«معجزه ای به نام کی روش»؛ تحلیلی بر عملکرد سرمربی تیم ملی ایران و بازی های آینده

«سوپرمن تنها در کارتون ها وجود دارد»، این بخشی از صحبت های کارلوس کی روش در مصاحبه ای بود که روز گذشته با رسانه ها داشت و این جمله را در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگارانی عنوان کرد که ادعا می کرد کارلوس کی روش، دارای قدرت های ماوراء طبیعی است.

در طی تاریخی که از فوتبال به یاد داریم و با تمامی تورنومنت ها و بازی های مختلفی که تا کنون دیده ایم، بیشتر این بازیکنان بوده اند که از نقشی تأثیر گذار در سرنوشت تیم شان برخوردار بوده و در نهایت همین بازیکنان بوده اند که کشوری یا تیمی را به قهرمانی در رقابت های گوناگون رسانده اند، با این حال بازی ای که بعد از ظهر جمعه در سن پترزبورگ روسیه، میان تیم های ملی مراکش و ایران، مشاهده کردیم، کمی شرایط را تغییر داد و با دیدن این بازی می توان به این نتیجه رسید که تا چه حد یک سرمربی کارکشته و با تجربه می تواند در سرنوشت تیمش مؤثر باشد. همانگونه که کارلوس کی روش طی این سال ها تیم ملی ایران را بدل به سدی محکم در برابر حریفان خود کرده و با پیشرفت چشمگیری که عایدشان شده، فاصله قابل ملاحظه ای با سایر تیم های آسیایی گرفته اند.

تیم ملی ایران بخش اعظم این موفقیت خود را مدیون کارلوس کی روش، سرمربی خود است که بازیکنان این تیم را بدل به یک تیم کاملاً یکپارچه کرده که در جای جای زمین وظایف خود را به خوبی انجام می دهند. ابتدا در سال 2014 بود که ایران با کارلوس کی روش پا به جام جهانی گذاشت و بازی چشم نواز ایرانی ها در برابر نایب قهرمان آن سال، آرژانتین، هنوز در خاطر بسیاری از ایرانی ها مانده است. جام جهانی امسال بار دومی است که تیم ملی ایران به همراه کارلوس کی روش پا به این رقابت ها می گذارد و این در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه است.

البته تمامی زحمت های چندین ساله کارلوس کی روش و بازیکنان در بازی روز جمعه در برابر تیم قدرتمند قاره آفریقا، به نتیجه رسید و ایرانی ها توانستند دومین پیروزی خود در این رقابت ها را به دست آورند. عملکرد این تیم در بازی مقابل مراکش به گونه ای بود که به وضوح می توان تدابیر یک سرمربی کارکشته و خوب را در پس بازی بازیکنان دید. همانند یک بوکسور هوشمند، تیم ایران به واسطه خط دفاعی قدرتمند خود توانست حملات مراکشی ها را در دقایق ابتدایی بازی به خوبی دفع کند و این سبب شد به مرور بازیکنان مراکش روحیه و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. همین مسئله بود که مسبب تدارک چند ضد حمله توسط تیم ملی ایران در بازی شد و در نهایت در دقایق پایانی نیمه دوم، این تیم ملی ایران بود که به گل رسید و فاتح این بازی لقب گرفت.

بیشتر از همه این کارلوس کی روش بود که از این پیروزی لذت برد، چرا که ثمره زحمت های خود در طول یازده سال گذشته و در شرایطی دشوار را می دید. او به خوبی تیم ملی مراکش را مورد بررسی قرار داده بود و می دانست که در ابتدای بازی با تمام وجود برای رسیدن به گل حمله خواهند کرد. او در مصاحبه خود پس از بازی گفت: «ما به خوبی از این نکته آگاهی داشتیم که مراکشی ها حملات گسترده ای روی دروازه ما ترتیب خواهند داد و تنها چاره ما این بود که روحیه آن ها را خراب کنیم. برای رسیدن به این مهم هم تنها راهی که به نظر عاقلانه می رسید این بود که تمامی بازیکنان خلاق آن ها را تحت فشار بگذاریم و امکان بازی سازی از آن ها را بگیریم. تنها به این وسیله قادر بودیم آن ها را خسته و کلافه کنیم.»

اما آیا واقعا اینقدر پیروزی تیم ملی ایران تعجب بر انگیز بود؟ ایران تیمی است که از جام جهانی گذشته تا کنون در هیچ بازی رسمی ای شکست نخورده است و طی ده بازی مرحله انتخابی در قاره آسیا، حریفان ایران تنها دو بار قادر به باز کردن دروازه این تیم بوده اند. همانند تیم ملی ایسلند، ایران نیز گواهی بر این ادعا است که یک تیم واحد و یکپارچه تا چه اندازه می تواند قدرتمند شود. و این یکپارچگی را ایران مدیون سرمربی با تجربه خود است. کارلوس کی روش در ادامه مصاحبه خود و برای تأکید بر این که قدرت ماورائی ندارد عنوان کرد: «پای هیچ جادو و یا معجزه ای در میان نبود. ما به این خاطر در این بازی پیروز میدان شدیم که برای نود دقیقه توانستیم تمرکز تیمی خود را حفظ کنیم و روحیه خود را در برابر حریف قدرتمندمان حفظ کردیم.»

البته نا گفته نماند که کارلوس کی روش از «مسئولیت پذیری، روحیه و خوش قلبی» بازیکنان خود نیز تشکر کرد و به آن ها مفتخر بود، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که این بازیکنان، به احتمال زیاد اگر، تحت سرمربی گری یک شخص بی تجربه تر قرار می گرفتند، قادر به آفرینش چنین اتفاق های خوشایندی نمی شدند.

کریم انصاری فرد نیز که از بازیکنان خوب تیم ملی ایران و شاغل در لیگ یونان است در مصاحبه پس از بازی خود، کمال تشکر را از سرمربی شان داشت و قدر دان زحمات او بود: «اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم، باید بگویم که ما یکی از فوق العاده ترین سرمربی هایی را در اختیار داریم که در حال حاضر در دنیای فوتبال فعالیت می کنند. او با تمام وجودش از ما حمایت می کند. از همان زمانی که پا به تیم ملی گذاشت و طی تمامی این هفت سالی که در کنار ما بوده است، همیشه هوای ما را داشته است. او برای ما می جنگد و راه و مسیر را به ما نشان می دهد. روزی نیست که ما چیز تازه ای از او یاد نگیریم. ما به داشتن او به عنوان سرمربی خود افتخار می کنیم.»

چیزی که ارزش این پیروزی و موفقیت های کارلوس کی روش را دو چندان می کند، تمامی محدودیت ها و شرایط دشواری است که پیش از ورود به جام جهانی سد راه خود می دید. کارلوس کی روش، به خاطر برخی مسائل، نتوانست برای خود بازی های دوستانه خوبی فراهم کند تا پیش از ورود به این مسابقات، کمی آمادگی بیشتری پیدا کنند و به خوبی بتوانند وظایف خود را انجام دهند. حتی تیمی چون یونان هم که قرار بود بازی دوستانه ای برابر ایران داشته باشد، در نهایت از این بازی انصراف داد و تنها تیم هایی که ایران توانست محکی نسبی در برابرشان داشته باشد، تیم های ملی روسیه و ترکیه بودند. کارلوس کی روش در این خصوص نیز عنوان کرد: «بله، نه زمین خوب برای تمرین داشتیم، نه کمپ مناسبی که تیم را به آن ببریم و نه بازی های دوستانه در مقابل تیم هایی خوب. به این مسائل تحریم ها را هم اضافه کنید.». همین ماه اخیر بود که کمپانی بزرگ ورزشی نایک، تمامی معامله های خود با ایران را فسخ کرد تا شرایط تحریم های جدیدی که دونالد ترامپ علیه ایران وضع کرده است را رعایت کرده باشد و این بازیکنان را به شدت آزرده خاطر کرد. حالا اما شرایط به گونه ای شده است که همه با جان و دل خواهان آن هستند که کارلوس کی روش به سرمربی گری خود در ایران ادامه دهد و یک جام جهانی دیگر نیز با یکدیگر تجربه کنند. کریم انصاری فرد، در مصاحبه خود پس از بازی با تمام وجود از سرمربی شان خواست که کنار آن ها بماند، فارق از این که در این یک ماه پیش رو چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. او در این خصوص گفت: «اگر بتوانیم او را به عنوان سرمربی خود نگه داریم، فرصت بزرگی در اختیارمان خواهد بود. ما امیدواریم، امیدواریم که او در تیم بماند. با تمام وجودمان دوست داریم که کی روش در کنار مان بماند. راستش را بخواهید، حالا که هفت سال از زمانی که او به تیم آمده است، می گذرد، دیگر کاملاً به او عادت کرده ایم و او بدل به یکی از هم تیمی های ما شده است. او با تمام وجود برای تیم ملی ما تلاش می کند و تمام وقت خود را صرف کارش می کند. او لایق ماندن در کنار ما است و لایق این که مردم ایران را خوشحال و مفتخر کند.»

اما از تمامی این صحبت ها که بگذریم و نظری به آینده بیندازیم، ایران دو بازی بسیار دشوار و حیاتی در برابر تیم های ملی اسپانیا و پرتغال پیش رو خواهد داشت. حداقل تا پیش از فرا رسیدن موعد اولین مسابقه که چهارشنبه همین هفته است اما، تیم ملی ایران، صدر نشین گروه بی باقی خواهد ماند. بازیکنان تیم ملی ایران ثابت کرده اند که بسیار بسیار بهتر از آن چیزی هستند که بسیاری فکر می کنند (به خصوص مراکشی ها که حریف را دست کم گرفتند) و در کنار هم همچون سدی استوار، حریفان خود را خسته و آزرده می کنند. به همین خاطر است که حال باید این سؤال را از خود بپرسیم که واقعاً چرا نباید امکان خلق یک شگفتی توسط آن ها وجود داشته باشد؟ شگفتی ای که بیش از همه، پرتغال و اسپانیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

و این مرد فوق العاده و مربی سابق تیم باشگاهی رئال مادرید و البته تیم ملی پرتغال، به خوبی همه را متقاعد کرد که او هم همانند سایرین یک انسان عادی است که ثمره زحمات و تلاش های بی وقفه خود را می بیند و به خوبی می داند این دو بازی برای تیمش از چه اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. او در این خصوص گفت: «اگر بازی برابر مراکش، برای ما حکم فینال جام جهانی را داشته باشد، باید بگویم که بازی در برابر اسپانیا، برای ما حکم فینال جام کهکشان ها را دارد.»

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید