"لایک"‌ها می توانند دردسرساز باشند

 بنیانگذار انجمن مقابله با پرورش دهندگان صنعتی حیوانات، اروین کسلر، مورد اهانت کاربران فیسبوک قراد گرفت. یک کاربر در یک پیغام عمومی (کامنت) او را  ضد سامی، فاشیست و نژادپرست خطاب کرده است. فردی دیگر نظرات کاربر قبلی را نشر داده و با کلیک بر روی دکمه "لایک" عملا با او همکاری کرده است.

یک کلیک فاجعه بار

از این رو اروین کسلر علیه این شخص که روی دکمه لایک کلیک کرده، نزد پلیس شکایتی مطرح کرده است. دادگاه منطقه‌ای زوریخ شکایت کسلر را وارد دانسته و با او موافقت کرده است. دادگاه متهم را به خاطر تهمت غیر‌اخلاقی معادل 4 هزار فرانک سویس جریمه کرده است. متهم باید سایر مخارج دادرسی را نیز بر عهده بگیرد و به شاکی غرامت بپردازد ( که جریمه را به مبلغ 7600 فرانک می رساند). در حالی که میزان غرامت و هزینه‌های دادرسی ثابت هستند، یک حکم قانونی و یک دوره کارآموزی دوساله تعیین می کند که آیا او جریمه ها را باید بپردازد یا نه.(سیارک)

دادگاه اطلاع داده است که یک فرد در زدن افترا و دیگری در به اشتراک گذاشتن این افترا مقصر بوده‌اند. علاوه بر این متهم فرصت نیافت تا درباره‌ی حقیقیت گفته های خود و  منظور وی از ابراز آنها، که دادگاه آنها را واقعی پنداشته بود، از خود دفاع کند.

وکیل سویسی، مارتین اشتایگر، متخصص در امور حقوق دیجیتالی، در وبلاگ خود، قابل دادرسی بودن "لایک"های فیسبوک را زیر سوال برده است(steigerlegal.ch). چنین "لایک"هایی به طور معمول توسط مراجع قضایی مورد پیگرد قرار نمی‌گیرند، بلکه باید یک شاکی خصوصی یا یک شاکی جنایی داشته باشند. علاوه بر این دادرسی به این نیز بستگی دارد که آیا چنین نظراتی از طریق "لایک"ها در دسترس عموم قرار می‌گیرند و همچنین شیوه بیان آنها توسط فرد متهم چگونه مورد ارزیابی قرار گرفته می گیرد. (سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید