مزایا و معایب گیربکس CVT

روند انتقال قدرت و گشتاور موتور به چرخ‌ها، توسط مجموعه‌ای از چرخ‌دنده‌های خورشیدی و سیاره‌ای، همراه با تسمه‌های فولادی، روی دو قرقره انجام می‌گیرد.

در جعبه‌دنده متغیر پیوسته، از کلاچ تر، یا هیدرولیکی سانتریفیوژ استفاده می‌گردد و امکان دستیابی، به نسبت دنده‌های نامحدود، بین مقادیر حداقل و حداکثر وجود دارد.

 

مزایا گیربکس CVT

1. تکنولوژی بهبود یافته

گیربکس های قدیمی تر از نوع CVT نمی توانستند انتظارات را براورده کنند. بعد از گذشت چند سال با بهبود تکنولوژی این گیربکس ها مشکلات حل شده و بسیار کارامد تر شده اند.

 

2. سواری نرم و روان

هیچ تعویض دنده ای حس نمی شود. اصلا تعویض دنده اتفاق نمی افتد. این گیربکس ها به صورت پیوسته کار می کنند.

 

3. مصرف بهینه سوخت

هدف از ساخت این مدل گیربکس کاهش مصرف سوخت بوده است. گیربکس CVT همیشه درحال تعویض دنده برای دست یافتن به بهترین شرایط با دور موتور است.

 

معایب گیربکس CVT

1. ناشناخته بودن

متاسفانه این تکنولوژی به درستی درک نشده و ناشناخته است. بیشتر رانندگان حتی روش کار این گیربکس را هم نمی دانند و از ان دوری می کنند.

 

2. هزینه تعمیر بالا

هزینه تعمیر گیربکس CVT بالا است. پیدا کردن تعمیرگاهی که بتواند این مدل گیربکس را تعمیر کند کار راحتی نخواهد بود. معمولا هر 100.000 کیلومتر زنجیر داخل گیربکس باید تعویض شود.

 

3. آموزش استفاده صحیح از گیربکس CVT

راننده برای استفاده از این مدل گیربکس باید تمرین زیادی کند. عادت کردن به گیربکس CVT زمانبر است.

 

4. نا امید کردن راننده در شتابگیری ناگهانی

وقتی راننده تخته گاز می کند و انتظار دارد  با دنده معکوس خودرو شتاب بیشتری بگیرد. گیربکس CVT به کار خود ادامه می دهد و به نظر میرسد نیروی موتور به درستی به چرخ ها منتقل نمی شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام