فناوری جدید ذهن خوانی به بیمارانی که ذهن آنها قفل شده کمک میکند تا ارتباط برقرار کنند

(سیارک) : وقتی چشمک زدن هم مینواند یک گزینه باشد.
فناوری کنترل یک کامپیوتر از طریق فکر سالهاست که وجود دارد. اما در استفاده از آن برای اهداف اصلی اش پیشرفت کمی داشته ایم: کمک به برقراری ارتباط در افرادی که ناتوانیهای شدید دارند. تا کنون اینگونه بوده است.


مطالعه جدید نشان داده است که یک فناوری رابط مغز کامپیوتر میتواند به مردمی که "سندروم قفل شده" دارند کمک نماید تا با دنیای بیرون صحبت کنند. حتی به آنها اجازه میدهد تا گزارش دهند که علارغم شرایط خوشحال هستند.
مراحل نهایی شرایط انحطاطی که به عنوان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یا بیماری نورون حرکتی شناخته میشود، باعث میشود بیماران کاملا قفل کنند. در انتها آنها نمیتوانند هیچ کدام از بخشهای بدن خود را حرکت دهند، حتی چشمهایشان را، اما مغز آنها تحت تاثیر قرار نمیگیرد.
اما دانشمندان با فناوری رابط مغز کامپیوتر که فعالیت الکتریکی را در مغز اندازه میگیرد تا به آنها در برقراری ارتباط کمک کند با چالش روبرو هستند. یکی از دلایلش این است که هنوز مشخص نیست که این سیستمهای رابط مغز کامپیوتر چگونه به سیگنالهای الکتریکی که توسط حرکات ماهیچه های چشم تولید میشوند متکی هستند.
یک بیمار ALS که هنوز میتواند چشمهایش را حرکت دهد و از رابط مغز کامپیوتر استفاده میکند، بعد از اینکه کاملا قفل شد، توانایی برقراری ارتباط را از دست میدهد.
این امر نشان میدهد که بیشتر فعالیت الکتریکی ثبت شده توسط کامپیوتر مربوط میشود به حرکات غیر ارادی چشم که وقتی فرد به چیزی فکر میکند رخ میدهد، و نه از طریق خود افکار.
برای غلبه بر این مشکل، گروهی از محققان بین المللی از روشی متفاوت برای شناسایی فعالیت عصبی استفاده میکنند که تغییرات مقدار اکسیژن را در مغز اندازه میگیرد، و نه سیگنالهای الکتریکی را.
این پژوهش که در مجله زیست شناسی PLOS منتشر شده، شامل روشی میشود که تحت عنوان روش طیف سنجی مادون قرمز شناخته میشود، که از نور برای اندازه گیری تغییرات سطح اکسیژن خون استفاده میکنند.
از آنجایی که فعال ترین نواحی مغز بیشترین اکسیژن را مصرف میکنند، این امر یعنی شما میتوانید الگوهای فعالیت مغز را از نوسانات اکسیژن تشخیص دهید. این روش همانند سیستمهای نوار مغزی (EEG) که برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی استفاده میشوند، به حرکات ماهیچه‌ای حساس نیستند. یعنی میتوان از این روش به بیماران ALS کمک کرد تا قبل و بعد از از دست دادن کل توانایی خود برای حرکت، ارتباط برقرار کنند، زیرا زیرا به احتمال زیاد فقط میتواند فعالیت مربوط به افکار را در مغز ثبت کند.
در مطالعه ای که روی چهار بیمار ALS انجام شده، سه نفر از آنها از سال 2014 نمیتوانند با اطمینان با پرستاران خود ارتباط برقرار کنند (نفر آخر از اوایل سال 2015).
با استفاده از فناوری رابط مغز کامپیوتر جدید، آنها توانستند تا چندین ماه با اطمینان با پرستاران و خانواده خود ارتباط برقرار کنند. این اولین بار است که چنین امکانی برای بیماران قفل شده فراهم شده است.
از چند داوطلب سوالاتی شخصی و کلی پرسیده شد تا با "بله" و "خیر" جواب دهند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • ناشناس 642 :

    یه فیلم با بازی رابرت دنیرو هم در مورد همبن بیماران دیدم

    1395/11/19 16:01

بیشتر بخوانید