لاپاراسکوپی در عمل دامپزشکی


جراحی لاپاروسکوپی یک عمل جراحی با ایجاد یک برش بسیار کوچک است. این روش در حال حاضر به‌طور گسترده‌ای برای ارزیابی اندام‌های مختلف شکمی مانند غده آدرنال، طحال، کلیه، تخمدان، کیسه صفرا، مجاری صفراوی، کبد و روده به کار گرفته شده است. این روش مزایایی چون کاهش درد بعد از عمل، بهبود نتایج زیبایی و ظاهری، رضایت بیمار و نیز کاهش زمان بستری شدن در بیمارستان را شامل می‌شود. طیف وسیعی از تکنیک‌های جراحی در حال افزایش پیچیدگی است و در حال حاضر شامل برداشتن کیسه صفرا، غدد آدرنال، کلیه، ترمیم فتق، برداشتن روده و روش‌های مربوط به بیماری‌های زنان است. همچنین تعداد عمل جراحی‌های اضطراری توسط لاپاروسکوپی رو به افزایش است.
لاپاروسکوپی یک روش جراحی با کمترین تهاجم است که برای مشاهده ساختارهای داخلی حفره شکم، با استفاده از یک لنز دوربین و از طریق یک برش کوچک ایجاد شده در دیواره شکم به کار برده می‌شود. یک روش آندوسکوپی است که پلی بین ارزیابی بالینی و اکتشاف جراحی برقرار می‌کند. این روش لاپاروسکوپی به دلیل سادگی و دقتی که دارد به‌طور گسترده‌ای در طب انسانی مورد استفاده قرار گرفته است. محدودیت کاوش در شکم (به دلیل تراشه‌ای بودن) ضمیمه‌ای را برای هدایت دقیق ابزار لاپاراسکوپ در قسمت‌های مختلف اندام داخلی را ممکن می‌سازد  و برش بیوپسی لحاظ می‌شود تا منجر به یک تشخیص صحیح، درمان خاص و پیش‌بینی دقیق شود . همچنین، مشاهده مستقیم اندام با روش تهاجمی اتخاذ شده، به پزشکان کمک می‌کند که بر روی روش‌های جراحی غیرتهاجمی تشخیصی مانند ایکس-ری، سونوگرافی، ام آر آی و غیره، کنترلی مداوم داشته باشند. علاوه بر این، لاپاراسکوپی نیازمند مداخله جزئی جراحی است؛ که یکی از تنها وسایل جراحی موجود جهت ساخت معاینه مستقیم و مکرر احشاء شکمی را فراهم می‌کند.

اصول لاپاراسکوپی

اصول مهم و تکنیک‌های بسیار زیادی جهت تسهیل اجرای روش‌های کم تهاجمی وجود دارد. موقعیت بیمار، موقعیت دستگاه، موقعیت تیم جراحی و موقعیت میز ابزار همگی باید در نظر گرفته شود و قبل از هر عملی برنامه‌ریزی شوند. وضعیت قرار دادن بیمار نه‌تنها شامل تکیه دادن (پشتی، جلویی، پهلویی، یا به پهلوی مورب) حیوان است بلکه سر حیوان نیز بسته شرایط رو به پایین (در جهت تمایل) و یا رو به بالا (در خلاف جهت تمایل) کج قرار گیرد. یک نکته مهم انجام لاپاراسکوپی این است که همیشه از نیروی گرانش به نفع خودتان استفاده کنید. برای نمونه، برای انجام یک عمل لاپاروسکوپی مثانه یا بیضه، سر حیوان باید به پایین کج شود تا اجازه دهد نیروی گرانش، احشاء شکمی را به سمت دیافراگم هدایت کند. نیروی جاذبه یکی از بهترین دستیارها برای روش لاپاروسکوپی است.
موقعیت قرارگیری دستگاه لاپاراسکوپی، برای هر چه سریع‌تر و آسان‌تر بودن عمل جراحی، بسیار مهم است. دستگاه و درنتیجه مانیتور، همیشه باید با بدن جراح و زاویه لنز در یک خط مستقیم قرار گیرد. اگر دستگاه خیلی زاویه‌دار و یا اگر پشت سر جراح باشد، عمل جراحی را با مشکل مواجه می‌کند که مشابه با عمل در مقابل یک آینه است. از آنجا که لازم است به‌صورت پیشرفته، هر دو طرف بیمار مورد عمل جراحی قرار گیرد، بهتر است یک دستیار در دسترس باشد تا ضمن حرکت جراح، دستگاه و مانیتور را نیز حرکت دهد. ایده آل‌ترین گزینه این است که دو یا چند مانیتور در اتاق عمل موجود باشد. قرارگیری موقعیت تیم جراحی و میز یک مهارت اکتسابی است که در طول زمان کامل می‌شود. نحوه قرارگیری ایده آل تیم جراحی در هر روش متفاوت خواهد بود.

روش کار لاپاروسکوپی

آماده‌سازی حیوانات برای لاپاراسکوپی باید شامل یک دوره زمانی 12 تا 24 ساعتی بدون مصرف غذا و با در دسترس بودن آب تازه آن‌هم به‌جز در دوره 3 ساعته قبل از عمل باشد. مجاری ادراری، روده بزرگ و معده باید خالی باشند.این مقاله ادامه دارد...........(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام