مگس گوشت خوار مرگبار در آمریکا

(سیارک): انگل گوشت خوار مرگبار در طی چندین دهه، اولین بار به ایالات متحده حمله کرده است.

بعد از بازگشت این مهاجم یعنی انگل گوشتخوار که بیش از 100 گوزن را از ماه جولای کشته است، فلوریدا اعام آماده باش نموده است.ظهور مجدد پیچ کرم آمریکا که تصور می شد دهه ها قبل از آمریکا ریشه کن شده است، منجر شد تا در مونرو کانتی فلوریدا حالت اضطراری برای کشاورزی اعلام شود و مقامات را مجبور به تلاش جهت جلوگیری از شیوع بیماری نمود.

پیچ کرم که به خاطر مارپیچی شکل بودن پشتش به این نام نامیده می شود، لارو (کرم حشره) مگس Cochliomyia hominivorax می باشد.زمانی که بالغ می شود بیشتر شبیه به مگس معمولی می رسد اما خصوصا لارو آن خطرناک می باشد.این لارو جانوران خونگرم را آلوده کرده، در زخم های باز لانه می کند و از گوشت زنده تغذیه می کند. همچنین این افراد در معرض خطر انگل نیز هستند اگرچه اخیرا کسی آلوده نشده است.

این انگل، که در طی 50 سال در فلوریدا مشاهده نشده بود، هدف کمپین ریشه کن سازی مبارزه طولانی بوده است که از دهه 1930 آغاز شده ، و نهایتا در سال 1966 موفق شد تا به هدف خود نائل آید.  (سیارک)

از آن زمان، مقامات محلی کنترل بیولوژیکی را انجام داده اند که روش نابارور سازی حشرات نامیده می شود و از ظهور دوباره پیچ کرم در جنوب و مرکز ایالات متحده جلوگیری شده است.این فرایند شامل آزاد سازی مگس های نر نابارور است که از طریق پرتوافکنی به دنیای وحش، نابارور شده اند. مگس های ماده تنها یک بار در زندگی خود جفتگیری می کنند و زمانی که با این نرهای نابارور جفت گیری کنند، هیچ اثری نخواهد داشت و اطمینان حاصل می شود که پیچ کرم در مناطق آلوده پرورش نخواهد یافت.

اما با وجود تلاش برای حفاظت از آمریکا در برابر این انگل که از طریق نابارور کردن و موانعی برای پرواز این مگس، در دارین گپ بین پاناما و کلومبیا در نظر گرفته شده است، پیچ کرم به نحوی دوباره بازگشته، و در ماه جولای در مونرو کانتی دیده شده  وجود آن در گوزن وحشی گزارش گردیده است.   

گونه ای از گوزن که آلوده شده است، گوزن کی می باشد، تنها در فلوریدا زندگی می کند و با تعداد کمتر از  1.000 مورد باقی مانده در پناهگاه ملی گوزن کی (Key) که توسط US Fish و Wildlife Service اداره می شود، در خطر انقراض می باشد.اما با اینکه گوزن کی زیاد مشکل ساز نمی باشد، اما 132 مورد از این حیوانات از ماه جولای تا کنون، در اثر آلودگی پیچ کرم مرده اند. یعنی حدود 15 درصد از کل جمعیت این گوزن ها.

جنگلبان کریستی کیلام به فرانسیس روبلس از نیویورک تامیز می گوید: «ما راجع به این اتفاق هیچ نظری نداریم.»

وی در ادامه می گوید: «در ماه جولای و آگوست موارد کمی وجود داشت اما در ماه سپتامبر آثار آن دیده شد. وقتی که نشانه های وجود آن دیده شد، سرمان را خارراندیم و گفتیم: این تعداد، کمی بیش تر از حالت عادی آن است. مثل عفونتی وحشتناک هست، زخمی آلوده که هرگز درمان نمی شود. زخمی که با یک حشره عفونی می گردد.»  

در ابتدا به اشتباه فکر می کردند که این انگل زخمی است که در جراحت های حیوانات مشخصی مشاهده می گردد. حیواناتی  که در مبارزه با گوزن زخمی شده اند. جنگلبان ها از وجود چنین آفت مرگباری در بین خودشان آگاهی نداشتند. آفتی که دو گربه، یک سگ و خوک را نیز آلوده کرده بود. آزمایشهای در ماه سپتامبر نشان داد که این رویداد حاصل وجود پیچ کرم می باشد که در ماه اکتبر نیز وزارت کشاورزی در فلوریدا اعلام وضعیت اضطراری نمود.

خبر خوب اینجاست که بنظر می رسد اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از این بیماری (شامل نابارورسازی مگس ها و مناطق قرنطینه) ثمربخش بوده اند.(سیارک)

US Fish & Wildlife Service هفته گذشته اعلام کرد که بنظر می رسد جمعیت این نوع گوزن که 875 راس تثبیت شده است، در طول یک هفته هیچ مرگ و میری نداشته ، و این اولین رویداد جدیدی است که از زمان شیوع این بیماری مشاهده گردیده است.

در حالی که حیوانات خونگرم مستعد ابتلا به پیچ کرم می باشند، اما تهدید واقعی در کشاورزی است. گرچه در انسان به ندرت دیده می شود اما انسان نیز بطور بالقوه در خطر می باشد.

از زمان ریشه کن کردن آن در دهه 1960، تنها مواردی پراکنده از عفونت پیچ کرم در ایالات متحده دیده شده است که معمولا مواردی از آن در مسافران آلوده در حال بازگشت از کشورهای دیگر بوده است.  

یکی از چنین مواردی، دختری 12 ساله است که با خانواده خود به کلمبیا مسافرت کرده و سپس در بازگشت به خانه در کانکتیکات از درد شدید در سر خود شکایت داشته است.  

در نهایت پزشکان توانستند 142 لارو پیچ کرم را از سر او خارج کنند، و برای این کار از «بیکن تراپی» استفاده کردند. که در این روش از طریق قراردادن تکه های گوشت روی کرم ها، آنها را به دام می اندازند.

از آخرین تلاشها برای جلوگیری از شیوع این لارو انتظار می رود تا سال 2017 ادامه داشته و امیدواریم به زودی اطلاعات جدیدی بدست آوریم که کاهش تعداد عفونتها را نشان دهد. چیزی که در حال حاضر درباره کابوس وحشتناک این انگل، جهان نیازمند شنیدن آن می باشد.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید