سویا


سویا نوعی لوبیا می باشدو از دانه لوبیای سویا گرفته می‌شود. می‌توان دانه‌های سویا را فرآوری نماییم واز آن پروتئین سویا به دست آوریم که پودری می شود که با آن نوشیدنی شیر سویا تهیه می شودوامکان داردبه آن کلسیم یا ویتامین D و یا امگا 3 اضافه شود و به عنوان شیر سویای غنی شده در بازار بفروش برسد .  فیبر سویا هم شامل برخی از بخش‌های فیبری دانه می باشد که بصورت خشک شده وبسته بندی در بازار موجود است.
ازخواص سویا برای کلسترول بالا، فشار خون بالا و پیشگیری از بیماری ‌های قلبی و رگ‌های خونی استفاده می‌گردد. همچنین از آن در بیماری های دیابت نوع 2، آسم، سرطان ریه، سرطان آندومتر، سرطان پروستات و سرطان تیروئید و همچنین جلوگیری از ضعیف شدن استخوان (پوکی استخوان) و کندکردن روند پیشرف بیماری کلیویمورد استفاده قرار می گیرد.
سایر کاربردهای آن عبارتند از درمان یبوست و اسهال، و نیز کاهش پروتئین در ادرار افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، بهبود حافظه و درمان درد عضلانی ناشی از ورزش.
خانم‌ها از سویا برای درد سینه، جلوگیری از سرطان سینه، جلوگیری از گرگرفتگی پس از سرطان سینه، علائم یائسگی و سندرم پیش از قائدگی (PMS) استفاده می‌کنند.
در مواد غذایی سویا به عنوان یک جایگزین برای شیر در فرمول تغذیه نوزاد و یک جایگزین برای شیر گاو مورد استفاده قرار می‌گیرد. سویا به صورت آب‌پز یا سرخ‌شده خورده می‌شود. از آرد سویا به عنوان یک عنصر افزودنی در مواد غذایی، نوشابه و همچنین چاشنی استفاده می‌شود.
ماده تشکیل‌دهندۀ فعال سویا ایزوفلاون نامیده می‌شود. بررسی کیفیت مکمل‌های تجاری سویای موجود نشان می‌دهد که کمتر از 25% محصولات حاوی 90% محتوای ایزوفلاون برچسب زده شده می‌باشند. پرداخت پول بیشتر برای یک محصول الزاما تضمین کننده این نیست که محتوای بیان شده بر روی برچسب آن دقیق است.
چگونه عمل می‌کند؟
سویا حاوی "ایزوفلاون" است که در بدن به "فیتواستروژن" تبدیل می‌شود که مشابه هورمون استروژن است.
ایزوفلاون‌های سویا
ایزوفلاون‌ها، معمولا جنستئین و دایدزین، بیوفلائنوئیدهایی هستند که در محصولات سویا و سایر گیاهان یافت می‌شوند و قادر هستند که با هورمون‌های مختلف از جمله استروژن فعل و انفعال نشان دهند. به نظر می‌رسد که سالم باشند و برای مردان جوان و سطح تستسترون مضر نیستند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید