استفاده از زردچوبه بر روی پوست

 (سیارک) : ممکن است با زردچوبه بعنوان یک افزودنی معطر در غذاها آشنا باشید. در حقیقت، این ادویه، چیزی بیشتر از یک افزودنی با کاربردی صرفاً آشپزخانه­ ای است.زردچوبه با خواص فراوان به شیوه­ های مختلفی برای نسل­ها مورد استفاده قرار گرفته و دارای مزایای متعددی برای سلامتی هم در بیرون و هم در داخل بدن است.

ترکیب رنگی زردچوبه یکی از فعال­ترین ترکیبات یافته شده دراین ادویه می باشد و همین ماده است که به آن خاصیت ضد التهابی، آنتی­ اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی می­دهد.    

40 خاصیت برای زردچوبه

40 خاصیت برای زردچوبه بخش دوم

اگر می­خواهید از قدرت­های فوق العاده­ ی ادویه­ ی زردچوبه این داروی گیاهی سودمند، استفاده کنید، در این مقاله راهنمای کاملی برای استفاده از خواص زردچوبه بر روی پوست را خواهید یافت.

زردچوبه برای عفونت­ها

بدلیل ویژگی­های ضد باکتریایی، زردچوبه می­تواند همانطور که برای قرن­ها استفاده شده برای درمان بریدگی­ها و سوختگی­های کوچک مورد استفاده قرار بگیرد.

یک خمیر از این ادویه­ ی خشک ساخته می­شود و برای درمان عفونت­های باکتریایی مورد استفاده قرار می­گیرد.

نحوه­ ی ساختن خمیر ضد باکتریایی از زردچوبه­:

دو قاشق غذاخوری پودر زردچوبه­(بسته به بزرگی زخم) را با یک قاشق غذاخوری یا مقدار کافی آب مخلوط کنید تا خمیر سفتی ساخته شود.

اطمینان حاصل کنید که دست­های خود را قبلاً شسته باشید و خمیر را به آرامی بر روی زخم قرار دهید. زمانیکه ناحیه­ ی عفونی را پوشاندید، یک نوار زخم­بندی را بر روی زخم قرار دهید. اجازه دهید این خمیر برای مدت حداقل 12 تا 24 ساعت بر روی زخم باقی بماند. این کار را به مدت سه روز تکرار کنید.

درمان سریع با زردچوبه

در مطالعه­ ای که بر روی زنانی انجام شده بود که به تازگی تحت جراحی سزارین قرار گرفته بودند نشان داده شد زنانی که با زردچوبه درمان شده بودند، در مقایسه با گروه کنترل، با سرعت بیشتری درمان شدند.

مادران به سه گروه تقسیم شدند: آن­هایی که با کرم زردچوبه درمان شده بودند، آن­هایی که با دارونما درمان شده بودند و گروه سوم، گروه کنترل بودند.

مقیاس ریدا(REEDA) که بیانگر قرمزی، آماس(تورم)، خون­مردگی(کبودی)، ترشح و شدت(معیاری برای سنجش میزان بازشدگی زخم)است برای ارزیابی شدت آسیب پس از جراحی مورد استفاده قرار گرفت. هرچه مقدار مقیاس ریدا کمتر باشد، فرآیند درمان سریع­تر خواهد بود.

پس از یک هفته، زنانی که با زردچوبه درمان شده بودند، دارای نمره­ ی ریدای 0.46 بودند(نمره­ی 0.88 برای درمان با دارونما و 1.17 برای گروه کنترل ثبت شده بود).

پس از یک هفته­ ی دیگر، افرادی که از زردچوبه استفاده کرده بودند در مقیاس ریدا، نمره­ ی 0.03 را کسب کردند در حالیکه افرادی که تحت درمان با دارونما بودند نمره ­ی 0.22 و گروه کنترل نمره­ ی 0.36 را کسب کردند.

متعادل­سازی چربی پوست با زردچوبه

چربی بیش از اندازه­ ی پوست معمولاً بدلیل فعالیت بیش از اندازه­ ی غدد چربی بوجود می­آید و علاوه بر اینکه یک مسئله­ ی مرتبط با زیبایی افراد است، می­تواند موجب بروز آکنه، تولید کیست و سایر شرایط پوستی نامطلوب شود.

زردچوبه وارد می­شود.....

جهت ارزیابی اثرات کرم زردچوبه بر تولید چربی پوست، یک مطالعه یافت که استفاده از زردچوبه برای دو روز در هفته و در طی یک دوره­ ی سه ماهه، موجب کاهش قابل توجهی(نزدیک به 25 درصد) در تراوش چربی پوست شده است.

باور بر این است که اسیدهای چرب و فیتوسترول­ها که در زردچوبه وجود دارند، موجب متعادل­سازی چربی پوست شده که در طی مطالعات دیگری نیز نتایج این تحقیق، مبنی بر کاهش چربی پوست مورد تایید قرار گرفته است.

زمانیکه ماسک زردچوبه­ای خانگی را بر روی پوست خود اعمال می­کنید، همیشه اجازه دهید قبل از شست و شو، خشک و سفت شود(معمولاً در حدود 30 دقیقه). این ماسک صورت را برای متعادل­سازی چربی پوست استفاده کنید.

ماسک صورت مخصوص پوست­های چرب با زردچوبه

  • ½ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه
  • یک قاشق غذاخوری آرد نخود
  • مقداری آب

این مواد را در یک کاسه­ ی تمیز مخلوط کنید تا خمیر نرمی بدست آید. این خمیر را با استفاده از دستکش­های پلاستیکی پاکیزه(جهت اجتناب از رنگی شدن ناخن­هایتان) بر روی ناحیه­ ی مستعد آکنه اعمال کنید. اجازه دهید قبل از شستن آن از روی پوست با آب گرم(جوش نباشد) و حوله ­ی صورت، کاملاً خشک شود(20 30 دقیقه). (سیارک

خمیر را در ظرف بدون منفذ قرار داده و آن­را درون یخچال نگه دارید. این خمیر برای مدت 5 7 روز قابل نگهداری است.

کاهش آسیب ناشی از نور خورشید با زردچوبه

می­دانیم که استفاده از کرم ضد آفتاب می­تواند به محافظت در برابر آسیب ناشی از نور خورشید کمک کند، اما برخی از افزودنی­های موجود در ضد آفتاب­های تجاری، اگر بخواهیم رژیم طبیعی مراقبت از پوست خود را حفظ کنیم، چندان مطلوب نیستند.

زردچوبه نشان داد که از بسیاری اثرات نامساعد قرار گرفتن در معرض تشعشع فرابنفش B، یعنی تغییر رنگ، کک مک، کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و ظهور چین و چروک جلوگیری می­کند.

محققین از موش­های بدون مو بعنوان مورد آزمایشگاهی استفاده کرده و آن­ها را به مدت طولانی در معرض پرتوهای یو وی بی با فرکانس پایین قرار دادند. دو بار در روز نیز زردچوبه بر روی پوست آن­ها اعمال شد.

بطور طبیعی، نور یو وی بی دائم موجب آسیب به پوست، ایجاد چین و چروک، تغییر در رنگدانه­ های پوست، گشاد شدن رگ­های خونی و از بین رفتن خاصیت کشسانی پوست می­شود اما موش­ها هیچیک از این علائم منفی را نداشتند. این به این دلیل است که زردچوبه از آسیب ناشی از نور خورشید جلوگیری می­کند و زردچوبه این قابلیت را دارد که مانع از افزایش MMP 2، آنزیمی که زمانیکه فعال شود، کلاژن بین لایه­ ی خارجی و لایه­ ی میانی پوست را کاهش می­دهد، می­شود.      

درمان آکنه و جوش با زردچوبه

لازم نیست که پول خود را برای خرید محصولات از بین برنده ­ی آکنه که غالباً بجای حل مشکل موجب افزایش آن می­شوند صرف کنید.

یکی از درمان­های طبیعی که برای نسل­ها مورد استفاده قرار گرفته، زردچوبه است که دلیل آن مشخصات ضد باکتریایی و ضد التهابی این ماده است.

همچنین می­تواند برای درمان اثر آکنه استفاده شود چراکه اثر زخم، موجب بروز مشکلات بیشتری برای افرادی می­شود که با آکنه سر و کار داشته ­اند.

درمان پوست مستعد آکنه با زردچوبه

  • یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه
  • یک قاشق غذاخوری پودر نخود
  • یک قاشق غذاخوری آب لیمو
  • مقداری آب

این مواد را در یک کاسه مخلوط کنید تا خمیر نرمی بدست آید. آن­را با استفاده از دستکش­های پلاستیکی تمیز(جهت اجتناب از رنگی شدن ناخن­هایتان) بر روی ناحیه­ ی مستعد آکنه اعمال کنید. قبل از شست و شوی آن با آب گرم(جوش نباشد) و یک حوله­ ی صورت، اجازه دهید کاملاً خشک شود(20 30 دقیقه).

این خمیر را در یک ظرف بدون منفذ ریخته و در یخچال نگهداری کنید. این خمیر برای مدت 5 7 روز قابل نگهداری است.

روشن کننده­ ی پوست زردچوبه

لکه­ های تیره­ ی پوست غالباً بدلیل تولید بیش از اندازه­ ی ملانین بوجود می­آیند که تولید ملانین با ترکیب فعال موجود در زردچوبه یعتی ماده­ ی رنگی زردچوبه، کاهش می­یابد.

این ماده، تولید ملانین را تنظیم کرده و حتی به درمان اثر آکنه­ های مقاوم نیز کمک می­کند.

ساختن یک ماسک خانگی با استفاده از زردچوبه جهت روشن کردن پوست، در مقایسه با سایر درمان­های در دسترس، روشی بسیار خوب(و البته مقرون به صرفه) است.

ماسک روشن­ کننده­ ی پوست با زردچوبه

  • 1/3 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه
  • 1 قاشق غذاخوری عسل
  • ½ قاشق غذاخوری آب لیمو

این مواد را در یک کاسه مخلوط کنید تا خمیر نرمی بدست آید. آن­را با استفاده از دستکش­های پلاستیکی تمیز(جهت اجتناب از رنگی شدن ناخن­هایتان) بر روی ناحیه­ ی مستعد آکنه اعمال کنید. قبل از شست و شوی آن با آب گرم(جوش نباشد) و یک حوله­ ی صورت، اجازه دهید کاملاً خشک شود(20 30 دقیقه).

این ماده، تولید ملانین را تنظیم کرده و حتی به درمان اثر آکنه­ های مقاوم نیز کمک می­کند.

برای پاشنه­ های ترک­دار از خمیر زردچوبه استفاده کنید

می­توانید خمیر زردچوبه را بر روی پاشنه­ های ترک­دار و سایر نواحی که پوستتان به شدت خشک شده است، اعمال کنید.

این خمیر، تشکیل بافت پیوندی را افزایش و جریان خون را بهبود می­بخشد که به معنای این است که نه تنها زردچوبه، پوست شما را سریع­تر درمان می­کند بلکه به نرم­تر شدن پاشنه­ ها نیز کمک می­کند.

تسکین التهاب پوست با زردچوبه

اگرچه دلیل اصلی این مشکلات، یعنی اگزما، سوریاس، سخت شدن پوست و تورم مختلف است، همه­ ی آن­ها دارای یک نقطه­ ی مشترک هستند: التهاب پوست.

زردچوبه نشان داده است که در تسکین علائم این شرایط پوستی بسیار موثر است و دلیل آن افزودنی فعال موجود در آن یعنی ماده­ ی رنگی زردچوبه است.

ماده­ ی رنگی زردچوبه قادر است چندین مولکول را که علت تورم هستند، خنثی کند و این کار را با استفاده از محصور کردن کمپلکس پروتئینی که مسئول التهاب پوست است، انجام می­دهد. 

این پروتئین، NF kB، عاملی است که سلول­های ما به تحریک تنش خارجی، رادیکال­های آزاد، تشعشع فوق بنفش و سیتوکین­ها پاسخ می­دهند، همچنین پاسخ سیستم ایمنی بدن به عفونت را تنظیم می­کنند. یک NF kB بیش از اندازه فعال، موجب التهاب و بیماری خودایمنی، سرطان، عفونت­های ویروسی و اعتیاد می­شود.

تعدادی نکته برای به حداکثر رساندن مزایای استفاده از زردچوبه بر روی پوست

یک ماسک صورت "عسل طلایی" بسازید

مخلوطی که توسط افرادی که آن­را می­شناسند به نام "عسل طلایی" شناخته می­شود، می­تواند بعنوان یک درمان قدرتمند برای صورت مورد استفاده قرار بگیرد که در مورد هر شرایط پوستی از آکنه تا اگزما موثر است.

همچنین می­تواند به کاهش سرعت فرآیند پیر شدن پوست کمک کند؛ خطوط و چین­های صورت را نرم کند، همچنین قرمزی ناشی از التهاب پوست در شرایطی مانند تورم را نیز کاهش دهد.

عسل، مزایای ضد باکتریایی طبیعی را که از این مخلوط بدست می­آید، بهبود می­بخشد و اگر تصمیم بگیرید باقی­مانده­ ی آن­را بخورید، طعم خوبی هم دارد!

با زردچوبه ماسک صورت عسل طلایی بسازید

  • یک قاشق غذاخوری زردچوبه
  • یک قاشق غذاخوری عسل خام
  • یک قاشق غذاخوری ماست طبیعی

این مواد را در یک کاسه مخلوط کنید تا خمیر نرمی بدست آید. آن­را با استفاده از دستکش­های پلاستیکی تمیز(جهت اجتناب از رنگی شدن ناخن­هایتان) بر روی ناحیه­ ی مستعد آکنه اعمال کنید. قبل از شست و شوی آن با آب گرم(جوش نباشد) و یک حوله ­ی صورت، اجازه دهید کاملاً خشک شود(20 30 دقیقه).

این خمیر را در یک ظرف بدون منفذ ریخته و در یخچال نگهداری کنید. این خمیر برای مدت 5 تا 7 روز قابل نگهداری است.

چای زردچوبه (درمان خانگی برای گلودرد)   

زردچوبه را به روغن نارگیل بیفزایید

زمانیکه با زردچوبه آشپزی می­کنید، همیشه یک روغن سالم مانند روغن نارگیل را برای افزایش سرعت گردش خون بدن و بهبود فرآیند جذب، به آن بیفزایید. ماده­ ی رنگی زردچوبه که یک افزودنی فعال است این روغن محلول است بنابراین تنها در روغن حل می­شود.

تا زمانیکه زردچوبه با یک چربی مصرف نشود، بخوبی هضم نمی­شود و از مزایای آن نیز بهره­ مند نخواهید شد.

از اعمال حرارت بالا به زردچوبه اجتناب کنید

زردچوبه، بدلیل وجود ترکیبات تشکیل دهنده­ ی آن، یک ادویه­ ی لذیذ است و ویژگی­های سودمند آن می­تواند در طی فرآیند آشپزی کاهش یابد. جوشاندن زردچوبه برای مدت اندک 15 دقیقه قادر است ترکیبات رنگی آن­را تا 85 درصد نابود کند بنابراین بهتر است پس از برداشتن ظرف از روی حرارت، زردچوبه را به غذا بیفزایید.

زردچوبه را به دقت نگهداری کنید

ماده­ ی رنگی زردچوبه نیز زمانیکه برای مدت طولانی در معرض نور قرار بگیرد، ارزش خود را از دست می­دهد بنابراین بهتر است آن­را در جایی خنک، خشک و تاریک نگهداری کنید. یک ظرف فاقد منفذ و کدر درون یخچال، گزینه­ ی بسیار خوبی است.

ابتدا آزمایش کنید

بدلیل اینکه زردچوبه در برخی از موارد موجب رنگی شدن موقتی پوست می­شود، ممکن است بخواهید ابتدا آن­را آزمایش کنید. هر دستورالعمل حاوی زردچوبه­ای را که می­خواهید امتحان کنید، ابتدا آن­را بر روی ناحیه­ ی غیر چشمگیری از بدن تست کنید تا عکس ­العمل پوست خود را مشاهده کنید.

اگر لکه­ های زردچوبه را بر روی پوست خود یافتید می­توانید براحتی با شوینده­ های مخصوص صورت یا اسکراب متشکل از شکر و آب، آن­را پاک کنید. یا اینکه پنبه­ ای را با آب خیس کرده و بر روی ناحیه­ ی رنگی بکشید؛ پنبه باید رنگ زرد را از بین ببرد.

مراقبت از لباس­ها هنگام کار با زردچوبه

سر و کله زدن با پوست زردرنگ، بسیار عذاب­آور است(البته اگر نگوییم خجالت ­آور) اما اگر لکه­ ی زردچوبه بر روی لباس باشد، از بین بردن آن دشوارتر است بنابراین در حین استفاده از زردچوبه به شدت مراقب باشید! 

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه  itrans.ir / هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید