بلاک چین چیست؟

بلاک چین یا زنجیره بلوکی یک پایگاه داده توزیع شده است. پایگاه داده توزیع شده به پایگاهی گفته می شود که برای ذخیره اطلاعات به یک رایانه وابسته نیست و می تواند در بستر شبکه قرار داشته باشد. پایگاه داده توزیع شده برای پردازش از قدرت چندین پردازنده استفاده می کند.

بلاک چین یک فهرست از اطلاعات است که به رکورد قبلی ارجاع می دهد.

بلاک چین جدا از تعریف اصلی کاربردهای زیادی دارد، اولین استفاده عملی از بلاک چین در نگهداری اطلاعات بیت کوین است. داشتن ارجاع به رکورد قبلی باعث افزایش امنیت بلاک چین نسبت به پایگاه های داده دیگر است.

کاربرد فیزیکی بلاک چین در ایستگاه‌ شارژ خودروهای برقی خانگی است. برای مثال هر خانه یک ایستگاه شارژ دارد. وقتی خودرو را از ایستگاه شارژ جدا کنید عملا تا استفاده بعدی ایستگاه بلا استفاده است. این زمان را می توانید توسط بلاک چین اجاره دهید. در کالیفرنیا چندین مورد از این نوع ایستگاه شارژ خودرو وجود دارد.

 

معایب بلاک چین

بلاک چین نسبت به پایگاه های داده متمرکز کندتر است. بلاک چین عملیات پردازش بالایی دارد و نیاز به سخت افزارهای قوی دارد. بلاک های نگهداری اطلاعات در بلاک چین تکرار شونده هستند و حجم بالایی بابت این تکرار مصرف خواهد شد.

 

مزایا بلاک چین

 

امنیت یکی از مزایای اصلی بلاک چین نسبت به پایگاه های داده دیگر است. بلاک چین به هیچ وجه قابل دستکاری نیست.

 

بلاک چین  در ثبت و نگهداری اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال، ثبت و نگهداری سوابق بسیار عالی است. معماری بلاک چین به صورتی است که سوابق تغییرات را به صورت پیش فرض نگهداری می کند. برای مثال سابقه انتقال 1 بیت کوین از زمان ایجاد تا وقتی به دست شما رسیده به صورت کامل قابل پیگیری است.

 

بلاک چین تلگرام

شرکت تلگرام در معماری جدید پایگاه داده نرم افزار تلگرام از پایگاه داده بلاک چین استفاده خواهد کرد. در این معماری اطلاعات به صورت غیر متمرکز بجای یک یا چند سرور یا حتی دیتاسنتر بین میلیون ها سیستم کامپیوتری توزیع خواهد شد. مسدود سازی این حجم از اینترنت به قطعی کامل اینترنت منجر خواهد شد. برای مثال کپی از مقداری از اطلاعات ممکن است روی رایانه شخصی شما در خانه باشد وقتی رایانه شما روشن باشد شبکه از اطلاعات شما برای تبادل استفاده می کند و وقتی آن را خاموش کنید از رایانه همسایه استفاده می کند.

 

درنهایت، بلاک چین رمزنگاری شده است و میزبان دسترسی به اطلاعت نخواهد داشت.

تلگرام به سرعت و امنیت معروف است. بلاک چین  امنیت بیشتری به این شبکه اضافه خواهد کر. شرکت تلگرام باید مشکل سرعت پایین بلاک چین را حل کند در غیر این صورت عملا پیام رسان تلگرام قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید