خواص لوبیا قرمز


لوبیا قرمز یک از انواع مرسوم لوبیا است که به جهت شباهت ظاهری آن در شکل و رنگ به کلیه، این لوبیا به نام لوبیا کلیوی (Kidney bean) هم معروف است. لوبیا قرمز با روش های مختلفی از بدن در برابر سرطان محافظت می کند. لوبیا قرمز به عنوان یک غذای با فیبر بالا، می تواند به جلوگیری از سرطان سینه کمک کند. در سال ۲۰۱۶ یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شد و در مجله اطفال منتشر شد، نشان داد زنانی که از یک رژیم غذایی غنی از فیبر در دوران بلوغ و اوایل بزرگسالی پیروی می کنند، به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان پستان در مراحل بعدی زندگی در آن ها پایین تر است. طبع لوبیا قرمز براساس طب سنتی، گرم و تر بوده و طبع لوبیای سفید معتدل است. علاوه بر این، لوبیا قرمز سرشار از آنتی اکسیدان است که به مهار آسیب نوعی از رادیکال های آزاد که ممکن است در نهایت به سرطان منجر شود، کمک می کند. در واقع لوبیا قرمز نسبت به سایر حبوبات ظرفیت جذب اکسیژن آزاد نسبتا بالایی دارد؛ حدود پنج برابر بیشتر از لوبیا چشم بلبلی و در حدود ۱۰ برابر بیشتر از نخود.( سیارک)

علاوه بر این، فیبر محلول موجود در لوبیا قرمز به متعادل شدن سطوح ناسالم کلسترول خون کمک می کند. همه ی لوبیا های خشک منبع خوبی از فیبر رژیمی هستند.لوبیا قرمز از راه های مختلفی موجب سلامت قلب و عروق می شود. چرا که هم کم چرب است، هم بدون کلسترول و هم این که یک منبع پروتئین گیاهی با کیفیت بالاست؛ به طوری که در هر ۱/۲ فنجان لوبیا قرمز، حدود ۸ گرم پروتئین وجود دارد. از طرفی جایگزین کردن گوشت با لوبیا قرمز چند بار در هفته می تواند به شما کمک کند تا به طور قابل توجهی مصرف چربی اشباع، نوعی از چربی که منجر به بالا رفتن کلسترول می شود را کاهش دهید. این مورد درباره ی لوبیای قرمز هم صادق است؛ به این ترتیب که حدود ۷ تا ۸ گرم فیبر در هر ۱/۲ فنجان، بسته به نوع محصول، وجود دارد. لوبیا ها منبع غنی فیبر نامحلول هستند که به طور عمده در پوستشان یافت می شود. فیبرهای نامحلول به سلامت دستگاه گوارش و تنظیم عملکرد روده ها کمک می کنند؛ در واقع فیبرها با دو مکانیسم از بروز یبوست جلوگیری می کنند؛ یکی با افزایش سرعت حرکت مواد در طول دستگاه گوارش و دیگری با افزایش حجم مدفوع.

خواص لوبیا قرمز

1. لوبیا قرمز ادرار آور است و حجم ادرار را زیاد می‌کند.
2. لوبیا قرمز درمان کننده بیماریهای دستگاه ادراری است.
3. لوبیا قرمز سنگ کلیه را برطرف می‌کند.
4. لوبیا قرمز سینه و ریه را نرم می‌کند.
5. لوبیا قرمز آب را از بدن خارج می‌سازد.
6. لوبیا قرمز نیروی جنسی را تحریک می‌کند
7. لوبیا قرمز قاعده‌آور است.
8. لوبیا قرمز کلسترول خون را پایین می‌آورد.
9. لوبیا قرمز ضد سرطان است.
10. لوبیا قرمز برای رفع بیماریهای قلبی مفید است.
11. لوبیا قرمز به دلیل داشتن مقدار زیادی الیاف روده‌ها را تمیز می‌کند.
12. لوبیا قرمز فشار خون را پائین می‌آورد.
13. لوبیا قرمز یبوست را برطرف می‌کند.
14. در استعمال خارجی لوبیا را خیمر کرده و روی زخم‌های اگزما بگذارید تا آنها را التیام دهد.
توصیه هایی برای استفاده از خواص لوبیا قرمز
• لوبیای جوشانده شده: مقدار ۳۰ گرم لوبیای خشک را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید ده دقیقه بجوشد سپس آنرا صاف کرده و یک فنجان قبل از هر غذا بنوشید.
• لوبیای پخته: لوبیا را در آب ریخته و بجوشانید تا کاملاً پخته و نرم شود و بمقدار یک فنجان در روز بخورید برای جلوگیری از نفخ معده می‌توان لوبیا را با خردل، زیتون و آبلیمو مصرف کرد.
• سوپ لوبیا قرمز : از نظر داشتن مواد پروتئینی و الیاف بسیار مفید است. سوپ لوبیا را با جعفری و گشنیز و هویج بپزید.( سیارک)

مضرات لوبیا قرمز

لوبیا قرمز به علت داشتن پروتئین برای شخصی که مبتلا به بیماری نقرس بوده و اسید اوریک خونشان بالاست مناسب نیست. ضمنا ‏لوبیا به دلیل اینکه گاز زیادی در معده و روده تولید می‌کند باید به مقدار کم استفاده شود و همچنین با طریقه پخت مناسب آن را ‏قابل هضم کرد‎.‎
خواص لوبیا قرمز برای لاغری
لوبیاها و انواع حبوبات از مواد غذایی مورد توصیه توسط متخصصین تغذیه می باشند. حبوبات به ویژه لوبیا ها غنی از فیبر و آنتی اکسیدان ها می باشند و علاوه بر این که به خاطر محتوای فیبر بالای شان برای لاغری و کاهش اندازه شکممفید هستند، بلکه به سبب آنتی اکسیدان های شان ممکن است به پیشگیری از بیماری ها نیز کمک شایانی نمایند. کالری یک واحد حبوبات قابل قیاس با گوشت است، ولی محتوای فیبر و آب در آن بسیار بیشتر است. این دو ماده مغذی یعنی فیبر و آب کمک می کنند که شما زودتر به احساس سیری دست یابید و در واقع، افزودن انواع لوبیا به رژیم لاغری به کاهش دادن کالری دریافتی شما کمک می کند، بدون این که احساس محرومیت غذایی کنید. شواهد موجود در پژوهش های بالینی نشان دهنده اهمیت مصرف لوبیا ها در رژیم کاهش وزن است. در مطالعه ای که اخیرا در ایالات متحده انجام شده است نشان داده شد که افرادی که حبوباتی مثل لوبیا ها را مصرف می نمودند، نسبت به افراد مشابهی که حبوبات مصرف نمی کردند در حدود ۵/۳ کیلوگرم وزن کمتری داشتند، در حالی که روزانه ۱۹۹ کیلوکالری (در بزرگسالان بالغ) و ۳۳۵ کیلوکالری (در نوجوانان) بیشتر مصرف می نمودند! و نکته جالب دیگر آن که مصرف کنندگان لوبیا دارای اندازه دور کمر کمتری نسبت به مصرف کنندگان گوشت بودند. همانطور که می دانیم محیط دور کمر به عنوان یک عامل خطر شناخته شده در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و نیز بیماری های متابولیک مانند دیابت می باشد.
مانند تمام حبوبات، لوبیا قرمز جزء ایده آل اغلب رژیم های غذایی کنترل کننده ی وزن است که به کاهش یا جلوگیری از افزایش وزن کمک می کند. محتوای پروتئین بالای موجود در لوبیا قرمز موجب شده است که این ماده ی غذایی تبدیل به یک ماده ی سیر کننده شود؛ به این معنی که شما پس از خوردن آن به مدت طولانی تری احساس سیری و پُری می کنید. نشاسته مقاوم مانند فیبرهای محلول، با تغذیه باکتری های مفید در روده بزرگ به حفظ سلامت آن کمک می کند و بدین ترتیب موجب سلامت دستگاه گوارش می شود. انجام تمرین های مقاومتی همزمان با مصرف غذاهای غنی از پروتئین زمانی که برای کاهش وزن اقدام می کنید و احتمال از دست رفتن بافت ماهیچه ای وجود دارد به شما کمک می کند تا بافت های عضله ای تان حفظ شوند و در نتیجه سوخت و ساز بدنتان کاهش پیدا نکند. علاوه بر پروتئین، فیبرهای غذایی موجود در لوبیا قرمز هم موجب افزایش بیشتر قدرت سیرکنندگی آن می شوند که البته این ها فاقد کالری هم هستند. نشاسته مقاوم موجود در لوبیا قرمز هم نقشی مشابه فیبرهای غذایی ایفا می کنند و از عوامل سیری هستند.
اغلب غذاهایی که از قلب و عروق محافظت می کنند و به کنترل وزن بدن کمک می کنند، از بدن در برابر دیابت نوع ۲ هم محافظت می کنند و این مساله در مورد لوبیا قرمز هم صدق می کند. این اثر تا حد زیادی به فیبر و نشاسته مقاوم موجود در لوبیا قرمز مربوط است. هردوی این عوامل بر سرعت تجزیه مواد غذایی و جذب مواد مغذی در بدن تاثیرگزارند. فیبر موجود در لوبیا قرمز سرعت آزادسازی گلوکز به جریان خون را کند می کند. در اثر این اتفاق مقاومت به انسولین و در نتیجه ابتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می یابد. با توجه به مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در بخش تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است افرادی که از یک رژیم غذایی پُرفیبر استفاده می کنند، نسبت به کسانی که رژیم غذایی کم فیبر دارند، به میزان قابل توجهی کمتر به دیابت نوع ۲، مبتلا می شوند. نشاسته مقاوم نیز مانند فیبر در رژیم غذایی، به کاهش سرعت آزادسازی قند کمک می کند. علاوه بر این مورد، نشاسته ی مقاوم موجب کاهش مقدار کل قند ورودی به جریان خون نیز می شود. ( سیارک)

در سیارک بخوانیم:

خواص میخک

در مورد آلوئه‌ورا بیشتر بدانیم

روکولا یا آروگولا چیست

40 خاصیت برای زردچوبه بخش دوم

40 خاصیت برای زردچوبه

چریش (Neem)

دانه های چیا یا دانه های قدرت

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • ناشناس :

    خطرات لوبیا و عدس چیست و چگونه آن را به درستی بپزیم بیایید به مزایا و معایب خوردن حبوبات نگاه کنیم. یک متخصص سلامتی، متخصص در زمینه تغذیه آگاهانه در این امر به ما کمک می کند. لوبیاها به دلیل مقرون به صرفه بودن و محتوای پروتئین بالا مورد علاقه بسیاری هستند. آنها می توانند بسیار خوشمزه و سیر کننده باشند، اما می توانند مشکلات جدی مانند گاز معده و نفخ و همچنین گرفتگی عضلات و سوء هاضمه ایجاد کنند.

    1400/11/13 23:38
  • ناشناس :

    به طور کلی، بحث‌های زیادی در مورد تأثیر حبوبات بر سیستم گوارشی و سلامت کلی ما وجود دارد. برخی از رویکردها توصیه می‌کنند که آنها را در رأس رژیم قرار دهید، در حالی که برخی دیگر، توصیه می‌کنند که از آنها اجتناب کنید. من شخصا هفته ای 2 تا 3 بار به خوردن عدس ادامه می دهم. اما از آنجایی که هر بدن متفاوت است و هر سیستم گوارشی متفاوت است، تنها شما می توانید انتخاب مناسبی برای بدن خود داشته باشید.

    1400/11/13 23:39
  • ناشناس :

    ساپونین ها : لوبیا به دلیل اینکه حاوی ساپونین است به یک "محصول گاز دار" تبدیل می شود. آنها از گیاه در برابر حشرات محافظت می کنند، اما هنگام پختن غذای ما، یک کف صابون مانند روی سطح تابه تشکیل می دهند. آنها اجازه نمی دهند پروتئین ها جذب شوند و در نتیجه محتویات روده ای راکد شده و گاز تشکیل می شود.

    1400/11/13 23:40
  • ناشناس :

    اسید فیتیک: فیتات ، یک ترکیب آلی که اغلب در دانه‌های حبوبات، جو دوسر و سایر غلات پوست گرفته ‌نشده یافت می‌شود، دارای اثر اتصال قوی معدنی است. ثابت شده است که به میزان قابل توجهی جذب منیزیم، روی و کلسیم توسط بدن انسان را کاهش می دهد. در یک کلام، حبوبات حاوی موادی هستند که در جذب ویتامین ها و مواد معدنی اختلال ایجاد می کنند... بله، این درست است، اما به شرطی که اشتباه پخته شده باشند.

    1400/11/13 23:41
  • ناشناس :

    سوپ های مایع عدس برای سیستم گوارشی افراد غربی که عادت به استفاده از حبوبات به عنوان منبع پروتئین ندارند، بیشتر سنگین هستند.

    1400/11/13 23:42
  • ویدا ویدا :

    ناتوانی در هضم فیبر گوارشی: علاوه بر اسید فیتیک موجود در حبوبات، حبوبات سخت‌تر (لوبیا و لوبیا چیتی) حاوی الیگوساکارید هستند. قابلیت هضم این قندهای پیچیده بدون کمک خارجی امکان پذیر نیست زیرا بدن انسان آنزیم آلفا-گالاکتوزیداز مورد نیاز برای تجزیه آنها را تولید نمی کند.

    1400/11/13 23:45
  • ویدا ویدا :

    محتوای نشاسته: با توجه به اینکه بیشتر مردم جهان غرب مستعد ابتلا به دیابت هستند، غذاهای نشاسته ای می توانند باعث افزایش قند خون شوند. این بدان معنا نیست که افراد پیش دیابتی یا دیابتی نمی توانند حبوبات مصرف کنند، اما نباید اساس رژیم غذایی روزانه خود را تشکیل دهند. وقتی با فرانک لیپمن، پزشک متخصص اختلالات عملکردی در مورد حبوبات صحبت کردم، او توصیه کرد مصرف آنها را به 1/2 فنجان در روز محدود کنید.

    1400/11/13 23:47
  • ویدا ویدا :

    پروتئین‌های گیاهی: با توجه به جنبه‌های انرژی‌زای غذا، یک رژیم غذایی که عمدتاً از پروتئین حیوانی تشکیل شده است، تأثیر بسیار راجازیک یا تاماسیک (بسته به منبع و تهیه آن) دارد. به زبان ساده، فرد را نسبت به خود و دیگران بی حال و پرخاشگر می کند. به همین دلیل، پروتئین های گیاهی مانند حبوبات برای تنوع و کاهش تراکم در رژیم غذایی مهم هستند. اما فراموش نکنید که حبوبات دارای کربوهیدرات بیشتری نسبت به پروتئین هستند و محتوای پروتئین آنها ناقص است و برای تکمیل آن، حبوبات باید با گیاهان، دانه ها (مانند کنف) یا غلات (کینوآ) چاشنی شوند.

    1400/11/13 23:47
  • ویدا ویدا :

    حبوبات حاوی فیبر هستند که دارای اثر پاک‌کنندگی و سم‌زدایی هستند: فیبر بر انتقال و متابولیسم درشت مغذی‌ها تأثیر دارد (به عنوان مثال، متابولیسم گلوکز را کاهش می‌دهد). توانایی آن در اتصال به فلزات سنگین و سرطان‌زاهای آلی می‌تواند یک مکانیسم دفاعی مهم در برابر سمیت باشد.

    1400/11/13 23:48
  • ویدا ویدا :

    غذاهای گیاهی ارگانیک به راحتی پیدا می شوند و نسبتا ارزان هستند: در حالی که غذاهای دریایی و گوشت های گیاهی می توانند بسیار گران باشند، حبوبات ارگانیک بسیار مقرون به صرفه هستند.

    1400/11/13 23:48
  • ویدا ویدا :

    اجداد ما هزاران سال است که لوبیا می‌خورند و مدت‌هاست که از روش‌هایی برای بهتر هضم‌ کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. ما می توانیم از آنها چیزهای زیادی بیاموزیم، از استفاده از فرآیندهای تخمیر گرفته تا خیساندن و جوانه زدن. به یاد داشته باشید که حبوبات کوچکتر به طور کلی راحت تر از لوبیاهای بزرگتر هضم می شوند. هر نوع عدس و لوبیا خواص خاص خود را دارد. به عنوان مثال، عدس قرمز بیشتر از ماش محرک عدم تعادل است (هضم آن دشوارتر است و بیشتر خشک می شود).

    1400/11/13 23:49
  • ویدا ویدا :

    لوبیا و عدس چه خطراتی دارد و چگونه آن را درست بپزیم. آنها را حداقل 48 ساعت خیس کنید. نه فقط برای "یک شب"، همانطور که بسیاری از دستور العمل ها تجویز می کنند، بلکه برای 1-3 روز. مهمترین جنبه در تهیه صحیح حبوبات این است که فرآیند فرآوری را چند روز قبل از خوردن شروع کنید. هر چه مدت طولانی تری خیسانده شوند، هضم آنها راحت تر خواهد بود. لوبیاها را در آب قلیایی بسیار گرم خیس کنید. دمای ایده آل بین 120 تا 148 درجه خواهد بود، زیرا الیگاساکاریدها تحت تأثیر آنزیم ها در دمای 150 درجه تجزیه می شوند. PH آب نیز مهم است - باید از آب سخت اجتناب شود. یک راه آسان برای قلیایی کردن آب اضافه کردن مقداری آب لیمو است.

    1400/11/13 23:51
  • ویدا ویدا :

    آب را چندین بار عوض کنید. در طول خیساندن، آب آن را خالی کنید و لوبیاها را چندین بار آبکشی کنید. با تغییر آب از شر مواد ضد مغذی موجود در لوبیا خلاص می شوید.

    1400/11/13 23:51
  • ویدا ویدا :

    آنها را به آرامی و آرام بپزید. چه جوانه زده اید یا خیس کرده اید، سعی کنید لوبیاها را برای مدت طولانی روی حرارت ملایم بپزید. پخت آهسته روی اجاق گاز خوب عمل می کند، همانطور که پخت آهسته در اجاق گاز یا شعله نیز انجام می شود. من عاشق پختن حبوبات در آرام پز هستم.

    1400/11/13 23:51
  • ویدا ویدا :

    آنها را با غذاهای تخمیر شده سرو کنید. وقتی لوبیا چیتی می پزم، سعی می کنم آنها را با سالسا تخمیر شده لاکتو سرو کنم. یک قاشق کلم ترش مشکل پختن سوپ لوبیا را حل می کند. در این صورت، اگر لوبیاها را با خامه ترش بپاشید، بسیار خوشمزه تر می شوند. با کومبو خیس کنید و بپزید. تنها ترفندی که هنوز خودم امتحان نکردم خیس کردن لوبیا با نوار کومبو است. کومبو یک سبزی دریایی است که حاوی آنزیمی است که برای تجزیه الیگوساکاریدها لازم است.

    1400/11/13 23:53
  • ویدا ویدا :

    غذاهای ساده تهیه کنید. به عنوان یک قانون کلی، بهتر است حبوبات را با لبنیات، گوشت، ماهی یا میوه مخلوط نکنید. ترکیب با سبزیجات و غلات قابل قبول ترین گزینه خواهد بود. ادویه هایی مانند گشنیز، زیره، رازیانه و زردچوبه را اضافه کنید. در روزهای حبوبات دمنوش های دارویی بنوشید. دانه های رازیانه، انیسون، شوید، نعناع و گشنیز بسیار مفید هستند.

    1400/11/13 23:53