گران ترین آفریده های هنری

کلکسیونرهای ثروتمند جهان گاه میلیونها دلار برای آثار هنری می‌پردازند. اما تنها برخی از آثار هنری به قیمتی بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار در حراجی‌ها بفروش رفته اند. در این پست ده اثر هنری را که قیمت‌شان رکورددار است می بینید.

مجسمه برنزی مردی که راه می‌رود (۷/ ۱۰۳ میلیون دلار)


مجسمه برنزی از اثر آلبرتو جاکومتی هم در حراج ساتبی در لندن به بیش از ۱۰۰ هزار دلار آمریکا به فروش رفت. مالک آن لیلی سافرا، کلکسیونر برزیلی می باشد. این مجسمه در سال ۱۹۶۰ توسط آلبرتو جاکومتی ساخته شده و یکی از مهم‌ترین آثار هنری سوئیس قرن بیستم می باشد. تصویر این مجسمه بر روی اسکناس‌های ۱۰۰ فرانکی سوئیسی حک شده است.(سیارک)

پسری با پیپ (۲/ ۱۰۴ میلیون دلار)


 نقاشی رنگ روغن اثر پابلو پیکاسو می باشد.  تابلو پسری با پیپ در سال ۱۹۰۵توسط پیکاسو نقاشی شده  و از نمونه‌های شاخص دوره انتقالی در نقاشی‌های پیکاسو از رنگ آبی به صورتی می باشد. "پسری با پیپ" در سال ۲۰۰۴ در ساتبی در نیویورک به حراج گذاشته شد و نام خریدار آن هیچگاه اعلام نگردید. با این همه، گمان می رود که این تابلو هم‌اکنون جزو کلکسیون شخصی گوییدو ماریا باریلا، سرمایه‌دار ایتالیایی می باشد.

تصادف ماشین نقره‌ای (۴/ ۱۰۵ میلیون دلار)


اندی وارهول، هنرمند آمریکایی، در سال ۱۹۶۳ این چاپ سیلکی را تولیدنمود که در تک تک تصاویر آن می‌توان یک تصادف ماشین را دید. این شاهکار هنری به مدت ۲۰ سال جزو کلکسیونی خصوصی بوده است، اما در نوامبر ۲۰۱۳ در خانه حراج ساتبی در نیویورک به حراج گذاشته شد. نام خریدار این اثر معلوم نیست. این گران‌ترین اثر اندی وارهول، از بنیانگذاران هنر پاپ می باشد که تا کنون به حراج بفروش رفته است.(سیارک)

برهنه با برگ‌های سبز و مجسمه نیم‌تنه (۵/ ۱۰۶ میلیون دلار)


پابلو پیکاسو این نقاشی رنگ روغن را در یک روزکشیده است !!، تعداد کمیاز افراد هستند که اطلاع دارند  یک خریدار ناشناس این نقاشی را در ۴ مه سال ۲۰۱۰ در حراج نیویورک به قیمت ۵/ ۱۰۶ میلیون دلار خریداری نموده است. از آن زمان این اثر به کلکسیونی خصوصی تعلق پیدا کرد و با این حال در سال ۲۰۱۱ به گالری "تیت مدرن" لندن برای  نمایشسپرده شد.

جیغ (۹/ ۱۱۹ میلیون دلار)


"جیغ"، اثر ادوارد مونک، نقاش نروژی، تابلویی  شناخته شده می باشد. اما کمتر کسی اطلاع دارد که از این نقاشی چهار نسخه موجود است. این نقاشی در کنار "مونالیزا"، اثر لئوناردو داوینچی، و "گل‌های آفتابگردان"، اثر ونسان ونگوگ، از مشهورترین تابلوهای جهان می باشد. نسخه‌ای از "جیغ" که در سال ۱۸۹۵ با پاستل کشیده شده است در سال ۲۰۱۲ در نیویورک حراج گردیدد. لئون بلاک، تاجر آمریکایی هم‌اکنون مالک آنمی باشد.

آدل طلایی (۱۳۵ میلیون دلار)


"پرتره آدل بلوخ باوئر اول" که بیشتر به نام "آدل طلایی" معروف گردیده در سال ۱۹۰۷ به دست گوستاو کلیمت، نقاش اتریشی، کشیده شد. رونالد لادر، میلیاردر آمریکایی، آن را در سال ۲۰۰۶ برای "گالری جدید" در منهتن نیویورک خریداری کرد. این تابلو متعلق به کلکسیونی خصوصی بود، اما از طریق کریستیز به حراج رفت.(سیارک)

مرد اشاره‌گر (۳/ ۱۴۱میلیون دلار)


در فهرست گران‌ترین آثار هنری جهان تنها  تابلوهای نقاشی‌ جا ندارند . این مجسمه برنزی اثر آلبرتو جاکومتی، هنرمند سوئیسی، در ماه مه سال ۲۰۱۵به حراج گذاشته شد. خریدار آن استیو کوهن، تاجر آمریکایی بود که ۳/ ۱۴۱ میلیون دلار برای این مجسمه پرداخت کرد این مجسمه  به بلندی قد طبیعی یک انسان می باشد. بدین ترتیب "مرد اشاره‌گر" هم‌اکنون گران‌ترین مجسمه دنیامی باشد.

سه اتود لوسین فروید (۴/ ۱۴۲ میلیون دلار)


فرانسیس بیکن، نقاش ایرلندی، این نقاشی سه‌تکه را در سال ۱۹۶۹ کشیده است. بیکن در آثارش به کنکاش درباره جسم انسان و در اینجا جسم لوسین فروید، نقاش بریتانیاییپرداخته است. این اثر در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۴/ ۱۴۲ میلیون دلار آمریکا به حراج گذاشته شد. مالک کنونی آن ایلین وین، کلکسیونر آمریکایی می باشد.

برهنه لمیده (۴/ ۱۷۰ میلیون دلار)

آمادئو مودیلیانی، نقاش ایتالیایی، این نقاشی را در سال ۱۹۱۷، سه سال پیش از درگذشتش خلق کرده است. این تابلو در نوامبر سال ۲۰۱۵ در کریستیز در نیویورک زیر تیغ حراج رفت و به چنان بهای بالایی فروخته شد که  مقام دوم فهرست گران‌ترین آثار هنری جهان را از آن خود کرد. صاحب جدید این نقاشی لیو ییکیان، میلیاردر شانگهایمی باشد.

زنان الجزایر (۴/ ۱۷۹ میلیون دلار)

"زنان الجزایر"، اثر پابلو پیکاسو، گرانترین تابلویی می باشد که تا کنون در خانه‌های حراج جهان به فروش رفته است. نقاش اسپانیایی این اثر خود را در سال ۱۹۵۵ تحت تأثیر نقاشی‌ای از اوژن دولاکروا خلق کرد. نقاشی پیکاسو در سال ۲۰۱۵ در خانه حراج کریستیز در نیویورک به بهای ۴/ ۱۷۹ میلیون دلار آمریکا فروخته شد و از آن زمان در مالکیت یک کلکسیونر خصوصی می باشد.

۸/ ۴۰ میلیون یورو برای "جهنم پرندگان"


تابلوی "جهنم پرندگان"، اثر ماکس بکمان، هنرمند آلمانی، به تازگی در خانه حراج کریستیز در لندن به بهای ۳۶ میلیون پوند (برابر با ۸/ ۴۰ میلیون یورو)به حراج گذاشته شد. این بالاترین قیمتی می باشد که بر یک اثر هنری از سبک اکسپرسیونیسم آلمانگذاشته شده اما این قیمت هنوز به پای آنچه در حراجی‌ها بابت گران‌ترین ۱۰ اثر هنری جهان پرداخت شده نرسیده است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید