غذاهایی که سبب افزایش رشد مو می شود بخش اول

ممکن است تازه به آرایشگاه رفته و موهای خود را کوتاه کرده باشید و از دیدن حالت موهای خود بسیار آزرده شوید، چرا آنگونه که انتظار داشته اید نیست و موهای شما کمی کم پشت شده است. برای رفع این مشکل تلاش می کنید تا موهای خود را با انواع و اقسام شوینده هایی که ادعا می شود برای بلند شدن مو مفید هستند، شستشو دهید، اما در کمال تأسف و ناراحتی می بینید که هیچ کدام از این راهکار ها جواب گو نیستند. اما باید چه کاری انجام دهید تا از شر این مشکل خلاص شوید و دفعه دیگری که خود را در آینه نگاه می کنید، از دیدن موهای پر پشت خود لذت ببرید؟ بله، همان گونه که خود نیز ممکن است به این نتیجه رسیده باشید، راه چاره در کاهش ریزش مو و بلند و پر پشت شدن آن است. خبر خوب برای شما این است که در این مقاله قصد داریم شما را با راهکارهایی آشنا کنیم که با بکار گیری آن ها قادر خواهید بود، به این مهم دست پیدا کنید، اما اشتباه نکنید، قصد نداریم شما با معرفی قرص و دارو های بازاری این کار را انجام دهیم. راهکاری که برای شما در نظر گرفته ایم بسیار ساده تر است و در حقیقت قصد داریم شما را با محصولات خوراکی و غذایی ای آشنا کنیم که به مرور زمان موهای شما را پر پشت و بلند می کند و از ریزش آن جلوگیری می کند. با سیارک همراه باشید.

البته ناگفته نماند که این راهکار معجزه نخواهد کرد و برای نمونه با خوردن کمی آواکادو، یک شبه به موهایی بلند و زیبا دست نخواهید یافت. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که محصولات غذایی و خوراکی ای که قصد داریم در این مقاله با شما در میان بگذاریم، تأثیری چشمگیر در رساندن مواد لازم برای رشد به موی سر خواهد داشت و به مرور زمان سبب تقویت موی سر از ریشه می شود که البته فرایندی است زمان بر و به کمی صبر و حوصله نیاز دارد.

بیایید نگاهی دقیق تر به آن دسته از مواد معدنی و ویتامین هایی بیندازیم که در رشد مو تأثیر گذار هستند. اولین و مهمترین این ها، پروتئین است که در ساخت و استحکام رشته های موی سر نقشی اساسی دارد. پس از آن به بیوتین می رسیم که کراتین طبیعی برای موی سر را فراهم می کند و سبب استحکام موی سر می شود و از ریزش مو جلوگیری می کند. مورد بعدی که باید مد نظر داشته باشیم انواع ویتامین b است، شامل b 12، b 3 وb 5. ویتامین های اِی و سی نیز از دیگر ویتامین هایی هستند که نقشی اساسی در رساندن جریان خون به قسمت بالاتنه و بخصوص جمجمه سر ایفا می کنند که در نهایت سبب می شود موی سر رشد سالم و مؤثری داشته باشد.

با تمام تفاسیری که در خصوص مواد معدنی، پروتئین و ویتامین های لازم برای رشد و استحکام موی سر داده شد، به این نتیجه می رسیم که باید غذاهایی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهیم که حاوی این مواد باشد. ناگفته نماند که محصولات خوراکی و غذایی ای که در رژیم غذایی خود جای می دهید و انتخاب می کنید، باید سرشار از این مواد باشند و به صورت مداوم و طی روندی روزانه مصرف شوند. برخی نیز بر این عقیده اند که استعمال خارجی روغن زیتون، روغن نارگیل و سایر مواد این چنینی، در رشد و استحکام موی سر تأثیر گذار خواهد بود که البته در این نکته شکی نیست، اما بحث مقاله ما در خصوص مصرف خوراکی مواد غذایی است که به شما در رسیدن به این مهم کمک خواهد کرد. بیایید نگاهی به لیستی بیندازیم که از این مواد خوراکی برای شما تهیه کرده ایم:

بادام

به باور بسیاری بادام در زمره آجیل و خشکبار قرار می گیرد، اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که از نظر تخصصی و در علم تغذیه، بادام به عنوان یک میوه شناخته می شود. صرف نظر از اینکه از چه نوع بادامی استفاده می کنید (هندی، زمینی، کوهی ...)، این ماده خوراکی مغذی حاوی مقادیر زیادی چربی مفید و پروتئین است. جالب است بدانید که بادام علاوه بر تأمین کردن پروتئین لازم برای رشد موی سر، حاوی بیوتین نیز می باشد که پیش از این در رابطه با تأثیر مثبت آن بر رشد مو صحبت کردیم. البته در مصرف این ماده خوراکی به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد، چراکه کار بسیار ساده ای است. می توانید همانگونه که رئیس جمهور سابق آمریکا، باراک اوباما، عادت به خوردن بادام خام داشت، اینگونه آن را مصرف کنید و یا کمی کره بادام روی تکه ای موز یا نان تست زده و به عنوان یک میان وعده فوق العاده مغذی و خوشمزه نوش جان کنید.

گل کلم

اگر عادات تغذیه ای رایج در میان مردم را در نظر بگیریم، گلم کلم بیشتر در فصل پاییز در غذا ها و دستور پختشان استفاده می شود، با این حال این ماده خوراکی به اندازه ای مغذی هست که بتوانید در تمام طول سال از آن بهره بگیرید. گل کلم سرشار از بیوتین و ویتامین  b6 است که درباره اهمیت این دو ماده برای رشد و استحکام موی سر صحبت کرده ایم. بسیاری از مردم در سراسر جهان از گل کلم به عنوان جایگزینی برای سیب زمینی و حتی برنج استفاده می کنند. البته خوردن گلم کلم به عنوان یک وعده غذایی اصلی برای مدت زمانی طولانی (در قیاس با برنج و سیب زمینی) شما را سیر نگاه نخواهد داشت و توصیه می شود که در کنار غذای خود از آن بهره بگیرید. ذکر این نکته نیز حائز اهیمت است که وعده اصلی غذایی باید تا حد امکان سرشار از فیبر باشد و دقیقاً به همین خاطر است که استفاده از گل کلم تنها، به عنوان وعده غذایی اصلی توصیه نمی شود. هر چه فیبر موجود در غذا بیشتر باشد، برای مدت زمانی طولانی تر احساس سیری خواهید کرد.

پنیر

از زمانی که از پنیر در محصولات غذایی چون پیتزا، ماکارونی و پاستا و سایر غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات هستند استفاده شد، به عنوان ماده غذایی ای که برای سلامت انسان مفید باشد مطرح نشد و به گونه ای در میان محققان و متخصص های تغذیه اسم بدی پیدا کرد. با این وجود پنیر یک ماده خوراکی بسیار مفید و مغذی است و سرشار از ویتامین های بی و پروتئین است که برای سلامت موی سر نیز بسیار مفید است. تنها ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که بسته به نوع پنیری که نوش جان می کنید، مواد معدنی، پروتئین و ویتامین های متفاوتی را وارد بدن خود می کنید، به همین خاطر است که توصیه می شود با انجام تحقیقات کافی، انواع پنیر را بر اساس مواد معدنی موجود در آن ها شناسایی و دسته بندی کرده و در رژیم غذایی خود جای دهید.

مرغ

بسیاری مرغ را ماده خوراکی ای می دانند که به خاطر پروتئین موجود در آن استفاده می شود، اما جالب است بدانید که مرغ و بخصوص سینه آن، علاوه بر پروتئین حاوی مقادیر زیادی ویتامین است؛ ویتامین b 3 که با نام نیاسین نیز شناخته می شود و نیز ویتامین b 5. البته حق دارید اگر به این فکر می کنید که پختن و یا حتی سرخ کردن سینه مرغ به تنهایی، به اندازه کافی دلچسب نخواهد بود،  اما سراسر اینترنت پر از دستور پخت های غذاهای خوشمزه ای است که در آن ها از سینه مرغ بهره گرفته شده است و می توانید یکی از آن ها را انتخاب کرده و به عنوان غذای خود آماده مصرف کنید.

تخم مرغ

با وجود میزان زیاد کلسترول موجود در زرده تخم مرغ، جالب است بدانید که نسبت به سفیده آن، از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است. از مواد معدنی و ویتامین های موجود در زرده تخم مرغ می توان به بیوتین، ویتامین b 6، b 12 و ویتامین اِی اشاره کرد. علاوه بر این ها زرده تخم مرغ حاوی مقداری فولیک اسید است که در رشد و تکثیر ملکول های دی ان ای تأثیر بسزایی دارد. البته ناگفته نماند که سفیده تخم مرغ نیز حاوی مقادیر زیادی پروتئین است که همانگونه که پیش از این نیز عنوان شد برای رشد و استحکام موی سر بسیار مفید است و به همین دلایل است که بسیاری از متخصص های تغذیه اسرار دارند، هر روز از تخم مرغ در رژیمی که برای تغذیه خود در نظر گرفته اید بهره بگیرید. با دستور های پخت فراوانی که در حال حاضر از چگونگی تهیه تخم مرغ به شیوه ها و با مواد گوناگون موجود است، دیگر لازم نیست تنها آن را در روغن سرخ کرده و نوش جان کنید و می توانید از این دستور پخت های فراوان بهره بگیرید که تنوع بخصوصی به رژیم غذایی شما خواهد بخشید.ترجمه  itrans.ir

این مقاله ادامه دارد...

در سیارک بخوانیم:

فواید انگور برای مو

۸ روش برای مراقبت از موهای رنگ شده

درمان شوره سر در فصل زمستان

خواص روغن آرگان برای پوست و مو

مراقبت‌های لازم بعد از کاشت مو

۱۲ماسک خانگی تقویت کننده مو

روش های جلوگیری از بوجود آمدن موخوره

بهترین مواد برای موهای شما

اسرار زیبایی مو و سلامت پوست سر

استفاده از آب پیاز برای رشد مو 11 مورد

۷ ویتامین مفید برای مو و ناخن

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید