"SaaS" یا "نرم‌افزار به عنوان سرویس" چیست؟


"SaaS" یا "نرم‌افزار به عنوان سرویس" هر گونه سرویس ابری را توصیف می‌کند که در آن مشتریان قادرند به برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری بر روی اینترنت دسترسی داشته باشند. برنامه‌های کاربردی در "ابر" میزبانی می‌شوند و می‌توانند برای طیف وسیعی از وظایف هم در سطح شخصی و هم در سطح سازمانی مورد استفاده قرار گیرند. گوگل، توییتر، فیسبوک و فلیکر همگی نمونه‌هایی از SaaS هستند، که کاربران قادرند با استفاده از هر دستگاهی که بتواند به اینترنت متصل شود به این سرویسها دسترسی داشته باشند. شرکتها نیز قادرند از برنامه‌های کاربردی برای طیف وسیعی از نیازهای خود بهره‌مند شوند، از جمله حسابداری و صورتحساب، پیگیری فروش، برنامه‌ریزی، نظارت بر عملکرد و ارتباطات (شامل سرویس‌های وبمیل و پیام رسانی).
SaaS معمولا به نرم‌افزار در زمان تقاضا اشاره می‌کند و استفاده از آن به معنای اجاره نرم‌افزار به جای خرید آن است.(سیارک)

در نرم‌افزارهای کاربردی سنتی شما باید یک نرم‌افزار را به شکل یک بسته خریداری کنید و سپس آن را بر روی سیستم خود نصب کنید. همچنین مجوز نرم‌افزار ممکن است تعداد کاربران یا دستگاه‌هایی که می‌توانند از آن نرم‌ افزار استفاده کنند را محدود کرده باشد. با این حال کاربران نرم‌افزار به عنوان سرویس یا همان SaaS در واقع نرم‌افزار را به جای خرید اجاره می‌کنند که معمولا این کار به شکل ماهانه انجام می‌شود. نرم‌افزارهای کاربردی به جای اینکه بر روی کامپیوترهای شخصی نصب شوند به صورت آنلاین استفاده می‌شوند و فایل‌های آنها در محیط ابر ذخیره می‌شود.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا SaaS برای سازمان‌ها و کاربران شخصی مفید است:

• عدم نیاز به هزینه‌های سخت‌افزاری اضافی؛ توان پردازشی لازم برای اجرای برنامه‌های کاربردی توسط ارائه‌دهندۀ خدمات ابری تامین می‌شود.
• عدم وجود هزینه‌های نصب اولیه؛ به محض اشتراک کاربر نرم‌افزارهای کاربردی آماده استفاده هستند.
• برای آنچه که استفاده می‌کنید پرداخت کنید؛ اگر به یک نرم‌افزار فقط برای یک دوره کوتاه نیاز دارید آنگاه فقط برای همان دوره که از آن استفاده می‌کنید هزینه پرداخت می‌کنید و معمولا اشتراک‌ها در هر زمانی قابلیت لغو شدن را دارا هستند.
• کاربرد مقیاس‌پذیر؛ اگر یک کاربر تصمیم بگیرد که به عنوان مثال به ذخیره‌سازی یا سرویس‌های اضافی نیاز دارد آنگاه می‌تواند بدون نیاز به نصب نرم‌افزار یا سخت‌افزار اضافی به آن موارد دسترسی پیدا کند.
• بروزرسانی خودکار؛ هر زمان که یک بروزرسانی بصورت آنلاین برای مشتریان موجود وجود داشته باشد معمولا بصورت رایگان انجام می‌شود. همانند سایر انواع برنامه‌های کاربردی معمولا نیازی به نرم‌افزار جدیدی وجود نخواهد داشت و بروزرسانی‌ها معمولا به صورت خودکار توسط ارائه دهندۀ خدمات ابری صورت می‌پذیرد.
• سازگاری با انواع دستگاه‌ها؛ برنامه‌های کاربردی SaaS قابلیت دسترسی توسط دستگاه‌هایی که امکان اتصال به اینترنت را داشته باشند، دارند که باعث می‌شود برای افرادی که از دستگاه‌های مختلف مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده می‌کنند و همچنین برای افرادی که همیشه از یک کامپیوتر یکسان نمی‌کنند ایده‌آل باشد.
• دسترسی از هر مکان؛ به جای اینکه به نسخه‌های نصب شده بر روی کامپیوترهای شخصی محدود باشیم، می‌توان از هر جایی توسط یک دستگاه با قابلیت اتصال به اینترنت به برنامه‌های کاربردی دسترسی داشت.
• برنامه‌های کاربردی قابلیت سفارشی‌سازی دارند؛ در دسترس بودن سفارشی‌سازی برای برخی از برنامه‌های کاربردی به این معنی است که می‌توان آن را با توجه به نیازهای خاص مشتری تغییر داد.(سیارک)
نرم‌افزارهای دفتری و اداری بهترین نمونه استفاده تجاری از SaaS است. وظایفی مربوط به حسابداری، صورتحساب، فروش و برنامه‌ریزی را می‌توان از طریق نرم‌افزار به عنوان سرویس انجام داد. کسب و کارها ممکن است مایل به استفاده از یک گونه نرم‌افزار باشند که تمامی این وظایف را انجام می‌دهد یا به دنبال چندین نرم‌افزار باشند که هر یک کار وظیفه را انجام می‌دهند. اشتراک نرم‌افزار مورد نیاز از طریق اینترنت تهیه می‌شود و سپس می‌توان توسط هر کامپیوتری در دفتر کار با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور به آن دسترسی داشت. اگر نایز به تغییر وجود داشته باشد به راحتی می‌توان به نرم‌افزار دیگری سوئیچ کرد که نیازها را برآورده می‌سازد. هر شخصی که نیاز داشته باشد به گونه خاصی از نرم‌افزار دسترسی داشته باشد می‌تواند به شکل یک کاربر ثبت شود، خواه یک نفر یا دو نفر باشد یا یک کارمند در یک شرکتی که صدها پرسنل دارد.

مزایا :

• هیچ هزینه نصب اولیه در SaaS وجود ندارد، در حالیکه در سایر انواع استفاده از برنامه‌های کاربردی این گونه هزینه‌ها وجود دارد.
• SaaS مقیاس‌پذیر است و قابلیت بروزرسانی در زمان تقاضا را دارد.
• دسترسی به نرم‌افزار به عنوان سرویس با تمامی دستگاه‌های دارای قابلیت اتصال به اینترنت سازگار است.
• تا زمانی که امکان اتصال به اینترنت وجود داشته باشد می‌توان از هر مکانی به برنامه‌های کاربردی دسترسی داشت.ترجمه  itrans.ir 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام