مکمل ها می توانند داروهای ضد افسردگی را اثربخش تر نمایند؟

در

مطالعات اخیر نشان می دهند که مکمل ها به SSRIs جهت درمان افسردگی کمک می نمایند.(سیارک)

برای چندین سال، محققین به دنبال بهترین درمان برای چندین میلیون انسان افسرده بودند.درمان؟دارو؟درمان و دارو؟ تقریبا 12 درصد زنان داروی ضد افسردگی مصرف می نمایند، و در اکثر آن ها به صورت بالینی افسردگی تشخیص داده نشده است.با مصرف سرسام آور 400 درصدی داروی ضد افسردگی از دهه 1990، محققین بیشتر نگران استفاده مناسب داروها، و همچنین نحوه ارتباط این داروها با دیگر مکمل ها، مواد غذایی و نسخه ها بوده اند.

 

(آیا شما نیاز به مکمل فیبر دارید؟پاسخ اینجاست.)مسلما شایع ترین داروی ضد افسردگی مورد استفاده مهار کننده های جذبی سروتونین یا SSRIs می باشد.این داروها معمولا اولین سطح دفاعی در برابر مسائل سلامت روانی از قبیل افسردگی و اضطراب هستند.همچنین ممکن است برای مسائلی از قبیل بی خوابی و PMS نیز تجویز بشوند.SSRIs بیشتر شبیه به آنچه که از نامش پیداست وارد عمل می شود:آن ها به محض اینکه آزاد می شوند مانع باز جذب سرتونین شده، خلق و خوی طبیعی بدن را بالا می برند.همین امر سطح سرتونین را در بدن افزایش می دهد.سرتونین بیشتر= خلق و خوی بهتر.

 

پزشکان از افرادی که SSRIs مصرف می نمایند می خواهند که در خصوص ترکیب این داروها با مکمل های گیاهی و الکل از قبیل مخمر سنت جان هوشیار باشند، زیرا ترکیب این داروها می تواند برخی عوارض منفی داشته باشد.اما، بر عکس،تحقیق دیگر نشان می دهد که برخی مکمل ها ممکن است نقش SSRIs را ارتقاء بدهند.یک مطالعه از دانشگاه ملبورن گزارش می دهد که مکمل های اسید فولیک، امگا 3، ویتامین D، و آدنوزیل متیونین در واقع اثربخشی داروهای ضد افسردگی را به حداکثر می رسانند.

 

آن ها همچنین به همان تاثیرات بالقوه از جانب کراتین، روی، ویتامین C، و تریپتوفان اشاره نمودند، اما افزودند که تحقیق بیشتری جهت تائید یک اتصال مورد نیاز است.بنابراین چرا ترکیبات خاص مکمل-دارو بسیار اثربخش هستند، در حالی که دیگر موارد در واقع بسیار خطرناک می توانند باشند؟یک نظریه در خصوص نحوه ارتباط مکمل ها با سطوح سروتونین می باشد.به عنوان مثال، SAMe، فرم ترکیبی یک ترکیب طبیعی در بدن، منجر به افزایش عملکرد سروتونین شده، مقدار بیشتری را آزاد می سازد.

 

و بسیار شبیه به SSRIs، امگا 3 به کنترل جذب سروتونین می پردازد، بدین معنی که به شما در حفظ سطوح بالاتر سروتونین در بدن کمک می نمایند.یک ایده دوم نشان می دهد که افرادی که از افسردگی رنج می برند در بدن های خود التهاب را افزایش داده اند، و از آنجایی که SAMe و امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند، می توانند علائم افسردگی را با کاهش این التهاب کاهش بدهند.(خلق و خوی در نوسان شما بیشتر مرتبط با چیزی است که شما می خورید.آیا رژیم غذایی شما را عصبانی می نماید؟)

 

علاوه بر این، مکمل سازی با اسیدهای آمینه از قبیل کراتین و تریپتوفان ممکن است به بدن شما در تولید سروتونین بیشتر کمک می نماید زیرا اسیدهای آمینه پیش ساز تمامی پروتئین هایی هستند که مواد شیمایی عصبی، از جمله سروتونین را می سازند.دلیل مشابه استدلال می نماید که ویتامین های B، C و D همچنین ممکن است به نفع افرادی باشد که از افسردگی رنج می برند، در حالی که ویتامین ها در کمک به تولید سروتونین مهم هستند.

 

در حالی که صرف نظر از خرید یک بطری اسید فولیک، امگا 3،ویتامین D، یا SAMe  تا حدودی نابهنگام است،تحقیق مرتبط با ترکیب این مکمل ها با SSRIs دلگرم کننده می باشد.قبل از آغاز هرگونه رژیم مکمل، با پزشک مشورت نمائید، در حالی که تداخلات دارویی، اثربخشی و دوز باید مدنظر قرار بگیرند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

یازده هشدار جدی برای عود افسردگی

در

افسردگی ماژور (عمده) یک اختلال مزمن می‌باشد
برخی از افراد مبتلا به افسردگی ماژور تنها یک بار در زندگی خود علائم این افسردگی را تجربه می‌کنند. در افراد دیگر چندین بار عود می‌کند و آن را تجربه می‌کنند. زمانی که درمان شد، به منظور درنظر داشتن علائم عود آن، توجه به احساسات مهم خواهد بود. استفاده از راهنمایی‌ها و عکس‌العمل فوری به علائم هشداردهنده امکان دارد به پیشگیری از بازگشت کامل افسردگی ماژور کمک نماید.


1-حالت افسردگی
چگونه می‌توانید افسردگی را از غمگینی ساده تشخیص دهید؟ اگر بخاطر رویداد خاصی از جمله، از دست دادن کار یا از هم گسیختن رابطه‌ چنین حسی دارید، این می‌تواند نرمال و موقت باشد. اگر هر روز به مدت بیش از دو هفته احساس غمگینی، ناامیدی، حالت گریه، یا «تهی‌بودن» دارید و دیگر جوانب زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده، امکان دارد افسردگی بالینی باشد.


2-توقف برنامه‌ها، صرف نظر کردن از کارهای اجتماعی
آیا دوست ندارید به بیرون از خانه بروید؟ آیا در برقراری گفتگو زیاد تقلا می‌کنید؟ وقتی اعضایی از خانواده سعی در بیدار کردن شما از خواب دارند، شما سعی دارید در رختخواب بمانید؟ حفظ شبکه اجتماعی قوی مهم می‌باشد. فقدان لذت بردن از این فعالیت‌ها می‌تواند نشان‌دهنده احساس افسردگی باشد. می‌تواند موجب الحاق شما به گروهی از افرادی باشد که علت این رفتار شما را درک می‌کنند.


3-تغییر در عادات خواب شما از جمله بی‌خوابی

مشکل بهم خوردن خواب یا خواب آلودگی- می‌تواند نشانه افسردگی باشد. نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند که ظهور یا وخیم‌تر شدن آنها نیز می‌تواند نشاندهنده افسردگی باشد از جمله خستگی. اگر شما مرتبا بی‌خوابی دارید یا بقدری زیاد می‌خوابید که نمی‌خواهید از رختخواب بیرون بیایید، با دکتر خود مشورت نمائید. اگر مشکلات خوابی شما نشانه‌ی عود افسردگی را دارد، دارو و گفتار درمانی می‌تواند به شما کمک نماید.


4-زودرنجی
در صورتی که اخیرا احساس می‌کنید، کنترل استرس‌های روزانه برایتان سخت شده است، چیزهای کوچک شما را می‌رنجاند، مداوما با دوستان و خانواده خود مشاجره دارید، چیزی را که قبلا به راحتی با آن برخورد می‌کردید هم اکنون در برابر آن شدیدا طغیان می‌کنید؛ در این حالت افسردگی خودش را به شکل زودرنجی و عصبانیت نشان داده است. گاهی‌اوقات، بهنگام افسردگی شدید، مردان بیش از زنان رفتاری زودرنجانه دارند.


5-از دست دادن میل جنسی و تمایلات دیگر
این یکی از شایع‌ترین علایم افسردگی می‌باشد. فعالیت‌هایی را که قبلا از آنها لذت می‌بردید هم‌اکنون ممکن است تحمیلی باشد. اگر در گذشته افسردگی داشته و احساسات خود را نسبت به همسر یا فرزندان از دست داده یا علاقه بر شغل، سرگرمی‌ها، یا دیگر فعالیت های مورد علاقه‌ را به مدت بیش از دو هفته از دست داده اید، آیا این می‌تواند دوباره عود کند؟ از دکتر کمک بگیرید. علائم تکرار در ظرف یکسال، شما را در معرض عود افسردگی قرار خواهد داد.

6-احساس بی‌ارزشی
احساس خودبیزاری و گناهکاری که قبلا داشته‌اید، ممکن است دوباره بازگردد. یا اینکه امکان دارد، قادر به «توقف» انتقاد از خود نباشید، و به شکست خود فکر کنید. امکان دارد خود را مسئول رویدادهایی بدانید که خارج از کنترل شما بوده است. روان درمانی ممکن است به شما در مورد عزت نفس پایین کمک کرده و یاد دهد که روی نقاط قوت خود تاکید داشته باشید. اگر افسرده هستید و اقدام به خودکشی نمائید احتمالا در معرض خطر بالاتری از عود افسردگی خواهید بود.


7-درد و رنج‌های شدید
آیا پشتتان درد می‌کند در حالی که کاری انجام نداده‌اید که پشتتان خسته شود؟ سردرد و دل درد شدید دارید؟ در قسمت قفسه سینه، پاها یا بازوها درد شدیدی دارید؟ شما نمی‌توانید درد فیزیکی را بعنوان نشانه‌ای از افسردگی ببینید، اما افسردگی می‌تواند علت درد فیزیکی هم باشد. در صورتی که درد و رنجی دارید که با درمان خوب نمی‌شود، از دکتر بپرسید که آیا افسردگی امکان دارد موجب ایجاد چنین شرایطی شده باشد یا نه..(سیارک)


8-افزایش یا کاهش ناگهانی وزن
بسیاری از افرادی که افسرده هستند علاقه‌شان نسبت به غذا و غذا خوردن کم می‌شود. ممکن است غذاخوردن را فراموش کنند یا حتی بالاجبار غذا بخورند. برخی دیگر وقتی افسرده هستند پرخوری می‌کنند. در صورتی که افسرده هستید و تغییر شدیدی در اشتهای خود می‌بینید، یا بدون تغییر در رژیم غذایی خود یا بدون ورزش، وزن تان افزایش یا کاهش یافته؛ این امکان دارد نشانه عود افسردگی باشد.


9-خستگی
آیا سراسر روز خسته هستید؟ افسردگی می‌تواند سبب احساس خستگی زیاد یا تضعیف شما در انجام کارها گردد. فعالیت‌های روزانه از جمله لباس پوشیدن و ظرف شستن به نظر فشاراور یا طاقت‌فرسا می‌رسد. غذا نخوردن یا داشتن رژیم غذایی ناسالم می‌تواند موجب خستگی‌ شود. تغذیه، ورزش و خواب خوب می‌تواند به مبارزه شما در این راستا کمک کند.


10-کاهش قدرت تفکر
گاهی اوقات افراد احساس می‌کنند که در دوران افسردگی‌ قدرت تفکرشان کم شده است. امکان دارد به راحتی حواس پرت شده یا تمرکز حواس برایتان سخت گردد. امکان دارد به طور ناگهانی به خاطر سپردن چیزها برایتان سخت گردد. احتمال دارد در تصمیم‌گیری برای حل مشکلات کاری دچار مشکل شوید (از اینکه صبح چه چیزی بپوشید گرفته تا مشکلات اساسی). شروع ناگهانی علائم یک هشدار از عود افسردگی است.


11-فکر کردن به خودکشی
فکر خودکشی یک هشدار جدی است و می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی شدید و خطر عود افسردگی باشد. برخی از افراد مرتبا به خودکشی فکر می‌کنند. امکان دارد دیگران به خودکشی یا چگونگی آسیب رساندن به خود فکر کنند. به خصوص افرادی که احساس نا امیدی می‌کنند و تمایل خود را نسبت به فعالیت‌های مورد علاقه‌شان از دست داده‌اند. اگر خودتان یا فرد دیگری را می‌شناسید که چنین افکار یا سخنانی درباره خودکشی دارند، فورا از دکتر یا روانپزشک برای درمان افسردگی کمک بگیرید.
افراد تجربه‌های متفاوتی از افسردگی دارند. اگر شما هریک از علائم یا نشانه‌های هشداردهنده را که شما را نگران کرده دارید، با دکتر یا یک روانپزشک مشورت کنید. احتمالا جهت جلوگیری از عود افسردگی‌ تراپی را توصیه کنند یا داروهایتان را افزایش دهند. برای کاهش استرس تدابیری را در نظر گیرید. در صورت امکان فعالیت‌هایی که به شما حس خوبی در طول روز می‌دهند را به برنامه‌ اضافه کنید. با سه یا بیشتر از سه بار وقوع افسردگی، امکان نیاز به درمان طولانی مدت وجود دارد.(سیارک)

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

خواص و عوارض کروم در بدن

در

کروم چیست؟

کروم یک ماده معدنی است که در مقادیر کم در بدن به منظور عملکرد طبیعی بدن مانند هضم غذا استفاده می‌شود. کروم در بسیاری از مواد غذایی طبیعی وجود دارد از جمله: مخمر آبجو، گوشت، سیب‌زمینی (بخصوص در پوست آن)، پنیر، ملاس، ادویه‌جات، غلات و حبوبات، و میوه و سبزی تازه. نوشیدن آب سخت کروم بدن را تامین می‌کند و همچنین پخت و پز در ظروف استیل ضد زنگ محتوای کروم غذاها را افزایش می‌دهد.
شما می‌توانید مکمل کروم را به شکل قرص یا کپسول یا به عنوان بخشی از یک مولتی‌ ویتامین تهیه کنید. اما از آنجا که بدن انسان به مقدار بسیار کمی از این ویتامین نیاز دارد، معمولا اکثر افراد با مصرف رژیم غذایی معمول خود میزان کافی کروم دریافت می‌کنند و کمبود کروم به ندرت دیده می شود و نیاز به مکمل‌های غذایی ندارند. کسانی که در معرض خطر کمبود کروم قرار دارند افراد دیابتی و مسن هستند.

ویتامین کروم چیست

کروم ، به عنوان یک عنصر شیمیایی ، یک ماده فلزی جامد مایل به سفید است . در تماس با هوا اکسید نمی شود. گاهی از آن به عنوان فلزات آهنی یاد می شود. این نام به دلیل ترکیب رنگهای مختلف ترکیبات آن به دست آمد و از کلمه یونانی chroma - رنگ گرفته شده است. یک واقعیت جالب این است که هجا "کروم" در بسیاری از زمینه های زندگی استفاده می شود. به عنوان مثال ، کلمه "کروموزوم" (از یونانی) است.کشف این عنصر در سال 1797 اتفاق می افتد و متعلق به L.N. واوکلن او آن را در کروکویت معدنی پیدا کرد.

 

ذخیره طبیعی کروم در پوسته زمین یافت می شود که نمی توان در مورد آب دریا گفت. کشورهای دارای این ذخایر عبارتند از: آفریقای جنوبی ، زیمبابوه ، ایالات متحده ، ترکیه ، ماداگاسکار و سایر کشورها. ترکیبات بیوژنیک این عنصر جزئی از بافتهای گیاهان و حیوانات است و محتوای بیشتر در حیوانات یافت می شود.ویژگی فلزی تأثیر مهم کروم بر بدن انسان پس از آزمایش روی موش ها در اواخر دهه 1950 مشخص شد. دو دانشمند به نام های Schwarz و Merz به عنوان آزمایشی موش ها را با غذای فاقد کروم تغذیه کردند که منجر به بروز عدم تحمل قند در حیوانات شد ، اما وقتی به رژیم غذایی اضافه شد ، این علائم ناپدید شد.

 

منابع غذایی کروم 

خواص کروم

خواص کروم برای بدن

کروم برای دیابت 

 کروم در بدن  انسان در بسیاری از مناطق دخیل است و نقش بسیار مهمی دارد ، اما وظیفه اصلی آن حفظ تعادل طبیعی قند سرم است. این کار با افزایش متابولیسم کربوهیدراتها و تسهیل انتقال گلوکز به سلول انجام می شود. این پدیده را عامل تحمل گلوکز (GTP) می نامند. این ماده معدنی گیرنده های سلول را در ارتباط با انسولین تحریک می کند ، که به راحتی با آن ارتباط برقرار می کند ، در حالی که نیاز آن به بدن کاهش می یابد. بنابراین ، عنصر کمیاب برای بیماران دیابتی ، به ویژه بیماران مبتلا به بیماری نوع II (مستقل از انسولین) بسیار حیاتی است ، زیرا توانایی آنها برای پر کردن ذخایر کروم با غذا بسیار ناچیز است. 


حتی اگر فردی مبتلا به دیابت نباشد ، اما مشکلات متابولیکی داشته باشد ،به نظر می رسد که اثر مثبت کروم در تمام بیماریهای مرتبط با تعامل ضعیف بدن با انسولین ظاهر می شود. چنین بیماریهایی عبارتند از: هایپرگلیسمی (هیپوگلیسمی) ، چاقی ، گاستریت ، کولیت ، زخم ، بیماری کرون ، بیماری مینیر ، مولتیپل اسکلروزیس ، میگرن ، صرع ، سکته مغزی ، فشار خون بالا.

نقش کروم در ساختار RNA و DNA 

کروم در سنتز اسیدهای نوکلئیک نقش دارد و در نتیجه یکپارچگی ساختار RNA و DNA را که اطلاعات ژن ها را حمل می کنند و مسئول وراثت هستند حفظ می کند.اگر فردی دچار کمبود ید شود و راهی برای جبران آن وجود نداشته باشد ، کروم می تواند آن را جایگزین کند ، که برای عملکرد طبیعی غده تیروئید ، که به نوبه خود مسئول متابولیسم صحیح است ، بسیار مهم است.

کروم خطر بسیاری از بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. چگونه کار می کند؟

 درشت مغذی ها در متابولیسم چربی ها نقش دارند. کلسترول مضر با چگالی پایین را که باعث انسداد رگ های خونی می شود تجزیه می کند و در نتیجه گردش طبیعی خون را مختل می کند. در همان زمان ، محتوای کلسترول افزایش می یابد ، که عملکردهای مثبتی را در بدن انجام می دهد.

کروم و  پوکی استخوان

با افزایش سطح هورمون استروئیدی ، این ماده معدنی استخوان ها را تقویت می کند. در ارتباط با این خاصیت مفید ، پوکی استخوان با آن درمان می شود.

نقش کروم در آب سیاه و آب مروارید

 کروم در ترکیب با ویتامین C در تنظیم فشار داخل چشم شرکت می کند و انتقال گلوکز را به کریستال چشم تحریک می کند. این خواص به این ماده شیمیایی اجازه می دهد تا در درمان آب سیاه و آب مروارید مورد استفاده قرار گیرد.

 

روی ، آهن و وانادیوم تأثیر منفی بر ورود کروم به بدن انسان دارند. برای انتقال کروم در خون ، پیوندی با ترکیب پروتئینی ترانسفرین ایجاد می کند ، که در صورت رقابت کروم با عناصر فوق ، دومی را انتخاب می کند. بنابراین ، در بدن انسان با آهن اضافی ، همیشه کمبود کروم وجود دارد که می تواند وضعیت دیابت را بدتر کند.

 

قسمت اصلی آن در اندامها و بافتها وجود دارد و در خون ده برابر کمتر است. بنابراین ، اگر بدن از گلوکز بیش از حد اشباع شده باشد ، به دلیل جابجایی آن از اندام های ذخیره ، مقدار درشت مغذی در خون به شدت افزایش می یابد.

 

منابع غذایی کروم 

دوز روزانه کروم

نرخ روزانه نیاز فیزیولوژیکی به یک ماده معدنی با توجه به سن و جنسیت فرد تعیین می شود. در اوایل دوران نوزادی ، این نیاز وجود ندارد ، زیرا در نوزادان قبل از تولد تجمع یافته و تا 1 سال مصرف می شود. علاوه بر این ، برای نوزادان 1-2 ساله ، این میزان 11 میکروگرم در روز است.
 از 3 تا 11 سالگی - این مقدار 15 میکروگرم در روز است. 
در 11-14 سال، نیاز به 25 میکروگرم در روز افزایش می یابد ، و در نوجوانان (14-18 سال)-تا 35 میکروگرم در روز.
 در مورد بزرگسالان ، در اینجا علامت به 50 میکروگرم در روز می رسد.

به طور معمول ، محتوای کروم در بدن باید حدود 6 میلی گرم باشد. اما حتی اگر به تغذیه مناسب پایبند باشید ، رسیدن به هنجار بسیار دشوار است. فقط در ترکیبات آلی جذب عناصر کمیاب وجود دارد و اسیدهای آمینه ، که فقط در گیاهان یافت می شوند ، به این روند کمک می کنند. بنابراین ، بهترین منابع این ماده معدنی در مواد غذایی ، در محصولات طبیعی یافت می شود.

اگر دوز بیش از 200 میلی گرم باشد ، سمی می شود و 3 گرم کشنده است.

بهترین زمان مصرف کروم ، زمان برای مصرف این مکمل، روزانه یک قرص همراه با غذا است .

کمبود کروم

دلایل متعددی برای کمبود مواد معدنی در بدن وجود دارد. به دلیل وارد کردن کودهای خاص به خاک ، آن را با ترکیبات قلیایی اشباع می کند ، که باعث کاهش محتوای عنصر در رژیم غذایی ما می شود. اما حتی اگر مصرف این ماده معدنی با غذا کامل باشد ، جذب کروم در صورت اختلال در متابولیسم مشکل خواهد بود. همچنین ، کمبود می تواند به دلیل فعالیت بدنی سنگین ، در حالت بارداری ، شرایط استرس زا ایجاد شود - در مواردی که مواد معدنی به طور فعال مصرف می شود و منابع اضافی برای پر کردن آن مورد نیاز است.

با  کمبود کروم در بدن  این عنصر کمیاب ، گلوکز به طور موثر جذب می شود ، بنابراین محتوای آن ممکن است دست کم گرفته شود (هیپوگلیسمی) یا بیش از حد (هیپرگلیسمی). سطح کلسترول و قند خون افزایش می یابد. این منجر به افزایش میل به شیرینی می شود - بدن به کربوهیدرات نیاز دارد و نه فقط "چیز های شیرین". مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها منجر به از دست رفتن حتی بیشتر کروم و یک حلقه معیوب می شود. در پایان ، بیماریهایی مانند اضافه وزن (در صورت کاهش قند خون - کاهش شدید وزن) ، دیابت ، تصلب شرایین رخ می دهد.
همچنین ، با کمبود کروم ، می توانید عواقب (علائم) زیر را مشاهده کنید:

علائم کمبود کروم

کمبود کروم در بدن

اختلال در خواب ، شرایط بیقرار ؛
سردرد ؛
عقب ماندگی رشد ؛
اختلال بینایی؛
کاهش حساسیت پاها و بازوها ؛
کار مجتمع های عصبی عضلانی مختل می شود.
عملکرد باروری مردان کاهش می یابد ؛
خستگی بیش از حد مشاهده می شود.
در صورت کمبود کروم ، در صورت عدم امکان جبران ذخایر آن با وعده های غذایی ، لازم است مکمل هایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، اما قبل از استفاده از آن ، باید در مورد دوزها و روش های مصرف با پزشک مشورت کنید.

 

ساکنان شهرهای صنعتی (جایی که تولید خطرناک انجام می شود) در معرض مسمومیت با کروم هستند. وجود بیش از حد این عنصر در هوا می تواند باعث ایجاد سرطان ریه و آسم شود.

منابع غذایی کروم 

مضرات کروم اضافی

عوارض قرص کرومیوم 
اساساً ، مقدار زیادی کروم در اندام ها و بافت ها به دلیل مسمومیت در محل کار رخ می دهد ، که فرآیند تکنولوژیکی آن شامل حضور کروم و گرد و غبار آن است. افرادی که در صنایع خطرناک کار می کنند و با این عنصر در تماس هستند ، ده برابر بیشتر دچار سرطان دستگاه تنفسی می شوند ، زیرا کروموزوم ها و بر این اساس ساختار سلول ها تحت تأثیر کروم قرار می گیرند. ترکیبات کروم در سرباره و گرد و غبار مس نیز وجود دارد که منجر به بیماری های آسم می شود.
عوارض مصرف کروم
اگر مکمل ها به طور نادرست و بدون توصیه پزشک مصرف شوند ، ممکن است خطر اضافی فراوانی عنصر کمیاب ظاهر شود. اگر فردی کمبود روی یا آهن داشته باشد ، به جای آن مقدار زیادی کروم جذب می شود.علاوه بر بیماریهای فوق ، کروم اضافی همچنین می تواند مضر باشد زیرا زخم در غشای مخاطی ، آلرژی ، اگزما و درماتیت و اختلالات عصبی ظاهر می شود.

 

همچنین مهم است بدانید که کروم در جذب برخی از داروهای تیروئید اختلال ایجاد می کند. برای حداکثر سود ، ارزش فاصله گذاری 4 ساعته بین مصرف هر دو دارو را دارد. 

در مورد بیماران دیابتی ، آنها فقط باید تحت نظر پزشک معالج از مکمل های غذایی با محتوای کروم استفاده کنند. علاوه بر این ، آنتی اسیدها ، مسدود کننده های H2 ، مهار کننده ها و کورتیکواستروئیدها می توانند بر جذب کروم تأثیر بگذارند. ترکیب کروم با اسید اسکوربیک ، نیاسین ، مسدود کننده های بتا ، انسولین ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (آسپرین ، ایبوپروفن ، ایندومتاسین ، ناپروکسن) نامطلوب است .


 اما در این مورد ، البته ، ما در مورد کروم در قالب مکمل های غذایی صحبت می کنیم ، و نه در ترکیب غذا. دهه هاست که در محافل علمی بحث هایی در مورد فواید و خطرات کروم برای بشریت وجود دارد. اما در سالهای اخیر ، این عنصر ریز مغذی با علاقه و احترام بیشتری مورد بحث قرار گرفته است و آن را "عامل طول عمر" نامیده است. واقعیت این است که پس از مطالعه خواص مثبت این ماده مغذی ، بیوشیمیست ها توافق کردند: استفاده منظم از کروم به شما این امکان را می دهد که عملکرد مغز ، ایمنی و تن ماهیچه ها را حتی در دوران پیری شدید حفظ کنید. آیا این بدان معناست که ماده ای به نام کروم می تواند طول عمر را افزایش داده ، انرژی و وضوح ذهن را در دوران سالمندی تأمین کند؟ اگر چنین است ، به این معنی است که کروم در واقع یک عنصر ضد پیری است.

خطرات مصرف بیش از حد کروم ، مانند سایر عناصر کمیاب و مواد معدنی ، اگر منبع آن منحصراً غذای طبیعی باشد ، نمی تواند مسمومیت سمی ایجاد کند. اما با مصرف مکمل های غذایی ، باید مراقب باشید. اعتقاد بر این است که 5 میلی گرم کروم چهار ظرفیتی یا 200 میلی گرم کروم سه ظرفیتی (موجود در غذا) باعث مسمومیت می شود و 3 گرم از این ماده حتی می تواند باعث مرگ شود. مصرف بیش از حد کروم و  عوارض قرص کروم  باعث موارد زیر می شود: ضایعات پوستی ؛ هیپوگلیسمی ؛ اختلال در کلیه ها ، کبد و سیستم عصبی. مسمومیت مزمن با کروم با موارد زیر همراه است: سردردهای منظم ؛ کاهش شدید وزن بدون دلیل مشخص ؛ التهاب غشاهای مخاطی دستگاه گوارش ؛ اگزما و درماتیت ؛ تشکیل آبسه

 

منابع غذایی کروم 

منابع غذایی کروم 

چه غذاهایی کروم دارد؟برای پر کردن کروم از چه غذاهایی می توان استفاده کرد؟ ارزشمندترین محصول در این مورد مخمر آبجو است . جگر ، آجیل ، غذاهای دریایی ، غلات گندم جوانه زده ، کره بادام زمینی ، جو ، گوشت گاو ، تخم مرغ ، پنیر ، قارچ و نان سبوس دار نیز غنی از این عنصر کمیاب هستند.

ماهی پولک ، نان چاودار، ماهی تن ، فیله ماهی کاد ، ماهی قزل آلا صورتی ، ماهی قزل آلا ، ماهی قزل آلا صورتی کنسرو شده ، کلم ، پیاز ، تربچه ، حبوبات ، نخود سبز ، گوجه فرنگی ، ذرت ، ریواس ، چغندر، سیب ، زغال اخته ، انگور  ، خولان دریایی از میوه ها و انواع توت ها و با دم کردن  گیاهان دارویی بادرنجبویه می توانید با کروم نیز شارژ کنید.

محصولات بسیار تصفیه شده برای این ریز عنصر ضعیف هستند: شکر ، ماکارونی ، آرد بدون سبوس ، پودر ذرت ، شیر ، کره ، مارگارین. به طور کلی ، غذاهایی که دارای چربی زیادی هستند همیشه از نظر ریزمغذی ها فقیرتر هستند . و در عین حال ، در محصولات ، کروم اگر در ظروف فولادی ضد زنگ پخته شود بهتر حفظ می شود.

 

جدول محتوای کروم در برخی از محصولات  
نام محصول (100 گرم) کروم (میکروگرم)
ماهی تن 90
ماهی کولی ، کپور crucian ، پولاک ، ماهی قزل آلا ، ماهی قزل آلا صورتی ، گربه ماهی ، ماهی خال مخالی ، ماهی کاد ، گربه ماهی ، شاه ماهی ، ماهی کاپلین ، میگو 55
لیموترش 45
جگر گاو 32
کلیه گاو ، قلب سی
پای مرغ 28
تخم مرغ 25
ذرت ، کلم بروکلی 22
زبان گاو ، چغندر ، سینه مرغ بیست
سویا 16
گوشت خوک ، اردک 15
هلو ، تخم بلدرچین چهارده
جو مروارید ، قارچ 13
بوقلمون ، تربچه ، عدس ، تربچه یازده
گوشت گاو ، لوبیا ، سیب زمینی ده
گوسفند ، جگر مرغ ، نخود فرنگی نه
خرگوش ، غاز هشت

چه غذاهایی حاوی کروم (cr) به مقدار زیاد هستند؟

 

کلم بروکلی ، جگر ، آب انگور و مخمر آبجو از بهترین منابع کروم محسوب می شوند.

 

موارد استفاده از کروم در  درمان بیماری های داخلی

خواص قرص کروم

کروم (آماده سازی با کروم) برای پیشگیری و درمان بیماریهای داخلی تجویز می شود:

اختلالات متابولیک: دیابت ، چاقی ؛
بیماری روده ؛
بیماریهای کبد و اندامهای مرتبط ؛
آسیب شناسی قلبی عروقی ؛
فرآیندهای التهابی در دستگاه ادراری و بیماری کلیوی ؛
شرایط آلرژیک همراه با دیس بیوز ؛
اشکال مختلف نقص ایمنی
همچنین ، کروم مطابق با علائم زیر تجویز می شود:
برای پیشگیری از بیماری های قلبی و استعداد ابتلا به سرطان ؛
برای محافظت در برابر بیماری پارکینسون و افسردگی ؛
به عنوان کمکی برای کاهش وزن ؛
برای تقویت سیستم ایمنی بدن ؛
برای از بین بردن پیامدهای منفی اثرات زیست محیطی ؛
در شرایط همراه با افزایش مصرف کروم (بارداری ، شیردهی ، رشد و بلوغ ، فعالیت بدنی سنگین).

 

نظرات

۱۴۰۰/۶/۱۲موارد استفاده کروم در بدن کروم به حرکت قند خون (گلوکز) از جریان خون به داخل سلولها کمک می‌کند تا به عنوان انرژی و برای تبدیل چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به انرژی مورد استفاده قرار گیرد. کنترل قند خون • کروم می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. کروم می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند و نقش مهمی در مدیریت دیابت نوع 2 ایفا کند. اما تحقیقات بیشتر نیاز است تا مشخص شود که آیا واقعا موثر است یا خیر. • ادعا می‌شود که مکمل‌های کروم برای عضله‌سازی و چربی‌سوزی مفید هستند و به بدن در استفاده از کربوهیدرات‌ها کمک می‌کنند، اما این مسئله هنوز ثابت نشده است. • کروم می‌تواند چشم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. رابطه‌ای بین سطح پایین کروم و افزایش خطر ابتلا به گلوکوم وجود دارد. • کروم سرعت افت کلسیم را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان در زنان در دوران یائسگی کمک کند.

۱۴۰۰/۶/۱۲ آیا کروم بی‌خطر است؟ عوارض کروم کروم موجود در غذا آسیبی به فرد نمی‌رساند. اما مصرف بیش از حد مکمل‌های کروم می‌تواند موجب مشکلات معده و کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شود. همچنین کروم بیش از حد موجود در مکمل‌ها می‌تواند به کبد، کلیه و سیستم عصبی آسیب بزند و همچنین می‌تواند باعث نامنظم شدن نبض و تپش قلب شود. اما عوارض جانبی مصرف مکمل کروم به ندرت مشاهده می‌شود. آنتی‌اسیدها (از جمله کربنات کلسیم) در جذب کروم تداخل ایجاد می‌کند. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای کروم در محیط کار (مانند متالوژی و آبکاری) نه تنها با آسیب کلیوی همراه است بلکه همچنین منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطان‌ها و همچنین مشکلات پوستی مانند اگزما و سایر التهابات پوستی می‌شود. سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) مقررات مکمل‌های غذایی را همانند مقررات داروها تنظیم نمی‌کند. یک مکمل غذایی را می‌توان با تحقیقات محدود یا بدون هیچ تحقیقی در مورد ایمنی یا اثربخشی آن به فروش رساند. اگر قصد استفاده از یک مکمل غذایی یا ترکیب یک مکمل با پروسه درمانی خود را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است چشم‌پوشی از پروسه درمانی و تکیه به یک مکمل غذایی خطرناک باشد. این موضوع در مورد زنان باردار و شیرده از اهمیت بیشتری برخوردار است. در زمان استفاده از مکمل‌های غذایی موارد زیر را در نظر داشته باشید: • مکمل‌های غذایی ممکن است همانند داروهای متعارف عوارض جانبی ایجاد کنند، باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شوند و یا با داروهای تجویزی و بدون نسخه تداخل داشته باشند. تداخل با یک دارو یا مکمل دیگر یا یک عارضه جانبی می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن یک بیماری دیگر شود. • ممکن است شیوه تولید مکمل‌ها استاندارد نباشد. به همین خاطر کیفیت و عوارض جانبی آنها ممکن است بین برندهای مختلف یا محصولات مختلف یک برند متغیر باشد. حتی ممکن است مکملی که در فروشگاه‌های مواد غذایی یا بهداشتی خریداری می‌کنید با مکمل مورد استفاده در تحقیقات تفاوت داشته باشد. • اثرات طولانی مدت اکثر مکمل‌های غذایی به غیر از ویتامین‌ها و مواد معدنی مشخص نیست.

۱۴۰۰/۶/۱۲شما می توانید کمبود کروم در بدن را از سیب زمینی ، غلات کامل ، غذاهای دریایی و گوشت را به میزان قابل توجهی پر کنید. برخی از میوه ها ، سبزیجات و ادویه جات ترشی جات نیز قادر به تأمین کروم هستند. کاهو ، پیاز خام و گوجه فرنگی رسیده نیز نیاز روزانه شما را تامین می کنند. اما در بیشتر محصولات لبنی ، این ریز مغذی بسیار کم است.

۱۴۰۰/۶/۱۲ لیستی از خواص کروم شامل توانایی های زیر است: کنترل سطح قند خون ؛ متابولیسم را تحت تأثیر قرار می دهد ؛ کاهش اشتها ؛ کنترل سطح کلسترول ؛ جلوگیری از فشار خون بالا ؛ عادی سازی نفوذپذیری غشاها در سلول ها ؛ تأثیر مفیدی بر عملکرد غده تیروئید دارد. حذف سموم ، نمک های فلزات سنگین ، رادیونوکلئیدها ؛ تقویت بافت استخوانی ، مو و ناخن ؛ جلوگیری از آب مروارید (همراه با روی).

۱۴۰۰/۶/۱۲خواص کروم برای بدن در بین مکمل های تقویت کننده عضله جایگاه ویژه ای دارد. بنابراین ، این ماده چند سالی است که در بین بدنسازان و کسانی که مایل به کاهش وزن هستند محبوبیت زیادی پیدا کرده است. همچنین ، داروهای حاوی Cr باعث افزایش استقامت و افزایش قدرت می شود. اما هنگام مصرف مکمل ها ، مهم است که از توصیه های دوز غافل نشوید ، زیرا بیش از حد این ماده باعث سرگیجه ، کهیر و سردرد می شود. برخی از دانشمندان معتقدند که کروم ممکن است سطح گلوکز را در بیماران دیابتی نوع 2 تحت تأثیر قرار دهد . اما این ادعاها تا به امروز توسط جامعه وسیع پزشکی پشتیبانی نشده است. در همین حال ، آزمایشات ادامه دارد. همچنین اعتقاد بر این است که ترکیبات کروم بر وضعیت عمومی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و فراموشی تأثیر مفیدی دارد. علاوه بر این ، آنها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در برابر اثرات منفی عفونت ها محافظت می کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد Cr به افزایش سطح کلسترول "خوب" کمک می کند و همچنین از ایجاد بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

۱۴۰۰/۶/۱۲کمبود کروم در بدن نادر است. افرادی که رژیم غذایی غنی از غذاهای تصفیه شده دارند مستعد کمبود کروم در بدن هستند. همچنین افراد مبتلا به چاقی ، دیابت یا تصلب شرایین در معرض خطر هستند. استرس مکرر ، کار بدنی سخت و کمبود پروتئین می تواند باعث کاهش سطح کروم شود. کمبود یک ماده مملو از اختلالات متابولیک در بدن و همچنین کاهش حساسیت به انسولین است. برخی منابع استدلال می کنند که کمبود مزمن کروم در بدن می تواند باعث ایجاد دیابت و سندرم متابولیک شود و همچنین باعث اختلال عملکرد باروری در مردان شود. حتی کمبود نسبتاً کمی عنصر کمی بر غلظت گلوکز در خون تأثیر می گذارد و باعث ایجاد اضطراب و احساس خستگی می شود. اختلال متابولیسم کلسترول ناشی از مصرف ناکافی کروم در ایجاد آترواسکلروز نقش دارد. عقب ماندگی احتمالی رشد در کودکان ، بهبود طولانی مدت زخم ها پس از جراحات و جراحی ها. کمبود کروم در بدن نیز می تواند خود را نشان دهد: بی حسی اندام ؛ ریزش مو؛ اختلالات هماهنگی ؛ بیخوابی. می توان درک کرد که بدن با میل شدید به شیرینی ، احساس گرسنگی مداوم ، تعریق زیاد و اغلب سرگیجه های مکرر فاقد کروم است.

در ادامه بخوانید...

خواص و عوارض زینک یا روی

در

علائم کمبود زینک یا روی

 

 

زینک چیست؟

زینک مسئول بسیاری از عملکردهای مختلف در بدن انسان است و فعالیت بیش از 100 آنزیم مختلف را تحریک می‌کند. در این مقاله به خواص بالقوه زینک پرداخته شده است و جزئیاتی در مورد منابع مناسب این  ماده مغذی ، علائم کمبود زینک ، عوارض کمبود زینک اقدامات احتیاطی در رابطه با مصرف بیش از حد زینک ارائه شده است.
فقط مصرف مقدار کمی از  ویتامین زینک برای مشاهده مزایای آن کافی است. در حال حاضر "مقدار غذایی توصیه شده مجاز (RDA)" زینک در ایالات متحده برابر است با: 8 میلی‌گرم در روز برای زنان و 11 میلی‌گرم در روز برای مردان.
پایین بودن سطح این ویتامین باعث می‌شود که فرد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری و مریضی باشد. گزارش شده است که کمبود زینک عامل بیش از 800.000 مرگ و میر کودکان در هر سال در جهان است.
این عنصر به شکل طبیعی در بسیاری از غذاهای مختلف وجود دارد اما به شکل مکمل‌ غذایی و دارو نیز موجود است.

 

خواص زینک یا روی کدام هستند؟

زینک برای سلامت سیستم ایمنی، سنتز مناسب DNA، رشد سالم در دوران کودکی، و ترمیم زخم‌ها ضروری است. در ادامه به هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.
1) تنظیم عملکرد ایمنی بدن
زینک یک "عنصر ضروری ذره‌ای" است زیرا بدن ما فقط به مقدار کمی از آن نیاز دارد.
بر اساس مجله ایمونولوژی اروپا بدن انسان برای فعال‌سازی لنفوسیت‌های T (سلول‌های T) به زینک نیاز دارد.
سلول‌های T به دو روش به بدن کمک می‌کنند:
• کنترل و تنظیم واکنش‌های ایمنی
• حمله به سلول‌های آلوده یا سرطانی
کمبود زینک می‌تواند سیستم عصبی بدن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
بر اساس یکی از تحقیقاتی که در مجله تغذیه بالینی در آمریکا منتشر شده است، "افراد مبتلا به کمبود زینک حساسیت بیشتری به انواع پاتوژن‌ها تجربه می‌کنند".

2) درمان اسهال
بر اساس سازمان بهداشت جهانی "اسهال سالانه باعث مرگ 1.6 میلیون کودک زیر پنج سال در جهان می‌شود". در یکی از مقالات مجله تایم گفته شده است که "به نظر می‌رسد قرص‌های زینک باعث توقف اسهال می‌شود".
علاوه بر این در تحقیق انجام شده توسط مجله پزشکی PLoS، "که به دنبال یک کمپین بهداشت عمومی ملی به منظور افزایش استفاده از زینک برای درمان اسهال در کودکان در بنگلادش" انجام شده تایید شده است که یک دوره درمانی 10 روزه با قرص‌های زینک در درمان اسهال موثر است و همچنین از بازگشت این بیماری جلوگیری می‌کند.
3) تاثیر بر یادگیری و حافظه
تحقیقات انجام شده در دانشگاه تورنتو و تحقیقات منتشر شده در ژورنال نورون نشان می‌دهد که زینک نقش مهمی در تنظیم ارتباط نورون‌ها با یکدیگر دارد که بر نحوه شکل‌گیری حافظه و یادگیری ما تاثیر می‌گذارد.
4) کمک به درمان سرماخوردگی
در تحقیقی که در ژورنال پزشکی تنفس آزاد منتشر شده است نشان داده شده است که قرص زینک طول مدت سرماخوردگی را تا 40 درصد کاهش می‌دهد.
علاوه بر این در یک بررسی جامع چنین نتیجه‌گیری شده است که "زینک (قرص یا شربت) در کاهش مدت و شدت سرماخوردگی در افراد سالم مفید است، البته اگر حداکثر 24 ساعت پس از شروع علائم مصرف شود."
5) بهبود زخم
زینک نقش مهمی در حفظ یکپارچگی و ساختار پوست ایفا می‌کند. بیمارانی که دچار زخم‌ها یا جراحات مزمن می‌شوند اغلب با کمبود سوخت و ساز زینک مواجه هستند و سطح زینک در خون آنها پایین است. این افراد باید مصرف زینک را افزایش دهند.
در یک تحقیق سوئدی که به تجزیه و تحلیل زینک در بهبود زخم پرداخته شده است چنین نتیجه‌گیری شده است که "زینک موضعی می‌تواند بهبود زخم پا را از طریق افزایش اپیتلیوم مجدد، کاهش التهاب و رشد باکتریایی تحریک کند. زمانی که زینک به زخم اعمال می‌شود نه تنها کمبود زینک محلی اصلاح می‌شود بلکه همچنین به شکل فارماکولوژی (دازینکی) عمل می‌کند."
با این حال تحقیقات به شکل سازگار نشان نداده است که استفاده از سولفات زینک در بیماران مبتلا به زخم‌ یا جراحت مزمن به منظور بهبود نرخ درمان موثر است.
6) رشد مناسب
کمبود زینک برای اولین بار در نوجوانان پسر مبتلا به کم‌‌خونی خفیف، کوتاهی قد و تاخیر در بلوغ جنسی کشف شد. رژیم غذایی آنها مملو از غلات تصفیه شده و نان فطیر بود که هر دو سرشار از فیتات هستند که جذب زینک در رژیم غذایی را کاهش می دهند.
پس از جبران کمبود زینک پسرها هر سال 5 اینچ رشد داشتند. غذاهای نوزادان و کودکان مانند غلات آماده خوردن (سرلاک) امروزه با زینک غنی‌سازی شده‌اند.
7) کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن وابسته به سن
محققان دانشگاه ایالتی اورگان دریافتند که بهبود وضعیت زینگ از طریق رژیم غذایی و استفاده از مکمل می‌تواند خطر بیماری‌های التهابی را کاهش دهد.
محققان با استفاده از کشت‌های سلولی و آزمایش بر زینک موش‌ها توانستند نشان دهند که کاهش سطح زینک در اثر افزایش سن می‌تواند منجر به اختلال عملکرد سستم ایمنی و التهاب سیستمیک شود که هر دو عواملی هستند که به بروز بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند.
بزرگسالان 60 سال و بالاتر از خانواده‌هایی که مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به کمبود زینک قرار دارند، گزارش شده است که میزان مصرف زینک در این افراد 50% کمتر از مقدار توصیه شده است.
8) پیشگیری از دژنراسیون ماکولار وابسته به سن (AMD)
بر اساس یکی از تحقیقات منتشر شده در مجله آرشیو چشم‌پزشکی زینک از آسیب سلولی در شبکیه پیشگیری می‌کند که می‌تواند در به تاخیر انداختن پیشرفت AMD و کاهش بینایی موثر باشد.

از پست های قبلی سیارک : دژنراسیون ماکولا وابسته به سن چیست 

9) باروری
تحقیقات و آزمایشات متعددی ارتباط بین پایین بودن سطح زینک یا روی و کیفیت پایین اسپرم را نشان داده‌اند. به عنوان مثال در یکی از مطالعات انجام شده در هلند مشخص شده است که تعداد اسپرم پس از استفاده از مکمل‌های سولفات زینک و اسید فولیک در افراد افزایش یافته است.
محققان در مطالعه دیگری به این نتیجه رسیدند که مصرف پایین زینک می‌تواند یک عامل خطر برای کیفیت پایین اسپرم و ناباروری مردان باشد.

 

 

سایر خواص احتمالی زینک

همچنین ممکن است زینک در درمان موارد زیر موثر باشد:
• آکنه. در یک تحقیق که در JAMA منتشر شده نتایج امیدوارکننده‌ای در استفاده از سولفات زینک برای درمان آکنه بده دست آمده است.
• اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD)
• پوکی استخوان / پرسش و پاسخ در مورد پوکی استخوان 
• پیشگیری و درمان ذات‌الریه

مصرف توصیه شدۀ زینک

مقدار مصرف روزانه توصیه شدۀ مجاز (RDA) زینک 8 میلی‌گرم در روز برای زنها و 11 میلی‌گرم در روز برای مردان است.
مصرف زینک کافی بخصوص در کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که حتی کمبود خفیف زینک نیز می‌تواند باعث کاهش رشد، افزایش خطر عفونت و خطر ابتلا به اسهال و بیماری‌های تنفسی شود.
مقدار مصرف توصیه شده برای کودکان 1-8 سال بین 3 تا 5 میلی‌گرم متغیر است و با افزایش سن کودک بیشتر می‌شود.
نوجوانان 9-13 سال روزانه 8 میلی‌گرم زینک نیاز دارند. پس از سن 14 سالگی این میزان به 11 میلی‌گرم در روز افزایش می‌یابد که برای تمامی بزرگسالان نیز همین مقدار است.
در مورد زنان بیشتر از 8 سال نیز میزان مصرف در همان سطح 8 میلی‌گرم در روز باقی می‌ماند به غیر از سنین 14 تا 18 سال که این مقدار به 9 میلی‌گرم در روز افزایش می‌یابد.
نیاز مصرفی زنان باردار و شیرده بستگی به سن آنها دارد و بین 11 تا 13 میلی‌گرم در روز متغیر است.
کمبود زینک علاوه بر عقب‌ماندگی در رشد می‌تواند منجر به تاخیر در ترمیم زخم، کاهش ادراک طعم، ضایعات پوستی، ریزش مو و شب‌کوری شود. کمبود زینک همچنین با نقص شکل‌پذیری عصبی ارتباط دارد و رفتار کودکان مبتلا به ADHD را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اگرچه مکمل‌های زینک یا روی در دسترس هستند اما بهتر است که هر ویتامین یا ماده معدنی از طریق مواد غذایی تامین شود. این یک ویتامین یا ماده معدنی نیست که به تنهایی باعث می‌شود برخی از غذاهای خاص تبدیل به بخش مهمی از رژیم غذایی ما شوند بلکه هم‌افزایی مغذی‌ها در آن غذا از اهمیت زیادی برخوردار است.
بارها و بارها ثابت شده است که جداسازی مغذی‌های معین به شکل مکمل همان خواص که با مصرف غذای کامل حاصل می‌شود را ندارد. پس در وهله اول بر زینک تامین نیازهای روزانه خود از مواد غذایی تمرکز کنید و در صورت نیاز از مکمل‌ها به عنوان یک پشتیبان استفاده کنید.

 

 

منابع زینک

بهترین منابع زینک عبارتند از لوبیا، گوشت حیوانات، آجیل، ماهی و سایر غذاهای دریایی، غلات سبوس‌دار و فرآورده‌های لبنی. همچنین روب به برخی از غلات صبحانه و سایر غذاهای غنی‌شده اضافه شده است.
رژیم غذایی معمول غربی باعث جذب میزان کافی زینگ می‌شود، به طور متوسط بین 10 تا 15 میلی‌گرم در روز.
عوامل متعددی هستند که می‌توانند جذب زینک در رژیم غذایی را کاهش دهند. فیتاتها (موجود در نان‌های غلات کامل، حبوبات و سبزیجات)، مس، کلسیم و اسید فولیک همگی می‌توانند جذب زینک را کاهش دهند. میزان جذب زینک در صورت مصرف با شراب قرمز، گلوکز، لاکتوز و یا پروتئین سویا افزایش می‌یابد.
گیاهخواران ممکن است بخاطر فراهمی زیستی پایین زینک از غذاهای گیاهی به 50% بیشتر از مقدار مصرف توصیه شده نیاز داشته باشند.

در سیارک بخوانیم:

خواص و نحوه مصرف ویتامین E 

ویتامین هایی برای تقویت حافظه / بخش دوم 

 

 

مقدار زینک در مواد غذایی

• صدف خام (اقیانوس آرام)، 3 اونس، 14.1 میلی‌گرم
• گوشت گاو، کبابی بدون چربی، پخته شده، 3 اونس، 7.0 میلی‌گرم
• لوبیای پخته، کنسری، نصف پیمانه: 6.9 میلی‌گرم
• خرچنگ، آلاسکایی، پخته شده، 3 اونس، 5.3 میلی‌گرم
• گوشت گوساله محلی، با چربی، 3 اونس، 5.3 میلی‌گرم
• خرچنگ، پخته شده، 3 اونس، 3.4، میلیگرم
• گوشت خوک، بدون چربی، پخته شده، 3 اونس: 2.9 میلی‌گرم
• برنج وحشی، پخته شده، نصف پیمانه: 2.2 میلی‌گرم.
• نخود سبز، پخته شده، 1 فنجان: 1.2 میلی‌گرم
• ماست، ساده، 8 اونس: 1.3 میلی‌گرم
• گردو، 1 اونس: 1.3 میلی‌گرم
• بادام زمینی، بوداده خشک، 1 اونس: 0.9 میلی‌گرم
مکمل‌های زینک به شکل کپسول و قرص نیز موجود هستند. با این حال آستانه تحمل بالای زینک برای مردان و زنان بیشتر از 18 سال 40 میلی‌گرم در روز است.

 

 

 

علائم کمبود زینک

معمولا کمبود زینک بخاطر مصرف ناکافی در رژیم غذایی است. با این حال می‌تواند بخاطر سوء جذب و بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان، بیماری کلیوی و بیماری سلول داسی شکل باشد.
علائم کمبود زینک و عوارض کمبود زینک عبارتند از:
• از دست دادن اشتها
• کم‌خونی
• ترمیم کند زخم
• طعم غیرطبیعی
• رشد کم
• شناخت تغییریافته
• اسهال
• ریزش مو
کارشناسان معتقدند که حدود 40 درصد از آمریکایی‌های سالمند و بیشتر از دو میلیارد نفر در سرتاسر جهان رژیم‌های غذایی مصرف می‌کنند که دچار کمبود زینک است.

 

 

 

اقدامات احتیاطی

بر اساس تحقیق منتشر شده در حوزه تحقیقات عناصر بیولوژیکی مصرف بیش از حد زینگ می‌تواند مضر باشد چرا که ممکن است باعث اختلال جذب مس شود.
عوارض جانبی شدید ناشی از مصرف زیاد و بیش از حد زینک یا روی عبارتند از:
• تهوع
• استفراغ
• از دست دادن اشتها
• درد معده
• سردرد
• اسهال

نظرات

۱۳۹۷/۷/۲۴چقدر خواص داره این زینک باز خوبه توی لوبیا و نخود سبز پیدا میشه در غیر این صورت گوشت که خیلی گرونه

در ادامه بخوانید...

عوارض و موارد مصرف ویتامین B6 چیست

در
عوارض و موارد مصرف ویتامین B6 چیست

 

ویتامین B6 در سال 1926 کشف شد. دانشمندان آزمایشی روی جوندگان انجام دادند. یک ماده یکی یکی از غذا حذف شد تا درک شود کدام محصول بدن را در برابر پلاگر محافظت می کند - یک اختلال عصب روانپزشکی. دانشمندان علاوه بر ویتامین B3 (اسید نیکوتینیک) پیریدوکسین نیز به دست آورده اند که بر رشد بدن تأثیر می گذارد. اینگونه ویتامین B6 رسما ظاهر شد. ویتامین B6 نام جمعی پیریدوکسین ، پیریدوکسال و پیریدوکسامین است. ویتامین B6  بسیاری از کارهای مهم را در بدن ما انجام می دهد ، اما مهمترین آنها را می توان این واقعیت دانست که به پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی کمک می کند.

 

ویتامین B6 در چه مواد غذایی موجود است.

ویتامین B6  یا پیریدوکسین در غذاهای مشخصی مانند غلات، حبوبات، سبزیجات، جگر، گوشت و تخم مرغ یافت می‌شود. این ویتامین در آزمایشگاه قابل ساخت است.شما می توانید ویتامین B6 را از مخمر آبجو ، سبوس گندم ، دل ، قلوه و جگر دریافت کنید. خوردن گوشت گاو ،  آجیل ، مرغ ، ماهی ، ماهی تن ، شیر و تخم مرغ نیز مفید است.دوستداران غذاهای گیاهی می توانند نیاز روزانه خود را با مخمر ، خربزه ، گل کلم ، سیر ، کلم بروکلی ، آووکادو ، پاپریکا ، موز و... تأمین کنند.

 

چرا ویتامین B6 مصرف کنیم؟

چرا به ویتامین B6 نیاز دارید

ویتامین B6 مورد نیاز است:
برای اطمینان از متابولیسم طبیعی اسیدهای آمینه (از جمله تجزیه و استفاده از پروتئین ها) ،
برای اطمینان از متابولیسم کربوهیدرات و لیپید ،
برای سنتز در بدن بسیاری از ترکیبات فعال بیولوژیکی (به عنوان مثال سروتونین) ،
برای ایجاد گلبول های قرمز ،
برای عملکرد طبیعی سیستم عصبی مرکزی ،
برای جذب کامل ویتامین B 12 و منیزیم ،
برای تولید اسید کلریدریک.


ویتامین B6 محلول در آب به سه شکل وجود دارد - پیریدوکسین (رایج ترین) ، پیریدوکسال و پیریدوکسامین. همه آنها از نزدیک با هم ارتباط دارند و با هم کار می کنند. عملکرد اصلی آنها "ساخت" آنتی بادی ها و گلبول های قرمز خون است.

 

ویتامین B6 تقریباً بر تمام اعضای بدن انسان تأثیر می گذارد. متابولیسم طبیعی پروتئین و چربی را تقویت می کند. با بیماری های عصبی و پوستی مبارزه می کند. استفراغ را برطرف می کند و حالت تهوع را برطرف می کند. اسیدهای نوکلئیک را سنتز کرده و از پوست در برابر پیری زودرس محافظت می کند.

 

trofes-bitamini-b6.jpg

 

پیریدوکسین برای پیشگیری و درمان کمبود ویتامین B6 و کم خونی به کار می‌رود. این ویتامین برای درمان بیماری‌های قلبی؛ کلسترول بالا؛ کاهش سطح هوموسیستئین در خون، ماده‌ای که می‌تواند به بیماری‌های قلبی مرتبط باشد؛ و کمک باز شدگی انسداد شریان‌ها پس از عمل بالون زدن برای باز کردن آن‌ها (آنژیوپلاستی) نیز به کار می‌رود.


زنان از ویتامین B6 برای سندرم پیش قاعدگی (PMS) و سایر مشکلات مربوط به قاعدگی، تهوع صبحگاهی(تهوع و استفراغ) در اوایل بارداری، توقف جریان شیر پس از زایمان، افسردگی مربوط به بارداری یا استفاده از قرص‌های ضد بارداری و علائم یائسگی استفاده می‌کنند.


ویتامین B6 برای بیماری آلزایمر، اختلال کم‌توجهی – بیش فعالی (ADHD)، سندرم داون، اوتیسم، دیابت و دردهای عصبی مربوطه، کم خونی سلول داسی، سردردهای میگرنی، آسم، سندرم مجرای مچ دستی، گرفتگی شبانه پاها، گرفتگی عضلات، التهاب مفاصل، آلرژی‌ها، آکنه و انواع مشکلات پوستی و ناباروری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ویتامین B6 همچنین برای درمان سرگیجه، سرگیجه هنگام حرکت، جلوگیری از بیماری تخریب لکه زرد شبکیه ناشی از کهولت (AMD)، صرع، تشنج ناشی از تب و اختلالات حرکتی (حرکت پریشی دیررس، پرجنبی، داءالرقص) و نیز افزایش میل جنسی و کمک به افراد برای به خاطر سپردن خواب ها استفاده می‌شود.


برخی افراد برای تقویت سیستم ایمنی، عفونت‌های چشمی، عفونت مثانه و پیشگیری از سرطان و سنگ کلیه از این ویتامین استفاده می‌کنند.
ویتامین B6 برای غلبه بر اثرات جانبی زیان بار مخصوص درمان‌های تابشی و درمان با تجویز دارو مانند میتومایسین، پروکاربازین، سیکلوسرین، فلوروراسیل، هیدرازین، ایزونیازید، پنیسیلامین و وینکریستین نیز به کار می‌رود.

 

1113525890-H.jpg

 

ویتامین B6 برای عملکرد مناسب قندها، چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن لازم است.ویتامین B6 یا پیریدوکسین برای رشد و نمو مناسب مغز، اعصاب، پوست و بسیاری از اعضای دیگر بدن نیز ضروری است.ویتامین B6 یا پیریدوکسین به طور مکرر در ترکیب با سایر ویتامین‌های B در محصولات مجموعه B (ب کمپلکس) استفاده می‌شود.

 

برای افراد مسن ، ویتامین B6 یک محافظ واقعی است. از گرفتگی شبانه ، گرفتگی عضلات ، بی حسی دست و پا جلوگیری می کند. به عنوان یک ادرار آور طبیعی عمل می کند. در دیابتی ها پیریدوکسین میزان قند خون را کاهش می دهد.پزشکان یک دوره ویتامین B6 را برای کم خونی ، سم زدایی در دوران بارداری ، بیماری هوا و دریا ، هپاتیت و اختلالات سیستم عصبی تجویز می کنند. و همچنین برای بیماری های مختلف پوستی - از درماتیت گرفته تا پسوریازیس تجویز می کنند .

 

از آنجا که ویتامین B6 در متابولیسم پروتئین نقش دارد ، نیاز به آن همراه با افزایش مقدار پروتئین وارد بدن ، به عنوان مثال ، در ورزشکاران افزایش می یابد. کمبود تغذیه ای ویتامین B6 نادر است و معمولاً با سایر کمبودهای ویتامین B در ارتباط است. علائم بالینی کمبود ویتامین B6 در نوزادان و کودکان خردسال شامل حملات صرع ، کاهش وزن ، مشکلات دستگاه گوارش و کم خونی میکروسیتیک است.

 

تهوع صبحگاهی در بارداری و ویتامین B6

شما ممکن است یک داروی تجویزی با نام بندکتین را به خاطر داشته باشید که برای تهوع صبحگاهی در بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بندکتین حاوی ویتامین B6 و یک خواب آور آنتی هیستامین به نام دوکسیلامین است. سازندگان بندکتین در سال 1983 به علت افزایش هزینه‌های سنگین قانونی در دفاع از محصولشان، فروش محصولشان را متوقف ساختند. مخالفان آن را به نقش در نقص مادرزادی متهم کردند.

 

با این حال، یک محصول با عنوان دیکلکتین که مشابه با بندکتین بود، در کانادا موجود ماند و تحقیقات نشان داد که نه ویتامین B6 و نه بندکتین تأثیری در نقایص مادرزادی در حیوانات ندارند.پس از این که بندکتین از بازار جمع آوری شد، تعداد نوزادان دارای نقص مادرزادی کاهش نیافت، اما نرخ بستری برای تهوع و استفراغ بارداری دو برابر شد.

 

istock-1130686213-1.jpg

مصرف ویتامین B6 در دوران بارداری و شیردهی

مصرف ویتامین B6 در دوران بارداری ، فقط در صورت مشورت با پزشک ، در مواردی که منافع مورد نظر مادر بیش از خطر احتمالی جنین باشد ، باید استفاده شود.

در صورت لزوم ، مصرف ویتامین B6 در دوران شیردهی باید در مورد قطع شیردهی تصمیم گیری کند.

استفاده طولانی مدت از ویتامین B6 (پیریدوکسین) در دوزهای بالا در دوران بارداری و در دوران شیردهی می تواند منجر به ایجاد وابستگی به پیریدوکسین در کودکان شود. بیش از نیازهای فیزیولوژیکی پیریدوکسین در دوران بارداری (2 میلی گرم در روز) توصیه نمی شود.

 

هشدار: خانم های باردار تمام دارو ها و مکمل ها را باید زیر نظر پزشک مصرف کنند.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین B6 

تمام ویتامین های B1 -B12 ﻣﺤﻠﻮﻝ ﺩﺭآب هستند پس با غذا و میوه و سبزیجات میل شوند.

مقدار مصرف ویتامین 

دوز ویتامین B6 به سن فرد بستگی دارد.

 

سن

فولات (میکروگرم)

نیاسین (میلی گرم NE *)

ریبوفلاوین (میلی گرم)

تیامین (میلی گرم)

ویتامین A (میکروگرم)

ویتامین B6 (میلی گرم)

ویتامین B12 (میکروگرم)

ویتامین C (میلی گرم)

ویتامین D (واحد)

ویتامین E (میلی گرم)

ویتامین K (میکروگرم)

نوزادان

 

0-6 ماه

65

2

0.3

0.2

400

0.1

0،4

40

400

چهار

2.0

7-12 ماه

80

چهار

0،4

0.3 .

500

0.3

0.5

پنجاه

400

پنج

2.5

کودکان

 

1-3 سال

150

6

0.5

0.5

300

0.5

0.9

پانزده

600

6

سی

4-8 ساله

200

هشت

0.6

0.6

400

0.6

1،2

25

600

7

55

مردان

 

9-13 ساله

300

12

0.9

0.9

600

1.0

1.8

45

600

یازده

60

14-18 ساله

400

شانزده

1،3

1،2

900

1،3

2.4

75

600

پانزده

75

19-70 ساله

400

شانزده

1،3

1،2

900

1،3

2.4

90

600

پانزده

120

> 70 سال

400

شانزده

1،3

1،2

900

1.7

2.4

90

800

پانزده

120

زنان

 

9-13 ساله

300

12

0.9

0.9

600

1.0

1.8

45

600

یازده

60

14-18 ساله

400

چهارده

1.0

1.0

700

1،2

2.4

65

600

پانزده

75

19-70 ساله

400

چهارده

1.1

1.1

700

1،3

2.4

75

600

پانزده

90

> 70 سال

400

چهارده

1.1

1.1

700

1.5

2.4

75

800

پانزده

90

زنان باردار

 

19-50 ساله

600

هجده

1.4

1.4

770

1.9

2.6

85

600

پانزده

90

زنان شیرده

 

19-50 ساله

500

17

1.6

1.4

1300

2.0

2.8

120

600

نوزده

90

حداکثر سطح مجاز (MRL)

 

 

1000

35

ND

ND

3000

100

ND

2000

4000

1000

ND

برگرفته از منابع مرجع رژیم غذایی ، هیئت غذایی و تغذیه ، موسسه پزشکی. واشنگتن دی سی: مطبوعات آکادمی ملی.

 

ویتامین B6 یا پیریدوکسین در نظر گرفته شده به شکل دارو آمپول ویتامین B6 یا قرص ویتامین B6 

علائم کمبود ویتامین و عوارض مصرف زیاد قرص ویتامین B6 چیست؟

اگر بدون دلیل مشخصی فرد تحریک پذیر ، خواب آلود شود. او تمایلی به انجام کاری ندارد ، اشتهای او از بین می رود و حالت تهوع ظاهر می شود - پس به احتمال زیاد بدن او به ویتامین B6 نیاز دارد.

کمبود پیریدوکسین با خشکی بیش از حد ابرو ، اطراف چشم و گردن نشان داده می شود. ترک ها و زخم های دردناک نزدیک دهان ظاهر می شوند ، موها شروع به نازک شدن می کنند. بیماری هایی مانند استوماتیت ، ورم ملتحمه یا نفخ شکم بتدریج ایجاد می شوند.

کمبود خفیف ویتامین B6 معمولا به صورت ترک در لب ها و اطراف دهان ،التهاب در مخاط دهان، زبان، تحریک پذیری، گیجی، افسردگی و به ندرت نوروپاتی محیطی .کمبودهای شدیدویتامین B6  با آنمی میکروسیتیک ، درماتیت سبورئیک و تشنج همراه می باشد.

 

balanced-food-nutrients-1024x683-1.jpg

کمبود ویتامین B6 در کودکان

بدن با افزایش تحریک پذیری کودک ، تشنج مکرر شبیه تشنج صرع نشان داده می شود.  و همچنین تاخیر در رشد و اسهال مکرر. کم خونی یا درماتیت سبورئیک به تدریج اتفاق می افتد.

 

موارد منع مصرف ویتامین B6

حساسیت به ویتامین b6 ( پیریدوکسین ) سن کودکان بسته به نوع دوز آن.

عوارض مصرف زیاد ویتامین B6

عوارض مصرف قرص ویتامین b6

ویتامین B6 که با غذای طبیعی وارد بدن می شود عملا تجمع نمی یابد. در موارد مصرف بیش از حد ، به طور طبیعی - همراه با ادرار دفع می شود.استفاده طولانی مدت از پیریدوکسین مصنوعی منجر به اختلال عصبی و خواب ناآرام می شود. در موارد پیشرفته ، پلاگر ایجاد می شود.

 مصرف زیاد مکمل های  ویتامین B6 باعث آسیب عصبی و علائم درماتوز، حساسیت به نور، سوزش سر دل، سرگیجه و تهوع می باشد. امامصرف زیاد (عوارض ویتامین b6 ) این ویتامین از طریق مواد غذایی عوارض ندارد.

 

آیا ویتامین B6 با داروها یا سایر مکمل های غذایی تداخل دارد

بله ، مکمل های ویتامین B6 می توانند با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته یا تداخل ایجاد کنند. در اینجا چندین مثال آورده شده است:

مکمل های ویتامین B6 ممکن است با سیکلوسرین (Seromycin) ، آنتی بیوتیکی که برای درمان سل استفاده می شود ، تداخل داشته و هرگونه تشنج و آسیب سلول عصبی را که دارو ممکن است ایجاد کند ، بدتر می کند.
مصرف داروهای خاص صرع می تواند سطح ویتامین B6 را کاهش داده و توانایی داروها را در کنترل تشنج کاهش دهد.
مصرف تئوفیلین (Aquaphyllin ، Elixophyllin ، Theolair ، Truxophyllin و بسیاری دیگر) برای آسم یا بیماری ریوی دیگر می تواند سطح ویتامین B6 را کاهش دهد و باعث تشنج شود.
در مورد مکمل های غذایی و داروهای مصرفی خود به پزشک ، داروساز و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی اطلاع دهید . آنها می توانند به شما بگویند که آیا این مکمل های غذایی ممکن است با داروهای تجویز شده یا داروهای بدون نسخه شما تداخل داشته باشند  یا اینکه داروها در نحوه جذب ، استفاده یا تجزیه مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد کنند .

نتیجه گیری

ویتامین B6 مسئول سیستم عصبی و تشکیل خون است. این دارو اغلب برای افراد مسن و ورزشکاران تجویز می شود. به سنتز پروتئین کمک می کند ، از بثورات پوستی جلوگیری می کند - همان درماتیت و اگزما. در صورت کمبود ، کودکان ممکن است تاخیر در رشد  ، خستگی ، خواب آلودگی ، عدم توانایی در تمرکز و تحریک پذیری داشته باشند. به طور کلی ، شخصیت کودک ناگهان خراب می شود.  همچنین پیریدوکسین در آب گوجه فرنگی و نان یافت می شود. مصرف بیش از حد با تزریق طولانی مدت خود را به صورت بی حسی در بازوها و پاها نشان می دهد .

نظرات

۱۴۰۰/۴/۲۴عوارض ویتامین b6 : ویتامین B۶ ممکن است در اثر درمانی قرص لوودوپا ، مورد استفاده در بیماری پارکینسون ، تداخل ایجاد کند. دوزهای بسیار زیاد (مثلاً 2–5 گرم) ویتامین B۶ باعث اختلال عملکرد حسی می شود. مصرف طولانی مدت ویتامین در مقادیر کاملاً بالاتر از نیاز روزانه می تواند منجر به مسمومیت عصبی شود.

۱۴۰۰/۴/۲۴عوارض آمپول ویتامین b6 دوزهای زیادی از ویتامین B6 برای پیشگیری و درمان بیماری های مرتبط با کمبود آن و همچنین برای درمان بیماری های پوستی ، عصبی عضلانی و سایر موارد ، از جمله برخی کم خونی ها ، هایپراکسالوریا ، حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری ، شیردهی استفاده می شود. دوزهای زیاد پیریدوکسین ممکن است برای افراد خاص نامطلوب یا به طور بالقوه مضر باشد.

۱۴۰۰/۴/۲۴هنگام استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی ، برخی از زنان ممکن است دچار کمبود ویتامین از جمله ویتامین B۶ شوند. دلیل این امر این است که استروژن ها باعث افزایش فعالیت سیستم آنزیمی می شوند که تریپتوفان را به نیاسین در کبد تبدیل می کند که می تواند نیاز به ویتامین B۶ را افزایش دهد. چندین سندرم وابسته به ویتامین B۶ ژنتیکی وجود دارد که در آنها پروتئین های آنزیمی معیوب قادر به عملکرد در سطوح فیزیولوژیکی پیریدوکسین نیستند. در این اختلالات ، ضایعات مشخصه کمبود ویتامین B6 وجود ندارد ؛ در عوض ، علائم خاصی در ارتباط با آنزیم خاصی وجود دارد. این موارد شامل کم خونی سیدروبلاستیک پاسخ دهنده پیریدوکسین ، گزانتورن اسیدوریا ، هموسیستینوریا و سیستاتیونینوریاست. نیاز فرد به ویتامین B6 با میزان پروتئین مصرفی ارتباط نزدیک دارد. میانگین مصرف پیریدوکسین در کشورهای مختلف 1.6-3.6 میلی گرم در روز است.

۱۴۰۰/۴/۲۴کمبود اولیه ویتامین B۶ در انسان به دلیل توزیع گسترده ویتامین در غذاها نادر است. حتی با وجود تغذیه ناکافی ، طولانی مدت طول می کشد تا اثرات کمبود آن مشخص شود. علائم کمبود ویتامین B6 شامل کم خونی میکروسیتیک هیپوکرومیک و ضایعات پوستی شبیه سبوره در اطراف چشم ، بینی و دهان ، همراه با گلوسیت و استوماتیت است. تشنج ، افسردگی و گیجی می تواند در افرادی که رژیم کمبود ویتامین دارند ، رخ دهد. کمبود ویتامین B6 دفع اگزالات ادرار را افزایش می دهد و در تشکیل سنگ کلیه نقش دارد. بعضی از الکلی های مزمن دچار کم خونی سیدروبلاستیک می شوند که مشابه آن با کمبود آهن است ، با این تفاوت که مغز استخوان از سیدروبلاست ها (پیش سازهای آهن گلبول های قرمز) پر شده است. این به دلیل کاهش سطح ویتامین B6 سرم است. همچنین ، کمبود ویتامین B6 می تواند در طول درمان سل با اسید ایزونیکوتینیک هیدرازید ایجاد شود ، زیرا این ماده از نظر ساختار شیمیایی مشابه پیریدوکسین است و به عنوان آنتاگونیست آن عمل می کند. پنی سیلامین ، دارویی که به عنوان کلاتور مس در درمان بیماری ویلسون و سیستینوریا استفاده می شود ، همچنین یک آنتاگونیست ویتامین B6 است و استفاده از آن می تواند منجر به کمبود ویتامین B6 شود.

۱۴۰۰/۴/۲۴مصرف روزانه ویتامین b6 برای کسانی که از مشکلات و بیماری هایی رنج می برند مانند: • فشار خون؛ • دیابت؛ • کم خونی ؛ • افسردگی مداوم ؛ • بیماری های پوستی؛ • آترواسکلروز ؛ • بیماری های سیستم قلبی عروقی. • ریزش بیش از حد مو. • سلامت ضعیف و ضعف عمومی ؛ • ضعف ایمنی ؛ • بیماری های سیستم عصبی. • نوتروپنی ؛ • بیخوابی؛ • اختلالات عملکرد پانکراس.

۱۴۰۰/۴/۲۴کمبود ویتامین B۶ کاملاً رایج است و علائم زیر را می توان مشاهده کرد: • خستگی مزمن. • افزایش تحریک پذیری ، اختلالات عصبی. • از دست دادن اشتها؛ • ریزش شدید مو ؛ • بی تفاوتی ؛ • سردردهای مداوم. • درماتیت ، سبوره ؛ • پوست خشک؛ • بی نظمی در روده ها. • ترک خوردن لب ها.

۱۴۰۰/۴/۲۵متخصصان می گویند حذف ویتامین های اضافی از بدن بسیار دشوارتر از مصرف آنها است. در همین حال ، مصرف بیش از حد مواد آلی ، که بدون رعایت دوز مصرفی ، خوردن آن آسان است ، با مشکلات سلامتی زیادی همراه است. - این می تواند آلرژی ، افزایش بار کبد ، مسمومیت و حتی ایجاد آسیب شناسی های سرطان باشد. علاوه بر این ، مهم است که درک کنیم ویتامین ها باید با یکدیگر ترکیب شوند ، زیرا برخی از آنها قادر به حذف برخی دیگر از بدن هستند و یا جذب را به تأخیر می اندازند. " خطرناک ترین ویتامین های محلول در چربی A ، D ، E ، K است . استفاده بیش از حد از ویتامین E توسعه سرطان پروستات ، سکته مغزی را تهدید می کند. غلظت بالای ویتامین D می تواند باعث نارسایی کلیه و سرطان پوست شود. متخصص تغذیه توضیح داد که مصرف ویتامین D تنها پس از گذراندن آزمایش خون ویژه 25-OH ویتامین D3 (هیدروکسی ویتامین D) ضروری است. عوارض ویتامین ب 6 عوارض قرص b6 ، در مقادیر زیاد به دلیل انبوه واکنش های منفی بدن - از حالت تهوع و سوزش معده تا نارسایی های ضربان قلب - خطرناک است. عارضه جانبی بیش از حد ویتامین C بسیار جدی است افرادی که بیش از 1000 میلی گرم ماده در روز مصرف می کنند از دست دادن قدرت رنج می برند و تحمل ندارند. در دراز مدت ، هایپرویتامینوز می تواند باعث ایجاد مشکلات متابولیکی شود.

۱۴۰۰/۴/۲۵آیا من به اندازه کافی ویتامین B6 دریافت می کنم؟ بیشتر مردم ویتامین B6 کافی از غذاهایی که می خورند دریافت می کنند. با این حال ، گروه های خاصی از افراد بیشتر از دیگران در دریافت ویتامین B6 کافی مشکل دارند: افرادی که کلیه آنها به درستی کار نمی کند ، از جمله افرادی که تحت دیالیز کلیه هستند و کسانی که پیوند کلیه انجام داده اند . افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی ، که باعث می شود سیستم ایمنی بدن آنها به اشتباه به بافتهای سالم حمله کند. به عنوان مثال ، افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید ، بیماری سلیاک ، بیماری کرون ، کولیت اولسراتیو یا بیماری التهابی روده هستند ، بعضی اوقات سطح ویتامین B6 کمی دارند. افراد وابسته به الکل

۱۴۰۰/۴/۲۵اگر ویتامین B6 کافی دریافت نکنم چه اتفاقی می افتد؟ علائم کمبود ویتامین B6 .افرادی که به اندازه کافی ویتامین B6 دریافت نمی کنند ، می توانند یک سری علائم از جمله کم خونی ، بثورات خارش دار ، پوسته پوسته ای روی لب ، ترک در گوشه های دهان و تورم زبان داشته باشند. سایر علائم سطح بسیار پایین ویتامین B6 شامل افسردگی ، گیجی و ضعف سیستم ایمنی بدن است . نوزادانی که ویتامین B6 کافی دریافت نمی کنند ، می توانند تحریک پذیر شوند و یا شنوایی یا تشنج بسیار حساس شوند .

۱۴۰۰/۴/۲۵موارد مصرف قرص b6 و بیماری قلب و عروقی * برخی دانشمندان تصور می کردند که برخی ویتامین های گروه B (مانند اسید فولیک ، ویتامین B12 و ویتامین B6) با کاهش سطح هموسیستئین ، یک اسید آمینه در خون ، ممکن است خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد . اگرچه مکمل های ویتامین B هموسیستئین خون را پایین می آورند ، تحقیقات نشان می دهد که در واقع خطر یا شدت بیماری قلبی یا سکته را کاهش نمی دهد .

۱۴۰۰/۴/۲۵موارد مصرف قرص b6 و سرطان* افرادی که دارای سطح پایین ویتامین B6 در خون هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع خاصی از سرطان مانند سرطان روده بزرگ باشند . اما مطالعات تاکنون نشان نداده است که مکمل های ویتامین B6 می توانند به جلوگیری از سرطان کمک کرده و یا احتمال مرگ ناشی از این بیماری را کاهش دهند.

۱۴۰۰/۴/۲۵موارد مصرف قرص b6 و زوال عقل * برخی تحقیقات نشان می دهد که افراد مسنی که سطح ویتامین B6 در خون آنها بالاتر است ، حافظه بهتری دارند. با این حال ، به نظر نمی رسد مصرف مکمل های ویتامین B6 (به تنهایی یا همراه با ویتامین B12 و / یا اسید فولیک) باعث بهبود عملکرد شناختی یا خلق و خوی در افراد سالم یا در افراد مبتلا به زوال عقل می شود .

۱۴۰۰/۴/۲۵موارد مصرف قرص b6 و سندرم پیش از قاعدگی * دانشمندان هنوز در مورد مزایای احتمالی مصرف ویتامین B6 برای سندرم قبل از قاعدگی اطمینان ندارند . اما برخی مطالعات نشان می دهد که مکمل های ویتامین B6 می توانند علائم PMS را کاهش دهند ، از جمله حالت خلقی ، تحریک پذیری ، فراموشی ، نفخ و اضطراب.

۱۴۰۰/۴/۲۵موارد مصرف قرص b6 و حالت تهوع و استفراغ در بارداری * حداقل نیمی از زنان در ماه های اول بارداری حالت تهوع ، استفراغ یا هر دو را تجربه می کنند . بر اساس نتایج چندین مطالعه ، کنگره زنان و متخصصان زنان و زایمان (ACOG) توصیه می کند مکمل های ویتامین B6 را تحت مراقبت پزشک برای تهوع و استفراغ در دوران بارداری مصرف کنید.

۱۴۰۰/۴/۲۵ آیا ویتامین B6 می تواند مضر باشد؟عوارض مصرف قرص ویتامین b6 * افراد تقریباً هرگز ویتامین B6 زیادی از مواد غذایی یا نوشیدنی دریافت نمی کنند. اما مصرف مقادیر بالای ویتامین B6 از مکمل ها به مدت یک سال یا بیشتر می تواند باعث آسیب شدید عصبی شود و باعث شود افراد کنترل حرکات بدن خود را از دست بدهند . علائم معمولاً با قطع مصرف مکمل ها متوقف می شوند. سایر علائم ویتامین B6 بیش از حد شامل لکه های پوستی دردناک ، ناخوشایند ، حساسیت شدید به نور خورشید ، حالت تهوع و سوزش معده است.

۱۴۰۰/۴/۲۵ویتامین B6 یک ویتامین است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. بدن برای بیش از 100 واکنش آنزیمی که در متابولیسم نقش دارند به ویتامین B6 نیاز دارد. ویتامین B6 همچنین در رشد مغز در دوران بارداری و نوزادی و همچنین عملکرد ایمنی نقش دارد.

در ادامه بخوانید...

5 نکته در مورد ذخیره مناسب مکمل های گران قیمت

در

دارو

 

ذخیره نامناسب ویتامین ها می تواند خاصیت درمانی آنها را کاهش داده و حتی دارو را خراب کند. برای جلوگیری از این امر به دنبال چه چیزی بگردید.مطالعات نشان داده است که بیشتر افراد ویتامین هایی را که می خورند به درستی در خانه ذخیره نمی کنند. کسانی هستند که جدا از مکمل های غذایی به عنوان دارو حتی تصوری از قوانین ندارند.

 

اغلب اوقات ، حتی قرص های گران قیمت نیز در کابینت های آشپزخانه یا در حمام نگهداری می شوند ؛ مکان مورد علاقه دیگر قفسه درب یخچال است. اما این برای همه داروها مناسب نیست. 

 

شماره 1 توجه ، برچسب!

هنگام خرید ویتامین ها یا مکمل های غذایی ، اول از همه اطلاعات تولید کننده را با دقت بخوانید. همه چیز آنجاست. و این کار را با هر دارویی انجام دهید. پس از همه ، به عنوان مثال ، مهم است که پروبیوتیک ها را در یخچال نگه دارید ، در غیر این صورت باکتری های مفید می میرند ، و اثر درمانی چنین دارویی صفر است. همچنین مهم است که قبل از خرید به تاریخ انقضا نگاه کنید ؛ ویتامین ها و مکمل های منقضی شده نباید مصرف شوند.

 

شماره 2 دمای مناسب

اشعه مستقیم خورشید (و در بعضی موارد به طور کلی خورشید) ، رطوبت یا درجه حرارت بالا می تواند قرص های مفید را از بین ببرد. به عنوان مثال ، ویتامین های محلول در آب (گروه B ، C و تعدادی دیگر) از رطوبت اضافی می توانند خواص مفید خود را از دست بدهند. بنابراین ، آنها در حمام جایی ندارند.

ویتامین ها و مکمل ها نیز نباید در کمد آشپزخانه نگهداری شوند ، برای آنها خیلی گرم است. اگر دارویی مانند "روغن ماهی" به سرما  نیاز ندارد ، آن را در یخچال قرار ندهید . به هر حال ، تراکم اضافی در آنجا می تواند مجموعه ویتامین های شما را خراب کند.

 

بسیاری از افراد ترجیح می دهند قرص های خود را در کیف یا کوله پشتی و حتی در برخی موارد حتی در قسمت داشبورد خودرو خود داشته باشند. داروسازان در این مورد توصیه می کنند. بهتر است همه داروها ، ویتامین ها و مکمل های غذایی را در کابینت داروهای مخصوص داخل کمد نگه دارید ، البته اگر نیازی به محیط سرد ندارند.

 

شماره 3 درب ظرف دارو را ببندید

متخصصان گذاشتن قرص و کپسول در هوا را غیر قابل قبول می دانند ، این می تواند باعث واکنش ناخواسته و خراب شدن دارو شود. همیشه بررسی کنید که ظرف دارو محکم بسته شده است. این خیلی مهم است!

 

 شماره 4 از دسترس کودکان دور نگهدارید

به نظر می رسد که هر فرد بالغ قانون دور نگه داشتن دارو از دسترس کودکان  را می داند. اما آمارها نشان می دهد مسمومیت با قرص در کودکان خردسال امری غیرمعمول نیست. بله ، ویتامین ها و مکمل ها نمی توانند از جمله مسکن ، آنتی بیوتیک ، داروهای ضد افسردگی به کودک آسیب برسانند ، اما هنوز هم مضراتی خواهند داشت. بنابراین لازم است همه ویتامین ها و مکمل های غذایی به گونه ای ذخیره شوند که بچه های کنجکاو آنها را پیدا نکنند و نخورند.

 

 شماره 5 تجدید نظر در جعبه کمک های اولیه

لازم است حداقل شش ماه یک بار و ترجیحاً بیشتر اوقات ، محتویات جعبه کمک های اولیه را بررسی کنید. به این ترتیب می توانید کنترل کنید که کدام داروها دیگر مناسب نیستند و باید مجددا خریداری شوند. همچنین کمک می کند تا از استفاده تصادفی قرص های تاریخ مصرف گذشته جلوگیری شود.

 

با ویتامین ها ، مکمل های غذایی یا دارو ها ی خراب شده ، چکار کنیم؟

بسیاری از مردم در توالت می ریزند. دوستداران محیط زیست اصرار دارند که این کار را نکنند ، زیرا این احتمال وجود دارد که محصولات صنایع دارویی وارد  آب شوند و به موجودات  آسیب برسانند.

 

به هر حال ، لازم نیست فقط آن را به سطل آشغال بیندازید. کودکان یا حیوانات کوچک می توانند از داخل سطل آنها را بردارند. بهتر است دارو را در یک ظرف پلاستیکی قرار داده و در کیسه ای بپیچید.  سپس آن را به سطل زباله بیندازید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای سلامت مو

در

زیبایی از درون  انسان نشات می گیرد، اگرچه روش ها و کار طراحان مد بسیار خوب است، ولی یک رژیم سالم سرشار از مواد مغذی ، کلید اصلی پرورش سری با موهای زیباست.دو کاشناس متخصص برتر پوست و متخصص تغذیه بهترین غذاها را برای سلامتی مو توصیه می کنند:(سیارک)

پروبیوتیک

مزیت : محکم شدن مو ، شکنندگی کمتر

سلامتی مو و در کل سلامتی شما ارتباط زیادی به گوارش دارد. بنابراین بالا بردن پروبیوتیک در شما یک عامل مهم است. طبق گفته ی اسنایدر " فولیکول مو مواد مغذی را جذب می کند و اگر بدنتان مسدود باشد [گوارش خوبی نداشته باشد ] ، مانع این کار می شود" .

روش عملکرد آن :  طبق گفته ی اسنایدر ، پروبیوتیک ، شکلی از باکتری زنده است که بخش اصلی جهان طبیعی است و برای زندگی ما ، نقش حیاتی دارد. آنها به رشد باکتری های خوب در بدن کمک می کنند در حالی که از رشد میکروارکانیسم های مضر جلوگیری می کنند. این کار اثر زیادی روی گوارش و جذب مواد مغذی شما دارد.

مواد خوراکی : کارشناسان با اطمینان می گویند که با یک مکمل پروبیوتیک مثل پروبیوتیک های دیتاکس زیبایی اسنایدر کیمبرلی ، می توان به گوارش کمک کرد. "SBO ها [ارگانیسم هایی با پایه ی خاک ] در این محصول نه تنها به حذف باکتری های مضر کمک می کنند بلکه راه را برای رشد باکتری های مفید باز می کنند" . اگر مکملی مورد  سلیقه ی شما قرار نباشد ، غذاهایی مثل ماست ، کفیر ، میسو ، تمپه یا خمیر ترش   را در رژیم خود بگنجانید که سرشار از پروبیوتیک هستند.

پروتئين


مزیت: رشد مو


ابتدا خبر بد: هیچ غذایی نیست که با خوردن آن رشد موهای شما سریع تر شود. فوسکو توضیح می دهد که "نرخ رشد مو با بسیاری از عوامل از جمله سن، وضعیت هورمونی، ژنتیک، بیماری و تغذیه تعیین می شود". خبر خوب؟ مواد مغذی مهمی وجود دارد که برای حفظ رشد سالم موهای شما لازم است و پروتئین سنگ بنای مهم سلامت موهای است.
چگونه کار می کند: پروتئین یک جزء ساختاری مو است. او می گوید "پروتئین باعث می شود تا 90 درصد از فیبر مو ساخته شده و در فولیکول مو شروع به کار کند". و این برای رشد مو ضروری است. حتی اگر هیچ چیزی نیست که بتواند به روند(فرایند رشد) سرعت ببخشد ، اما چیزهایی وجود دارد که شما می توانید انجام دهید تا سرعت آن کم شود ، و مصرف ناکافی پروتئین یکی از آنها است." هنگامی که شما پروتئین می خورید، بدن آن را به اسیدهای آمینه تجزیه می کند که برای سلامت مو ضروری است. بدون پروتئین کافی در رژیم غذایی ، شما ممکن است ضیف بودن مو، شکنندگی مو، شکستگی مو، و ریختن مو را تجربه کنید.
چه کاری انجام دهید: یک صفحه از یک کتاب آشپزی قدیمی(Paleo) را داشته باشید. گنجاندن پروتئین به وعده های غذایی به صورت روزانه ا آسان است. سعی کنید از مواد غذایی مانند تخم مرغ، گوشت بدون چربی، عدس، لوبیا و پنیر استفاده کنید. برای دیدن بهبودی دو هفته منتظر بمانید و برای حداکثر بهرمندی حداقل سه ماه آن را رعایت کنید.(سیارک)

 


اسیدهای چرب امگا 3


مزیت: پوست سر سالم


پوست سر شما یک فرمت از پوست صورت شماست اما از نظر تراکم تعداد فولیکول های مو و غدد چربی متفاوت است. شایع ترین شکایتی که اکثر مردم از پوست سردارند شوره سر و یا پوسته پوسته شدن است. فوسکو می گوید "خوردن غذاهای چرب که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند یک مکمل عالی برای سلامتی پوست سر و مو به ویژه برای افرادی که از درمان های دیگر مانند رنگ مو استفاده می کنند".
چگونه کار می کند: یک پوست سر سالم برای موهای ضخیم، لوکس لازم است و اسیدهای چرب ضروری به تغذیه پوست سر شما کمک خواهند کرد. به علاوه، کیفیت چربی سطوح روغن بر روی پوست سر شما را متعادل نگه می دارد و از خشکی آن جلوگیری می کند.
چه کاری انجام دهید: دنبال غذاهایی بگردید که امگا 3 خود را به رخ می کشند مانند ماهی تن و ماهی آزاد، و یا تخم چیا، بذر کتان، گردو، سبزیجات تیره، و یا شیر شاهدانه به سالاد روزانه اضافه کنید. شما شروع به دیدن بهبودی پس ازگذشت دو هفته می کنید. نیاز به نتایج فوری؟ از شامپو و خنک کننده هایی محتوی Pyrithione روی استفاده نمایید. فوسکو اظهار می دارد که " این یک مرطوب کننده و درمان برای پوست سراست و به طور موثر رشد بیش از حد مخمر که باعث شوره سرمی شود را کنترل می کند". امتحان کنید: شامپو و کاندیشنر پاک کننده ی کامل پوست سر ، که حاوی روی پریتیون است اما ، احساس، و یا بوی آزمایشگاهی آن مانند برخی از فرمولاسیون های ضد شوره سر به نظر نمی آید.

 

آب 


مزیت: کنترل بیشتر،وز شدن کمتر


این جای تعجب نیست که آب بدن و موهای شما را از داخل به خارج آبرسانی می کند. اسنایدر توضیح می دهد "از آنجا که بدن شما نخست از اندام ها و بافت های حیاتی خو د مراقبت می کند ، با مصرف محدود آب ، موهای شما می تواند به مراتب زودتر از بقیه بدن شما دچار کم آبی شوند". "آب همچنین به دفع سموم از بدن کمک می کند که می تواند از رشد سالم موهای شما جلوگیری کنند."
چگونه کار می کند: درست مثل زمانی که ماهیچه های شما در طول تمرین دچار کم آبی هستند و به درستی نمی توانند کالری بسوزانند ، موهای شما نیز بدون هیدراتاسیون(آب) نمی توانند ضخیم و سالم رشد کنند. اسنایدر می گوید: "کمبود آب نیز می تواند به مسائل پوست سر مانند شوره سر منجر شود، و می تواند رشد مو را کند کند زیرا رطوبت به اندازه کافی در ریشه مو که به رشد سالم موهای جدید اجازه می دهد، وجود ندارد".
چه کاری انجام دهید: نوشیدن آب بیشتر! به همین سادگی. اسنایدر پیشنهاد می دهد که ازخوردن قهوه صبحانه بگذرید و روز خود را با آب گرم و لیمو شروع کنید. او می گوید "این یک تزریق در هیدراتاسیون(آب رسانی)است که بعد از ساعتها آب نخوردن در طول شب است". شما همچنین می توانید مصرف آب خود را به شکل قابل ملاحظه ای با خوردن میوه ها و سبزیجات آبکی مانند هندوانه، خیار، گوجه فرنگی، کرفس افزایش دهد. هر چیز کمی نیز کمک می کند. (هر چه که خوار آید روزی به کار آید).(سیارک)

ویتامین B کمپلکس 


مزیت: سلامت مو


بیوتین (ویتامین B8 و B12) به طور گسترده ای برای حفظ موهای سالم شناخته شده است، اما بیوتین تنها ویتامینی نیست که از رشد مو پشتیبانی می کند. همه انواع ویتامین های B با میزبانی مواد مغذی دیگر که فولیکول مو را در سطح سلولی پشتیبانی می کنند،مهم هستند.
چگونه کار می کند: ویتامین B کمپلکس شامل تمام ویتامین های گروه B است. خوردن همه آنها را در یک باربه آنها اجازه می دهد تا با همکاری همدیگر کارکنند و این به بهتر کار کارکردن سایر مواد مغذی مصرفی (مانند پروتئین ها و چربی) کمک خواهد کرد. فوسکو می گوید: "ویتامین های گروه B برای کمک به سوخت و ساز بدن چربی و پروتئین برای موهای خوب و براق هم عامل(کوفاکتور) هستند. آنها ذاتا ساختار محصولاتی که شما برای موهای سالم و عملکرد غدد چربی سالم نیاز دارید، را می سازند." به عبارت دیگر، چربی ها و پروتئین هنوز هم موهای شما را تغذیه می کنند، اما ویتامین های پیچیده B آن را موثر تر خواهند کرد.
چه کاری انجام دهیم: فوسکو می گوید: ساده ترین راه برای دریافت تمام ویتامین های B ، یک مکمل ویتامین B کمپلکس است. این راه سریعتر، آسان تر، و گاهی اوقات موثر تر از ترکیب کردن آنها با رژیم غذایی است به این دلیل که شما لازم نیست غذایی آماده ، پخت و یا منجمد کنید. اما اگر شما نمی توانید یا نمی خواهید ازیک مکمل استفاده کنید، مقدار زیادی از سبزیجات برگ سبز، سخت پوستان، و پنیر به وعده های غذایی خود برای دریافت یک دوز سالم از تمام ویتامین های B اضافه کنید.

ترجمه توسط itrans.ir

نظر شما در مورد این پست چیست؟با ما به اشتراک بگذارید...

نظرات

در ادامه بخوانید...