روش حل روبیک

طريقه درست كردن مكعب روبيك

شاید حل مکعب روبیک در نگاه اول بسیار سخت باشد، البته اگر روش های حل کردن روبیک را بلد نباشید همینطور هم هست.معما حل شدنی نیست!

مکعب روبیک در سال 1974 توسط ارنو روبیک اختراع شد، این مخترع این پازل را "مکعب جادویی" نام گذاری کرد که بعدا در سال 1980به افتخار سازنده به نام مکعب روبیک تغییر نام داده شد. مکعب روبیک پرفروشترین بازی و سرگرمی در جهان است. 

 

هر روبیک یک مکعب است که از 6 وجه یا سطح تشکیل شده است. هر وجه دارای 9 تکه است. برای حل روبیک باید  رنگ های روبیک  تمامی اجزای یک وجه یکسان باشد. برای شروع ابتدا با چند مفهوم اصلی آشنا شویم، در این مقاله در هرجا به روبیک اشاره می شود منظور مکعب روبیک 3*3 است.

رنگ های مکعب روبیک 

مکعب روبیک چند رنگ دارد

رنگ ها: قرمز روبروی نارنجی، ابی روبروی سبز، سفید روبروی سبز

تکه مرکزی: در هر وجه  روبیک  یک تکه در مرکز 9 قطعه قرار دارد و که قابل حرکت نیست و همیشه ثابت است. این تکه ها از مرکز به هم وصل است و ثابت هستند. رنگ این تکه ها منحصر به فرد است.

تکه گوشه: هر روبیک دارای 8 تکه گوشه است.

تکه حاشیه: هر  روبیک  دارای 12 تکه حاشیه است.

F: وجه روبروی خود را 90 درجه ساعتگرد بچرخانید.

U: وجه بالا را 90 درجه ساعتگرد بچرخانید.

R: وجه راست را 90 درجه ساعتگرد بچرخانید.

B: وجه پشت را 90 درجه ساعتگرد بچرخانید.

L: وجه چپ را 90 درجه ساعتگرد بچرخانید.

D:  وجه پایین را 90 درجه ساعتگرد بچرخانید.

i: هرکدام از حروف بالا با i امد یعنی 90درجه پاد ساعتگرد بچرخانید.

تنظیم رنگ روبیک

برای شروع ابتدا روبیک را بهم بزنید. حالا به رنگ های تکه مرکزی دقت کنید، ابتدا با رنگ ها و رنگ روبروی انها اشنا شوید. برای مثال سبز همیشه روبروی ابی است. مهم نیست روبیک شما توسط چه کارخانه ای درست شده است، این یک قانون برای این پازل است.

ما برای حل روبیک از یک روش مرحله به مرحله استفاده می کنیم که به ترتیب ردیف بالایی، وسط و پایین را حل می کند.

برای شروع   تنظیم رنگ مکعب روبیک  باید یک رنگ به عنوان پایه انتخاب کنید، برای مثال ما رنگ نارنجی را انتخاب کردیم. مانند تصویر بالا، رنگ پایه را بالا گرفته و شروع به پیدا کردن حاشیه ها در  روبیک  می کنیم. دقت کنید حاشیه ها نه گوشه ها!

4 حاشیه برای رنگ نارنجی  روبیک را پیدا می کنیم، هر حاشیه دارای 2 رنگ است و سعی می کنیم رنگ دیگر با مرکز وجه کناری  رنگ روبیک  یکسان باشد.

 

همانطور که در تصویر مشخص است رنگ پایه نارنجی و حاشیه آبی و وجه کناری نیز آبی است. این کار را تا ایجاد یک علامت بعلاوه (+) در بالای مکعب ادامه می دهیم.

 

اگر  رنگهای مکعب روبیک  شما مانند تصویر بالا بود تا اینجا کار را درست انجام داده اید. فقط به رنگ علامت بعلاوه و وجه های کناری دقت کنید. مابقی مکعب فعلا اهمیتی ندارد.

در این مرحله باید گوشه های نارنجی رنگ را پیدا کنیم و سعی کنیم آن ها را در جای مناسب قرار دهیم. هر گوشه از سه رنگ تشکیل شده است. اگر یکی را نارنجی در نظر بگیریم، دو رنگ دیگر باید مطابق وجهی باشد که قرار است گوشه در آنجا قرار بگیرد. برای مثال در تصویر بالا وجه روبروی از سفید، قرمز و سبز تشکیل شده است.

برای انتقال گوشه به مکان مورد نظر باید گوشه در ردیف پایین قرار بگیرد، هر گوشه ای که می خواهید به جای خود منتقل کنید اول باید به ردیف پایین برده سپس مکعب را روبروی خود بگیرید و حرکات را مطابق دستور زیر اجرا کنید.

اگر گوشه سمت راست قرار دارد ابتدا یکبار Di سپس R سپس D سپس Ri

اگر گوشه سمت چپ بود ابتدا D سپس L سپس Di سپس Li

به زبان ساده تر وقتی معکب را روبروی خود بگیرید گوشه هر سمتی قرار دارد ابتدا باید به طرف مقابل رفته سپس ضلعی که در ابتدا گوشه در انجا بود یکبار ساعتگرد سپس گوشه برگردد و ضلع پادساعتگرد شود. 

با این روش گوشه به بالا منتقل می شود. این کار را تا تکمیل وجه بالایی انجام می دهیم.

 

اگر همه چیز درست پیش رفته باشد مکعب شما باید مانند تصویر بالا باشد. به وجه و وجوه کناری دقت کنید. ردیف اول به صورت کامل درست شده و مطابق رنگ مرکزی وجه کناری نیز هست.

حالا از ردیف دوم فقط باید حاشیه ها درست شود. نیازی نیست دنبال حاشیه بگردید، به زیر مکعب نگاه کنید، رنگ زیر قرمز است. سعی کنید حاشیه ای پیدا کنید که رنگ قرمز نداشته باشد. دقت کنید هر حاشیه 2 رنگ دارد. پس ابتدا یک حاشیه پیدا می کنیم که با رنگ مرکز پایین مطابق نباشد. حالا دستور زیر را انجام می دهیم.

ابتدا حاشیه وجه پایین را میچرخانیم تا رنگ بالای حاشیه با مرکز یک وجه مطابق شود. حالا به رنگ زیر حاشیه نگاه می کنیم. رنگ باید با یکی از وجوه کناری مطابق باشد. حالا وجه پایین را به سمت مخالف رنگ می چرخانیم و یکبار وجه پشتی را ساعتگرد می کنیم سپس وجه پایین را بر می گردانیم و وجه قبلی را پاد ساعتگرد می کنیم.

با اینکار یکی از گوشه های ردیف اول خراب می شود با همان حرکتی که قبلا گوشه ها را بجای خود بردیم این گوشه را اصلاح می کنیم.

این 2 مرحله را تکمیل مرحله دوم تکرار می کنیم. بعد از انجام باید  رنگ روبیک  مشابه تصویر زیر باشد.

حالا دو ردیف مکعب روبیک شما آماده است. حالا باید ردیف سوم را تکمیل کنیم.

برای تکمیل ردیف سوم روبیک، ابتدا مکعب را برعکس کنید تا رنگ قرمز بالا قرار گیرد. حالا سعی می کنیم یک بعلاوه قرمز ایجاد کنیم. برای این کار فقط حرکات زیر را تکرار کنید.

ابتدا مکعب را جوری در دست بگیرید که کمترین تکه قرمز در 3 تکه پایین از وجه قرمز قرار بگیرد. حالا دستور زیر را اجرا کنید.

ابتدا F سپس R سپس U حالا Ri سپس Ui سپس Fi بعد از انجام این حرکت ابتدا دقت کنید که دو ردیف پایین خراب نشده باشد. اگر ردیف های پایین خراب شده است یعنی حرکت را اشتباه زدید. اگر بعلاوه مطابق تصویر زیر تشکیل نشد باید حرکت را دوباره تکرار کنید. این حرکت به تعداد نامحدود باعث خراب شدن مابقی ردیف ها نمی شود. فقط دقت کنید وقتی از بالا به  رنگ روبیک  نگاه می کنید 3 تکه پایین وجه قرمز رنگ کمترین قطعه قرمز را داشته باشد. معمولا با 2 بار تکرار بعلاوه ظاهر می شود.

بعد از رسیدن به این مرحله وجه بالا را می چرخانیم تا 1 یا 2 وجه مطابق رنگ کناری باشد. مطابق تصویر زیر

اگر 2 وجه پیدا کردید باید وجه های صحیح را سمت چپ و پشت قرار دهید. در این صورت وجه های اشتباه روبرو و سمت راست قرار می گیرد. حالا دستور زیر را اجرا کنید.

ابتدا R سپس U2 یعنی وجه بالا را 2 بار 90 درجه چرخانید سپس Ri سپس Ui سپس R سپس Ui سپس Ri

بعد از انجام این حرکت هر چهار حاشیه وجه بالا باید در جای خود قرار داشته باشد. اگر به این صورت نبود حرکت باید تکرار شود. توجه داشته باشید برای شروع حرکت   تنظیم رنگ های روبیک  حداقل یک وجه باید تطبیق داشته باشد.

در این مرحله فقط 4 گوشه از وجه بالا مانده تا   رنگ روبیک  شما تکمیل شود.

به چهار گوشه ردیف بالا نگاه کنید. ابتدا ممکن است گوشه ها در جای اشتباه باشند و ممکن است جهت آنها نیز اشتباه باشد. برای مثال تصویر بالا گوشه جلویی (زرد، قرمز، سبز) در جای اشتباه قرار دارد. برای اصلاح دستور زیر را انجام می دهیم.

ابتدا Li سپس U سپس Ri سپس Ui سپس L سپس U سپس R و در نهایت Ui برای اصلاح حاشیه وجه بالایی، اگر یک گوشه صحیح پیدا کردید آن را سمت راست پایین بگیرید و دوباره حرکت را انجام دهید تا گوشه ها سر جای خود قرار بگیرند.

حالا باید جهت گوشه های ردیف بالا را نیز اصلاح کنیم، برای این کار ابتدا مکعب را جوری بگیرید که دو گوشه اشتباه سمت راست باشد و دستور زیر را انجام دهید. این دستور طولانی ترین دستور است پس دقت کنید.

ابتدا R سپس U2 سپس Ri سپس Ui سپس R سپس U سپس Ri بلافاصله Li سپس U2 سپس L سپس U سپس Li سپس U سپس L 

اگر بعد از این حرکت  تنظیم رنگ های روبیک  درست نشد باید حرکت تکرار شود دقت کنید که همیشه گوشه های اشتباه باید سمت راست نگه داشته شوند.

در نهایت  تنظیم رنگ های روبیک  شما باید مطابق تصویر بالا تکمیل شده باشد. سعی کنید حرکات را تکرار کنید تا بدون مراجعه به راهنما بتوانید ان ها را انجام دهید. در ابتدا ممکن است حل مکعب زمانبر باشد ولی به مرور به زمان های کمتر از 10 دقیقه و با تغییراتی در مکعب می توانید به 2 دقیقه نیز برسید. برای حل سریعتر به الگوریتم های دیگری احتیاج دارید.

مکعبی که ما استفاده کردیم یک روبیک ارزان قیمت از سایت "به کادو" به نشانی زیر است. مکعب روبیک

این مکعب دارای 4 پیچ در زیر رنگ های مرکزی است که قابلیت تغییر سفتی وجه ها را دارد.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید