یورش هولناک مکزیکی ها به مجسمه های طلایی!

بانی فیلم – گروه سینمای جهان – وصال روحانی: با اعلام اسامی نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۱۸ که روز سه شنبه گذشته (۳ بهمن) در شهر لس آنجلس آمریکا صورت گرفت، یک بار دیگر مکزیکی های با استعداد از آمریکایی ها که خالقان هالیوود پوشالی و پر حاشیه هستند، در معادلات مهمترین و تبلیغاتی ترین جوایز…

با اعلام اسامی نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۱۸ که روز سه شنبه گذشته (۳ بهمن) در شهر لس آنجلس آمریکا صورت گرفت، یک بار دیگر مکزیکی های با استعداد از آمریکایی ها که خالقان هالیوود پوشالی و پر حاشیه هستند، در معادلات مهمترین و تبلیغاتی ترین جوایز سینمایی جهان بیش افتادند و یورش هولناک و تازه ای را به سمت این جوایز به نمایش گذاشتند. رکورددار کاندیدایی در نودمین دوره اهدای جوایز اسکار یک کار از گی یرمو دل تورو است که هر چند دو دهه است در آمریکا زندگی و با هالیوود همکاری می کند اما مکزیکی است. وی با فیلم اخیرش به نام «شکل آب» نامزد ۱۳ جایزه اسکار شده و این فقط یک کاندیدایی کمتر از رکورد نامزدی برای این جوایز است که ابتدا توسط «بن هور» در سال ۱۹۵۹ به ثبت رسید و سپس توسط «ارباب حلقه ها۳» در ۲۰۰۳ تکرار شد. «شکل آب» داستان غریب مراوده یک زن ناشنوا با یک موجود روبوت وار مستقر در یک محوطه آبی در یک مجتمع صنعتی است و نه فقط کاندیدای اسکار برترین فیلم سال شده بلکه دل تورو را هم در جمع ۵ نامزد عنوان کارگردان برتر سال قرار داده و سالی هاوکینز را کاندیدای جایزه اسکار برترین بازیگر زن نقش اول سال کرده و دو کاندیدایی نقش های دوم (زن و مرد) را هم برای اوکتاویا اسپنسر و ریچارد جنکینز به ارمغان آورده و در تعداد قابل توجهی از شاخه های فنی نیز کاندیدای مجسمه های طلایی اسکار شده است. سینما دوستان از یاد نبرده اند که آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ نیز تعداد متنابهی از اسکارها را نصیب دو سینماگر خلاق دیگر مکزیکی همچون آلفونسو کوارون و اله خاندرو گونزالز ایناریتو و فیلم های نوگرایانه آنان یا نام های «جاذبه»، «بازگشته» و «مرد پرنده ای» کرد و استمرار این روند برخی ستاره های بی حوصله هالیوود مثل شون پن را به توهین به مکزیکی ها وا داشته است!
اولین کاندیدایی شخصی برای نولان
دومین رکورددار کاندیدایی در اسکارهای ۲۰۱۸ «دانکرک» اپیک جنگی مستندوار و خیره کننده کریستوفر نولان است که ۸ نامزدی را به نام خود به ثبت رسانده که یک مورد آن برای خود نولان است که به رغم خلق کارهایی چشمگیر چون «تلقین» و «بین ستاره ای» و پیش از آنها «بیخوابی» هرگز شخصاً کاندیدای اسکار برترین کارگردانی نشده بود.
یک فیلم مستقل و پیشرو
سومین رکورددار نامزدی در نودمین دوره اهدای جوایز اسکار فیلم مستقل و شگفتی ساز «۳ بیلبورد بیرون ابینگ میسوری» با سناریونویسی و کارگردانی مارتین مک دوناف است که در ۷ شاخه کاندیدا شده است. این فیلم که در زمان اهدای جوایز گلدن گلوب و در انتخابات اتحادیه تهیه کنندگان و بازیگران سینمای آمریکا هم به جوایز زیاد و مهمی رسید درباره زنی میانسال است که پس از به قتل رسیدن دخترش ابتکار عمل را در پیگیری قضایی این موضوع در دست می گیرد و پلیس را وادار می کند که موضوع را جدی تر بگیرد. در میان کاندیدایی های این فیلم نامزدی فرانسیس مک دورماند کهنه کار برای اسکار نقش اول زن به سبب بازی هنرمندانه اش در رل مادر مورد بحث یک کاندیدایی با احتمال پیروزی با احتمال بالای ۹۰ درصد است و این در حالی است که مریل استریپ رکورددار کاندیدایی های اسکار (با ۲۱ مورد) نیز به خاطر درخشش تازه اش در فیلم سیاسی «پُست» جزء کاندیداهای این رده است.
یک «پیش برنده»
در شاخه بهترین فیلم سال «فرار کن» ساخته جوردن پیل و «لیدی برد» با کارگردانی گره تا گرویگ نیز کاندیدای اسکار شده اند و همین طور «مرا با نام خودت صدا بزن» اما به نظر می رسد برنده این شاخه از میان نامهایی بیاید که ابتدا آمده در میان بازیگران نقش اول مرد رسیدن اسکار به گری اولدمن بالنسبه پیر و بریتانیایی به سبب فرو رفتن شگفت انگیزش در قالب وینستون چرچیل در فیلم «تاریک ترین ساعت» صد در صد به نظر می رسد و چهار کاندیدای دیگر و حتی دانی یل دی لوییس معروف و ۵۶ ساله و ۳ اسکاری نیز که هموطن اولدمن است فقط دکورهای این بخش به شمار می آیند و تنها برای پر شدن فهرست نام شان آمده است.
حیطه ای که به روی زنان گشوده شد
اگر هم قرار باشد از یک ساختارشکن در انتخابات اسکار امسال یاد کنیم، باید بی گمان به راشل موریسون فیلمبردار بالنسبه جوان آمریکایی اشاره کنیم زیرا در شرایطی به خاطر تصویربرداری فیلم «گرفتار گل و لای» کاندیدای اسکار این رده شده که پیشتر هیچ فیلمبردار زنی طی ۹۰ سال اهدای اسکارها برای این شاخه نامزد نشده بود.
در انتظار ۱۴ اسفند
فاتحان اسکارهای امسال صبح روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه در مراسمی ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه ای با مجری گری مجدد جیمی کیمل و با پخش مستقیم تلویزیونی توسط شبکه ABC آمریکا به مردم معرفی خواهند شد و آرزوی همگان این است که گاف بزرگی که سال پیش در همین موقع ها در حضور همین مجری در این مراسم شکل گرفت، تکرار نشود، در آن زمان وارن بیتی و فی داناوی که برای معرفی فاتحان بخش بهترین فیلم به روی صحنه فراخوانده شده بودند، به جای اعلام نام «مهتاب» که برنده این جایزه شده بود، به اشتباه اسم فیلم «لالالند» را آوردند و اسباب شگفتی جهانیان شدند و تنها نتیجه گیری صورت گرفته این بود که چون این دو هنرمند بیش از حد پیر شده و از مرز ۸۰ سال سن هم عبور کرده اند، نتوانسته اند وظایف خود را به طور کامل انجام بدهند و دچار اختلال حواس شده اند.
شگفتی سازان و غافلگیرکننده ها
در میان کاندیداهای فوق اکثریت با کسانی است که به حق به افتخار نامزدی اسکارهای امسال نایل شدند اما داشته ایم کسانی را هم که کسی انتظار نامزدی شان را نداشت و حالا در یک قدمی اسکارند و با این که شانس پیروزی شان به اندازه رقبای آنان نیست اما کاندیدایی صرف هم برایشان خالق اعتباری فراوان است. از این قبیل آدم ها به جز راشل موریسون باید از جوردن پیل سناریست، کارگردان و تهیه کننده فیلم جنایی و ترسناک «فرار کن» (یا «راه فرار») هم یاد کرد که نامزدی اش برای اسکار برترین کارگردانی او را به پنجمین سیاهپوست تاریخ تبدیل کرده که طعم کاندیدایی اسکار این شاخه را چشیده است. اضافه بر این پیل اولین هنرمند سیاهپوستی است که به طور همزمان در سه شاخه اسکار نامزد می شود و دو قسمت دیگری که نام وی در آنها آمده است، برترین سناریوی اوری ژینال و البته بهترین فیلم است.
دیگر شگفتی ساز نودمین دوره اسکار پل تامس اندرسون و فیلم جدید وی با نام «Phantom Thread» است و در حالی هر دو کاندیدای دریافت این مجسمه های طلایی شده اند که پیشتر تصور می شد شانس زیادی برای این مهم ندارند. هر چه هست شروع پخش عمومی بسیار دیر این فیلم (از ۱۵ دی ماه به بعد) سبب شد بیشتر در اذهان بماند و از فیلم های بالنسبه بهتری که در ماههای قبلی رو شده بودند، پیش بیافتد. حیرت ماجرا زمانی بیشتر می شود که بدانیم این فیلم توسط هیچ یک از اتحادیه های معروف سینمایی هالیوود و اصناف کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران و سناریست ها کاندیدا نشده بود و این نهادها اسم اندرسون را هم جزو نامزدهای خود نیاورده بودند. به همین منوال نامزدی لزلی منویل بازیگر زن «Phantom Thread» هم برای مجسمه طلایی بازیگر زن نقش دوم اسباب غافلگیری شد. از سایر شگفتی سازان می توان از دنزل و اشینگتن برای بازی در فیلم «رومن جی اسرایل اسکیو» هم یاد کرد و هر چند وی نهمین نامزدی اش را تجربه می کند و دوبار هم برنده این جایزه شده اما این یکی غیرمنتظره بود و آنقدرها هم حق وی نبود، عجیب تر از آن، نامزدی فیلمنامه فیلم کمیک بوکی و نه چندان ارزشمند «لوگان» برای اسکار بهترین سناریوی اقتباس شده است که حتی تعلق داشتن فیلم به سری فیلم های «مردان ایکس» آن را موجه و منطقی نمی سازد.
حذف شده های بزرگ و غریب
در جمع حذف شده ها و کسانی که امید به دریافت نامزدی داشتند و یا دیگران چنین بختی را برایشان قایل بودند و به این توفیق نرسیدند می توان به این موارد و نمونه ها اشاره کرد:
فیلم کمیک استریپی «زن شگفت انگیز» به خاطر توفیق های مالی چشمگیرش می توانست در یکی- دو شاخه اسکار هم نامزد شود اما نشد و این در حالی بود که کارگردانی شدنش توسط یک زن (پتی جنکینز) از مزایای عمده آن به حساب می آمد.
خیلی ها شرط بسته بودند که جیمز فرانکوی جوان به خاطر خلق و بازی در جدیدترین فیلم از بیش از صد فیلمی که در ۱۵ سال اخیر در آنها دخیل بوده کاندیدای اسکار می شود اما «هنرمند فاجعه وار» به رغم محتوا و کیفیت خوبش چوب اتهاماتی را خورد که اخیراً در زمینه تعرض اخلاقی فرانکو به چند زن به وی وارد شده است.
مارتین مک دوناف به عنوان خالق اصلی و سناریست و کارگردان «سه بیلبورد بیرون ابینگ میسوری» واقعاً شایسته نامزدی اسکار برترین کارگردانی بود و در این راه کاندیدای گلدن گلوب و جایزه اتحادیه کارگردانان آمریکا هم شده بود اما اسکار چشم به روی این قضیه بست و شاید وی قربانی و مغلوب پل تامس اندرسون و فیلم اخیر او یعنی «Phantom Thread» شد که شش کاندیدایی کسب کرد. با این حال اسکار همیشه با اینگونه حذف ها و نامرادی های ناعادلانه عجین بوده و نودمین دوره اسکار هم نتوانست از این سنت قدیمی دوری کند. شاید هم محدود بودن نامزدها به ۵ مورد در هر شاخه (به جز بهترین فیلم) است که بانی چنین ظلمی در روند تاریخ شده است.

- نظرات

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب خود شوید یا ثبت نام نمایید.