چه عواملی سبب خشک شدن پوست می‌شود

پوست بدن اولین مرز دفاعی در برابر عوامل خارجی است. آفتاب، باد و سرما پوست شما را خشک کرده و موجب خارش آن می‌شود، پوست بدن را زیر شلوار بلند یا دستکش پنهان نکنید. بگذارید تجدید انرژی کند!
برای داشتن پوستی نرم و شفاف، که با آن بتوانید خودنمایی کنید، این هشت نکته زیر را یاد گرفته و برای پوست خشک اعمال کنید.


1. آب و هوای زمستان
زمانی که درجه حرارت پایین می‌افتد، سطح رطوبت نیز کاهش می‌یابد. هوای خشک موجب خارش پوست می‌گردد. لیندا استین گلد پزشک و مدیر تحقیقات بالینی بخش پوست بیمارستان هنری فورد دیترویت می‌گوید: «زمانی که هوا شروع به تغییر می‌کند، دیده می‌شود که بیماران از خشکی و خارش پوست شکایت می‌کنند». استفاده از ترموستات هم کمکی نمی‌کند. وجود لوازم گرمایشی خانه نیز رطوبت بیشتری را از هوا و حتی از پوست شما می‌گیرد. (سیارک)
مداوی سریع: دستگاه مرطوب کننده نصب کنید.
جهت حفظ رطوبت هوا دستگاه مرطوب کننده هوا نصب کنید. رطوبت دستگاه را در درجه ثابت 45٪ تا 55٪ قرار داده و درجه حرارت را در 65 درجه فارنهایت قرار دهید.
در هوای زمستانی قبل از خارج شدن از منزل، حصار رطوبتی خودتان را ایجاد نمائید. قسمتهای حساس‌تر خود از جمله لب‌ها، صورت و دستها را با روسری و دستکش بپوشانید.
2. دوش‌های بخار
دوشتان را طوری تنظیم کنید که بخار بدنتان را آرامش دهد اما برای پوست شما فایده‌ی خاصی نخواهد داشت. استین گلد می‌گوید: «من می‌دانم که ایستادن در زیر دوش داغ تعجب‌برانگیز است... اما می‌تواند روغن‌های طبیعی در پوستمان را با سرعت بیشتری بزداید». ایستادن به مدت کافی در زیر دوش داغ بسته به خواست شما نیز توصیه نمی‌گردد. زیر دوش ماندن به مدت طولانی، پوست شما را خشک خواهد کرد.
راهکار فوری: حمام کردن با آرامش و سریع
حرارت دوش را پایین در حد ولرم نگه دارید، و زمان دوش را کاهش دهید. برای استحمام بدون خشک شدن پوست، پنج دقیقه کافی است. آوازخوانی‌تان را برای رانندگی نگه دارید.
3. صابون‌های رطوبت‌رسان
هر صابونی را در جاصابونی حمام‌تان قرار ندهید. همگی عین هم نیستند. با صابون‌های خشن پوستتان را نشویید. با حصار طبیعی برای رطوبت طبیعی پوستتان، خشک شدن آن را پایین نگه دارید.
راهکار فوری: به طرف ملایم‌ها بروید.
استین گلد می‌گوید: «ما استفاده از صابون‌های ملایم با عطرهای مجاز را توصیه می‌کنیم که هم مرطوب نگه می‌دارد و هم تمیز می کند». جامد یا مایع بودن آن مهم نیست، اما صابونی را انتخاب کنید که مخصوص پوست‌های خشک است.
4. کیسه کشیدن
فرض کنید برای تمیز کردن پوستتان نیازمند کشیدن چیزی به آن باشید؟ کیسه کشیدن روشی قدیمی است.
نانت سیلوربرگ پزشک و پرفسور امراض پوستی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «خاراندن پوست، آن را از بین برده و خشکی را زیاد می‌کند».
راهکار فوری: از لوازم نرم استفاده کنید.
سیلوربرگ پیشنهاد می‌دهد که از دستانتان یا لیف نرم حمام استفاده کنید. آنها شما را به اندازه کیسه‌های حمام تمیز خواهند کرد البته بدون از بین بردن پوستتان.
5. از دست رفتن رطوبت بعد دوش
دوش گرفتن موجب ایجاد رطوبت در پوستتان می‌شود. خشک کردن پوست درست بعد از دوش گرفتن موجب از بین رفتن این رطوبت می‌شود. سیلوربرگ می‌گوید: «سطح پوست شما قسمی از آب را به خود جذب می‌کند، که در صورت جلوگیری از آن، این مزیت را از دست خواهید داد».
راهکار فوری: جذب رطوبت
استین گلد می‌گوید: «توصیه می‌کنم که با حوله خشک کنید اما طوری خشک کنید که نمناکی پوستتان تا حدودی باقی بماند». چه نوع لوسیونی باید استفاده کنید؟ برای پوست‌های حساس، یک کرم غنی حاوی موادی از جمله سرامید تسکین‌دهنده یا برای پوست‌های بسیار خشک اوره، اسید لاکتیک، تعدادی دیمتوکون یا وازلین (وازلین) بمالید. سیلور برگ می‌گوید این محصولات «به پوست شما جذب شده و روی حصار پوستی شما تاثیر خواهد گذاشت».
صورت شما نیازمند مرطوب‌کننده‌های بیشتری نسبت به پوستتان است. لوسیون صورت غیر جوش‌زا بمالید، چرا که در غیراینصورت منافذ را مسدود کرده و باعث جوش زدن پوستتان می‌شوند. مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب کنید که شامل طیف وسیعی از کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر از آن باشد. سیلوربرگ می‌گوید:‌ »مرطوب‌کننده بهمراه ضد آفتاب هم در برابر خشکی و هم در برابر آفتاب از پوستتان محافظت می‌کند». (سیارک)
6. پیری
با افزایش سن و تغییر سطح هورمون، پوست نازک شده و خشک می‌گردد.
راهکار فوری: پیری پوست را از بین ببرید.
شما نمی‌توانید دوباره به عقب برگشته و جوان شوید، اما می‌توانید پیری پوستتان را کاهش دهید. هر صبح با مالش آرام صورت و دستانتان با کرم‌های غنی شروع کنید. برای کاهش چین و چروک و از بین بردن خشکی آن، به موادی متشکل از اسیدهای آلفا هیدروکسی و رتینول مراجعه کنید.
عادت چنین کاری را ندارید؟ یک بطری لوسیون را کنار تختتان قرار دهید و این اولین و آخرین چیزی باشد که روزانه آن را می‌بینید.
7. محرک‌ها
آیا ژاکت‌های مورد علاقه شما موجب خارش پوستتان می‌شود؟ می‌تواند از جنس پارچه‌اش، نرم‌کننده‌ی لباستان یا مواد شوینده‌ای باشد که با آن لباس‌هایتان را می‌شویید. بسیاری از پارچه‌ها و محصولات از دستمال کاغذی گرفته تا عطر، می‌توانند موجب تحریک پوستتان شوند.
راهکار فوری: از محصولات عاری از این مواد استفاده کنید.
«عاری» برای خرید هر نوع پاک‌کننده یا محصول آرایشی، کلمه‌ای کلیدی است. محصولاتی را بردارید که روی برچسبشان عاری از عطر یا عاری از رنگ زده است و مخصوص پوست‌های حساس ایجاد شده‌اند.
لباس‌هایی را بپوشید که پارچه‌اش نرم و از الیاف طبیعی از جمله پنبه و ابریشم است نه پشم یا پلی‌استر. روی تختتان ملحفه‌هایی از جنس چیت نخی بکشید تا بهنگام خواب و در تماس با بدنتان نرم باشد.
8. سلامتی شما
آیا پوستتان پوسته پوسته و قرمز شده است؟ این می‌تواند یک بیماری پوستی از جمله درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس باشد. همچنین می‌تواند علامت بیماری‌هایی از جمله دیابت و یا غده تیروئید باشد.
راهکار فوری: بدنبال درمان آن باشید.
وقتی که خشکی و قرمزی پوستتان از بین نمی‌رود، به دکتر خود مراجعه کرده و علت و درمان آن را بپرسید. درمان آن ممکن است با دارو یا استفاده از کرم تجویزی باشد.
علتش مهم نیست، خشکی و خارش پوست چیزی نیست که بتوانید مدتی طولانی با آن زندگی کنید. اگر مرطوب‌کننده های مختلف را امتحان کردید و به پوست شما کمکی نکردند، یا التهاب آن بدتر شد، به متخصص پوست مراجعه کنید. (سیارک)

پست های مرتبط :

ماسک ضدچروک و شفاف کننده صورت

ماسک ماست و نسکافه

درمان کک و مک با ماسک ماست ترش

ماسک لایه بردار ملایم

محلول ضد چروک برای صورت و بدن بسازید

6 مکمل برای داشتن پوستی درخشان و موهایی زیبا

8 راز زیبایی پوست افراد مشهور

غذاهایی که برای پوست خشک مناسب هستند

با این راهکارها چین چروک صورت را کمتر کنیم

چگونه ماسک‌های صورت آووکادوی طبیعی بسازیم؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • dorsa 87 :

    خیلی جالب بود مرسییییییی

    1395/10/28 11:22
  • Barbi 117 :

    Thanks for sharing superb informations. Your website is so cool. I am impressed by the details that you have on this web site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles. You, my pal, ROCK! I found just the info I already searched all over the place and just coud&nl#8217;t come across. What a perfect site.

    1395/8/1 20:29

بیشتر بخوانید