ارتباط کمبود آهن با بیخوابی در کودکان

در


بدن انسان به دلایل مختلفی نیازمند آهن است؛ از نقل و انتقال اکسیژن در رگ‌ها گرفته تا ذخیره و استفاده از اکسیژن در بافت ماهیچه‌ها و تشکیل موادی به نام آنزیم که به گوارش غذا کمک کرده و نقش‌های مهم زیادی به عهده دارند. فقر آهن در دنیا شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای است. در این میان، کودکان به دلیل رشد و نمو سریع نیازمند دریافت آهن بیشتری هستند و نوزادان، به ویژه کودکان نوپا در خطر بروز کمبود آهن قرار دارند. این عارضه دختران نوجوان را نیز به شدت تهدید می‌کند.

کمبود آهن که به آن کم‌خونی یا آنمی ناشی از فقر آهن نیز گفته می‌شود و در شرایطی به وجود می‌آید که آهن دریافتی کافی نباشد یا به اندازه کافی جذب نشود و در نهایت این مقدار پاسخگوی نیاز روزانه بدن به آهن نباشد. فقر آهن در کودکان می‌تواند عوارض زیادی در پی داشته باشد. با این حال، بروز اختلال در خواب کودک در اثر فقر آهن چندان رایج نیست و اگر در کودک خود شاهد چنین مشکلی بودید قبل از مصرف دارو حتما با پزشک مشورت کنید. در این مقاله به علایم کمبود آهن می پردازیم.

علایم کمبود آهن

این علایم در کودکان شامل ضعف، نفس تنگی، رنگ‌پریدگی، سردرد، ضعف، تحریک‌پذیری، درد زبان و کم‌ اشتهایی می‌شود. علایم دیگری نیز مثل شکنندگی ناخن‌ها، مدفوع خونی، اشتهای غیرعادی و بی‌رنگی یا آبی شدن خفیف سفیدی چشم می‌شوند. فقر آهن ممکن است در فرآیند یادگیری و ایجاد تعاملات اجتماعی کودک هم اختلال ایجاد کند. در موارد خفیف‌تر اما شاید هیچ کدام از این علایم بروز نکنند.

آیا فقر آهن ارتباطی با بیخوابی کودکان دارد؟

دلایل برهم زنندهء خواب کودکان کدامند؟
دپارتمان سلامت دانشگاه میشیگان فهرستی تهیه کرده است از دلایل مشکلات خواب در کودکان. این فهرست شامل بلوغ زودرس یا سایر مشکلاتی که هنگام تولد بروز می‌کنند، کولیک، آلرژی‌های هوایی، ریفلاکس معده، محیط یا پوشش نامساعد به هنگام خوابیدن، خواب سبک و احساس درد در نواحی شکمی مثل گاز معده، دندان در آوردن یا گوش درد. دلایل بالقوه دیگری نیز وجود دارند مانند وقفه تنفسی هنگام خواب، تنش در میان اعضای خانواده، اضطراب ناشی از جدایی والدین، کابوس‌های شبانه، شب ادراری، راه رفتن در خواب، دندان قروچه، سندروم پای بی‌قرار، عادت به حضور والدین در تخت‌خواب و بیدار شدن‌های شبانه.

ملاحظات

تمام دلایلی که فکر می‌کنید برای مشکل خواب فرزندتان وجود دارد را بررسی کنید و با پزشک درمیان بگذارید. اگر نشانه‌های کمبود آهن در فرزند شما دیده شود، معمولا با تجویز مکمل‌های خوراکی آهن برطرف خواهد شد. چنانچه کودک قادر به تحمل مکمل‌های خوراکی نباشد، پزشک تزریق آهن را جایگزین خواهد کرد. برای جلوگیری از بروز این کمبود، پزشکان توصیه می‌کنند در اولین سال تولد از دادن شیر گاو به کودک خودداری کنید، در عوض به او شیر مادر و مکمل‌های غنی شده با آهن بدهید. برای حفظ سلامت کودکان خردسال نیز مصرف شیرهای غنی شده با آهن، روی و انواع ویتامین‌ها توصیه می‌شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 دلیل برای اینکه با کودکان خود به مسافرت برویم

در

مسافرت تغییری در زندگی می باشد. خارج شدن از برنامه روزانه و انجام برخی ماجراجویی ها انسان را زنده می کند. مسافرت در زندگی من بهترین زمان های زندگی من را تشکیل می دهد، من به عنوان مادر سه فرزند نوجوان بی صبرانه منتظر فرصتی برای مسافرت با آنها می باشم. و در اینجا به دلایلی برای مسافرت با بچه ها اشاره شده است.


1. برای این که به بچه ها نشان دهیم که دنیا بزرگ است.
مردم می گویند که "دنیا بسیار کوچک است". بله برخی اوقات مثلا وقتی که با کسی به یک دانشگاه می روید و در جایی یکی از آشنایان دور خود را می بینید، به نظر می رسد که دنیا کوچک است. اما حقیقت این است که دنیا بسیار بزرگ می باشد. گذراندن زمان دور از خانه، جایی که هیچ کس شما را نمی شناسد، شما را مجبور به شناختن جهان می کند و شما می فهمید که دنیا بزرگتر از محل زندگی شماست. چه فرزند شما ستاره تیم فوتبال باشد و یا اینکه در جستجوی یافتن دوستانی در اطراف خود باشد، با خارج شدن از منزل در میابد که ماهی تنهایی در میان دریایی بزرگ است. دنیای بزرگی در خارج از زندگی گروهی وجود دارد و نشان دادن جهان وسیع به بچه ها به آنها کمک خواهد کرد که جایگاه خود را در جهان بفهمند.
2. جدا شدن و واقعا متصل شدن
بچه ها و بزرگسالان این زمان واقعا فرصت زیادی را پشت دستگاه های الکترونیکی صرف می کنند. افراد زیادی هستند که بیشتر از همدیگر در مقابل آلات فن آوری قرار می گیرند؛ ساده تر است که افراد در مطبوعات، متون، و تلویزیون های اجتماعی شد کنند تا اینکه با یکدیگر صحبت نمایند. جدا شدن از خانواده به شما اجازه می دهد که زمان با کیفیتی را در کنار هم بگذرانید.
3. درباره خودتان چیزهایی یاد بگیرید.
استراحت کردن در میان هرج و مرج روزانه یک خانواده شلوغ کاری دشوار می باشد. دوری از کار و فعالیت های برنامه ریزی شده بچه ها به شما کمک خواهد کرد که بیشتر همدیگر را بشناسید. آیا بچه شما در جستجوی هیجان است یا اینکه سعی در یافتن چیزهای جدید دارد؟ شما چطور؟ آیا خانواده شما علاقه مند به پیروی از یک برنامه است یا اینکه ترجیح می دهد که کارها به صورت خود به خودی انجام شوند؟ علاقه های مشترک شما در مسافرت کدام ها هستند؟ در سفر خانوادگی بعدی خود دوست دارید که به کجا بروید؟(سیارک)
4. جزئیات را ببینید.
کودکان ناظر هستند، و نیاز به زمان هایی برای تحسین طبیعت اطراف خود دارند. مسافرت با بچه ها شما را وادار می کند که خود را در موقعیت آنها قرار دهید؛ شاید نحوه حرکت شما آهسته شود چرا کودکان همواره اطراف را مشاهده خواهند کرد و احتمالا شما هم علاقه مند خواهید شد که محیط را از دیدگاه آنها ببینید.
5. دنیای آنها را توسعه خواهید داد.
مسافرت ما را وادار می کند که غذاها، موسیقی، شیوه ها، فرهنگ ها، و زبان های نا آشنا تجربه کنیم. بچه های شما چیزهای جدید مورد علاقه خود را کشف خواهند نمود.
6. درک خود از ماجراجویی را تعیین نمایید.
بچه های کوچک به صورت طبیعی ماجرا جو هستند؛ آنها علاقه مند به کشف دنیای خود می باشند. آنها جذب تجربه های جدید، هیجان های دیداری، شنیداری، لمسی، مزه ای و بویایی می شوند. کشف جهان در کنار کودکان موجب بازسازی احساسات شما برای انجام ماجراجویی می شود و شما را به مسافرت های جدیدتر ترغیب می کند.
7. ایجاد برخی خاطرات
مسافرت با هم برای خانواده ها راه خوبی برای ایجاد خاطرات می باشد، و آنها در کنار هم می توانند داستان های خارق العاده ای به وجود بیاورند. (سیارک)
8. نشان دادن پاداش سخت کوشی به بچه ها
مسافرت می تواند گران قیمت باشد. اما به بچه ها نشان می دهد که سخت کوشی منجر به تعطیلات خارق العاده می شود. شما می توانید اخلاق کاری قوی و مسئولیت پذیری مالی را با آموزش صرفه جویی و بودجه بندی در طی مسافرت به بچه ها یاد بدهید.
9. به بچه ها تاریخ را آموزش دهید.
آیا اهرام مصر نزدیک و یا شخصی می باشند؟ بله لطفا. دیدن مناظر معروف منجر به زنده شدن متون می شود. آیا راه بهتری برای یاد دادن تاریخ به بچه ها بهتر از سفر کردن به محل های تاریخی وجود دارد؟
10. منجربه افزایش محبت می شود؟
مسافرت به افراد خانواده شما کمک می کند که برای امکاناتی که در اختیارشان قرار داده اید متشکر باشند، و به شما کمک می کند که پی به میزان امنیت، غدا، آرامش و سرپناهی را که برای آنها مهیا نموده اید ببرید. دیدن داستان های خبری همانند بودن و قرار گرفتن در آن محل نیست. توسعه ارتباطات شخصی با افراد مناطق دیگر جهان می تواند برای همیشه طرز فکرهای شما را تغییر دهد.(سیارک)

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

12 علامت در کودکان که نباید نادیده گرفته شود(قسمت اول)

در

برای برطرف شدن این علايم هرگز منتظر نمانید،این علايم جدی هستند...
زمانیکه به عنوان پدر و مادر هستید، نشان لیاقت پزشکی می گیرید. زمانیکه بینی کودک خود را تمیز می کنید یا دندان لق کودک خود را خارج می سازید. اما گاهی اوقات، سخت است بگوییم که چه زمانی با پزشک تماس بگیرید:کدام دمای بدن را تب شدید باید در نظر گرفت؟
یک پزشک متخصص اطفال در شیکاگو، و سخنگوی آکادمی اطفال می گوید: والدین باید همیشه احتیاط کنند وزمانیکه نگران هستند، بدنبال درمان فوری باشند. با این حال، برای راهنمایی شما، 12 علائم را دراینجا ارائه می دهیم که همیشه باید توجه داشت.(سیارک


علامت #1 : تب شدید


تبی که 100.4 فارنهایت یا بالاتر در کودک کمتر از 3 ماه است؛ بالاتر از 101 فارنهایت در کودک 3 تا 6 ماه است؛ یا بالاتر از 103 فارنهایت در کودک 6 ماه تا 2 سال است.
متخصصین اطفال تاکید دارند که وقتی تب زیاد می شود، ارقام دما سنج به اندازه حال کودک شما مهم نیستند. یک استثناء: وقتی که تب به 100 درجه فارنهایت رسید، کودکان زیر 3 ماه نیازمند درمان فوری است.یک متخصص اطفال و مشاور والدین، محقق برخورد با کودک تازه متولد: از تولد تا تحقق می گوید: اگر تب ناشی از عفونت باکتریایی همچون عفونت مجاری ادراری باشد، بسرعت به بدن منتشر می شود. این تب معمولا ناشی از یک ویروس متداول باش اما مجبوریم از آن مطمئن شویم. بهتر است که فورا به پزشک خود زنگ بزنید؛ اگر بعد از ساعات اداری بود، مستقیما به E.R. بروید. در کودکان بالای 2 سال، تا زمانیکه کودک شما آب جذب می کند و بصورت نرمال عمل می کند، نگرانی زیادی وجود ندارد. برای راهنمایی با متخصص اطفال تماس بگیرید.(سیارک


علامت #2: تب طولانی

طبی که با درمان کاهش نیابد یا بیش از 5 روز طول بکشد. اگر به کودک خود داروی کاهش طب می دهید از جمله استامینوفن یا ایبوبروفن، و ارقام دماسنج کاهش نمی یابد، فورا با پزشک خود تماس حاصل کنید. این نشان عفونت شدید کودکتان است و احتمالا دکتر نیازمند معاینه کودک شما باشد. تب ناشی از ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در عرض 5 روز برطرف می شود. تبی که طول می کشد حتی زمانیکه میزان تب پایین باشد (100.4 درجه فارنهایت)، احتمالا ناشی از عفونت باکتری پنومونیا باشد که نیازمند درمان انتی بیوتیک است.


علامت #3: تب همراه با سردرد

تبی که همراه با درد گردن یا سردرد باشد یا همراه با دانه های قرمز در پوست باشد.
به پزشک خود زنگ بزنید- اینها علائم مننژیت بوده و نیازمند مداخله فوری است.


علامت #4: دانه های قرمز دایره مانند

دانه های قرمزی که شبیه چشمان گاو است یا شامل دانه های قرمز رنگ می باشد و تا زمانیکه فشار ندهید دیده نمی شوند
دانه های قرمز حلقه مانند با نکته رنگ پریده در وسط آن، نشانه بیماری لایم است. در صورتیکه نقاط تیزی را زیر پوست می بینید، فورا کمک بگیرید که نشانه بیماری جدی است. هر نوع کبودی وسیع می تواند نشانه اختلال در خون باشد. بعلاوه، نقاط قرمز لکه مانند می تواند نشانه واکنش الرژیک باشد. اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد یا آشفته و بی حال است، باید فورا توسط پزشک معاینه شود.(سیارک


علامت #5: خال غیرعادی

خالی که تازه یا متغیر است
متخصص کودکان در اوستین و نویسنده Baby 411 می گوید: خالهای کودکتان را کنترل کنید، بویژه هر خالی که از زمان تولد داشته است چون احتمالا بدخیم شوند. اگر متوجه خالی می شوید که بطور نامنظم شکل گرفته است، دارای کناره های خاص است، تک رنگ نیست یا بلند شده است، به پزشک خود خبر دهید. تمام اینها نشانه سرطان پوست می باشند.


علامت #6: درد ناگهانی شکم

درد شکم که در قسمت سمت راست و پایین است یا دردی که ناگهانی و کرامپی می باشد و می آید و می رود
اگر کودک شما در قسمت سمت راست و پایین شکم درد دارد از او بخواهید بالا بپرد و بیافتد- اگر این کار برایش سخت است، می تواند نشانه آپاندیس باشد. اگرچه آپاندیس در قسمت سمت راست و پایین شکم است، درد ناشی از آپاندیس از پایین کمر شروع شده و به راست می رود. دکتر براون می گوید: ویروس عادی شکم باعث تب، تهوع و سپس درد شکم و اسهال می شود. در مورد آپاندیس ابتدا با اسهال شروع می شود، سپس استفراغ، درد و بعد تب می کند. دکتر لوین می گوید: اگر این علایم را مشاهده کردید، با پزشک خود تماس حاصل کنید- اپاندیس فورا پیشرفت می کند و باید فورا درمان شود. (سیارک
اگر کودک شما زیر 4 سال است و درد شکمی دارد که یک دقیقه می گیرد و یک دقیقه ارام است، می تواند نشانه intussusceptions باشد، اختلال شدیدی که معمولا باعث می شود تا روده های کودک گره بخورند. درد در عرض 20 تا 60 دقیقه شدید می شود و همراه با تهوع، تب، خون در مدفوع و حرکات ژله ای روده است. اگر درد کودک شدید است به پزشک زنگ بزنید. اگر علائم کرامپی وجود دارد، فورا به بیمارستان ببرید.

مترجم itrans.ir  

نظرات و تجربیات خود را در رابطه با این پست با ما به اشتراک بگذارید...

 

12 علامت در کودکان که نباید نادیده گرفته شود(قسمت دوم)

نظرات

در ادامه بخوانید...

12 علامت در کودکان که نباید نادیده گرفته شود(قسمت دوم)

در

برای برطرف شدن این علايم هرگز منتظر نمانید،این علايم جدی هستند...

زمانیکه به عنوان پدر و مادر هستید، نشان لیاقت پزشکی می گیرید. زمانیکه بینی کودک خود را تمیز می کنید یا دندان لق کودک خود را خارج می سازید. اما گاهی اوقات، سخت است بگوییم که چه زمانی با پزشک تماس بگیرید:کدام دمای بدن را تب شدید باید در نظر گرفت؟
یک پزشک متخصص اطفال در شیکاگو، و سخنگوی آکادمی اطفال می گوید: والدین باید همیشه احتیاط کنند وزمانیکه نگران هستند، بدنبال درمان فوری باشند. با این حال، برای راهنمایی شما، 12 علائم را دراینجا ارائه می دهیم که همیشه باید توجه داشت.(سیارک

علامت #7: سردرد همراه با تهوع


سردردی که در اوایل صبح شروع می شود یا فرد را نیمه شب بیدار می کند یا همراه با تهوع است
اینها می توانند نشانه میگرن باشند. پزشک درمان صحیح را تعیین می کند. میگرن در کودکان خطرناک نیست و در خانواده دیده می شود. با این حال، سردردهای اول صبح یا نیمه های شب می توانند نشانه چیزی جدی باشند و به این علت است که فورا باید به پزشک مراجعه کنید. (سیارک

 

علامت #8: کاهش ادرار


دهان و لب های خشک، کاهش ادرار، فونتانل مسطح (در نوزادان)، پوست خشک یا پوستی که به هنگام خارش پوسته پوسته می شو، یا تهویع و اسهال بیش از حد
این ها نشانه کاهش آب بدن بوده و نیازمند درمان فوری می باشند چون کاهش آب بدن به شوک منجر می شود. اگر فکر می کنید که کودکان در حال شوک می باشد با 911 تماس گرفته یا فورا به بیمارستان ببرید. در غیراینصورت، با پزشک خود تماس گرفته و به کودک خود مایعات زیاد بدهید. (سیارک


علامت #9: لبهای کبود


کبودی لب ها یا بی رنگ شدن اطراف دهان؛ تنفسی که قفسه سینه و شکم کودک شما حرکت شدید می کند، کودک نفس نفس می زند، خرخر می کند و یا به هنگام تنفس، صدای سوت می آید.
دکترShu. می گوید: زمانیکه صداهایی از سینه و شش می آید، مشکلات تنفس نگران کننده می شوند؛ مسائل تنفس بحرانی اغلب ناشی از خفگی، واکنش های آلرژیک، حمله آسم (که می تواند در کودکان چند ماهه رخ دهد)، ذات الریه، سیاه سرفه، یا خناق هستند. فورا کمک بگیرید یا با 911 تماس حاصل فرمایید. اگر معلوم نیست که کودک شما مشکل جدی دارد یا نه، میزان تنفس وی را بررسی کنید. میزان تنفس وی را در 30 ثانیه بشمارید و سپس ضربدر 2 کنید. سرعت نرمال کمتر از 60 در نوزادان است؛ کمتر از 40 برای کودکان 1 سال است؛ کمتر از 30 برای کودکان 1 تا 3 سال است؛ و کمتر از 24 برای 4 تا 10 سال است.

علامت #10: صورت ملتهب


زبان، لبها یا چشمهای ملتهب، بویژه همراه با تهوع یا خارش
اینها علائم واکنش آلرژیک می باشند. علائم می توانند شامل تورم، مشکلات تنفسی و کهیرشدید بوده و نیازمند درمان فوری باشند. با 911 تماس گرفته و EpiPen یا انتی هیستامینی همچون Benadryl بدهید. برای واکنشهای کمترشدید، با پزشک خود تماس گرفته و از او کمک بگیرید.(سیارک

علامت #11: تهوع بعد از افتادن


زمانیکه کودک شما کمتر از 6 ماه است یا تغییرات نورولوژیکی همچون گیجی یا از دست دادن هوشیاری دارد یا باعث تهوع یا صمه به بدن همچون استخوان شکسته می شود
این حالات اورژانسی باید توسط پزشک درمان شوند.(سیارک


علامت #12: خونریزی بیش از حد

شکافی که به حد کافی عریض است و شما می توانید گوش پاک کن را در آن قرار دهید، یا خونریزی که در عرض چنددقیقه متوقف نشود
اینها علائمی هستند که نیازمند توجه پزشکی می باشند. بسته به شدت جراحت، گام بعدی تماس با 911 یا رفتن به E.R. یا تماس با پزشک است. هرزمان که حیوانی کودک شما را گازگرفت و پوستش پاره شد، به پزشک مراجعه کنی. (سیارک

تمام محتوای این وب سایت، شامل نظرات پزشکی و اطلاعات بهداشتی، برای اهداف اطلاع رسانی است و نباید تشخیص یا درمان قطعی به حساب آیند. استفاده از این وب سایت و اطلاعات آن ، رابطه پزشک- بیمار ایجاد نمی کند. همیشه به دنبال توصیه صحیح پزشک خود باشید. (سیارک

 

مترجم itrans.ir  

نظرات و تجربیات خود را در رابطه با این پست با ما به اشتراک بگذارید...

 

12علامت در کودکان که نباید نادیده گرفته شود(قسمت اول)

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

کم بودن آهن بدن ممکن است با میزان از دست دادن شنوایی مرتبط باشد

در

(سیارک): وقتی سطح آهن خون کسی پایین است ممکن است به علت این کمبود آهن با شرایطی به نام کم خونی مواجه شود که تاثیرات مضر گسترده ای بر بدن خواهد داشت.تحقیقات جدید میگوید که این موضوع ممکن است با از دست دادن شنوایی هم مرتبط باشد.بر اساس این مطالعات، بزرگسالانی که کم خونی داشتند و به دنبال درمان نبودند، دو برابر دیگران احتمال بیشتر برای نوعی کم شدن شنوایی به نام "از دست رفتگی شنوایی ترکیبی" خواهند داشت.

بر طبق این مقاله که در اعلامیه 29 در مجله "شنوایی سنجی  جراحی سر و گردن" منتشر شد دانشمندان سوابق اطلاعات پزشکی بیش از 300000 انسان بالغ را در هرشی پنسیلوانیا بررسی کردند.سن شرکت کنندگان بین 21 تا 90 سال با متوسط سنی 50 سال بودند.بر اساس سوابق پزشکی و بیماری همه کسانی که دچار اختلال شنوایی بودند، آنها دچار کم خونی هم بودند.

از دست دادن شنوایی در سه دسته جای میگیرد:کم شنوایی عصبی،که نتیجه آسیب به گوش داخلی است.در این حالت به عصبی که بین گوش و مغز وجود دارد آسیب میرشد.

کم شنوایی رسانایی،که زمانی رخ میدهد که صدا نمیتواند به درستی از میان گوش بگذرد.

و کم شنوایی ترکیبی،که ترکیبی از دو مورد فوق است.محققان دریافتند کسانی که دچار کم خونی هستند 2.4 برابر بیشتر از سایرین دچار کم شنوایی ترکیبی میشوند.همچنین این افراد 1.8 برابر بیشتر از سایر افراد دچار کم شنوایی عصبی میشوند.هرچند بین این موضوع با کم شنوایی رسانایی ارتباطی یافت نشد.

پیش از این طبق اظهار نظر دانشمندان با سرپرستی "کتلین شیفر" دانشجوی دکترای دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا ،چند دلیل  برای ارتباط کم شنوایی مخصوصا کم شنوایی عصبی با کم خونی در افراد وجود دارد.

کم شنوایی عصبی زمانی رخ میدهد که به رگ های خونی در گوش آسیب وارد میشود و کم خونی خطر ابتلا به آن را افزایش میدهد.برای مثال کم خونی میتواند به چند اختلال خونی که میتواند به آسیب پذیری این سلول های خونی ظریف منجر شود مربوط باشد.بعلاوه این شرایط به ممکن است باعث آسیب به غلاف عصب ها شود از جمله عصبی که بین گوش و مغز کشیده شده است.

بعلاوه دانشمندان اینطور می انگارند که کم خونی بیشتر به کم شنوایی عصبی مربوط است تا کم شنوایی رسانایی.تحقیقی که پیش از این در تایوان صورت گرفته بود به این نتیجه رسید که کم خونی میتواند باعث کم شنوایی ناگهانی عصبی شود،یک نوع کم شنوایی که در کمتر از 72 ساعت رخ میدهد.

از سوی دیگر، کم شنوایی رسانایی اغلب به علل فیزیکی مثل سد شدگی راه گوش،مثلا به خاطر جرم درون گوش یا مایعات،و یا سوراخ شدن پرده گوش اتفاق می افتد.به همین علت دانشمندان کم شنوایی رسانایی را به کم خونی مرتبط نمیدانند.

دانشمندان اشاره کردند که تحقیقات رابطه ای حتمی بین کم خونی و برخی از انواع کم شنوایی را نشان میدهد،که البته این ارتباط بصورت یک سویه نیست.بعلاوه محدودیت هایی در تحقیقات وجود داشت،برای مثال با اینکه محققان میتوانستند کم شنوایی را بصورت حداگانه در زن ومرد بررسی کنند اما نمیتوانستند تاثیر عواملی مثل دیابت،سیگار کشیدن وفشار خون را بصورت همزمان بررسی کنند.بررسی های بیشتری برای درنظر گرفتن این عوامل مورد نیاز است.

کم خونی میتواند به سادگی با مصرف آهن خوراکی برطرف شود بنابراین تحقیقات بعدی باید بر این موضوع اتکا کند که آیا این تامین آهن میتواند بر جلوگیری از کم شنوایی تاثیری داشته باشد یا خیر؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸پست مفیدی بود ممنون

در ادامه بخوانید...

میزان مورد نیاز آهن بدن را چگونه تامین کنیم

در

 

 (سیارک)  : آهن یکی از مهم‌ترین مواد معدنیمی باشد که در تولید گلبول های قرمز خون نقش بسزایی ایفا می کند. بدن انسان نیازمند پروتئین های حامل اکسیژن هموگلوبین و میوگلوبین می باشد. گوشت قرمز یکی از منابع اصلی تامین آهن بحساب می آید، اما عدم مصرف این ماده غذایی و جایگزینی آن با منابع گیاهی به معنای آن نمی باشد که با کم خونی مواجه می شوید.

برترین منابع گیاهی برای تامین آهن

کم خونی یا آنمی بدون تردید مساله ای نمی باشد که بتوان براحتی از آن گذشت . در همین راستا، سازمان بهداشت جهانی کمبود آهن را به عنوان اختلال تغذیه ای شماره یک جهان در نظر گرفته است. ممکن است تا 80 درصد از جمعیت جهان ، کمبود آهن داشته باشند، در شرایطی که 30 درصد امکان دارد به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا باشند . بدن انسان مقداری آهن را برای جایگزینی آهن از دست رفته ذخیره مینماید. با این وجود، سطوح پایین آهن در بلند مدت  به کم خونی فقر آهن منجر می گردد که نشانه های این شرایط عبارتند از کمبود انرژی، تنگی نفس، سر درد، تحریک پذیری، سرگیجه، یا کاهش وزن (سیارک

میزان مورد نیاز به آهن

هیئت غذا و تغذیه موسسه پزشکی آمریکا مقادیر دریافت آهن زیر را توصیه مینماید:

نوزادان و کودکان

کوچک‌تر از 6 ماه: 0.27 میلی گرم در روز

7 ماه تا 1 سال: 11 میلی گرم در روز

1 تا 3 سال: 7 میلی گرم در روز

4 تا 8 سال: 10 میلی گرم در روز

مردان

9 تا 13 سال: 8 میلی گرم در روز

14 تا 18 سال: 11 میلی گرم در روز

19 سال یا بزرگ‌تر: 8 میلی گرم در روز  (سیارک

زنان

9 تا 13 سال: 8 میلی گرم در روز

14 تا 18 سال: 15 میلی گرم در روز

19 تا 50 سال: 18 میلی گرم

51 و بزرگ‌تر: 8 میلی گرم در روز

نکاتی برای جذب بیشتر آهن از مواد غذایی:

مواد غذایی سرشار از آهن را به همراه مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف نماییدتا در جذب بیشتر آهن کمک نماید.

چای و قهوه حاوی ترکیباتی به نام پلی فنول ها می باشند که با آهن پیوند تشکیل می دهند و جذب آن را برای بدن دشوار می کنند. با غذاهای حاوی آهم چای مصرف نکنیم.

 نیم ساعت پیش از مصرف مواد غذایی سرشار از آهن از مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم پرهیز نمایید.کلسیم نیز در جذب آهن اختلال ایجاد مینماید.

اسید موجود در مواد غذایی مقداری از آهن موجود در ظروف آهنی را جذب می کند. پخت مواد غذایی اسیدی، مانند سس گوجه فرنگی، در ظرف آهنی  محتوای آهن موجود ترکیب نهایی را تا 10 برابر افزایش می دهد. پخت مواد غذایی حاوی اسیدهای دیگر مانند سرکه، لیمو یا آب لیمو در یک ظرف آهنی باعث افزایش محتوای آهن ترکیب نهایی می شود.

منابع غیر حیوانی آهن

مصرف گوشت قرمز و جگر کارآمدترین روش برای دریافت آهن می باشد، اما برای گیاهخواران این امری غیر ممکن است، با این وجود، گیاهخواران آهن مورد نیاز خود را از منابع گیاهی باید تامین نمایند. در ادامه برخی از مواد غذایی گیاهی با بالاترین سطح آهن آورده شده است. (سیارک

توفو (نصف فنجان): 6.6 میلی گرم

اسپیرولینا (یک قاشق چایخوری): 5 میلی گرم

سویا پخته (نصف فنجان): 4.4 میلی گرم

دانه کدو تنبل (یک اونس یا 28 گرم): 4.2 میلی گرم

کینوآ (4 اونس یا 113 گرم): 4 میلی گرم

ملاس سیاه (یک قاشق غذاخوری): 4 میلی گرم

رب گوجه فرنگی (4 اونس یا 113 گرم): 3.9 میلی گرم

لوبیا سفید (نصف فنجان): 3.9 میلی گرم

برگه زردآلو (یک فنجان): 3.5 میلی گرم

اسفناج پخته (نصف فنجان): 3.2 میلی گرم

برگه هلو (6 نیمه): 3.1 میلی گرم

آب آلو (8 اونس): 3 میلی گرم

عدس (4 اونس یا 113 گرم): 3 میلی گرم

نخود (یک فنجان) 2.1 میلی گرم

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن

در

 نیاز بدن به آهن

 آهن یک ماده معدنی ضروری مورد استفاده برای انتقال اکسیژن در تمام بخش‌های بدن ما می باشد. کمبود آهن حتی به میزان اندک، موجب کم خونی (خستگی/ضعف) شده و کمبود مزمن آن می‌تواندباعث از کار افتادن اندام‌ها شود. به طور معکوس، بیش از حد بودن آهن منجر به تولید رادیکال‌های آزاد مضر شده و با متابولیسم تداخل  پیدا می‌کند و موجب آسیب رسیدن به اندام‌هایی مانند قلب و کبد می‌شود. آهنی که از طریق میوه‌ها و سبزیجات جذب بدن می‌شود، توسط بدن تنظیم می‌گردد و از این رو احتمال بیش از حد لزوم بودن آن ، نادر است و معمولاً تنها زمانی رخ می‌دهد که فرد از مکمل‌ها استفاده کرده باشد. بر خلاف باور عمومی، میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند منبع خوبی برای آهن باشند. علاوه بر این، غذاهای دارای ویتامین C، که اغلب میوه‌ها و سبزیجات هستند، به افزایش جذب آهن در بدن کمک می‌کنند.در زیر فهرستی از میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن آورده شده است.

قارچ‌ها

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن

قارچ‌ها (قارچ مورکلای خوراکی)

مقدار آهن در 100 گرم

در هر فنجان (66 گرم)

در هر قارچ (13 گرم)

12.18 میلی‌گرم (68% DV)

8.04 میلی‌گرم (45% DV)

1.58 میلی‌گرم (9% DV)

قارچ‌های دیگر غنی از آهن (%DV در هر فنجان): قارچ سفید پخته شده (15%)، قارچ زرد خوردنی (10%)، سایر قارچ‌ها (6%) و قارچ شیتاکه پخته شده (4%).

 

میوه  های خشک شده (زرد آلو)

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن
 میوه‌های خشک شده غنی از آهن : هلو ، آلو بخارا و مویز ، کشمش ، گلابی، انجیر) و سیب . دقت شود که میوه‌های خشک شده مقادیر زیادی شکر و کالری دارند.

شماره 2: میوه خشک شده (زرد آلو)

مقدار آهن در 100 گرم

در هر فنجان (119 گرم)

در هر نصف فنجان (60 گرم)

6.31 میلی‌گرم (35% DV)

7.51 میلی‌گرم (42% DV)

3.76 میلی‌گرم (21% DV)

سایر میوه‌های خشک شده غنی از آهن (%DV در هر فنجان): هلو (36%)، آلو بخارا و مویز (26%)، کشمش (24%)، گلابی (21%)، انجیر (17%) و سیب (7%). دقت شود که میوه‌های خشک شده مقادیر زیادی شکر و کالری دارند.

 سبزیجات با برگ سبز تیره (اسفناج پخته شده)

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن

 سبزیجات با برگ سبز تیره غنی از آهن: برگ چغندر ، اسفناج ،  کلم پیچ ، برگ قاصدک ، و کلم بروکلی.

شماره 3: سبزیجات با برگ سبز تیره (اسفناج پخته شده)

مقدار آهن در 100 گرم

در هر فنجان (180 گرم)

در هر نصف فنجان (90 گرم)

3.57 میلی‌گرم (20% DV)

6.43 میلی‌گرم (36% DV)

3.22 میلی‌گرم (18% DV)

سایر سبزیجات با برگ سبز تیره غنی از آهن (%DV در هر فنجان پخته شده): برگ چغندر سوئیسی (22%)، اسفناج (20%)، برگ چغندر (15%)، کلم پیچ (14%)، برگ قاصدک (11%)، پاک چوی (10%) و کلم کالی (7%).

 زیتون

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن

شماره 4: زیتون

مقدار آهن در 100 گرم

در هر زیتون بسیار درشت (15 گرم)

در هر زیتون درشت (8 گرم)

3.32 میلی‌گرم (20% DV)

0.5 میلی‌گرم (3% DV)

0.27 میلی‌گرم (2% DV)

پنج عدد زیتون درشت دارای 30 کالری و 0.37 گرم چربی اشباع شده است.

 حبوبات و لپه‌ها

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن

 حبوبات و لپه‌های غنی از آهن : سویا پخته شده، لوبیای لیما)، نخود ، لوبیا چشم بلبلی ، لوبیا سبز، ماش ، لوبیا فرنگی زرد و لوبیا فرنگی سبز 

شماره 5: حبوبات و لپه‌ها (سویا، پخته شده)

مقدار آهن در 100 گرم

در هر فنجان (180 گرم)

در هر نصف فنجان (90 گرم)

2.5 میلی‌گرم (14% DV)

4.5 میلی‌گرم (25% DV)

2.25 میلی‌گرم (13% DV)

سایر حبوبات و لپه‌های غنی از آهن (%DV در هر فنجان پخته شده): لوبیای لیما (23%)، نخود برفی (21%)، لوبیا چشم بلبلی (20%)، لوبیا سبز (14%)، ماش (13%)، لوبیا فرنگی زرد (9%) و لوبیا فرنگی سبز (5%).

 مارچوبه

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن

 

شماره 6: مارچوبه

مقدار آهن در 100 گرم

در هر فنجان (134 گرم)

در هر رأس (20 گرم)

2.14 میلی‌گرم (12% DV)

2.87 میلی‌گرم (16% DV)

0.43 میلی‌گرم (2% DV)

یک فنجان مارچوبه تنها دارای 27 کالری انرژی است.

 

 توت‌ها

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن


توت‌های غنی از آهن: آقطی ،توت سفید، تمشک ، شاه توت، توت فرنگی ، تمشک  و زغال اخته وحشی .

شماره 7: توت‌ها (توت سفید)

مقدار آهن در 100 گرم

در هر فنجان (140 گرم)

در هر 10 توت (15 گرم)

1.85 میلی‌گرم (10% DV)

2.59 میلی‌گرم (14% DV)

0.28 میلی‌گرم (2% DV)

سایر توت‌های غنی از آهن (%DV در هر فنجان): آقطی (13%)، تمشک (9%)، شاه توت (7%)، توت فرنگی (6%)، تمشک خرس و زغال اخته وحشی (5%).

نارگیل (خشک شده)

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن

محصولات نارگیل غنی از آهن: نارگیل خشک برشته، کرم نارگیل و شیر نارگیل 

 

شماره 8: نارگیل (خشک شده)

مقدار آهن در 100 گرم

در هر 2 اونس (56 گرم)

در هر اونس (28 گرم)

3.32 میلی‌گرم (18% DV)

1.86 میلی‌گرم (10% DV)

0.93 میلی‌گرم (5% DV)

سایر محصولات نارگیل غنی از آهن (%DV در هر اونس): نارگیل خشک برشته، کرم نارگیل و شیر نارگیل (5%).

تره فرنگی و پیازچه

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن

 

شماره 9: تره فرنگی و پیازچه

مقدار آهن در 100 گرم

در هر تره فرنگی (89 گرم)

در هر تکه (6 گرم)

2.1 میلی‌گرم (12% DV)

1.87 میلی‌گرم (10% DV)

0.13 میلی‌گرم (1% DV)

پیازچه (پیاز بهاره) نیز غنی از آهن است: با (2% DV) در هر پیازچه

شابانک ، آروگولا یا روکولا

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آهن

برگ‌های سالادی غنی از آهن: کاهوی پیچ و تره تیزک ، کاهوی رومی  و کاهوی قرمز 

شماره 10: شابانک

مقدار آهن در 100 گرم

در هر فنجان (20 گرم)

در هر نصف فنجان (10 گرم)

1.46 میلی‌گرم (8% DV)

0.3 میلی‌گرم (2% DV)

0.15 میلی‌گرم (1% DV)

سایر برگ‌های سالادی غنی از آهن (%DV در هر فنجان): کاهوی پیچ و تره تیزک (4%)، کاهوی رومی (3%) و کاهوی قرمز (2%).

نظرات

۱۴۰۱/۱۱/۱۷ آهن می تواند منشا حیوانی و گیاهی داشته باشد. اولی هِم نامیده می شود، زیرا بخشی از هموگلوبین است، دومی به ترتیب غیرهِم است. آهن هِم 25 تا 30 درصد جذب بدن می شود، بنابراین خطر کمبود آهن در افرادی که رژیم گوشتی دارند همیشه کمتر است. آهن غیر هم بسیار بدتر جذب می شود - فقط 2-8٪. "مقصر" این است که خود محصولات گیاهی حاوی فسفات و فیبر هستند که از جذب ریز عنصر جلوگیری می کنند.

۱۴۰۱/۱۱/۱۷چرا بدن به آهن نیاز دارد و چگونه اتفاق می افتد؟ آهن در رساندن اکسیژن به اندام ها و بافت ها، فرآیندهای متابولیک و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. همه بدون استثنا به آن نیاز دارند و بیشتر از همه نیاز آن با رشد فعال، بارداری، شیردهی و فعالیت بدنی فعال افزایش می یابد.

۱۴۰۱/۱۱/۱۷نیاز روزانه به آهن به جنسیت و سن فرد بستگی دارد: مردان - 8 میلی گرم ............ زنان - 18 میلی گرم ................ کودکان - 7-10 میلی گرم .......... نوجوانان - 11-15 میلی گرم ......... زنان باردار - 27 میلی گرم .......... افراد مسن - 8-10 میلی گرم ..........

۱۴۰۱/۱۱/۱۷غذاهای حیوانی سرشار از آهن جگر.... جالب توجه است که اولین در محتوای آهن گوشت گاو نیست، بلکه جگر خوک است - به اندازه 20 میلی گرم در هر 100 گرم محصول. در رتبه دوم جگر مرغ قرار دارد (17 میلی گرم در 100 گرم). و تنها پس از آن - گوشت گاو (6.9 میلی گرم در هر 100 گرم). برای صرفه جویی در تمام عناصر کمیاب ، فقط باید جگر تازه بخرید ، حتماً آن را از فیلم ها تمیز کنید و روی حرارت زیاد نپزید ، اما مثلاً در یک ماهیتابه چدنی بجوشانید. جگر را همیشه بعد از سرخ کردن نمک بزنید............ غذای دریایی.................... موجودات دریایی از نظر محتوای آهن از گوشت جلوتر هستند: در صدف ها 7.2 میلی گرم، در اختاپوس ها - 9.5 میلی گرم در هر 100 گرم آهن موجود است. هنگام پختن غذاهای دریایی، نکته اصلی این است که تحت حرارت قرار نگیرند: اگر آنها حرارت ببینند، نه تنها به "لاستیک" تبدیل می شوند، بلکه عناصر کمیاب مفید را نیز از دست می دهند. صدف ها را به صورت خام مصرف می کنند و آب لیمو طعم آنها را بهبود می بخشد و با کمک ویتامین C جذب آهن را تسریع می بخشد......... تخم مرغ .......... به طور دقیق تر، زرده آنها: 100 گرم حاوی 6.7 میلی گرم آهن است. روش تهیه از اهمیت زیادی برخوردار نیست، با این حال، عملیات حرارتی مورد نیاز است. به هر حال، تخم بلدرچین، که به ویژه مفید تلقی می شود، از نظر محتوای آهن (فقط 3.2 میلی گرم) به طور قابل توجهی از تخم مرغ پایین تر است و برای دریافت این عنصر میکرو باید بیش از 12 عدد از آنها را بخورید ! گوشت قرمز .......... تفاوت این گوشت با گوشت سفید در مقدار زیادی میوگلوبین، پروتئینی حاوی آهن است. گوشت قرمز شامل گوشت گاو، گوشت خوک، بز، بره، ران مرغ و .....است. استثناء گوشت خرگوش است! علیرغم این واقعیت که نسبت گوشت سفید و قرمز در بزرگسالان 63٪ / 37٪ است و گوشت خود رژیمی است، بهترین منبع آهن خواهد بود: 100 گرم گوشت خرگوش حاوی 4.4 میلی گرم عنصر کمیاب است. برای مقایسه: در آهن گاو - 2.7 میلی گرم، در گوشت خوک - 1.7 میلی گرم، در ران مرغ - 1.6 میلی گرم در هر 100 گرم. بیشتر آهن در گوشت حیوانات جوان یافت می شود: بهتر است غذاها را بجوشانید یا در فر بپزید..............ماهی و خاویار...................... ماهی آنچوی (4.6 میلی گرم در 100 گرم)، ساردین (2.9 میلی گرم)، سوف رودخانه ای (1.9 میلی گرم) و شاه ماهی (1.4 میلی گرم) می توانند از محتوای آهن بالایی برخوردار باشند، اما ماهی قزل آلا و ماهی آزاد به طور قابل توجهی دارای آهن پایین تر هستند . فقط 0.8 میلی گرم در هر 100 گرم .خاویار همچنین غنی از آهن است: خاویار قرمز حاوی 1.8 میلی گرم آهن است، خاویار پولاک - 1.5 میلی گرم.

۱۴۰۱/۱۱/۱۷غذاهای گیاهی سرشار از آهن ............ جلبک دریایی ....... در 100 گرم جلبک 16 میلی گرم آهن وجود دارد، خوردن چنین حجمی در یک جلسه کاملاً امکان پذیر است. راحت است که جلبک دریایی بلافاصله به صورت آماده فروخته شود. برای جذب بهتر آهن می توانید روی آن آب لیمو بپاشید............... عدس ...... همه حبوبات سرشار از آهن هستند. بیشتر از همه در عدس است - 11.8 میلی گرم در 100 گرم، کمی کمتر در نخود و نخود - 7 میلی گرم. همچنین پروتئین زیادی در حبوبات وجود دارد که این محصولات را به جایگزین های گوشت نزدیک می کند...... گندم سیاه........ به طور اسمی، گندم سیاه یک و نیم برابر بیشتر از گوشت (8.3 میلی گرم در 100 گرم) آهن دارد، اما ما هضم ضعیف آهن گیاهی را به یاد داریم، بنابراین نبرد هنوز نابرابر است. جو کمی پس از گندم سیاه قرار دارد: حاوی 7.4 میلی گرم آهن است . ......... میوه های خشک............. اگر سیب را به عنوان منبع آهن در نظر بگیریم، فقط به صورت خشک: 100 گرم میوه خشک حاوی 6 میلی گرم عنصر کمیاب است. زردآلو خشک (3.2 میلی گرم)، کشمش و آلو (2.5 میلی گرم) نیز مفید است. می توانید میوه های خشک را به عنوان میان وعده بخورید یا از آنها کمپوت بپزید: آهن حفظ می شود........... اسفناج............... از نظر میزان آهن در میان سبزی ها اسفناج (3.5 میلی گرم)، ریحان (3.2 میلی گرم)، جعفری (1.9 میلی گرم) هستند. همه چیز با آنها ساده است: سالاد درست کنید، غذاهای دیگر را با آنها تزئین کنید یا فقط برگ ها را بجوید.

۱۴۰۱/۱۱/۱۷چه چیزی را می توان و نمی توان با مصرف آهن ترکیب کرد این نه تنها در مورد افزودنی های مکمل داروخانه ها، بلکه در مورد محصولات غذایی نیز صدق می کند. افزایش جذب آهن با: ویتامین C (کلم، مرکبات، خولان دریایی، انگور فرنگی سیاه، فلفل سبز)؛ ویتامین B9 (هویج، موز، خربزه، نان سبوس دار)؛ مس (غذاهای دریایی، خردل، نعناع، ​​گوجه فرنگی خشک شده).

۱۴۰۱/۱۱/۱۷اختلال در جذب آهن با ..... کلسیم و فسفات موجود در لبنیات و لبنیات به شسته شدن آهن کمک می کنند. فاصله بین خوردن پنیر و گوشت باید حداقل سه ساعت باشد. تانن موجود در چای، قهوه، شراب قرمز و کاکائو. بهتر است محصولات حاوی آهن را با آب میوه، کمپوت یا آب ساده بنوشید. منیزیم موجود در آجیل در جذب آهن هِم(حیوانی) اختلال ایجاد می کند. می توانید آنها را با آهن غیر هم (گیاهی)بخورید. فیبر موجود در سبزیجات، آجیل، پاستا، بلغور، برنج. فیبر غذایی به آهن متصل شده و آن را از بدن خارج می کند. برنج بدترین غذای جانبی برای گوشت است، تقریباً تمام "دشمنان" آهن را به طور همزمان دارد: فیبر، منیزیم و فسفر. بهتر است آن را با حبوبات جایگزین کنید.

۱۴۰۱/۱۱/۱۷علائم کمبود آهن کم خونی فقر آهن (IDA) 80 تا 90 درصد از تمام کم خونی ها را تشکیل می دهد. این می تواند به دلایل جدی (خونریزی داخلی، بیماری روده) و رژیم غذایی نامناسب ایجاد شود. اولین علائم کمبود آهن در بدن: خستگی، ضعف و سرگیجه................ کاردیوپالموس (طپش قلب).................. پوست رنگپریده............ زوال مو و پوست ........ اگر این علائم ظاهر شد (به ویژه با هم)، باید با پزشک مشورت کنید. شما نمی توانید داروهای آهن را برای خود تجویز کنید: به این ترتیب فقط با دوز اشتباه وضعیت بدن را بدتر خواهید کرد. همچنین تفسیر مستقل سطح آهن با مقدار هموگلوبین در آزمایش خون عمومی نادرست است، زیرا این شاخص همیشه برای تعیین IDA هدف نیست.

در ادامه بخوانید...