آیا منافع ماموگرافی از مضراتش بیشتر است

(سیارک) : نتیجه تحقیقات در زمینه سلامت زنان،  حاکی از آن است که در ازای هر بیماری که در نتیجه ماموگرافی ممکن است تحت درمان غیر ضروری قرارگیرد، جان دو نفربه دلیل ماموگرافی نجات پیدا می کند.این در حالیست که برخی دانشمندان هنوز معتقدند برای سلامت زنان اینگونه آزمایشها سرطانهایی را نشان می دهند که الزاما خطرناک و مرگبار نیستند.

در دو دهه گذشته به طور معمول زنان در دهه 50 و 60 سالگی زند گی شان تحت آزمایش های تشخیص سرطان پستان مانند ماموگرافی قرار می گرفتند اما اخیرا برخی صاحبنظران با انتقاد از این شیوه می گویند، اینکه همه زنان در این سنین مورد آزمایشهای مربوطه قرار بگیرندممکن است باعث شود افراد زیادی به خاطر ابتلا به سرطان هایی مورد درمان قرار گیرند که الزاما مرگبار نبوده و زندگی آنها را تهدید نمی کنند.

این در حالیست که تحقیقات جدید بر روی هزاران نفر از زنان بریتانیایی و سوئدی نشان می دهد تعداد کسانی در پی انجام آزمایش ها، تحت درمان غیر ضروری قرار گرفته اند از تعداد افرادی که جانشان به همین واسطه نجات پیدا کرده کمتر است.با این حال برخی پزشکان روشهای این تحقیق را زیر سوال می برند.

بعد از اختلاف نظر هایی که در این مورد پیش آمده قرار بر این است که جزییات بیشتری از منافع ماموگرافی و مضرات ماموگرافی در این دفترچه ها درج شود.

سرطان پستان یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر زنان در جهان است.سالانه حدود 1/5میلیون نفر درجهان به این بیماری مبتلا می شوند و حدود 465 هزار نفرشان به دلیل ابتلا به این سرطان می میرند.

گروهی از محققان آلمانی و بریتانیایی به تازگی در یک کنفرانس در اسپانیا اعلام کردند مبتلایان به سرطان پستان که برای کنترل فشار خون خود از داروهای موسوم به بتا بلاکر استفاده می کنند از سایر مبتلایان به این بیماری بیشتر عمر می کنند.به گفته محققان امکان دارد این دسته از داروها مانع فعالیت هورمون هایی شود که در گسترش سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن موثر هستند.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • مریم 451 :

    شتیدم خیلی درد داره

    1395/11/4 16:06

بیشتر بخوانید