کرم کشتی غول‌ پیکری که برای اولین بار زنده دیده شده است

تیمی از دانشمندان فرانسه و فیلیپین، پنج کرم کشتی بزرگ را در جزیره میندانائو در جنوب فیلیپین یافته اند.
کرم کشتی بر خلاف نام آن از رده دوکفه‌ای‌ها به حساب می آید که مانند صدف‌های دوکفه‌ای و صدف‌های سیاه از گونه نرم‌تنان می باشد.
 تغذیه این نرم‌تنان که معمولا کوچک‌تر از کرم ، هستند، از چوب فاسد می باشد و به راحتی قادرند با کمک پوسته سخت خود داخل چوب حرکتن مایند.
گزارش اخیر زیست‌شناسان در مجله آکادمی علوم آمریکا کرم کشتی را گونه‌ای "کمیاب و اسرارآمیز" توصیف نموده که طویل ترین جانور دوکفه‌ای زنده می باشد که انسان تا کنون کشف کرده است.
این کرم عظیم که طول آن می‌تواند تا ۱۵۵ سانتی متر نیز برسد، تمام عمر خود را در یک پوسته سخت که زیر گل و لای مدفون زندگی می کند، درون گل و لای دریایی تونل حفر می کند و از همان مواد غذایی موجود در گل تغذیه می نماید.

خارج کردن هزار سکه از شکم لاک‌ پشت سبز دریایی
با اینکه زیست‌شناسان سال‌ها از وجود کرم کشتی با خبر بودند، اما تا به حال هیچ کرم زنده‌ای را برای مطالعه پیدا نکرده اند.
این کرم کشتی غول‌پیکر، علاوه بر اندازه‌اش از این جهت منحصر به فردمی باشدکه به جای چوب با کمک نوعی باکتری از گل و لای دریایی تغذیه می نماید. به همین دلیل دستگاه گوارش کوچکتری نسبت به انواع دیگر کرم کشتی را دارا می باشد.
این جانور با کمک ماده‌ای ناشناخته، پوسته سخت لوله‌ای شکل خود را درست می کند که جنس آن از کربنات کلسیم می باشد.
کرم کشتی همچنین کلاهکی برای محافظت از سرش می سازد ، این کلاهک زمانی که کرم غول‌پیکر بزرگ می شودو می خواهد بیشتر در گل و لای تونل بزند، جذب می‌گردد.
کرم کشتی در طول تاریخ با سوراخ کردن چوب به کشتی‌های زیادی صدمه وارد کرده و عامل اصلی غرق شدن تعداد زیادی از کشتی‌ها بوده است.
بر اساس گزارش‌های تاریخی در دهه ۲۰ میلادی، حمله تعدادی کرم کشتی به خلیج سان‌فرانسیسکو منجر به تخریب اسکله‌های چوبی شده است.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام