کشف اسرار عطارد


اطلاعات ما راجع به سیاره عطارد یا تیر بسیار اندک است اما به‌ زودی کاوشگر بپی‌کلمبو که  تشکیل شده ازدو ماهواره اروپایی و ژاپنی می باشد ، این وضع  را تغییر می دهد. امید است که این کاوشگر برخی رازهای نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید را افشا کند .کاوشگر بپی‌کلمبو  قرار است در سال ۲۰۱۸ سفر خود را آغاز نماید. این پروژه مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس هوافضای ژاپن (JAXA) می باشد و این دو ماهواره عطارد را از سال ۲۰۲۴ در مدارهای مختلف رصد خواهند نمود.
این دو ماهواره به هم متصل می شوند و زمانی که به نزدیکی عطارد برسند ، از هم جدا شده و هرکدام  ماموریتی جداگانه و متفاوت را برعهدهمی گیرند.این دو ماهواره برای اطلاع رسانی رسانه ها در  مرکز فنی آژانس فضایی اروپا در هلند به نمایش گذاشته شده اند و بعد از آزمایش های نهایی به محل پرتاب در گویان فرانسه انتقال داده می شوند. برای پرتاب به فضای این کاوشگر در سال 2018 از یک موشک آریان استفاده می شود.زمان رسیدن این کاوشگر به عطارد هفت سال می باشد.(سیارک)
این کاوشگر قرار است اطلاعات جامع تری از عطارد تهیه کند ، با توجه به این مسئله که کاوشگر فضایی آمریکایی در سال 2015 ماموریتش تمام شده ، ۲۷۰ هزار تصویر از سطح عطارد تهیه و ارسال نموده و معادل ۱۰ ترابایت اندازه‌گیری علمی روی این سیاره را انجام داد.
عطارد کوچکترین سیاره منظومه شمسی می باشد و این کاوشگر قرار است اطلاعات جدیدی درباره ساختار و ترکیب عطارد بدست آورد و بدنبال آب یخ زده در حفره های سطح عطارد باشد 
سطح عطارد به اندازه ای داغ است که سرب را ذوب می‌نماید.
دانشمندان امیدوارند پاسخی برای هسته آهنی بزرگ عطارد بدست آورند.
قطر عطارد ۴۸۸۰ کیلومترحدوده یک سوم قطر زمین می باشد.
عطارد یکی از چگال‌ترین سیاره‌های منظومه شمسیمی باشد که با چگالی ۵.۴ گرم بر سانتی‌متر مربع، بعد از زمین در رتبه دوم قرار می گیرد.
سطح عطارد بسیار متغیر است و دمای آن از مثبت ۴۲۵ درجه سانتی‌گراد تا منفی ۱۸۰ درجه در تغییر و نوسان می باشد.
درون حفره‌های سطح عطارد آب یخ زده موجود است.
 بیش از ۶۰ درصد جرم این سیاره را هسته بزرگ آهنی آن تشکیل داده است.
عطارد و زمین، تنها سیاره های داخلی منظومه شمسیمی باشند که دارای میدان مغناطیسی سراسری می باشند.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام