۱۲ اتفاقی که با خوردن تخم مرغ در بدن می افتد

آشنایی با مهمترین اتفاقات وتغییرات به وجود آمده برای بدن در اثر خوردن تخم مرغ، تخم مرغ چه فوایدی برای بدن دارد؟ آیا مصرف آن الزامیست؟

تخم مرغ شاید آسانترین، ارزانترین، و متنوع ترین راه برای تامین پروتئین بدن باشد. علاوه بر بالا بردن میزان پروتئین بدن هر تخم مرغ حدود ۸۵ کالری و ۷ گرم پروتئین عضله ساز در خود دارد تخم مرغ سلامتی بدن را نیز تقویت می کند. تخم مرغ‌ها سرشار از امینواسیدها، آنتی اکسیدانها، و آهن هستند. زرده‌ی تخم مرغ حاوی یک ماده چربی سوز به نام کولین (choline) است. بنابراین، خوردن تخم مرغ کامل می تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند.

هنگام خرید تخم مرغ به برچسب آنها دقت کنید. بهتر است در صورت امکان تخم مرغ های ارگانیک را تهیه نمایید. تخم مرغ‌های ارگانیک فاقد آنتی بیوتیک، واکسن‌ها و هورمون هستند. انتخاب رنگ تخم مرغ بستگی به خود شما دارد تفاوت در رنگ تخم مرغ تنها به تفاوت در نوع مرغ ها برمی گردد و هردوی آنها ارزش غذایی یکسان دارند. دراینجا به ۱۲ فایده‌ی بارونکردنی تخم مرغ برای بدن انسان اشاره می کنیم.

۱ ) سیستم ایمنی بدن شما تقویت می شود

اگر نمی‌خواهید که با عفونت‌ها، ویروس‌ها و بیماری‌ها وارد یک بازی خطرناک شوید، روزانه یک یا دو تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک تخم مرغ بزرگ به تنهایی تقریبا یک چهارم (۲۲%) سلنیوم بدن شما را تامین می‌‌کند. سلنیوم ماده‌ایست که سیستم ایمنی را تقویت کرده و هورمون تیروئید را تنظیم می‌کند. بچه‌ها حتما باید تخم مرغ بخورند.

۲ ) پروفایل کلسترول شما را بهبود می‌بخشد

سه ذهنیت در مورد کلسترول وجود دارد که تقریبا همه آن را می دانند : ۱) کلسترول بالا بد است؛ ۲ ) کلسترول، خوب و بد دارد؛ ۳ ) تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی کلسترول است. پزشکان غالباً به نسبت کلسترول «خوب» (HDL) به کلسترول «بد» (LDL) توجه می‌کنند. یک تخم مرغ بزرگ حاوی ۲۱۲ میلی گرم کلسترول است. اما این بدان معنا نیست که تخم مرغ کلسترول بد خون را بالا می برد. بدن بطور مداوم کلسترول خود را تولید می کند و شواهد بسیاری حاکی از آنند که تخم مرغ پروفایل کلسترول شما را بهبود می‌بخشد. چگونه؟ به نظر می‌رسد که تخم مرغ کلسترول HDL (خوب) را بالا برده و در عین حال مقدار ذرات LDL را افزایش می‌دهد.(سیارک)

۳ ) خطر بیماری های قلبی کاهش پیدا می کند

کلسترول LDL را به این دلیل کلسترول «بد» می گویند که ذرات LDL ملکولهای چربی خود را به دیوارهای شریانی انتقال می‌دهند و باعث انسداد شریانها می شوند. در مقابل، ذرات HDL می توانند ملکولهای چربی را از دیواره‌ی شریانها بزدایند. اما تمام ذرات LDL به یک اندازه تولید نمی‌شوند و اندازه‌های مختلفی دارند. ذرات بزرگ تر بهتر هستند. مطالعات بسیاری نشان داده است که افرادی که ذرات کوچک و متراکم LDL در خون آنها وجود دارد، در مقایسه با افرادی که ذرات بزرگتر LDL را در خون خود دارند، بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار دارند. مطالعات نشان داده است که تخم مرغ حتی اگر کلسترول LDL را در برخی افراد افزایش دهد، ذرات LDL را از کوچک و متراکم به بزرگ تغییر می‌دهد و بدین ترتیب خطر مشکلات قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

۴ ) با خوردن تخم مرغ انرژی بیشتری پیدا می‌کنید

تنها یک تخم مرغ، حاوی ۱۵ درصد مقدار پیشنهادی ویتامین B2 است که آن را ریبوفلاوین نیز می‌گویند. ریبوفلاوین یکی از ۸ ویتامینی است که غذا را تبدیل به سوخت می‌کند و در نهایت باعث ایجاد انرژی در بدن می‌شود.

۵ ) پوست و موی شما تقویت می شود

ویتامین های B – complex برای سلامتی پوست، مو، چشم و کبد ضروری هستند. ( علاوه بر ویتامین B2، تخم مرغ سرشار از ویتامین‌های B12 و B5 است). این ویتامین‌ها همچنین عملکرد سیستم عصبی را نیز تقویت می‌کنند.(سیارک)

۶ ) با خوردن تخم مرغ از مغز خود محافظت خواهید کرد

تخم مرغ غذای مغز است و این به دلیل وجود یک ماده مغذی به نام کولین در تخم مرغ است. کولین جزئی از غشای سلولی است و استیل کولین، یک پیام‌رسان عصبی، را ترکیب می‌کند. مطالعات نشان داده است که کمبود کولین با اختلالات نورولوژیکی و کاهش عملکرد شناختی درارتباط است. در کمال تعجب، یک نظرسنجی تغذیه‌ای در ایالات متحده نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد آمریکائیها کمتر از مقدار روزانه‌ی پیشنهاد شده، کولین مصرف می‌کنند.

۷ ) با خوردن تخم مرغ، زندگی خود را نجات خواهید داد

یکی از کارهای شگفت آوری که بدن می‌تواند انجام دهد اینست که می‌تواند ۱۱ امینواسید ضروری تولید کند که برای ادامه حیات لازم هستند. نکته اینجاست که بدن برای زنده ماندن به ۲۰ آمینواسید نیاز دارد. حدس بزنید که ۹ تای دیگر در کجا یافت می شوند؟ درست است. فقدان ۹ آمینواسید دیگر می تواند به از بین رفتن عضلات، کاهش واکنش ایمنی، ضعف، خستگی، و تغییر در بافت پوست و مو منجر شود.

۸ ) اضطراب و استرس کمتری خواهید داشت

اگر با فقدان ۹ آمینو اسید که در تخم مرغ یافت می‌شوند مواجه شوید، مشکلات روانی به شما روی خواهد آورد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ انجام و در آکادمی ملی علوم امریکا منتشر شد، به توضیح این مطلب می‌پردازد که کامل کردن رژیم غذایی افراد با لیزین چگونه به کاهش قابل ملاحظه‌ی سطح استرس و اضطراب در آنها، احتمالاً از طریق تنظیم سروتونین در سیستم عصبی، منجر می‌شود.(سیارک)

۹ ) از چشمان خود مراقبت خواهید کرد

دو آنتی اکسیدان لوتئین و زاکسنتین که در تخم مرغ یافت می‌شوند، اثرات حفاظتی قوی بر بینایی دارند ودر زرده‌ی تخم مرغ یافت می‌شوند. آنتی اکسیدانها خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را که دلایل اصلی اختلال بینایی و کوری در بزرگسالی هست به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهند داد. در یک مطالعه‌ی منتشر شده در ژورنال آمریکایی تغذیه‌ی بالینی (Clinical Nutrition) شرکت کنندگانی که هر روز  ۱.۳ زرده‌ی تخم مرغ را مصرف می کردند، طی چهار و نیم هفته با ۱۱۴ – ۱۴۲% کاهش سطح زاکسنتین و ۲۸-۵۰% کاهش لوتئین مواجه شدند.

۱۰ ) استخوانها و دندانهای شما محکم‌تر خواهند شد

تخم مرغ یکی از چند منبع طبیعی ویتامین D است که برای سلامتی و استحکام استخوان و دندان بسیار مهم بوده و به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. (کلسیم برای داشتن قلب، روده و متابولیسم سالم ضروری است).

۱۱ ) احساس سیری کرده و کمتر می خورد

تخم مرغ منبع پروتئین با کیفیت است که تمام منابع دیگر پروتئین را با آن می سنجند. ( تخم مرغ نمره ۱۰۰ را دارد). بسیاری از مطالعات تاثیر  غذاهای پروتیئن دار بر اشتها را بررسی کرده‌اند. قابل توجه این که تخم مرغ در شاخصی به نام «شاخص سیری» (Satiety Index) مقیاسی برای سنجش قدرت سیرکنندگی غذاها- دارای بالاترین رتبه است.

۱۲ ) با خوردن تخم مرغ، وزن شما کاهش پیدا خواهد کرد

تخم مرغ، بیشتر به دلیل قدرت سیرکنندگی‌‌، با کاهش چربی در ارتباط است. مطالعه ای که در این رابطه انجام شد با نتایجی درخور توجه همراه بود: طی یک دوره هشت هفته‌ای، شرکت کنندگان در مطالعه برای صبحانه تخم مرغ یا نان شیرینی مصرف می کردند که هر دو دارای مقدار مساوی کالری هستند. گروه تخم مرغ، ۶۵% کاهش وزن، ۱۶% چربی بدنی بیشتر،  ۶۱% کاهش  بیشتر در BMI و ۳۴% کاهش بیشتر دور کمر را تجربه کردند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید