خواص زعفران

7 مزیت از خواص زعفران: یک ادویه با ارزش

زعفران یکی از ادویه های کوچک و چند ساله  است که دارای پیاز می‌باشد عضوی از خانواده لیلیوم است. این گیاه به عنوان چاشنی به غذا اضافه می‌شود و طعم فوق العاده ای به غذا میدهد. برای تولید زعفران، نرگسها [بخشی از گل که گرده را میگیرد] باید با دقت و زحمت فراوان دست چین شده و جدا گردد و سپس با دقت بر روی یک غربال گذاشته و حرارت بسیار زیاد داده شود تا عطر زعفران را بیشتر کند. این فرایند بسیار کارآمد و پرزحمت  باعث شده که زعفران به گران ترین ادویه در جهان تبدیل گردد. در حال حاضر زعفران در ایران، یونان، مراکش، اسپانیا، کشمیر و ایتالیا تولید می شود. ایران مهمترین تولید کننده زعفران از لحاظ حجم و کیفیت است و اسپانیا بزرگترین وارد کننده ادویه می‌باشد.

خواص و مزایای زعفران

مزایا و خواص دارویی این ادویه گران قیمت، آن را به یک عنصر ارزشمند آشپزی در سراسر جهان تبدیل کرده. پژوهش های مدرن نشان می دهد که زعفران را می توان به عنوان یک ضدعفونی کننده، دیافراکتیک [معرق، برای ایجاد عرق کردن]، ضدنفخ [برای جلوگیری از گاز] استفاده کرد. برخی مزایای دیگر این گیاه را در ذیل به آن اشاره میکنیم:

1. محافظ در برابر سرطان:

زعفران حاوی رنگ نارنجی تیره است، کاروتن محلول در آب است که به نام کروکین شناخته شده است، که مسئول رنگ طلایی تیره زعفران است. کروکین در برخی از انواع مختلف سلول های سرطانی انسان، کارسینوم تخمدان و سارکوم بافت نرم در معرض آپوپتوز(نمونه ای از فرایند مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول میباشد که در جانداران پر سلولی رخ می دهد) قرار دارد. محققان در مکزیک که در حال مطالعه عصاره زعفران هستند کشف کردند که زعفران و اجزای فعال آن توانایی مهار سلول های بدخیم انسان را نشان می دهند. نه تنها سلول های سرطانی را مهار می کنند، بلکه بر روی سلول های طبیعی تاثیری دارند و در واقع آنها را تشکیل می دهد و لنفوسیت ها (سلول های ایمنی بدن که باعث نابودی سلول های سرطانی می شوند) را تحریک می کنند.

2. افزایش قدرت یادگیری و ماندگاری در حافظه:

مطالعات اخیر نیز نشان داده است که عصاره زعفران، به ویژه کروکین آن، در درمان اختلالات روانی مرتبط با سن مفید است. در ژاپن زعفران در درمان بیماری پارکینسون، از دست دادن حافظه و التهاب به صورت کپسول استفاده می شود.

3. بلوغ با تاخیر:

که در دختران ایجاد شده، زعفران اثر کلی محرک دارد. یک قاشق زعفران در یک لیوان شیر برای تحریک هورمون مفید است و اثر مطلوب را به ارمغان می آورد.

4. برای افزایش نشاط:

این گیاه باعث افزایش سرزندگی و نشاط میگردد و همچنین در میل جنسی کم زعفران به عنوان یک محرک کمک میکند و می توان مقداری از آن را در یک لیوان شیر حل کرد و قبل از خواب مصرف نمود.

5. درمان طاس تکه ای با زعفران:

مخلوط زعفران در شیرین بیان و شیر باعث می شود یک برنامه موثر موضعی برای ایجاد رشد مو در آلوپسی آره آتا(بیماری پوستی است که در نتیجه از دست دادن مو در روی پوست سر و در نقاط دیگر بدن) باشد.

6. حفاظت دربرابر سرما:

زعفران نیروبخش محرک و بسیار موثر برای‌درمان سرماخوردگی و تب است.زعفران را در شیر گرم مخلوط کنید وبخورید سریعا سرما را تسکین می‌دهد.

7. مواد افزودنی خوراکی:

زعفران جایگزینی عالی برای افزودنی‌های خوراکی مصنوعی است – یک عامل رنگ‌آمیزی مواد غذایی ترکیبی که یک محرک بسیار معمولی است، زرد با شکوه زعفران می‌تواند یک انتخاب قابل قبولی باشد.
از مزایای دیگر میتوان به پیشگیری از پیشرفت بیماری های چشمی اشاره کرد اما مصرف بیش از حد آن میتواند باعث خونریزی در بدن و سقط جنین شود.
با توجه به مزایایی که تا اینجا آشنا شدیم، این گنجینه آشپزی به خصوص در ماه های زمستان باید مورد استفاده قرار گیرد در اینجا برخی از ایده های مصرف را خدمت شما عرض میکنیم
1. یک محلول اب نمک و سرکه به همراه انواع ادویه، زعفران، سیر و آویشن درست کنید و به مدت حداقل دو ساعت گوشت ماهی را دران می خوابانید برای ماهی فوق العاده است.
2. از زعفران برای چاشنی به انواع کیک ها، شیرینی ها و کوکی ها استفاده کنید که یک رنگ طلایی کره ای و یک عطر فوق العاده به ارمغان می آورد.

کاشت زعفران در منزل

تهیه پیاز زعفران
1. گیاه گلدار بنفش زعفران از یک پیاز (که شبیه یک لامپ است) رشد می کند. این قارچ ها باید قبل از کاشت تازه باشند. شما می توانید آنها را از مزرعه داران یا گلخانه ها خریداری کنید.
2. محلی که به اندازه کافی وسیع باشد و هیچ گیاه دیگری در آنجا نباشد و نور خورشید کاملا به محل بتابددر نظر بگیرید. یک منطقه از زمین را انتخاب کنید که مقدار مناسبی نور مستقیم خورشید را می گیرد. حفاری خاک برای اطمینان از اینکه خاک بیش از حد سخت نباشد و یا بیش از حد خشک و بسته نیست لازم می‌باشد. به پیاز گل اگر آب زیادی داده شود میمیرد. قبل از کاشت به خاک رسیدگی های لازم را انجام دهید تا به اندازه کافی مرغوب شود.
3. خاک را با مواد آلی آماده کنید. و این مواد را حدود10 اینچ (25 سانتیمتر) به عمق خاک بکشید. شما می توانید از کمپوست، ذغال سنگ نارس یا خاک برگ استفاده کنید. وجود این مواد مغذی جهت زنده ماندن پیاز گل در زمستان لازم است.
4. بذر خود را میتوانید در ظرف بگذارید. اگر جوندگان یا سایر آفات یک مشکل رایج در باغ شما باشند، کاشت در ظروف ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد. یک کانتینر با حفره های زهکشی را انتخاب کنید یا اگر آن را ندارید تهیه کنید. ظروف خود را با حدود 5 اینچ (13 سانتی متر) از خاک پر کنید.
5. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید؛ پیاز زعفران را قبل از اینکه زمستان از راه برسد بکارید. شما باید گیاه خود را 6-8 هفته قبل از آمدن فصل زمستان کاشته باشید. بسته به آب و هوای منطقه شما، ممکن است در اواسط شهریور یا اوایل مهر بتوانید این مرحله را انجام دهید.

کاشت پیاز زعفران

1. پیاز را در زمین قرار دهید. تقریبا 3 اینچ (7.6 سانتیمتر) از یکدیگر فاصله داشته باشند و آنها را در گروههای 10 تا 12تایی طبقه بندی کنید. اگر شما از ظرف برای کاشت استفاده می کنید، هر جعبه باید بتواند 10-12تا بذر را نگه دارد.
2. در صورت استفاده از ظرف برای کاشت، پیاز خود را در بالای 13 سانتی متر خاک که قبلا به ظرف اضافه کرده اید قرار دهید. سپس پیاز خود را با حدود 5 سانتی متر خاک پوشش دهید.
3. پاییز فصل رشد برای پیاز زعفران شما است. در طول این زمان به این نکته توجه کنید که حتما خاک را مرطوب نگه دارید، اما از آب اشباع نکنید .
زمین را حدودا 1-2 بار در هفته آبیاری کنید(بستگی به خشکی زمین دارد) میتوانید با انگشت زدن به خاک رطوبت آن را اندازه بگیرید. اگر آب ایستاده بیش از یک روز پس از آبیاری وجود دارد، فقط یک بار در هفته آبیاری کنید. اگر خاک شما کاملا خشک (بدون رطوبت) در عرض یک روز 3 بار در هفته آبیاری را انجام دهید.
4. کود را یک بار در هر فصل اضافه کنید. اگر شما در یک منطقه با زمستان کوتاه و بهار گرم زندگی می کنید، کود را در اوایل پاییز اضافه کنید. اگر در ناحیه ای با بهار و تابستان معتدل زندگی می کنید، درست بعد از گل زدن، کود خود را اضافه کنید. کروکوس منبع قوی از کربوهیدرات باشد و برای زنده ماندن در سال آینده کمک میکند.

برداشت زعفران

1. صبور باشید گل زعفران بسیار آسان کشت میشود آنها به طور طبیعی مقاوم، و به طور طبیعی به حشرات و بیماری مقاوم هستند. مشکل این است که هر زعفران تنها رشد خواهد کرد و 1 گل خواهد داشت، و هر گل تنها تولید 3 کلاله زعفران می کند. در پایان برداشت شما، تنها کمی از زعفران قابل استفاده خواهید داشت.در ضمن گل زعفران باید 6-8 هفته پس از کاشت پیاز خود نمایان شوند.
در بعضی موارد، کاشت در بهار می تواند در پاییز شکوفه ایجاد کند.
2. در مرکز هر گل زعفران بنفش، شما باید 3 کلاله نارنجی قرمز پیدا کنید منتظر روز آفتابی باشید وقتی که گلها به طور کامل باز می شوند(بهتر است هنگام طلوع این کار را انجام دهید ) برداشت را انجام دهید و هنگام جداکردن کلاله ها از انگشتان خود استفاده کنید و با دقت اینکار را انجام دهید قرمزها و نارنجی ها را جدا بگذارید.
3. زعفران را چند روزی نگهدارید. هنگامی که شما تمام رنگ های زعفران را به دقت برداشته اید، آنها را بر روی حوله های کاغذی در یک محل گرم و خشک قرار دهید. آنها را تنها برای 1 تا 3 روز رها کنید تا کاملا خشک شوند. زعفران خشک باید در جای خشک و خنک نگهداری شود.
شما می توانید زعفران را در یک ظرف دربسته تا 5 سال نگهدارید.
4. وقتی زعفران آماده مصرف شد آن را در یک قوطی در بسته نگهدارید کمی از زعفران خشک شده را در مایع گرم (مانند شیر یا آب جوش) بپاشید تا 15 تا 20 دقیقه باشد تا رنگ دهد. زعفران را می توان برای برنج، سوپ، سس، سیب زمینی، پخته شده و سایر موارد استفاده کرد.
زعفران وقتی با آب جوش مخلوط می شود رنگ و طعم بیشتری به مواد غذایی می‌دهد. (سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Barbie 728 :

    زعفران گیاهی زیبا و غیرمعمول از خانواده زنبق یا پیاز است.30-10 سانتی متر رشد می کند این گیاه به نور و گرما علاقه زیادی دارد. مانند سایر گیاهان پیازدار، معمولاً در مکان های خشک و محافظت شده از باد رشد می کند. می تواند به مدت 4 سال در یک مکان زندگی کند، سپس کاشت ها باید تجدید شوند. زعفران یک گل بنفش است، اما کلمه خود را از زبان های عربی ZA-فران، به معنی زرد گرفته است. اغلب به دلیل رنگ طلایی که به غذاها و نوشیدنی ها می دهد و به دلیل هزینه بالای فوق العاده اش به عنوان "ادویه طلایی" نامیده می شود .

    1400/9/24 21:57
  • Barbie 728 :

    در زبان لاتین، زعفران شبیه "کروکوس" است. دو افسانه که در دوران باستان متولد شدند با نام مرد جوان زیبای کروکوس مرتبط است. به گفته اول، خدای هرمس عاشق او بود، اما در یک تصادف احمقانه او را کشت. جایی که خون مرد جوان ریخته شد، گل کروکوس رویید. نسخه دیگری در مورد داستان عشق بین کروکوس و یک پری می گوید. آنها آنقدر همدیگر را دوست داشتند که یک دقیقه هم از هم جدا نشدند. وقتی خدایان از تماشای آنها خسته شدند، پری را به بوته و مرد جوان را به گیاهی زیبا تبدیل کردند که به زعفران معروف شد.

    1400/9/24 22:08
  • Barbie 728 :

    وطن زعفران آسیای صغیر است. امروزه دیگر در طبیعت یافت نمی شود. در هند، چین، ژاپن، پاکستان، آذربایجان، داغستان، ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و در سواحل جنوبی کریمه کشت می شود. اعتقاد بر این است که مغول ها از ایران به هند (در اصل به کشمیر) آورده شده و از آنجا به چین رسیده است. ایران، اسپانیا، هند. یونان، آذربایجان، مراکش و ایتالیا به ترتیب نزولی عمده ترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان زعفران در بازار جهانی هستند. این در حالی است که ایران 93.7 درصد از کل تولید زعفران را به خود اختصاص داده است.

    1400/9/24 22:12
  • Barbie 728 :

    زعفران تاریخچه غنی دارد. قدیمی ترین آثار این گیاه در بین النهرین یافت می شود. اطلاعات مربوط به او در منابع مکتوب تمدن سومری نیز موجود است. قبلاً در 2600 ق.م. در متون پزشکی چینی 1500 سال قبل از میلاد ذکر شده است. چینی ها معتقد بودند که زعفران انرژی می دهد و توانایی عشق ورزیدن را تحریک می کند. بابلی ها و آشوری ها نیز از آن به عنوان دارو استفاده می کردند. در ارتش اسکندر مقدونی از زعفران برای التیام زخم ها استفاده می کردند. رومی ها زعفران را به عنوان یک دارو نیز ارزشمند می دانستند. برای رومیان ثروتمند، آب معطر، روغن و مالش از آن تهیه می کردند. نشان ثروت پوشیدن لباس و کفش زعفرانی رنگ بود.

    1400/9/24 22:13
  • Barbie 728 :

    زعفران از زمان های قدیم در میان بسیاری از مردمان به عنوان "سلطان گیاهان" شناخته می شد. ارزش آن 15 برابر گرانتر از فلفل بود. تجارت همیشه بسیار موفق بوده است. توسط فنیقی ها تجارت شد و از طریق آنها به ترکیه غربی و یونان رسید. مصرف کننده اصلی زعفران امپراتوری روم بود. پس از نابودی آن توسط قبایل بربر، علاقه به زعفران تا قرون وسطی کاهش یافت. در قرون وسطی، زعفران دوباره شروع به کشت کرد. اولین اروپایی هایی که مزارع خود را ایجاد کردند، اسپانیایی ها بودند. زعفران در قرن نهم از اعراب به آنها رسید. به تدریج کشت این گیاه در سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه و یونان آغاز شد.

    1400/9/24 22:15
  • Barbie 728 :

    از کلاله گل ها زعفران تهیه می شود. هر گل فقط 3 کلاله دارد.

    1400/9/24 22:17
  • Barbie 728 :

    در ماه اکتبر، گیاه یک یا دو جوانه تولید می کند که گل ها روی آن ها شکوفا می شوند. آنها حدود سه روز شکوفا می شوند. به محض شکفتن گل، آن را می چینند. این کار در هوای خشک، ساعت 10-11 صبح و همیشه با دست انجام می شود. در همان روز، چند ساعت بعد، کلاله ها کنده می شوند - سه عدد از آنها در هر گل وجود دارد. کلاله ها بیش از 15 دقیقه در دستگاه خشک کن یا در دمای اتاق حدود یک ساعت خشک می شوند. برای جمع آوری 100 گرم زعفران باید از 5 تا 8 هزار گل بچینید. علاوه بر این، گل ها دو بار با دست ها تماس دارند - هنگام جمع آوری و هنگام چیدن.

    1400/9/24 22:24
  • Barbie 728 :

    برای بدست آوردن یک کیلوگرم زعفران باید 8 هزار بوته را فرآوری کنید! علاوه بر این، از 1 هکتار مزرعه در سال اول، شما می توانید تنها 6 کیلوگرم، در سال دوم - تا 20 کیلوگرم جمع آوری کنید. این موضوع نیز قیمت بالای ادویه و محصولات حاوی زعفران را توضیح می دهد. زعفران واقعی نمی تواند ارزان باشد.

    1400/9/24 22:25
  • Barbie 728 :

    زعفران از نظر ظاهری به خوبی خشک شده است که به طور تصادفی رشته های قرمز تیره و زرد روشن در هم پیچیده شده است. توده زعفران در لمس باید کمی چرب باشد. بوی آن بسیار قوی، کمی گیج کننده است، طعم آن به دلیل پروکروسین تلخی که دارد، تلخ- تند است.

    1400/9/24 22:33
  • Barbie 728 :

    زعفران دارای ترکیبات غنی است. کلاله زعفران حاوی کاروتن است که پس از خشک شدن، کروسین و پروکروسین تلخ ایجاد می کند که رنگ و بو، املاح کلسیم و فسفر، پتاسیم، قند و اسانس غنی از ویتامین های B کمپلکس - B1 و B2 و سایر عناصر مهم (فلاونوئیدها، تیامین، ریبوفلامین، مواد نیتروژن دار). 150 ماده فرار در زعفران وجود دارد.

    1400/9/24 22:34
  • Barbie 728 :

    زعفران از دیدگاه پزشکی، به ویژه آیورودا ، گیاهی منحصر به فرد و غیرقابل جایگزین است که از زمان های قدیم به طور فعال مورد استفاده قرار می گرفته است. در بیش از 300 داروی طب شرقی گنجانده شده است. برای 4000 سال استفاده از آن، ثابت شده است که در درمان 90 بیماری موثر است.

    1400/9/24 22:34
  • Barbie 728 :

    زعفران دارای خواص آنتی اکسیدانی، جوان کننده، مقوی، تصفیه کننده خون، مرطوب کننده، سفید کننده است. از خواص دارویی زعفران در موارد زیر استفاده می شود: - زعفران به عنوان وسیله ای برای تسکین و تقویت سیستم عصبی، بهبود خلق و خو، درمان هیستری، برای تحریک بیش از حد، بی خوابی، ترس، صرع، مسمومیت و بیماری های عصبی، عادی سازی ضربان قلب، بازیابی خواب طبیعی توصیه می شود. زعفران یک داروی روانگردان خفیف است، زیرا قادر به تولید ستونین ، هورمون شادی است. -زعفران با گوش درد - برای سردرد - با بیماری های خون، به ویژه، لوسمی - به عنوان یک آنتی اکسیدان، بدن را جوان می کند بخشی از بسیاری از داروهای ضد پیری است. زعفران به دلیل خاصیت مقویی که دارد تمام سلول های بدن به ویژه خون را تغذیه می کند و رکود خون در رگ ها را برطرف می کند. - زعفران برای پاکسازی خون و لنف - برای پاکسازی کبد و کلیه ها زعفران همراه با عسل به تجزیه سنگ کلیه و مثانه کمک می کند. - زعفران هنگام رفع اسپاسم و تشنج - زعفران برای بهبود حافظه، تقویت کار ذهن و حواس، تأثیر مفیدی بر رشد بافت های ظریف مغز دارد. - زعفران برای تقویت معده، بهبود اشتها و هضم غذا

    1400/9/24 22:36
  • Barbie 728 :

    فلفل سیاه و زنجبیل خواص دارویی زعفران را تقویت می کند.

    1400/9/24 22:36
  • Barbie 728 :

    - زعفران به عنوان دارویی برای تسکین حملات شدید سرفه و تقویت سیستم تنفسی - زعفران برای بهبود بینایی زعفران در تهیه قطره چشم استفاده می شود - کاهش بینایی در افراد مسن را کاهش می دهد. حتی در روم باستان، آب مروارید با آن درمان می شد. - زعفران به عنوان ادرار آور، معرق - به عنوان یک مسکن شناخته شده در هند، زنان قبل از زایمان برای تسکین درد، تنتور زعفران می نوشند. -زعفران به عنوان یک عامل ضد سرطان و ضد جهش زا - زعفران به عنوان یک آفرودیزیک قوی، قدرت را بازیابی می کند - زعفران برای کاهش احساس گرسنگی - زعفران برای خماری (اما اگر با شراب مصرف شود مسمومیت را زیاد می کند)

    1400/9/24 22:38
  • Barbie 728 :

    با این حال، باید به خاطر داشت که دوز بیش از حد زعفران منجر به تحریک بیش از حد سیستم عصبی و تنش اندام های حسی می شود. به عنوان یک عامل بسیار مقوی، برای جلوگیری از سقط جنین در زنان در دوران بارداری منع مصرف دارد. در زیبایی، زعفران برای مدت طولانی به طور فعال مورد استفاده قرار گرفته است. این یکی از اجزای ضروری "فرمول زیبایی" است. کلئوپاترا همچنین برای حفظ جوانی پوست خود حمام زعفران می‌کرد!

    1400/9/24 22:38
  • Barbie 728 :

    در حال حاضر زعفران بخشی از تعدادی از محصولات آرایشی – کرم ها، ماسک ها، تونیک ها، لوسیون ها، ژل ها، شامپوها و صابون ها می باشد. بر اساس آن، عطر، بخور و روغن گران قیمت ساخته می شود.

    1400/9/24 22:39
  • Barbie 728 :

    محتویات زعفران لوازم آرایشی را گرانتر می کند، اما تاثیر استفاده از آن واقعا جادویی است. این ماده فراتر از همه انتظارات است و به لطف خواص منحصر به فرد زعفران، تقریباً بلافاصله احساس می شود، البته نتایج آن پس از استفاده طولانی تر از لوازم آرایشی حاوی آن نیز ذکر نشده است.

    1400/9/24 22:39
  • Barbie 728 :

    استفاده از زعفران در زیبایی شناسی به دلیل موارد زیر است: - خاصیت مرطوب کنندگی زعفران یک مرطوب کننده طبیعی قوی است که پوست های کم آب را مرطوب می کند، از از دست دادن رطوبت جلوگیری می کند و تعادل رطوبت بهینه را در سلول های پوست حفظ می کند. - خاصیت آنتی اکسیدانی دارای یک اثر جوان کننده برجسته است، به طور فعال فرآیندهای متابولیک داخلی را تحریک می کند. پوست را از درون می درخشد، آن را رنگ می کند، آن را سالم و شاداب می کند، به پوست خسته و کدر انرژی می بخشد. محافظت از پوست، کاهش مواد مضر تولید شده توسط افزایش سن و عوامل دیگر، حذف سموم از پوست و بازسازی سلول های پوست. پوست را نرم و مخملی می کند، کرم زعفران مخصوصاً برای پوست دور چشم استفاده می شود. - خاصیت سفید کنندگی زعفران پوست را یکدست می کند، لکه های پیری را از بین می برد، جای جای زخم را صاف می کند و التهاب را از بین می برد. در هند، زنان از کرم زعفران برای روشن کردن پوست خود استفاده می کنند.

    1400/9/24 22:40
  • Barbie 728 :

    زعفران درخشندگی سالمی به موها می بخشد و همچنین می تواند موها را روشن کند یا رنگ مسی طلایی به آن بدهد.

    1400/9/24 22:40
  • Barbie 728 :

    کیفیت زعفران بستگی به سرعت جمع آوری و خشک شدن دارد. عواملی مانند آب و هوا و حرفه ای بودن جمع کننده ها نقش مهمی دارند.

    1400/9/24 22:40
  • Barbie 728 :

    خواص زعفران نیز با توجه به محل کشت و برداشت آن مشخص می شود. به عنوان مثال زعفران ایرانی، یونانی و هندی بیشترین ماندگاری را دارد. زعفران اسپانیایی به دلیل عطر و طعم غنی آن گران ترین است. محتوای بالای کروسین و پروکوسین تلخ. هر چه غلظت این مواد در زعفران بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر است. ایتالیایی دارای بوی تند و طعم قوی است. یکی از گران‌ترین و مرغوب‌ترین زعفران‌های دنیا، زعفران کشمیری است که با رنگ مشخص مارونی، تیره‌ترین نوع زعفران شناخته شده است. گرانی آن نیز به این دلیل است که برداشت آن به دلیل بلایای طبیعی کم بوده و هند صادرات زعفران مرغوب را ممنوع کرده است.

    1400/9/24 22:42
  • Barbie 728 :

    در زمان های قدیم مجازات تقلبی زعفران سوزاندن متقلب در چوب بود و بعداً برای این کار آنها را زندانی و جریمه های هنگفت کردند. ساده ترین راه تقلبی زعفران آسیاب شده است. با گل همیشه بهار، زردچوبه، فلفل قرمز و پودر زعفران («زعفران مکزیکی»، زعفران کاذب که خاصیت زعفران را ندارد) مخلوط می‌شود یا انواع کم‌رنگ را در انواع مرغوب مخلوط می‌کنند. رشته های زعفران را گاهی با گلیسیرین می پوشانند و برای افزایش وزن با عسل مرطوب می کنند. خرید زعفران برای مصارف بعدی بیهوده است، ماندگاری زیادی ندارد و خواص ارزشمند خود را از دست می دهد.

    1400/9/24 22:43
  • Barbie 728 :

    خواص رنگ آمیزی زعفرانبسیار قوی است - به راحتی رنگ زرد را نه تنها به غذا، بلکه حتی به مو می دهد. کلاله زعفران حاوی رنگدانه زرد رنگی به نام کروسین است.یک کلاله زعفران می تواند 3 لیتر آب را رنگی کند. در زمان های قدیم از زعفران به عنوان رنگ زرد قوی استفاده می شد. رنگ‌های زعفرانی از دوران نوسنگی در هنر صخره‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در دربار پادشاهان اروپایی، لباس ها و کفش های زعفرانی رنگ آمیزی شده بود. اما در شرق، زعفران پس از مرگ بودا به رنگ لباس راهبان بودایی تبدیل شد، اگرچه آنها آن را با زردچوبه رنگ می کردند تا زعفران گران قیمت. در حال حاضر زعفران رنگ شناخته شده ای برای پارچه های کتانی، پنبه ای و پشمی است.

    1400/9/24 22:44
  • Barbie 728 :

    زعفران برای مصارف مذهبی نیز استفاده می شد. هنگام قربانی کردن حیوانات، نخ های زعفران را در پشم بافته می کردند. در تعطیلات، مجسمه های بودا را با دم کرده زعفران می مالیدند. او "پادشاه ادویه ها" و "سلطان ادویه ها" است. ارزش آن را دارد که کمی زعفران به ظرف اضافه کنید، زیرا رنگ طلایی و بوی خاصی به خود می گیرد و بهتر جذب می شود.

    1400/9/24 22:45
  • Barbie 728 :

    اسانس زعفران حفظ مواد غذایی را بهبود می بخشد، که به ویژه در آب و هوای گرم جنوب شرقی، جنوب و آسیای مرکزی - در مکان های استفاده سنتی از آن، اهمیت دارد. در شرق با آن غذاهای گوشت و مرغ و برنج و سبزیجات تهیه می شود. در غذاهای پلویی نیز ضروری هستند.

    1400/9/24 22:45
  • Barbie 728 :

    زعفران در غذاهای اروپایی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، یک عنصر ضروری از پائلا اسپانیا و ریزوتو ایتالیایی است؛ در غذاهای فرانسوی، در غذاهای ماهی خورشتی و آب پز وجود دارد. برای رنگ آمیزی آبگوشت های سبک و سوپ های گیاهی استفاده می شود.

    1400/9/24 22:46
  • Barbie 728 :

    همچنین در صنعت شیرینی سازی استفاده می شود - به کوکی ها، کلوچه ها، نان ها و سایر محصولات پخته شده و همچنین به لیکورها، خامه های شیرینی پزی، موس میوه اضافه می شود. زعفران به عنوان رنگ خوراکی برای رنگ آمیزی کره، پنیر، لیکور و برخی نوشابه ها استفاده می شود.

    1400/9/24 22:46
  • Barbie 728 :

    زعفران هیچ ادویه دیگری را در کنار خود نمی شناسد و هرگز در مخلوط ادویه ها گنجانده نمی شود. این ادویه بسیار قوی است، بنابراین در دوزهای بسیار کم استفاده می شود. اگر مقدار بیشتری از آن را قرار دهید، ظرف خراب می شود - تلخی ناخوشایند ظاهر می شود. زعفران زیاد نه تنها می تواند غذا را خراب کند، بلکه منجر به مسمومیت نیز می شود.

    1400/9/24 22:47
  • Barbie 728 :

    اعتقاد بر این است که هر فرد نباید بیش از یک گرم زعفران مصرف کند. برای دریافت چنین دوزهای کوچک زعفران برای تهیه غذاهای فردی، این ادویه هرگز به شکل خشک - فقط به صورت محلول - استفاده می شود. برای این کار زعفران را در الکل حل می کنند، تنتور الکلی تهیه می کنند و در صورت نیاز آن را با آب رقیق می کنند و در حین تهیه آن ها وارد ظروف می کنند. زعفران را 5 دقیقه قبل از پخت به غذاهای گرم و درست قبل از پخت به محصولات خمیر اضافه می کنند. برای یک لیتر مایع یا یک کیلوگرم محصول، 6-7 قطره تنتور الکل زعفرانی کافی است.

    1400/9/24 22:48

بیشتر بخوانید