چرا نباید فریب ظاهر سازی کره شمالی در المپیک زمستانی را بخورید؟

کره شمالی با استفاده‌ی ابزاری از گروههای تشویق دخترانه (چرلیدرها) و همچنین فرستادن خواهر دیکتاتور کره به مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی  سعی دارد یک جذابیت دروغین ایجاد کند و دشمنان دور و نزدیکش را فریب دهد.

بسیاری از مردم کره جنوبی با  سیاستهای مسئولین ورزشی در مسابقات المپیک زمستانی در قبال کره شمالی  موافق نیستند آنها معتقدند کره جنوبی بهترین ویترین را در اختیار رهبر کره شمالی قرار داده اند تا هر تبلیغاتی که دوست دارد پخش کند و بدین صورت ذهن مردم دنیا را از سیاستهای جنگ طلبانه خودش دور کند، آن هم در این زمان که بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ احتمال فشردن یک دکمه توسط یک دیکتاتور دیوانه  و آغاز جنگ جهانی سوم وجود دارد . با این حال کره جنوبی این فرصت را غنیمت شمرده و از هیچ کوششی در راستای رضایت کیم جونگ اون فروگذار نمی کند

 

کره شمالی بیش از 200 تشویق کننده زن را به مسابقات المپیک زمستانی پیونگ چانگ فرستاد تا ورزشکاران این کشور را تشویق کنند.

سوکی کیم ، نویسنده و روزنامه نگاری که به صورت مخفیانه و تحت عنوان معلم زبان انگلیسی دبیرستان در سال 2011 به کره شمالی رفت معتقد است که واکنش رسانه های دنیا به این ظاهر سازی کره شمالی بسیار ناامید کننده بوده است.

خانم کیم معتقد است که تمام این حرکات برای عوامفریی و ظاهر سازی است. سوکی کیم گفت من هیچ جذابیتی در این کار نمی‌بینم . او که سه‌شنبه هفته گذشته به سئول برگشت در یک مصاحبه تلفنی گفت: رسانه های دنیا تا جایی که توانستند در هر چه جذاب نشان دادن تبلیغات دروغین کره شمالی مشارکت کردند در حالیکه این حرکات پروپاگاندا و تبلیغات دروغینی بیش نیستند.

کیم تجربیاتش را در کتابی تحت عنوان " بدون تو، مایی وجود ندارد" به چاپ رساند و این کتاب یکی از پرفروشترین کتابهای سال شد. او در این کتاب از خاطرات چندین سال زندگی در قلب کشور کره شمالی نوشته است، او می گوید که در مجموع 5 بار به آنجا رفت و چیزی را که خوب می داند  این است که آنها استاد تبلیغات هستند. زندگی در آنجا بسیار سخت است چرا که آنها در زیر خروارها دروغ دفن شده اند.  او معتقد است که بزرگترین اشتباه این است که کاری کنیم که بقیه دنیا هم دروغهای آنها را باور کنند. باور کنید بی دلیل نیست که حکومت کره شمالی نه اجازه میدهد کسی وارد کشورشان شود و نه اجازه میدهد کسی از آنجا خارج شود.

یک قسمت بسیار مهم از سیاستهای کره شمالی شامل برنامه هایشان برای زنان است، حکومت کره شمالی زنان زیبا را برای چر لیدر بودن آموزش میدهند تا برای زمانی که ورزشکاران کره شمالی بازی می کنند به ورزشگاه بیایند و تشویق کنند.

آنها جوان و پر انرژی هستند و باید  دائما یک لبخند روی لبانشان باشد برای کیم این صورتها  بهترین پوشش است

سوکی کیم عقیده دارد که این کار حکومت کره شمالی برده داری نوین است و وقتی با این سوال روبرو می شود که در آمریکا و دیگر کشورها هم گروههای تشویق وجود دارند پاسخ می‌دهد : هرگز این دختران را با چرلیدرهای دیگر کشورها مقایسه نکنید ، آنها هیچکدام به انتخاب خودشان اینجا نیامده‌اند بلکه مجبور شده اند.

خانم کیم در ادامه صحبتهایش به حضور خواهر کیم جونگ اون در مراسم افتتاحیه می پردازد:

دیکتاتور خواهرش را به مراسم افتتاحیه فرستاد و او هم با ژستهای عجیب و مرموز تمام عکاسان را متوجه خودش کرد و در تمام مدت افتتاحیه ستاره بی چون و چرای مراسم بود. هدف  "جونگ اون" از فرستادن خواهرش پاسخ به رفتارهای اخیر ترامپ و حضور ایوانکا دختر رییس جمهور در مراسم هاو سفرهای کاری کاخ سفید بوده است و کیم  جونگ به این شکل قصد دارد تصویر ملایم تری از خودش در اذهان دنیا بسازد.

بر طبق گزارش سایت دیده بان حقوق بشر و کمیسیون تحقیق کره شمالی اصلا شباهتی به کشورهای امروزی دنیا ندارد. 

 اعدام، قتل، تجاوز، برده داری، شکنجه و نگهداری مخالفان در زندانهای مخفی و فرستادن انسانها به اردوگاههای کار اجباری با جیره غذایی تنها بخشی از موارد ذکر شده در تحقیق انجام شده است .

حالا تصور کنید که کسی که در کشورش باعث و بانی همه این اتفاقهاست میخواهد با چهره جذاب چند دختر تشویق کننده و لبخندهای خواهرش در برابر دوربینها در مراسم افتتاحیه مردم دنیا را فریب دهد. به همه اینها، این موضوع را اضافه کنید که هزینه انجام این تبلیغات را هم  کشور دشمن پرداخت کند؟

آیا این موضوع کیم جونگ اون را در برابر دشمنان غربی و شرقی اش، یک برنده تمام عیار تبدیل نمی کند

نه به هیچ وجه خواهر دیکتاتور اصلا شباهتی به ایوانکا ترامپ ندارد او شبیه به شاهزاده دیانا هم نیست. او بخشی از رژیم خونخوار برادرش است. او یک دروغگو است. ما حتی نمیدانیم او با چه کسی ازدواج کرده است، نه اینکه برایمان مهم باشد و درگیر این قضیه باشیم ولی به هر حال کسیکه سعی دارد به عنوان سفیر صلح و دوستی یک کشور عمل کند باید زندگی شفاف تری داشته باشد. اما برادر او هیچ اعتقادی به حقوق زنان ندارد و این حجم از دروغ و ریاکاری در مقابل دیدگان دنیا برای چیست؟ می خواهند او را یک پرنسس معرفی کنند؟  چرا؟ به خاطر اینکه آدم بهتری به نظر بیاد؟ چرا اینهمه دروغ ؟

 

بخشی از مشکل این است که غرب و تا حدودی کره جنوبی منتظر هستند که کره شمالی جنگ را شروع کند، تا جاییکه چند ماه پیش کیم جونگ اون اعلام کرد برد موشکهایشان تا واشنگتن و نیویورک در  آمریکا می رسد.و ترامپ هم به خاطر همین او را مرد موشکی ( راکت من) نامید و پاسخ تهدیداش را داد. ولی خوب گویا غرب منتظر است که خطر دیکتاتور کره شمالی خود به خود رفع شود. اما متاسفانه چنین نمی شود و روز به روز هم این خطر بیشتر می شود.

 

شاید برای بعضی از مردم دنیا باورکردنی نباشد در کره شمالی کنترل همه چیز در اختیار حکومت است و مردم حق  نفس کشیدن ندارند و هیچ جایی برای آزادی در آنجا نیست. صحبت کردن از صلح بین کره شمالی و جنوبی همیشه وسوسه انگیز است و راستش را بخواهید هیچکس هم طرفذار جنگ نیست

جنگ در بهترین حالت مرگبار است و در بدترن حالت ویرانگر و نابود کننده

بنابراین ایده رساندن دو ملت به همدیگر از طریق ورزش در حال حاضر شاید بهترین پیشنهاد ممکن باشد اما این نباید به فرصتی برای دیکتاتور تبدیل شود تا با استفاده از ظاهر سازی و تبلیغات و پروپاگاندا بتواند چهره موجه و شیرین از خودش و حکومتش به دنیا نشان دهد، چهره ای که مرگ و اعدام و شکنجه را در پشت لبخندهای زیبا و حرکات موزون دختران جوان پنهان کند 

 آنچه مسلم است رخداد ورزشی عظیمی مثل المپیک زمستانی گامهای مثبتی در راستای رفع مشکلات دو کره برداشت  ولی کینه‌ها بسیار عمیق تر و سیاستها بسیار کثیف تر و دیکتاتور ها بسیار مکارتر هستند. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید