کپی محصولات مطرح دنیا برای بقا، آیفون 10 چینی با قیمت ارزان و کیفیت نسبتا مناسب !

جنس چینی!

‍تا چند سال پیش با شنیدن این دو کلمه ، چیزی که در ذهن ما متبادر می شد بی کیفیتی مطلق بود ! اما آیاهنوز هم اینچنین است ؟

 بی شک نمی توان منکر حضور محصولات  چینی در بازارهای بزرگ دنیا شد و انصافا هم اگر تمام اجناس چینی بی کیفیت مطلق بودند هرگز نمی‌توانستند به این حد از موفقیت دست پیدا کنند. باید پذیرفت که چینیها راه تجارت را به بهترین شکل ممکن بلدند و بی شک صنعتگران چینی نمونه بارز تلاشگران تسلیم ناپذیرند.

رونمایی از S9 محصول جدید شرکت LEAGO در نمایشگاه MWC2018 بارسلونا

کریس ولازکو خبرنگار حوزه تکنولوژی در نمایشگاه جهانی موبایل در بارسلون به سراغ یکی از همین برندهای نوپای چینی رفته است که با گوشی جدید خودش یعنی اس 9 توجه بسیاری از مردم را به غرفه خودشان جلب کرده ‌اند . در حالیکه حالا مردم دنیا هر ساله به انتظار معرفی گوشیهای شرکتهای چینی مثل هوآوی و شیائومی می مانند شرکتهای کوچک چینی هم سعی می کنند با تاسی از همین شرکتهای موفق، محصولات خودشان را در دنیا معرفی کنند و سپس به سمت بازارهای داخلی چین حرکت کنند. آنها در این راه هر کاری می کنند حتی کپی کردن ظاهر  آیفون 10، که مطمئنا  این روزها یکی از برترین اسمارت‌فونهای بازار است.

یک شرکت چینی به نام لیاگو (LEAGOO) در نمایشگاه MWC( نمایشگاه جهانی موبایل) در بارسلون یک گوشی تلفن همراه عرضه کرده است که کاملا شبیه آیفون ایکس است و البته اسم این تلفن را هم مثل آخرین محصول و گل سرسبد محصولات شرکت سامسونگ اس 9 گذاشته است . همانطور که می دانید این کپی کاریها همیشه جزیی از صنعت بوده اند و خواهند ماند و چه کسانی که آنها را می‌سازند و چه کسانی که آنها را می خرند از کپی بودن آنها اطلاع دارند و هیچ افتخاری هم به ساختن و خریدنش نمی کنند و البته هر کس که آنها را می‌خرد در انتها نا امید می شود . اما گویا در مورد لیاگو و محصولاتش قضیه فرق می کند. درست است که آنها هر از گاهی اقدام به کپی برداری از گوشیهای هوشمند دیگر برندها می کنند اما آنها برای کارشان دلایل و توجیهات خودشان را دارند و البته که قرار نیست اوضاع آنها همیشه همینطور بماند

لیاگو در این سالها در بحث تبلیغات بسیار حرفه ای عمل کرده است و در اکثر نمایشگاههای بین المللی حضور فعال داشته‌اند

قبل از سر زدن به غرفه شرکت لیاگو در MWC  اینطور فکر می کردم که S9 لیاگو هم یکی از همین کپی های دست چندم موجود در بازار است اما بعد از دیدن این گوشی و صحبت با بعضی دست اندرکاران شرکت لیاگو  آنطور که من کشف کردم قدرتی که این محصول را به بازار آورده است و توانسته است آن را در این سطح عرضه کند شاید حرفهایی برای گفتن داشته باشد. آنها معتقدند که برای اینکه بتوانند در بازار رقابت دوام بیاورند مجبور به کپی کردن این گوشیهای مطرح هستند.

موضوع وقتی عجیب می شود که بشنوید لیاگو اسپانسر تیم  فوتبال تاتنهام انگلستان هم هست و مسلما برای انعقاد چنین قراردادی با یکی از تیمهای لیگ برتر جزیره هزینه هنگفتی متحمل شده است . راستش را بخواهید  باورش سخت است که در بنرهای تبلیغاتی لیاگو هری کین(مهاجم تیم فوتبال تاتنهام)  را در حال گرفتن سلفی با گوشیهای لیاگو ببینید، همین موضوع باعث شد که این فکر به ذهن من خطور کند که اینکه  آنها گاها  اقدام به کپی گوشیهای مطرح می کند به نوعی سیاست کاری این شرکت باشد ؟

 کمپانی لیاگو برای تبلیغ اسمارت‌فونهایش  با تیم فوتبال تاتنهام قرارداد اسپانسرینگ منعقد کرده است

 

از همه این حرفها که بگذریم شاید دوست داشته باشید راجع به مشخصات و جزییات گوشی اس 9 برایتان بنویسم اما واقعا چیز زیادی  راجع به مشخصات نرم افزاری این گوشی برای نوشتن وجود ندارد و مطمئنا این گوشی هنوز جا برای کار دارد ،گوشی اس 9 که در غرفه شرکت لیاگو در نمایشگاه بارسلون بود با یک نسخه اندروید که عاری از باگ و خطا نبود، اجرا می شد و سخت افزارش از یک سری قطعات چینی تشکیل شده است که چندان سنخیتی با هم ندارند. نه اینکه مشگلات غیر قابل حل و تحملی باشند اما  مطمئنا نیاز بود که قبل از ارائه رسمی این گوشی، روی مشکلات و مسائل نرم افزاری آن کار شود و آنها را حل کنند.

ولی صادقانه بخواهم بگویم : برش بدنه این گوشی کاملا شبیه به آیفون X است و این دقیقا همان چیزی است که شما از یک گوشی کپی 150 دلاری انتظار دارید . در واقع آنها در ساخت این نسخه کپی حداقل ظاهر ماجرا را به خوبی اجرا کرده اند . و این شرکت تمام تلاشش را کرده که نسخه کپی از لحاظ ظاهری کاملا شبیه به آیفون 10 باشد و انصافا که در این راه هم موفق بوده اند.

بریدگی (ناچ) بالای صفحه دقیقا به همان اندازه گوشی آیفون 10 بود و دوربین دوگانه 13 و 2 مگاپیکسلی که در پشت اس 9  تعبیه شده بود کم و بیش شبیه همان دوربینهای است  که در گوشی آیفون X کار شده‌اند. اگرچه مطمئنا کیفیت عکسهایی که این گوشی کپی چینی می‌گیرد هرگز به اندازه گوشی اورجینالی که از روی آن کپی برداری کرده اند نمی شود. گوشی S9  لیاگو که من آن رابررسی کردم عاری از ایراد و خطا نبود ولی  این گوشی با توجه به قیمتش یک تجربه هیجان انگیز برای شما به ارمغان می آورد .

اگر خاطرتان باشد چند وقت پیش در سیارک  در مورد ناچ در گوشی آیفون و احتمالا تقلید گوشهای اندرویدی از این شیوه صفحه نمایش صحبت کردیم که اگر مایل بودید می توانید آن مطلب را از اینجا یا  (گوگل در آپدیت جدید اندروید از آیفون تقلید می کند ) مطالعه کنید

بریدگی بالای صفحه نمایش S9 دقیقا مشابه گوشی آیفون X است و البته این تنها شباهت آنها نیست

آیفون تنها گوشی پرچمداری نبود که لیاگو سعی کرده بود به نوعی شبیه اش را بسازد ( ادایش را در بیاورد ) در گوشه غرفه لیاگو در نمایشگاه MWC در بارسلون یک گوشی پلاستیکی با دوربین دوگانه و لبه های برش خورده و و یک نوار با رنگ متفاوت در پشت آن وجود داشت که به شدت شبیه گوشی رده بالای شرکت هموطن شان هوآووی، یعنی میت 10پرو بود .واقعیت این است که طراحیهای شرکت لیاگو در بسیاری موارد دقیقا شبیه همان اسمارت فونی می شود که از آن کپی برداری کرده اند و مسلما این موضوع کاری نیست که هر شرکتی از پس آن بر بیاید. اما مهم این است که آنها این محصولات را با برند خودشان ارائه می کنند و این یعنی آنها به کارشان اطمینان دارند .

بعد از گفتگوی مفصل با معاون ارشد شرکت لیاگو آقای زی ژیجی( XIE ZHIJIE) چیزهای بسیاری از اهداف این شرکت و چرایی انجام چنین طراحیهایی برای ما روش شد.

به گفته جناب معاون : برای شرکت لیاگو کپی گاه و بیگاه برندهای مطرح، صرفا یک راه سرمایه گذاری در بازار موبایل نیست بلکه مسئله بقای شرکت ما در میان این غولهای چند ملیتی است . زی ژیجی با صدایی مصمم گفت در موقعیت کنونی بازار جهانی موبایل، شرکتهایی مثل ما فقط تلاش می کنند زنده بمانند . اس 9 برای ما در حکم یک محصول نگهدارنده است که با یک فرم زیبا و هر چند تکراری تولید شده است خوب به نظر شما شاید این کار صرفا کپی برداری باشد اما ما مجبوریم از المانهایی که جواب خودشان را در بازار پس داده‌اند استفاده کنیم . به عنوان مثال شرکت نوکیا هم با آن همه سابقه جدیدا به بازسازی نسخه های قدیمی و موفق خودش روی آورده است. و در همین نمایشگاه شاهد معرفی نسخه جدید گوشی بسیار دوست داشتنی 8810 بودیم

معرفی نسخه جدید گوشی 8810 توسط نوکیا در MWC2018 بارسلون

البته ژیجی کاملا قبول دارد که محصولات آنها دقیقا مشابه محصولات مطرح دنیا ساخته می شوند و نوکیا محصولات خودش را باز طراحی می کند اما به هر حال اینکه نوکیا هم به دنبال طرحهایی می رود که قبلا از آنها جواب گرفته است همان سیاستی است که ما در پیش گرفته ایم و از این موضوع شرمسار نیستیم.

لیاگو هنوز در ابتدای راه است و یک کمپانی کوچک است که فقط چند صد کارمند دارد . کمپانی لیاگو  دو کارخانه دارد که یکی از آنها در شهر شنژن (SHENZHEN) قرار دارد و دیگر کارخانه کمپانی لیاگو در استان سی‌چوئن واقع شده است . خوب مسلما با این شرایط وحشتناک بازار رقابت ما یک کمپانی کوچک به حساب می آییم که باید به هر طریق که شده بتوانیم خودمان را در بازار نشان دهیم .

با این شرایط  نگهداری شرکتهای نوپایی مثل لیاگو چندان آسان نیست. در مقیاس واقعی اپل و سامسونگ سعی دارند که سهم خودشان از بازار گوشیهای موبایل را افزایش بدهند و دراین مسیر ایجاد یک شرکت و ارائه محصولی که توان رقابت با آنها را داشته باشد بسیار سخت است.

زی ادامه داد حقیقت ماجرا این است که حتی فروش شرکتهای مثل LG و SONY  سال به سال در حال کمتر شدن است . با این تفاسیر از ما چه انتظاری دارید ما فقط سعی داریم  که در این وضعیت زنده بمانیم و به نوعی نبرد ما، نبرد برای بقا است . در این بین ما سعی می کنیم که پلتفرمهای پر فروش را پیدا کنیم و به هر نحو ممکن محصول خودمان را منطبق بر این پلتفرمها بسازیم .

با اینکه محصولات لیاگو ایراداتی هم دارند اما بعضی اسمارت فونهای این شرکت واقعا قابل قبول هستند

زی به گوشیهای سریM شرکت لیاگو اشاره کرد و مشکلی که به خاطر مسائل مربوط به چیپست شرکت اسپریدتروم برای این سری گوشیهای پیش آمد را از مواردی عنوان کرد که واقعا به لیاگو ضربه زد. او ادامه داد اگر مشکلات و منابع محدود مالی ما را هم در نظر بگیرید این مشکلات واقعا دردناک خواهند بود به خصوص اینکه مردم دید مثبتی به شرکتهای چینی هم ندارد و با این مشکلات ما حتی نمی توانیم یک گوش موبایل بفروشیم ، لذا تمام تمرکز شرکتهای کوچک مثل ما  روی جنوب شرقی آسیا ، هند و  اروپای شرقی متمرکز شده است چرا که با این شرایط رقابت در بازارهای بزرگ مثل بازار داخلی چین برای ما غیر ممکن است . ما هرگز حتی به بازار چین نزدیک نمی شویم چرا که رقابت در آنجا بسیار سخت است.

زی افزود سه شرکت هوآوی و شیائومی و میزو تمام بازار چین را در اختیار گرفته اند و فراتر از حضور این شرکتها در چین خدماتی است که آنها به کاربران چنی ارائه می کنند و این خود دلیلی برای خارج شدن شرکتهای کوچک از این بازار است .

آقای ژیجی در ادامه صحبتهایش افزود : در همان روز اولی که ما این شرکت را تاسیس کردیم تصمیم گرفتیم که تمرکزمان را روی بازارهای خارج از کشور بگذاریم .

متاسفانه برای موفقیت در بازار چین شما نیاز به روابط تجاری دارید و ماچنین پشتوانه‌ای نداریم پس ما تصمیم گرفتیم در یک بازار عادلانه رقابت کنیم .

در بازار آسیای جنوب شرقی ، هند و اروپای شرقی اگر شما محصول خوب تولید کنید و قیمت مناسب داشته باشید موفق به فروش محصولاتتان می شوید

تجربه کار کردن با بعضی اسمارت فونهای لیاگو غافلگیر کننده بود / کریس ولازکو

من بعد از مقداری کار کردن و البته بازی با بعضی اسمارت فونهای شرکت لیاگو غافلگیر شدم. آنها واقعا دستگاههای قابل قبول و نسبتا با کیفیتی بودند. و البته برچسبهای قیمت خیلی پایین این محصولات نشان دهنده این بود که اونها قصد دارند که محصولاتشان را هر طور که شده بفروشند و واقعا لیاگو قصد ندارد با کپیکاری سر کسی را کلاه بگذارد و واقعا در این مورد کاملا صادق برخورد می کنند. اگرچهاینکه بالاخره لیاگو در دنیای آینده موبایل موفق خواهد شد که جایگاه مناسبی برای خودش دست و پا کند یا نه داستان دیگری است .

به زودی از این شرکت بیشتر خواهید شنید آنها مسیر درست را پیدا کرده‌اند و روز به روز در این مسیر گامهای بزرگتری بر‌میدارند

لیاگو در بحث تبلیغات بسیار حرفه ای عمل می کند و اسپانسریینگ تیم تاتنهام یکی از همین حرکات حرفه ای این شرکت است. چند سال پیش شیائومی و هوآوی شاید در همین جایی استاده بودند که اکنون لیاگو ایستاده است . شاید شما یادتان نباشد ولی زمانی همه از شباهتهای هوآوی P5 با اپل  و سعی این شرکت در کپی برداری از آیفون سخن می گفتند.

چه کسی از آینده خبر دارد ؟ شاید لیاگو به احترامی بیش از آنچه فکرش را می کنید دست پیدا کند. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید