قاعدگی های دردناک

قاعدگی ها باید چقدر دردناک باشند ؟ (یا درد قاعدگی چقدر باید باشد؟) گاهی اوقات درد طبیعی است.تجربه ی قاعدگی در بین زنان متفاوت است. قاعدگی می تواند یرای عده ای کاملا خفیف و بدون درد باشد ، و برای عده ای کاملا ناتوان کننده باشد.

اکثریت زنان یک یا دو کرامپ یا انقباض ماهیچه (در اینجا انقباضات رحم) را برای یک یا دو روز در طی قاعدگی شان تجربه می کنند و این طبیعی است.دختران نوجوان در مقایسه با زنان بزرگسال ، خصوصا زنان بزرگسالی که زایمان داشته اند ، از قاعدگی های دردناک تری رنج می برند. اما در دوران بزرگسالی قاعدگی های دردناک به مرور زمان بهبود می یابند.

با این حال ، تعدادی از زنان درد قاعدگی ای دارند که به راحتی اداره نمی شود و نیاز به تعطیل کردن کار یا مدرسه دارد. دردی به این شدت طبیعی نیست و باید مورد بررسی قرار گیرد.

چرا قاعدگی ها موجب درد میشوند

قاعدگی موجب ریزش اندومتر که لایه ای از زهدان (رحم) است ، میشود. هر ماه رحم با رشد یک لایه ی زخیم که به شدت توسط عروق خونی تغذیه و حمایت میشود خودش را برای لانه گزینی رویان اماده می کند. وقتی حاملگی اتفاق نمی افتد ، بدن یک قاعدگی (پریود) را با محصول فرعی اندومتر ایجاد می کند. در طول این زمان عروق خونی باز میشوند، دیواره ی رحم ریزش می کند و عضلات رحم برای بیرون راندن خون و بافت  منقبض میشوند.

در طی این انقباضات خفیف ، همانطور که محصولات خونی به بیرون از جسم رحم و به سمت خارج از سرویکس (دهانه ی رحم) ، رانده میشوند و قبل از اینکه از واژن خارج شوند ، احساس کرامپ های زیر شکم برای زنان معمول است.

انقباضات توسط اجزای هورمون مانندی به نام پروستاگلاندین به راه می افتند ،این ترکیبات توسط بدن تولید میشوند و منبع اصلی درد لگنی همراه با قاعدگی هستند.

سطوح بالاتر پروستاگلاندین ها همراه با کرامپ های شدیدتر قاعدگی هستند. در یکی دو روز اغازین قاعدگی کرامپ ها در شدیدترین حالت هستند و سپس در طی چهار یا پنج روز بعدی فرونشست میکنند.

درد هنگام قاعدگی دیسمنوره گفت می شود و دو نوع دارد : اولیه و ثانویه . به دردهای همراه با قاعدگی که با اغاز شدن دوران قاعدگی دختران (منظور اغاز قاعدگی برای اولین بار در دختران است) شروع میشوند دیسمنوره ی اولیه گفته میشود.

این نوع دردها همانطور که نوجوانان بالغ تر میشوند بهتر (خفیف) میشوند. علت این دردها شناخته شده نیست اما تصور میشود که عملکردهای هورمونی درگیر هستند.

درمانهای اصلی مورد استفاده برای مدیریت این دردها داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID ها) هستند ، مثل ایبوپروف (ناروفن) یا ناپروکسن (Naprogesic) . انها با مسدود کردن عمل پروستوگلاندین ها کار می کنند.

دیسمنوره ی ثانویه به طور کلی به دردهای هنگام قاعدگی ناشی از یک اختلال پزشکی در سیستم تولید مثلی گفته میشود. این درد به جای بهبود در طول زمان ، بدتر میشود. ان میتواند ناشی از علل و شرایط مختلفی باشد که شایع ترین انها اندومتریوز است.(سیارک)

اندومتریوز چیست ؟

اندومتریوز به حالتی گفته میشود که نمونه ی بافتی لایه ی اندومتر رحم در مکانی خارج از رحم رشد می کند. ان می تواند روی تخمدان ها ، روده ها و در تعدادی از موارد نادر حتی در محیط خارج لگن مثل ریه ها ، رشد کند.

هورمونهایی که موجب قاعدگی میشوند سبب خونریزی در این قسمتها که بافت اندومتر در انها نیز جای گرفته میشوند ، و این موجب درد میشود.

اندومتریوز اغلب موجب شروع درد زودتر از موعد و طول کشیدن ان بیشتر از موعدی که در قاعدگی طبیعی اتفاق می افتد ،میشود. گاهی اوقات حتی با پایان یافتن قاعدگی درد از بین نمی رود.

زنان دچار اندومتریوز ممکن است درد در هنگام تخمک گذاری و یا درد هنگام نزدیکی جنسی را گزارش کنند. مسئله ی دیگری که همراه با اندومتریوز است ناباروری می باشد.

آن  وضعیت رایجی است که 16 تا 61 درصد زنان در سنین باروری را که علائمی را تجربه می کنند متاثر می کند. تخمین زده میشود حدود 100 میلیون زن در سراسر جهان از اندومتریوز رنج می برند.

زنانی که خودشان ممکن از از اندومترویوز نا اگاه باشند و یا فکر کنند که درد انها طبیعی است. بعضی های تصمیم به تحمل درد می گیرند که می تواند هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان اتفاق بیفتد.

اگرچه علت اندومتریوز ناشناخته است ، تعدادی تئوری مثل جریان برگشت دهنده یا رتروگراد ( برخلاف جهت درنظرگرفته شده) بافت اندومتر به خارج از رحم از طریق لوله های فالوپ وجود دارد ، و این بافت می تواند در حفره ی لگن در مکانهایی خارج از رحم کاشته شود.

هچنین طریقی که درد ایجاد شده در لگن را قوت می بخشد اهمیت دارد.

این یک بیماری عجیب و غیرمعمول است که در آن تعدادی زنان ممکن است نواحی اندومتریوز زیادی داشته باشند و علائم کمی را تجربه کنند ، در حالیکه تعدادی دیگر ممکن است درجه خفیفی از بیماری را داشته باشند و از علائم به شدت حاد و شدید رنج ببرند.

دختران و زنان متاثر شده از این بیماری اغلب از نظر تحصیلی یا شغلی ضربه می خورند. به علت درد و ناراحتی ایجاد شده توسط اندومتریوز ممکن است بازده انها در کار و یا میزان مطالعه ی انها کاهش یابد.

درمان شامل قرص های هورمونی مثل قرصهای جلوگیری از بارداری خوراکی است.

ایمپلانت ها و یا وسیله ی داخل رحمی (iud) می توانند در تعدادی موارد برای کاهش درد هنگام قاعدگی موثر باشند. اما این درمانها در مورد همه ی افراد جواب نمی دهد.

از کجا بفهمم که اندومتریوز دارم یا نه ؟

تشخیص اندومتریوز تنها از طریق جراحی سوراخ کلید keyhole ( لاپاراسکوپی )ممکن است. اگر ان در عمل جراحی مشاهده شود و برداشته شود ، اغلب زنان بهبود در علائمشان را تجربه می کنند.

اما علائم ممکن است برگردند. اگرچه ان یک بیماری کشنده نیست ، اما اختلال ناشی از ان زنان و جامعه را متحمل تنش می کند و همانطور که ان مزمن است در طی تمام دوران قاعدگی زندگی زن به صورت پایدار وجود دارد.

یک تحقیق یک تاخیر متوسط حدودا چهار ساله را قبل از اینکه زنان مبتلا به اندومتریوز به دنبال کمک پزشکی برای علائمشان بروند نشان می دهد ، و این تاخیر موجب اضطراب و تنش زیادی در مورد این شرایط نامعلوم انها و چگونگی رفع ان ،می شود .

در تعدادی از زنان گفته میشود درد قاعدگی انها نرمال است ،اما در طی جراحی keyhole ،تعدادی از این زنان دچار درد لگن در واقع اندومتریوز دارند.

با این حال گرفتن تصمیم در مورد عمل جراحی امری مشکل است ، زیرا ان خطرات کوچکی مثل اسیب عروق و روده و مثانه را در کنار خطرات بیهوشی در بردارد.

درمان این زنان باید در هر فرد براساس اینکه ایا خطرات جراحی از علائم تجربه شده بدتر هستند یا نه ، تعیین شود.

شرایط مختلفی وجود دارند که در ایجاد درد قاعدگی دخالت و همکاری دارند. ان می تواند شامل درد ناشی از مثانه ، روده ها ، کلیه و یا استخوان (شامل در کمر و پشت) شود.

همچنین شرایطی وجود دارند که سبب درد ناشی از اعصاب در لگن و پشت می شوند.شرایط فیزیکی نیز می توانند در ایجاد و یا تقویت درد لگن و قاعدگی مسئول باشند.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Benon 101 :

    Здравствуйте Михаил! Вы правы. Мама моя говорила,что под лежачий камень вода не бежит. Если мы хотим,то БÂµÃÂ¹ÃÁѴ‚вительно надо всегда двигать и не стоять на месте!

    1395/12/27 9:06