های آنها رشد کنند. این باعث می‌شود که گیاه زنجبیل شما بسیار شادتر باشد اما سعی نکنید کاری کنید که ریشه ها جوانه بزنند. اگر ریشه در زمین باشد و زمین مرطوب و گرم باشد، به راحتی ریشه می کند.(سیارک)

برای داشتن و پرورش گیاه زنجبیل خاک واقعا خوب مهم است. این که آیا شما ریشه زنجبیل خود را در یک گلدان یا در زمین نگه میدارید فرقی ندارد. لازم است به اندازه کافی خاک غنی باشد تا بتوانید به زنجبیل خود به مقدار لازم غذا برسانید (شما می توانید کمی از کود شیمیایی یا حیوانی را به خاک اضافه کنید). باید رطوبت کافی داشته باشید تا ریشه خشک نشود. اگر باغ شما خاکی مناسب نداشته باشد از کود ورمی کمپوست استفاده کنید که غنی شده است و دارای علف هرز نیست. خاک سنگین بدترین اتفاقی است که ممکن است برای باغ بیافتد. تراکم باعث میشود زهکشی خاک ضعیف شود و کلوخه های سخت تشکیل شوند در این مواقع باید برای این مشکل اقدامات لازم را انجام دهید و سعی کنید تا جایی که ممکن است از راه رفتن روی خاک بپرهیزید. 

بهترین زمان کاشت در اواخر زمستان / اوایل بهار (اواخر فصل خشک / ابتدای فصل مرطوب، در مناطق گرمسیری واقعی) است. یک نقطه را انتخاب کنید که در آن گیاهان مقدار زیادی نور را دریافت می کنند اما بدون خورشید مستقیم و جایی که از باد محافظت می شود. ریشه زنجبیل 5 تا 10 سانتیمتر در زیر زمین عمق دارند، جوانه ها رشد رو به رو به بالایی دارند.

چقدر فضا لازم است؟

مورد مهم بعدی که باید به آن توجه داشته باشید میزان فضای لازم برای کشت این گیاه است. زنجبیل فقط در حدود دو تا سه فوت در ارتفاع رشد می کند. یک گلدان 40 سانتی متری به راحتی سه ریزوم متوسط را در خود نگه می‌دارد، اگر آنها را در زمین کشت می کنید آنها را از حدود 14 سانتی متر از هم جدا کنید.

چه مقدار آب؟

زنجبیل نیاز به رطوبت زیادی دارد در حالی که به طور فعال رشد می کند. خاک نباید خشک شود با این حال، آب بیش از حد به آنها ندهید، زیرا که با مصرف آب مواد مغذی از بین می رود. زنجبیل رطوبت را دوست دارد هوای خشک علف های هرز ایجاد می‌کند. در پایان تابستان، وقتی آب و هوا شروع به خنک شدن می کند، آب دادن را کاهش دهید، حتی زمین را خشک کنید. این کار زنجبیل را تشویق می کند تا ریزوم ها را تشکیل دهد. هنگامی که تمام برگ ها از بین رفته اند، زنجبیل شما آماده برداشتن است. اگر زنجبیل در حال رشد باشد، خاک غنی شده نباید هیچ چیز اضافی داشته باشد.

اگر خاك خوبی نداشته باشید یا اگر زنجبیل را در برخی از مخلوط های معمولی می‌کارید، باید آن را به طور مرتب غنی كنید و مواد مناسب به آن اضافه کنید. همچنین اگر زنجبیل در ناحیه ای کاشته می‌شود که باران های تابستانه زیاد می آید (بسیاری از مناطق گرمسیری) باید مرتب به خاک رسیدگی کنید زیرا اینگونه  باران ها تمام مواد مفید خاک را از بین میبرد.امیدوارم مطالب برای شما به اندازه کافی مفید باشد. ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید