مکمل یوهمبه چیست؟ خواص و عوارض

مکمل یوهمبه اختلال نعوظ

نام عمومی: یوهمبین (یوه-هیم-بین)
نام تجاری: آفرودین و یوکن

یوهمبه نام یک درخت همیشه سبز است که در قسمت‌های مرکزی و غربی آفریقا رشد می‌کند. پوست درخت یوهمبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام یوهمبین است که برای ساخت دارو استفاده می‌شود. هیدروکلرید یوهمبین (نام تجاری آفرودین و یوکن ) یک شکل از یوهمبین است که یک داروی تجویزی در ایالات متحده است.
در مکمل‌ یوهمبه اغلب عصاره پوست یوهمبه یا یوهمبین به عنوان یک عنصر فعال ذکر شده است. با این حال در برخی از این محصولات اطلاعات دقیقی در مورد میزان یوهمبین موجود در مکمل ارائه نشده است. همچنین در برخی از مکمل‌های یوهیمبه نیز هیدروکلرید یوهمبین به عنوان یک عنصر فعال ذکر شده است. محصولات یوهمبه که حاوی هیدروکلرید یوهمبین ساخت انسان به عنوان یک عنصر فعال هستند مجوز فروش به عنوان یک مکمل غذایی در ایالات متحده را ندارند.

در سیارک بخوانیم : ارتباط افسردگی و مصرف دارو در عملکرد جنسی زنان 

یوهمبه از طریق خوردن جهت تحریک هیجان جنسی، اختلال نعوظ (ED)، مشکلات جنسی ناشی از داروهای افسردگی به نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIها) و مشکلات عمومی جنسی هم در زنان و هم در مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از آن برای بهبود عملکرد ورزشی، کاهش وزن، خستگی مفرط، درد قفسه سینه، فشار خون بالا، افت فشار خون در زمان ایستادن، درد عصبی دیابتی، و افسردگی به همراه برخی داروهای دیگر استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد مکمل یوهمبه

یوهمبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام یوهمبین است که می‌تواند جریان خون و عصب‌های انگیزشی در آلت تناسلی مرد یا زن را افزایش دهد. همچنین به مقابله با عوارض جانبی جنسی ناشی از برخی داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی کمک می‌کند

موارد استفاده یوهمبین

گشاد کردن مردمک چشم و یا درمان اختلال نعوض به علت دیابت، مشکلات عروق خونی یا عوامل روانی. همچنین ممکن است بنا بر تشخیص پزشک برای بیماری‌ها و مشکلات دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد.
این دارو مکمل، یک آلفابلاکر (مسدود کننده آلفا) است. باعث افزایش مواد شیمایی معینی در بدن می‌شود که باعث گشاد شدن مردمک چشم می‌شوند. همچنین باعث اتساع رگ‌های خونی و افزایش جریان خون در آلت تناسلی مرد می‌شود که این خودش به بهبود عملکرد نعوظ کمک می‌کند.
در شرایط زیر از یوهمبین استفاده نکنید:
• اگر به یکی از عناصر تشکیل‌دهنده یوهمبین حساسیت دارید
• اگر باردار هستید، یا قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید
• اگر مشکلات قلبی، کلیوی، زخم معدده یا روده یا سابقه اختلالات روحی و روانی دارید
• اگر در حال مصرف داروه برای مشکلات روحی و روانی خود هستید (مانند داروهای ضدافسردگی، آرام‌بخش)
اگر یکی از شرایط بالا در مورد شما صدق می‌کند باید حتما در مورد مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی قبل از استفاده از یوهمبین

ممکن است برخی از داروها با یوهمبین تداخل داشته باشند. اگر مشکلات پزشکی دارید حتما به پزشک یا داروساز مراجعه کنید بخصوص اگر یکی از موارد زیر در مورد شما مصداق دارد:
• اگر در حال مصرف داروهای تجویزی یا بدون نسخه، محصولات گیاهی یا مکمل‌های غذایی هستید.
• اگر نسبت به داروها، غذاها یا سایر مواد حساسیت دارید.
• اگر سابقه مشکلات قلبی، کلیوی، فشار خون بالا، آنژین صدری (درد قفسه سینه)، زخم معده یا روده، یا بیماری کبدی دارید.
برخی از داروها ممکن است با یوهمبین تداخل پیدا کنند. اگر در حال مصرف دارو هستید حتما با پزشک صحبت کنید بخصوص اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید:
• داروهای مشکلات روحی و روانی (مانند داروهای ضدافسردگی و آرام‌بخش‌ها)، زیرا ممکن است عوارض جانبی توسط یوهمبین افزایش یابد.
البته موارد ذکر شده در بالا نمی‌تواند لیست کامل تمامی تداخلات احتمالی باشد. در مورد احتمال تداخل یوهمبین با داروهایی که مصرف می‌کنید حتمال از پزشک یا داروساز سوال کنید. قبل از شروع، توقف یا تغییر دوز هر دارویی نیز حتما با متخصص مشورت کنید.
نحوه استفاده از یوهمبین:
یوهمبین را طبق دستور پزشک مصرف کنید. به منظور آگاهی از دستورالعمل مربوط به دوز دارو حتما برچسب روی داروها را مشاهده کنید.
• یوهمبین را می‌توان به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کرد.
• چند هفته زمان لازم است تا اثرات یوهمبین مشخص شود.
• هرگز بدون مشورت با پزشک از میزان دوز توصیه شده تجاوز نکنید و یوهمبین را بیشتر از 10 هفته مصرف نکنید.
• اگر نتوانستید یک وعده از یوهمبین را مصرف کنید در اسرع وقت آن را جبران کنید. اگر تقریبا به نوبت بعدی مصرف رسیده‌اید دوز قبلی را رها کرده و طبق برنامه پیشین خود عمل کنید. همزمان دوز مربوط به دو وعده را با هم مصرف نکنید.
اگر سوالی در مورد چگونگی مصرف این مکمل برایتان پیش آمد حتما با پزشک یا متخصص صحبت کنید.

اطلاعات ایمنی مهم

• یوهمبین می‌تواند منجر به ایجاد سرگیجه شود. از رانندگی، راه‌اندازی ماشین‌آلات یا هر فعالیت دیگری که می‌تواند خطرناک باشد اجتناب کنید. یوهمبین را به تنهایی استفاده کنید، استفاده از آن به همراه برخی داروهای خاص یا الکل می‌تواند توانایی شما در رانندگی یا سایر فعالیت‌های بالقوه خطرناک را کاهش دهد.
• افراد مسن باید در مصرف یوهمبین احتیاط بسیار زیادی داشته باشند چرا که آنها نسبت به تاثیرات آن حساس‌تر هستند.
• استفاده از یوهمبین در کودکان توصیه نشده است. ایمنی و اثربخشی آن تایید نشده است.
• بارداری و شیردهی: به طور کلی استفاده از یوهمبین در زنان توصیه نشده است. اگر باردار هستید از یوهمبین استفاده نکنید. اگر مشکوک به بارداری هستید سریعا به پزشک مراجعه کنید. معلوم نیست که آیا یوهمبین در شیر ترشح می‌شود یا خیر. زمانی که در حال مصرف یوهمبین هستید از شیر دادن خودداری کنید.

عوارض جانبی احتمالی یوهمبین

تمامی داروها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند اما ممکن است افراد عوارض جزئی را تجربه کنند یا برخی هیچ عوارضی را مشاهده نکنند. اگر عوارض جانبی شایع زیر را مشاهده کردید یا دچار مشکل شدید با پزشک مشورت کنید:
سرگیجه؛ سرخ‌شدگی؛ سردرد؛ تهوع؛ عصبانیت
اگر عوارض جانبی شدید زیر را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:
واکنش‌های آلرژیک شدید (بثورات،کهیر، خارش، مشکلات تنفسی، تنگی قفسه سینه، ورم دهان، لبها، صورت یا زبان)؛ اضطراب؛ کاهش ادرار یا دفع ادرار دردناک؛ ضربان قلب سریع؛ توهم؛ بی‌حوصلگی؛ حملات هراسی؛ بی‌قراری، سردرد شدید؛ عرق کردن؛ لرز؛ استفراغ.
موارد بالا تمامی عوارض جانبی که می‌توانند رخ دهند نیستند. اگر سوالی در مورد عوارض جانبی دارید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین از پزشک خود در مورد توصیه‌های بهداشتی در مورد این عوارض سوال کنید. به منظور گزارش عوارض جانبی به مقامات مناسب لطفا راهنمای گزارش مشکلات به FDA را مطالعه کنید.
اگر مشکوک به اُوردوز هستید:

بلافاصله با اورژانس  115، مرکز کنترل مسمومیت محلی یا اورژانس تماس بگیرید. علائم احتمالی عبارتند از سرگیجه؛ اضطراب؛ خستگی؛ بی‌حوصلگی، عصبانیت؛ خواب‌رفتگی؛ تشنج؛ ناراحتی شدید معده و ضعف.
شرایط مناسب نگهداری:
یوهمبین را در دمای اتاق بین 59 تا 86 درجه فارنهایت (حدود 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد) نگهداری کنید. یوهمبین را دور از حرارت، رطوبت و نور نگهدارید. یوهمبین را در حمام قرار ندهید. یوهمبین را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی نگه دارید.

 آیا این مقاله برای شما مفید بود؟لطفا تجربیات خود را با کاربران به اشتراک بگذارید.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید