تفاوت حسادت و حسرت چیست؟


تمایل برای داشتن چیزی دلخواه و مطلوب که دیگری آنرا ندارد . هنگامی ممکن است حسادت رخ دهد که شخص بیم از دست دادن چیزی داشته باشد، و یا پیش از این از دست داده باشد، رابطه مهمی با شخص دیگری بعنوان شخص ثالث برقرار می کند، در این هنگام حسادت ممکن است رخ دهد که شخصی فاقد چیزی است که دیگری دارد و آرزو می کند که ایکاش دیگری آنرا نداشت .
غبطه و حسرت، خصومتی است مافوق احساس منفی نسبت به شخصی که داراتر می باشد . بعبارت دیگر، غبطه و حسرت احساس خشم نسبت به شخصی است که چیزهای مطلوب و با ارزشی دارد و شخص دیگر آنها را ندارد و یا نمیتواند داشته باشد. هر گونه خصوصیت و یا دستاوردی که باعث تحسین شود نیز به احتمال قوی منجر به برانگیختن حسادت میشود. این موارد شامل ثروت، منزلت، قدرت، شهرت، موفقیت، استعداد، تندرستی کامل، درجات بالا، ظاهر خوب و محبوبیت است.
غبطه و حسرت آرزوی داشتن چیزی نیست و یا مزیتی که باعث برانگیختن حسادت شود، بلکه غبطه و حسرت آرزویی بسیار تیره و تار است که باعث از دست دادن شی و یا مزیت میشود. حسادت لذتی گمراه کننده، شادی مخرب (خوشحالی) است که زمانی که شخص دارا دچار عدم موفقیت و یا رنج و ناراحتی میشود، ایجاد میگردد. رایج ترین بیان ظاهری حسادت، شایعات بی اساس است .
اکثر مردمی که من با آنها در مورد حسادت و غبطه به بحث پرداختم، وجه تمایز این دو واژه برایشان مشخص نبود. من از صدها نفر از مردم طی 30سال گذشته در مورد تفاوت میان احساسات سوال پرسیدم. بسیاری می گفتند: "من فکر میکردم که آنها یکسان هستند". (سیارک

بسیاری دیگر می گفتند: "حسادت مربوط به انسانهاست و حسرت و غبطه مربوط به اشیاء است". "هیچ یک از این پاسخ ها تصویر روشنی از تفاوت بین حسادت و غبطه بدست نمیدهد. در تجربه من، با این حال، اروپایی ها و مردم جهان سوم به احتمال بسیار زیاد نسبت به آمریکایی ها قادر به بیان این تفاوت هستند. دانشجویانم مشتاق یافتن مثال هایی در گفتار و در رسانه ها از حسرت و غبطه به نام "حسادت" و یا موارد اشتباهی از این دست بودند. برای مثال، "سایر بازیکنان تیم هاکی ورک نسبت به حقوق و دستمزد بالای ستارگان تیم حسادت می ورزیدند". و یا 'TM حسادت ورزید زیرا که شما مورد تقدیر قرار گرفتید، یا "برخی از نوازندگان به استعداد آشکار او حسادت می ورزند." زیرا، از آن جلوگیری میشود، نادیده گرفته میشود، پنهان میشود و بصورتهای دیگری خود را نشان میدهد. به همین دلیل، مشاهده آن دشوار و ارزیابی آن از طریق خود گزارش تقریبا غیر ممکن است. داشتن تعریف مشخصی از غبطه و حسادت، وجه تمایز میان آنها، سبب میشود تا به تجزیه و تحلیل این دو احساس بپردازیم.
از دیدگاه ما، فواید اجتماعی حسادت، تغییرات متقابل فرهنگی، چگونگی تغییر آن به دلیل انقلاب جنسیتی و جنبش زنان، و برخی مفاهیم جهت روان درمانی و خودآگاهی بودند. این یافته ها بطور خلاصه شده ای تحت عنوان ده تصور نادرست در مورد حسادت مطرح گردیدند که بطور گسترده ای در میان مردم آمریکا در اوایل قرن 21 رواج داشت.
عملکرد اجتماعی حسادت
هر چند که اغلب به عنوان "احساسات بیهوده " مطرح میگردد، اما حسادت در کل برای افراد، زوج ها، و جامعه مفید است. با محفاظت ازدواج از خیانت و زنا، حسادت به حفظ نظم اجتماعی کمک میکند. حسادت به حفظ نقش های اجتماعی سنتی کمک می کند. به عنوان مثال، حسادت مادر نسبت به توجه همسرش به فرزندشان موجب میشود که وی بعنوان مادر در قبال فرزندش، تنها و یا در درجه اول به پدر نقش همبازی کودکش را بدهد.
در هر فرهنگی، مردم برای روابط مطابق با هنجارهای غالب ارزش قائل هستند. حسادت از هرآنچه که فرهنگ هر مردمی بعنوان ارزش به آنها می آموزد، محافظت می کند. همانگونه که  محقق دیویس اشاره می کند:
جایی که در آن اختیار منحصربفردی از تمام عشق یک فرد متداول است، حسادت منحصرا آنرا می خواهد. جایی که در آن عشق بر اساس برخی معیارها تقسیم می شود، و حسادت در این تقسیم مداخله خواهد نمود.ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید