راه کاهش مصرف سوخت

1. خودرو را روشن نگذارید. مثلا وقتی جایی منتظر هستید حتما خودرو را خاموش کنید. این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف بنزین، استهلاک خودرو را کاهش می دهد.
2. باد لاستیک ها تنظیم کنید. علاوه بر کاهش مصرف سوخت کیفیت سواری بهتری را در پی خواهد داشت.
3. استفاده مناسب از دنده سعی کنید با دنده سبک تر حرکت کنید.
4. به هیچ وجه با موتور سرد حرکت نکنید. در آزمایش مشخص شده موتوری که هنوز سرد است تا 20 کیلومتر اولیه 70% بیشتر بنزین مصرف می کند.
5. از رانندگی با دور موتور بالا پرهیز کنید. فشار زیاد روی موتور مصرف بنزین را افزایش خواهد داد.
6. وضعیت تسمه دینام را چک کنید. تسمه نباید بیش از حد شل یا سفت باشد. موتور کارایی خود را از دست خواهد داد.
7. لنت ترمز را تنظیم کنید. درصورتی که لنت ترمز دائم درگیر باشد مصرف سوخت و استهلاک سیستم ترمز بالا خواهد رفت.
8. همیشه با بالاترین دنده ممکن حرکت کنید. سعی کنید سریعتر به دنده 5 بروید. البته رعایت سرعت مطمئن فراموش نشود.
9. ترافیک را پیش بینی کنید. از ترمزگیری شدید خودداری کنید. با موج ترافیک حرکت کنید و اهسته شتاب بگیرد تا مجبور نشوید ترمز های شدید بزنید.
10. پشت چراغ قرمز های بیشتر از 2 دقیقه خودرو را خاموش کنید.
11. فیلتر هوا خیلی مهم است. از تمیز بودن آن مطمئن شوید.
12. وقتی ماشین را در یک روز داغ تابستانی بیرون پارک کرده اید، بعد از ورود چند دقیقه درب ها را باز کنید تا هوای داغ داخل تخلیه شود. سپس درب و پنجره ها را بسته و کولر را روشن کنید.
13. کولر را بعد از سرعت 10 کیلومتر در ساعت روشن کنید. بار اولیه زیاد روی موتور مصرف بنزین را افزایش می دهد.
14. شتابگیری سریع نکنید. جدا از مصرف بالای سوخت در هنگام شتابگیری اولیه، این کار خطرناک است و ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهید.
15. وسایل اضافی در صندوق حمل نکنید. وزن خودرو را تا حد ممکن کاهش دهید. حتی یک جعبه ابزار نیز مصرف شما را افزایش می دهد.
16. در سرعت بالا پنجره ها را ببندید و از کولر خودرو استفاده کنید.
17. از باربند استفاده نکنید. باربند شکل ایرودینامیک خودرو را تغییر می دهد و در برابر باد مقاوت ایجاد می کند. این کار مصرف بنزین را افزایش خواهد داد.
18. فضای موتور خودرو را تمیز نگه دارید. مقداری از تبادل حرارت از طریق بدنه موتور یا کارتل روغن انجام می شود. درصورتی که کثیف باشد این کار به درستی انجام نخواهد شد.
19. قبل از سفر، مسیر مناسب و بدون ترافیک انتخاب کنید. از نرم افزارهای مسیریاب استفاده کنید. حتما گزینه ترافیک را در اولیت قرار دهید.
20. سرویس های خودرو را سر وقت انجام دهید. یک خودرو صفر نیز نیاز به سرویس دوره ای دارد. با انجام تعویض روغن و فیلتر ها موتور در حداکثر کارایی خود قرار خواهد گرفت.

21. قبل از خالی شدن باک بنزین بزنید، وقتی سطح بنزین درون باک پایین برود گل و لای ته بانک به داخل فیلتر بنزین کشیده شده و مسیر بنزین را مسدود می کند. در نتیجه موتور به درستی کار نخواهد کرد و در نهایت مصرف بنزین افزایش خواهد یافت.

با رعایت چند مورد از موارد ذکر شده می توانید مصرف بنزین خودرو را تا حد زیادی کاهش دهید. کاهش مصرف بنزین علاوه بر سودی که به جیب شما می رساند سلامتی شما و جامعه را نیز تضمین خواهد کرد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید