عادات رفتاری که سبب افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان پوست می شود بخش دوم

عدم محافظت از پوست در برابر آلودگی ها

اگر فکر می کنید که تنها عامل بیرونی ای که سبب آسیب رساندن به پوست شما می شود، همین نور خورشید است، متأسفانه باید گفت که در اشتباه هستید، چرا که آلودگی های موجود در هوا، همانقدر که برای محیط زیست بد است و به آن آسیب می رساند، برای پوست بدن نیز می تواند مضر باشد و این ضرری که آلودگی هوا متوجه پوست می کند، تنها عامل چین و چروک های موضعی روی پوست و یا سیاه شدن زود رس نواحی دور چشم نمی شود. دوریس دی، دارای مدرک دکتری و متخصص پوست در این خصوص عنوان کرده است: «یکی از ضررهایی که آلودگی هوا متوجه پوست بدن می کند، به وجود آوردن نا همواری هایی در سطح آن و از بین بردن سطح صاف و یک دست پوست است. پیری زودرس پوست و در نهایت سرطان پوست از دیگر عواملی هستند که با قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آلودگی های هوا، در بلند مدت، می توانند برای انسان دردسر ساز شوند.». یکی از راهکارهایی که برای مقابله با این مشکل می توانید به کار بگیرید این است که صورت خود را در طول روز به طور مرتب شستشو داده و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. صبح زود که به مقصد کار یا هر جای دیگری از خانه بیرون می روید، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. نکته ای که در خصوص کرم ضد آفتاب باید در نظر بگیرید این است که حتماً از آن دسته از کرم های ضد آفتابی استفاده کنید که دارای آنتی اکسیدان هستند. این گونه اطلاعات معمولاً روی بسته بندی کرم درج می شود و با مطالعه دقیق از وجود آنتی اکسیدان کسب آگاهی کنید.

عادات رفتاری که سبب افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان پوست می شود بخش اول

استفاده از رژ لب های براق کننده

یکی از لوازم آرایشی که میان خانم ها بسیار رایج است و بسیاری کلکسیونی از انواع مختلف آن را در اختیار دارند، رژ لب است، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد و قصد صحبت در رابطه با آن را داریم، آن دسته از رژ لب هایی هستند که دارای خاصیت براق کنندگی می باشند. متأسفانه بسیاری از افراد از تأثیر مخرب این گونه رژ لب ها بر سلامت پوست لب آگاهی ندارند و بعضاً در مصرف آن زیاده روی می کنند. برای اینکه درک دقیق تری از تأثیر این گونه رژ لب ها داشته باشید، ذکر این نکته ضروری است که تأثیر آن دقیقاً همانند این است که از روغن بچه روی سطح پوست خود استفاده کنید. اتفاقی که در این زمان می افتد این است که پوست بدن به واسطه استفاده از این گونه روغن تبدیل به آهن ربایی می شود که به جای آهن، اشعه های یو وی موجود در نور خورشید را جذب می کند. این اشعه ها می تواند سبب ایجاد سوختگی ها موضعی روی پوست بدن شده و در بلند مدت تأثیرات زیان باری از خود به جای بگذارد. یک رژ لب معمولی با SPF +15 می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای این گونه رژ لب های براق کننده باشد.

عدم استفاده از کرم ضد آفتاب در زمان رانندگی

مطمئناً تمامی کسانی که به طور مکرر از خودرو استفاده می کنند با این مسئله مواجه شده اند که بعضاً گرمای غیر قابل تحملی را در زمان رانندگی تجربه می کنند. علت این مسئله باور غلطی است که در میان مردم رایج است و فکر می کنند که شیشه ماشین، از پوست بدن در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند که در حقیقت چنین نیست. اخیراً تحقیقاتی در آکادمی شناخت عارضه های پوستی در آمریکا انجام شده است و نتایج این تحقیقات حاکی از آن بود که پنجاه و سه درصد افرادی که به سرطان پوست مبتلا شده اند، علائم این بیماری در سمت چپ بدنشان یافت شده است؛ یعنی دقیقاً همان سمتی از بدن که در زمان رانندگی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می گیرد. سوزان تی باتلر، که یکی از محققان این آکادمی در این موضوع بخصوص بود، عنوان کرده است: «این علائم سرطان پوستی که غالباً در سمت چپ بدن افراد مشاهده شده است، به احتمال بسیار زیاد به این خاطر است که این افراد در زمان رانندگی در معرض اشعه یو وی نور خورشید قرار می گیرند. بهتر آن است که تا حد امکان، در رابطه با این موضوع آگاه سازی شود و افرادی که به طور معمول از خودروی شخصی شان برای رفتن به محل کار و یا هر جای دیگری استفاده می کنند، حتماً از کرم های مناسب ضد آفتاب استفاده کنند»

نشستن بیش از اندازه در نزدیکی پنجره هایی که به شدت نور گیر هستند

حال که صحبت از پنجره شد، صرف نظر از اینکه این پنجره مربوط به خودروی شما باشد و یا اینکه پنجره خانه را در نظر بگیریم، متأسفانه باید عنوان کرد که ضرری که نور وارد شده از این پنجره ها متوجه سلامت پوست بدن می کند، به مراتب بیشتر از فواید آن است. روی صحبت ما اکنون با افرادی است که در محل کار خود (که به طور معمول صبح تا بعد از ظهر است و زمان اصلی تابش نور خورشید) مجبور به نشستن در مقابل پنجره های نورگیر و بزرگ می شوند و یا کسانی که برای صرف غذای خود به منزل بر می گردند و دوباره در معرض تابش نور وارد شده از این پنجره ها قرار می گیرند. اخیراً تحقیقاتی در مرکز پیشگیری از سرطان در آمریکا انجام شده و نتایج آن حاکی از این موضوع است که قرار گرفتن در معرض نور وارد شده از این پنجره ها نیز، نه تنها سبب پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک می شود، بلکه می تواند در بلند مدت خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. پس این نکته را به خاطر داشته باشید که صرف وجود شیشه و حائل شدن آن میان شما و تابش نور خورشید، سبب نمی شود که از ضرر هایی که نور خورشید متوجه سلامت پوست بدن می کند، کاسته شود.

عدم استفاده از کرم ضد آفتاب و عینک دودی در هنگام مسافرت بوسیله هواپیما

به راستی بسیار عجیب است که برخی از افراد فکر می کنند زمانی که در هواپیما نشسته اند، نسبت به حالت عادی، کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند و این درحالی است که زمانی که در هواپیما می نشینیم، تا چیزی حدود شش مایل به تابش مستقیم نور خورشید نزدیک تر می شویم و این نزدیکی، بنا به نظر بسیاری از متخصصان پوست می تواند اثرات زیان بار و جبران نا پذیری در بلند مدت داشته باشد. البته روی صحبت ما با کسانی است که به واسطه مسائل کاری یا خانوادگی مجبور هستند دفعات زیادی در سال را به مسافرت با هواپیما اختصاص دهند. دوریس دی که یک متخصص پوست است در این خصوص عنوان کرده است: «حقیقت این است که پرواز در ارتفاع سی هزار پایی زمانی که خورشید در آسمان است (برای مدت شصت دقیقه) دقیقاً همان خطری را متوجه بدن انسان می کند که از بیست دقیقه استفاده از دستگاه های مخصوص برنزه شدن پوست بدن، حاصل می شود.». هدف از ذکر تمامی این توضیحات این بود که دفعه بعدی که سوار هواپیما می شوید، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و حتی الامکان پرده موجود در برابر شیشه هواپیما را بکشید تا از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشید.

اتکای بیش از اندازه به SPF موجود در محصولات آرایشی بهداشتی برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید

البته این در نظر داشتن این نکته بسیار خوب و مفید است که سعی کنید از آن دسته از لوازم آرایشی ای بهره بگیرید که دارای SPF بیشتری هستند، اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که صرف استفاده از این گونه محصولات آرایشی برای حفظ سلامت پوست در برابر نور خورشید کافی نیست. اکثر محصولات و لوازم آرایشی موجود در بازار SPFی برابر با پانزده یا همین حدود دارند و این در حالی است که آکادمی تخصصی عارضه های پوستی آمریکا بنا به تحقیقاتی که انجام داده است، میزان SPF لازم برای پوست بدن در طول روز را تا میزانی حداقل برابر با سی می داند. به همین خاطر است که پیش از آن که در طول روز از خانه بیرون بروید، بهتر است از رسیدن میزان لازم SPF به پوست خود کسب اطمینان کنید.

عدم تجدید استفاده از کرم ضد آفتاب

به باور اکثر مردم، زمانی که برای اولین بار در طول روز از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند، SPF لازم برای بدنشان را تأمین کرده و دیگر نیازی به استفاده مجدد از آن را لازم نمی دانند و این در حالی است که بنا به تحقیقات انجام شده در مرکز پیشگیری از سرطان در آمریکا، هر دو ساعت یکبار باید اقدام به تجدید استفاده از این گونه کرم ها کنید، مگر اینکه بیشتر وقت خود را در خانه صرف کنید و در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. زمانی هم که به استخر های رو باز می روید، زمانی که قصد ترک استخر را دارید، پس از خشک کردن خود، مجدداً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

عدم استفاده از میزان کافی کرم ضد آفتاب

غالباً زمانی که افراد به سرعت شروع به زدن کرم آفتاب روی پوست خود می کنند، احساس می کنند که همین رویکرد برای محافظت پوستشان در برابر تابش نور خورشید کافی است، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که مقدار و اندازه کرمی که طی هر بار، استفاده می کنید، بسیار مهم است. بنا به آنچه متخصصان مرکز پیشگیری از سرطان آمریکا عنوان کرده اند، بیشتر افراد، تنها یک چهارم میزان کرمی را استفاده می کنند که در حقیقت برای محافظت کامل پوست در برابر نور خورشید ضروری است. میزان کرمی که طی هر بار استفاده باید مصرف شود، برابر با چیزی حدود یک اونس (معادل با 31 گرم) است. این میزان دقیقاً برابر با مقداری است که در یک استکان بسیار کوچک جای گرفته و آن را پر می کند. در نگاه اول شاید به نظرتان این میزان کمی بیش از اندازه بیاید، چرا که در نهایت سبب خواهد شد که کرم های شما زودتر تمام شده و مجبور خواهید شد زود به زود اقدام به خرید کرم جدید کنید، اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد.

عدم دقت کافی در استفاده از اسپری هایی که به منظور برنزه کردن استفاده می شود

ذکر این نکته حائز اهمیت است که استفاده از اینگونه اسپری ها، به مراتب راهکار بهتری است از استفاده از دستگاه هایی که به منظور برنزه کردن تعبیه شده اند و پیش از این نیز در رابطه با مضرات آن ها مطالبی عنوان شد، اما تنها یک نکته در خصوص استفاده از این گونه اسپری ها وجود دارد که باید مد نظر قرار دهید. پس از اینکه از این گونه اسپری های استفاده کردید، باید بسیار مراقب باشید؛ بنا به نظر متخصص پوست، سینتیا بیلی، تا بیست و چهار ساعت پس از استفاده از این گونه اسپری ها، پوست بدن به شدت در معرض اشعه های خطرناک یو وی قرار می گیرد که از نور خورشید حاصل می شود. بنا براین توصیه این متخصص پوست این است که تا یک روز پس از استفاده از این گونه اسپری ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. پس از گذشت این زمان، می توانید به روال عادی خود از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و بیرون بروید. قبل از روزی که تعطیلی دارید می تواند زمانی ایده آل برای استفاده از این گونه اسپری ها باشد.

ممکن است قبل از اینکه در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید، از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید

بسیاری از افراد، زمان کافی را به استفاده از کرم ضد آفتاب در منزل خود اختصاص نمی دهند و زمانی که بیرون از خانه می روند، شروع به زدن کرم به قسمت های مختلف صورت و دست خود می کنند. اما مشکلی در خصوص این رویکرد وجود دارد و آن این است که کارکرد کرم های ضد آفتاب به گونه ای است که برای شروع به فعالیت و محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر ساطع شده از سمت خورشید، به گذر مدت زمانی احتیاج دارد. متخصصان آکادمی مربوط به عارضه های پوستی در آمریکا بر این باور اند که حداقل به پانزده دقیقه زمان نیاز است تا کارکرد مؤثر کرم های ضد آفتاب شروع شود. پس از گذر این پانزده دقیقه است که کرم به طور کامل جذب پوست شده و وظایف خود را به درستی انجام می دهد.ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید